Gå til innhold

Canesten???


mumrikka

Anbefalte innlegg

Var hos legen fordi jeg trodde jeg kanskje har fått sopp på brystvortene. De er veldig såre, ganske rosa, og jeg synes ungen (4 uker) virker litt hvit i munnen. Legen skrev ut Canesten til meg, og sa jeg skulle smøre på begge brystvortene etter måltid, og tørke lett bort rett før neste. Fikk også Xylocain i påvente av at brystene skulle bli herdet. Noen behandling av barnet skulle ikke være nødvendig sa han, uten å se på henne i det hele tatt.

Nå lurer jeg på om dette er det rette å bruke. Ser det har vært anbefalt noe annet for andre som har hatt sopp, og at dette skal brukes på barnet også. Er litt redd for å bruke noe som viser seg å ikke være effektivt nok til å bli kvitt problemet..! Er litt usikker på om legen min vet noe særlig om dette! HAr hørt man kan bruke Corsodyl også, men kan dette brukes i munnen på ungen?? Det er jo rimelig sterk smak da..!

Dessuten, hvor lang tid tar det før brystvortene herdes? Har forstått det slik at de skulle vært det nå, og at det antagelig ER sopp om det fremdeles er sårt. Det gjør som oftest vondt når ungen suger, nesten som det brenner i stråler, og jeg skulle så gjerne vært kvitt dette, slik at det blir littt mindre vondt å amme henne..!

-Mumrikka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Har ikke prøvd canesten, men fikk anbefalt å bruke noe som heter krystallfiolett,

Brystvorten blir knall lilla når du smører det på og all fargen tar det noen dager etter endt behandling før forsvinner.

Gutten min så ut som om han hadde vært på blåbærtur etter amming, men legen sa dette ikke gjorde noe bare jeg vasket ordentlig av bvorten. Brukte en qtips for å få av mest mulig.

Ble bra av sopp og sårhet etter bare ett par dager. Da hadde jeg slitt i 2.5 mnd. Var så sår at småtten gulpet blod når han hadde spist, og gråt meg gjennom mang en ammestund.

Nå er han 6.5 mnd og vi pupper fortsatt i vei og storkoser oss. Det var mye slit i begynnelsen, men absolutt verdt det når vi endelig fikk alt til.

LYKKE TIL, og kos deg med nurket...

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen din er på jordet.Nå det plager mor eller barn skal det behandles,og da skal begge behandles,hvis dette skal være effektivt.

Soppen tas best med mycokastin mikstur til barnet,og salve til deg.Hvis du ikke orker dra til legen en gang til kan du prøve dette:

http://www.breastfeeding.com/helpme/helpme_asklc_ans114.html

Og les her:

http://www.breastfeeding.com/helpme/helpme_asklc_ans83.html

Og noen tips;

Prøv 60 graders vask på bh,håndklær,ammeinnlegg.Bli kvitt ev rester av sopp hos barnet (cordysol munnskyllevann,farris).Youghurt naturell til pupper og Biola til deg selv(spise/drikke).

Krystallfiolett som nevnt i linken er en mulighet.

Luft pupper mye.Bruk eddikvann som siste skyllevann på bh/ev klipp opp gas,skyll i eddikvann og tørk.Bruk som innlegg.

Bruker du ullinnlegg;se her:

http://forum.doktoronline.no/mp/article?_cmd=screen&id=678684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære Mumrikka.

Ved såre brystknopper er det lurt å få tatt en prøve av melken og huden for å utelukke at du har en bakterieinfeksjon. Dette kan legen din eller helsestasjonen hjelpe deg med. Sopp på brystknoppene kommer ofte etter behandling med antibiotika hos deg eller barnet , eller at du har problemer med sopp i underlivet tidligere. Tegn på sopp kan arte seg som bringebærrød farge av brystknoppen, tørr, glinsende eller flassende hud, væskende sprekker og sår, smerter ved amming som ikke avtar under måltidet, men ofte fortsetter også etter. Smertene forklares ofte som stikkende,skjærende, brennende strenger innover i brystet. Barnet kan ha et hvit belegg på slimhinnene i munnen som ikke går bort når man tørker med en tørr bomullsklut. Ikke alle barn har synlig sopp i munnen selv om mor er angrepet. Har man symptomer på sopp, bør både mor og barn behandles slik at dere ikke fortsetter å smitter hverandre. Mykostatinkrem etter amming på mors bryst inntil 8 ganger daglig og Mykostatinmikstur inntil 4 ganger daglig anbefales. Det er ikke nødvendig å vaske brystene før hver amming. Det er viktig at man vasker smokker, bh, ammeinnlegg og tøy, som er i direkte kontakt med brystene og barnets munn, i 60 grader for å drepe soppen. Behandligen bør v'ære noen dager lengre etter at man er blitt bra. Det kan ta tid. Medikamentet fåes på resept. I forhold til smerter ved amming, er det barnets sugetak som er viktig å rette på såsant man ikke har en infeksjon. Xylokain er ikke vanlig å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har ikke prøvd canesten, men fikk anbefalt å bruke noe som heter krystallfiolett,

Brystvorten blir knall lilla når du smører det på og all fargen tar det noen dager etter endt behandling før forsvinner.

Gutten min så ut som om han hadde vært på blåbærtur etter amming, men legen sa dette ikke gjorde noe bare jeg vasket ordentlig av bvorten. Brukte en qtips for å få av mest mulig.

Ble bra av sopp og sårhet etter bare ett par dager. Da hadde jeg slitt i 2.5 mnd. Var så sår at småtten gulpet blod når han hadde spist, og gråt meg gjennom mang en ammestund.

Nå er han 6.5 mnd og vi pupper fortsatt i vei og storkoser oss. Det var mye slit i begynnelsen, men absolutt verdt det når vi endelig fikk alt til.

LYKKE TIL, og kos deg med nurket...

Klem

Stakkars deg!!! Fikk skikkelig vondt av deg da jeg leste innlegget, og det gjorde mannen min også da jeg leste det for ham! Er kanskje litt hormonell, for jeg fikk helt tårer i øynene..! Hadde det vært meg, hadde jeg nok gitt opp ammingen om jeg hadde så vondt over så lang tid, så hadde jeg gitt opp forlengst, tro du meg!

Takk for tipset også, jeg har så lite lyst å gå tilbake til legen og si "unnskyld, men jeg tror ikke du helt vet hva du driver med, så nå skal du høre..."

Krystallfiolett anskaffes umiddelbart det blir i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...