Gå til innhold

Hvorfor ble jeg ødelagt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvorfor ble jeg så ødelagt etter manisk psykose, når andre bipolare ikke blir det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvorfor ble jeg så ødelagt etter manisk psykose, når andre bipolare ikke blir det?

Jeg ble ødelagt etter sist psykose, har aldri kommet meg helt. 

Skrevet

Tror det hovedsakelig dreier seg om at dere fortsatt er syke, selv om medisiner demper symptomer. Men det er ikke noe jeg vet, såklart. Hva vet jeg.

Skrevet

Tror det hovedsakelig dreier seg om at dere fortsatt er syke, selv om medisiner demper symptomer. Men det er ikke noe jeg vet, såklart. Hva vet jeg.

Ja kan ikke si jeg er velfungerende og frisk ihvertfall. 

Skrevet

Etter manisk psykose første tur jeg fikk ut mens jeg var på skjerma, kjentes det ut som jeg hadde et stort hull i hjernen alt fosset ut igjennom, de sa det var pga inntrykkene jeg fikk ute etter å ha vært på skjerma. Siden føltes hjernen som et skrelt egg. Måtte legge meg nedpå og hvile fordi jeg fikk "kaos" i hjernen i to år. Ga seg ikke helte før jeg fikk økt dosen abilify, og er per dags dato tydeligvis helt avhengig av abilify. Behøvde slett ikke noe antipsykotika pga sensitiv hjernemasse før manisk psykose.

Skrevet

Har bare hørt om ei dame til som har opplevd det samme etter manisk psykose.

Skrevet

Etter manisk psykose første tur jeg fikk ut mens jeg var på skjerma, kjentes det ut som jeg hadde et stort hull i hjernen alt fosset ut igjennom, de sa det var pga inntrykkene jeg fikk ute etter å ha vært på skjerma. Siden føltes hjernen som et skrelt egg. Måtte legge meg nedpå og hvile fordi jeg fikk "kaos" i hjernen i to år. Ga seg ikke helte før jeg fikk økt dosen abilify, og er per dags dato tydeligvis helt avhengig av abilify. Behøvde slett ikke noe antipsykotika pga sensitiv hjernemasse før manisk psykose.

Hvis Abilify hjelper på det så høres det absolutt ut som en sykdom direkte sett, og ikke hjerneskade. Det kan jo hende sykdommen din forverret seg etter den maniske psykosen, selv om du ble friskere av behandling. Man har jo en sykdom som ligger bak medisineringen. Men hva vet jeg.

Da jeg var på DPS fikk jeg etterhvert forestillinger om at jeg hadde masse kreftsvultster i hjernen som de ikke ville fortelle meg om, og jeg tenkte at jeg var innlagt der for at de skulle ta vare på meg frem til jeg døde av kreftsvulstene i hjernen. Antar det er det som heter hypokondrisk paranoia. "Hørte" at de andre pasientene sa ting som "var stappfullt av masse små, tett i tett, legene har ikke sett så ille tilfelle før". Men det er ikke sikkert jeg er psyk nå.

Skrevet

nei, er nesten ingen som skjønner hva jeg mener, men har funnet ei dame til som har opplevd det etter psykose

Skrevet

nei, er nesten ingen som skjønner hva jeg mener, men har funnet ei dame til som har opplevd det etter psykose

Tror det er mange som skjønner det, men du er visst helt oppsatt på at det er hjerneskade (som Abilify hjelper på?), og ikke sykdom. Altså, det spiller ingen rolle hva det er, jeg syns bare det er så merkelig å tro at det er skade, når Abilify hjelper, og det er en medisin som hjelper på psykisk sykdom.

Skrevet

Tror det er mange som skjønner det, men du er visst helt oppsatt på at det er hjerneskade (som Abilify hjelper på?), og ikke sykdom. Altså, det spiller ingen rolle hva det er, jeg syns bare det er så merkelig å tro at det er skade, når Abilify hjelper, og det er en medisin som hjelper på psykisk sykdom.

fordi det kommer etter manisk psykose og man bruker et par år på å bygge seg opp etterpå

Skrevet

sobril hjelper også men det får jeg bare når jeg er innlagt

jeg vet ikke om det hadde kommet tilbake nå om jeg hadde sluttet på abilify

men må jo slutte på abilify før jeg blir gammel og får demens siden det fører til økt dødelighet hos eldre med demens

Skrevet

fordi det kommer etter manisk psykose og man bruker et par år på å bygge seg opp etterpå

Ta dette med kognitiv svikt ved psykoser da. Det er delte meninger om hva som ligger bak dette. Noen mener det er hjernen som beveger seg mot en slags demens, mens andre mener det har en sammenheng med at hjernen ikke får trening når man har det livet og svekkes av det (hjernen er i alle tilfeller en "muskel" som kan trenes opp eller svekkes), og at det er reversibelt. Når du sier hjernen din bygde seg opp igjen, så høres det ikke ut som at den bevegde seg mot demens.

Skrevet

sobril hjelper også men det får jeg bare når jeg er innlagt

jeg vet ikke om det hadde kommet tilbake nå om jeg hadde sluttet på abilify

men må jo slutte på abilify før jeg blir gammel og får demens siden det fører til økt dødelighet hos eldre med demens

Når du blir gammel har de nok bedre behandlinger enn Abilify.

Skrevet

Hvis Sobril hjelper, er det ikke nærliggende å tenke at det dreier seg om en psykisk sykdom, og ikke en hjerneskade?

Skrevet

Hvis Sobril hjelper, er det ikke nærliggende å tenke at det dreier seg om en psykisk sykdom, og ikke en hjerneskade?

hvilken sykdom er dette? det er verken mani, depresjon, angst eller psykose

Skrevet

Ta dette med kognitiv svikt ved psykoser da. Det er delte meninger om hva som ligger bak dette. Noen mener det er hjernen som beveger seg mot en slags demens, mens andre mener det har en sammenheng med at hjernen ikke får trening når man har det livet og svekkes av det (hjernen er i alle tilfeller en "muskel" som kan trenes opp eller svekkes), og at det er reversibelt. Når du sier hjernen din bygde seg opp igjen, så høres det ikke ut som at den bevegde seg mot demens.

det har ikke noe med demens å gjøre, men at hjernen har blitt "utslitt" av manisk psykose og må bygges opp igjen

Skrevet

det er bla. farlig å kjøre bil etter mani fordi den ikke er i vater en stund etter mani

Skrevet

hvilken sykdom er dette? det er verken mani, depresjon, angst eller psykose

Det er mange symptomer ved psykiatriske sykdommer som ikke står "bokstavelig" i kriteriene. Det er nok endel av bipolar med psykose. Det er min mening da.

Skrevet

Det er mange symptomer ved psykiatriske sykdommer som ikke står "bokstavelig" i kriteriene. Det er nok endel av bipolar med psykose. Det er min mening da.

det er en senvirkning av bipolar psykose

Skrevet

det har ikke noe med demens å gjøre, men at hjernen har blitt "utslitt" av manisk psykose og må bygges opp igjen

Jeg tror deg på at den er "utslitt" ja, men jeg tror ikke det er riktig å kalle det en hjerneskade. Selv om det sikkert kunne vært like alvorlig som det, er ikke det jeg mener.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...