Gå til innhold

Asperger i gamle dager

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det da? Er vel under "sykdom, skade eller lyte", ift. NAV - ellers er det vel svindlings?

Anonymkode: cb8c9...692

Asperger er et syndrom/utviklingsforstyrrelse, og ikke en sykdom i klassisk medisinsk forstand. Så håper ikke det er svindlings. :ph34r:

Anonymkode: 9f80b...966

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eg er ny her på forummet, men eg vonar dette er en spøk. Me lyt ta tel tårar, når nokon tror att me i ditta rikja landet, ikkje unnar nokon fast trygd.

Anonymkode: e238e...108

Litt vanskelig å forstå, så jeg har oversatt dette til norsk via Google Translate.

Jeg er ny her på forummet , men jeg vondter dette er en luring. Me 'D bedre take tlf tårar , når noen mener att meg i din rikja landet, ikke unnar noen fast livrente

Håper det hjalp!

Anonymkode: 9f80b...966

Madelenemie
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var det noen som hadde asperger i gamle dager? Eller er det en ny sykdom som har oppstått?

Jada:-)

Min pensjonerte psykiater diagnostiserte en mann med dette syndromet på 70 tallet altså lenge før det ble en offisiell diagnose:-)

Dette er min pensjonerte psykiater stolt av.

Og enda lenger tilbake hadde mennesker også asperger, også før dr Asperger beskrev den formen for autisme.

Men jeg tror det var mye lettere å mestre utdanning og arbeidsliv på en tid da ikke alle måtte være like ekstroverte, samt mestre gruppearbeide, og åpent kontorlandskap m.m. 

Annonse

AnonymBruker
38 minutes ago, Madelenemie said:

Men jeg tror det var mye lettere å mestre utdanning og arbeidsliv på en tid da ikke alle måtte være like ekstroverte, samt mestre gruppearbeide, og åpent kontorlandskap m.m. 

Man kan jobbe som for eksempel nattevakt eller vaskekone for å slippe gruppearbeid og åpent kontorlanskap.

Anonymkode: 72cb3...620

AnonymBruker
46 minutes ago, Madelenemie said:

Er det sånn at man må få seg høyere utdannelse da? Det er mange jobber som ikke krever så mye sosialt, f.eks. levere post eller aviser.

Madelenemie
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan jobbe som for eksempel nattevakt eller vaskekone for å slippe gruppearbeid og åpent kontorlanskap.

Anonymkode: 72cb3...620

Ja det kan man,

og det har jeg gjort, jeg var nattevakt:-(

Jeg har til og med jobbet på bolig for psykisk utviklingshemmede:-(

Og det gikk ikke bra.

Det gikk litt lenger enn det gikk å jobbe i klesbutikk, klesbutikk gikk kun en kort tid, da kunder klaget, muligens, sjefen klaget til meg, enda jeg bare var ærlig, jeg lyver ikke og sier at kjoler hvor kvinner får valk på valk på valk ser pent ut, vil de leve på en illusjon, så bidrar ikke jeg til den løgnen.

Så jeg tror løsningen for oss med asperger, er å få til utdanning innenfor en interesse, og det er IKKE for meg mennesker, eller jeg liker fysiologi, m.m. men jeg egner meg ikke nødvendigvis av den grunn.

Madelenemie
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det sånn at man må få seg høyere utdannelse da? Det er mange jobber som ikke krever så mye sosialt, f.eks. levere post eller aviser.

Ja er det en lidenskap og noe som gir glede, så gjør det,

En mann jeg leste om i New York, han har autisme og er sykkelbud:-) han hadde noen slags sterk lidenskap for dette.

Jeg har lidenskap for beregninger, tall, matematiske finurligheter m.m. Det er faktisk godt mulig jeg burde utdannet meg til revisor, fordi det er enklere og ikke forutsetter gruppearbeidetorturen.

AnonymBruker
9 minutes ago, Madelenemie said:

Ja er det en lidenskap og noe som gir glede, så gjør det,

En mann jeg leste om i New York, han har autisme og er sykkelbud:-) han hadde noen slags sterk lidenskap for dette.

Jeg har lidenskap for beregninger, tall, matematiske finurligheter m.m. Det er faktisk godt mulig jeg burde utdannet meg til revisor, fordi det er enklere og ikke forutsetter gruppearbeidetorturen.

Må du gjøre noe du er lidenskapelig opptatt av da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...