Gå til innhold

"Nytt" spm. om Zyprexa. Må ha svar!!!

Anbefalte innlegg

Gjest Petrikke
Skrevet

Har søkt, og ikke funnet svar på dette (som for øvrig er noe jeg må ha svar på).

DIAGNOSE: depresjon (IKKE psykotisk)

vARIGHET: 19 måneder

FORLØP:

Svingninger mellom moderat og dyp depresjon. Store svingninger med korte mellomrom (i løpet av 11-12 timer )når depresjonen er dyp.

MEDISINERING( i måneder):

1-6:ingen medisin

7-15:cipramil (først 20mg, fra måned 7, 40mg.

16-18:Efexor 150 mg.

19: Efexor 75 mg

Effekt av medisinene: Ingen effekt.

"KRISELØSNINGSMEDISIN": Valium 2 mg.

Effekt: bra

TERAPI:

Hyppig terapi hos klinisk sosionom, fom. måned 7.

Oppfølging fra fastlege.

1) Kan årsaken til at AD ikke har effekt være at jeg kom relativt sent i gang med medisinering?

2) Vil i såfall Efexor 75mg i kombinasjon med zyprexa kunne være til hjelp.

Dersom ja på spm 2)

3) Kan Zyprexaen ( i dette tilfellet ) byttes ut med et annet medikament som vanligvis ikke medfører så stor fare for vektøkning. I såfall hvilket? (det er ikke spiseforstyrrelse med i bildet, er normalvektig 63/167 og 20 år, får stadig høre fra familien at jeg er feit ( helt siden 7 års alderen) og tror kommentarene deres vil bli en stor påkjenning dersom jeg går opp i vekt). Annen medisin?

4) Legen vil ikke skrive ut medisinen Zyprexa til meg. Hun er enig i at den skal benyttes, men vil at en psykiater skal skrive en ut til meg. Det ser ut som om time hos psykiater lar vente på seg. Jeg har det tungt (MADRS:37) og synes situasjonen er uholdbar. Hva råder du meg til å gjøre?

5) sover ca 4 timer i døgnet, men føler ikke behov for mere søvn. Er uthvilt. Bør jeg likevell be om sovemedisin for å få sove lengre.

Takknemmelig for svar.

Vennlig hilsen

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1) Kan årsaken til at AD ikke har effekt være at jeg kom relativt sent i gang med medisinering?

Ja, det kan være årsaken til svak/dårlig virkning.

2) Vil i såfall Efexor 75mg i kombinasjon med Zyprexa kunne være til hjelp?

Ja, det kan det. Men jeg ville heller økt Efexor til maxdosen på 375 mg før jeg la til en annen medisin.

Du har kun forsøkt 150 mg som en kunne forutsi ikke virket siden Cipramil 40 mg ikke virket. Opp til 150 mg er Efexor å regne for en SSRI. Først over 150 mg slår NA virkningen inn med en tilleggseffekt.

5) sover ca 4 timer i døgnet, men føler ikke behov for mere søvn. Er uthvilt. Bør jeg likevel be om sovemedisin for å få sove lengre?

Nei, det synes jeg ikke.

Gjest Petrikke
Skrevet

Ja, det kan være årsaken til svak/dårlig virkning.

2) Vil i såfall Efexor 75mg i kombinasjon med Zyprexa kunne være til hjelp?

Ja, det kan det. Men jeg ville heller økt Efexor til maxdosen på 375 mg før jeg la til en annen medisin.

Du har kun forsøkt 150 mg som en kunne forutsi ikke virket siden Cipramil 40 mg ikke virket. Opp til 150 mg er Efexor å regne for en SSRI. Først over 150 mg slår NA virkningen inn med en tilleggseffekt.

5) sover ca 4 timer i døgnet, men føler ikke behov for mere søvn. Er uthvilt. Bør jeg likevel be om sovemedisin for å få sove lengre?

Nei, det synes jeg ikke.

En medisin som kan funke i mitt tilfelle, og som ikke dobler meg i størrelse?

Det er litt vanskelig for meg å begynne å forklare til legen hvordan en medisin virker. Det er jo legen som skal ha kompetansen, ikke jeg. Hvordan skal jeg i såfall si det?

Vennlig hilsen

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En medisin som kan funke i mitt tilfelle, og som ikke dobler meg i størrelse?

Det er litt vanskelig for meg å begynne å forklare til legen hvordan en medisin virker. Det er jo legen som skal ha kompetansen, ikke jeg. Hvordan skal jeg i såfall si det?

Vennlig hilsen

Har vel svart på det.

Synes ikke det er neste valg å begynne med Zyprexa eller et alternativ til dette.

Neste steg er opptrapping av Efexor depot.

Dersom dette ikke er nok, blir det en spesialistoppgave å gå videre.

Ved vår avd ville vi da sannsynligvis lagt til Remeron. (Efexor + Remeron = California rocket fuel).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...