Gå til innhold

Asperger i gamle dager

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
19 minutes ago, Madelenemie said:

Ja er det en lidenskap og noe som gir glede, så gjør det,

En mann jeg leste om i New York, han har autisme og er sykkelbud:-) han hadde noen slags sterk lidenskap for dette.

Jeg har lidenskap for beregninger, tall, matematiske finurligheter m.m. Det er faktisk godt mulig jeg burde utdannet meg til revisor, fordi det er enklere og ikke forutsetter gruppearbeidetorturen.

Kanskje ikke gruppearbeid, men her står det:

https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/revisor

Du bør like å være en diskusjonspartner og veileder for dine kunder. Mye av arbeidet foregår ute hos kundene, og som revisor må du være sosial og utadvendt. 

Anonymkode: 72cb3...620

• 7 måneder senere...

Annonse

Hei. Man sier jo at personer som Albert Einstein hadde Asberger, er jo noen år siden han levde. Fantes nok uten tvil asperger før og, men har en mistanke om at da var mange av dem i jobb, siden de ikke fikk noen diagnose. Er nok vanskeligere i dag, da man kan få innvilget uføretrygd selv om man har en mild grad av diagnosen

På 4/8/2016 den 22.42, AnonymBruker skrev:

Var det noen som hadde asperger i gamle dager? Eller er det en ny sykdom som har oppstått?

Anonymkode: cb8c9...692

Ble nok sett på som The Village Idiot i riktig gamle dager.

Anonymkode: d8da1...b15

8 timer siden, Jokke89 skrev:

Fantes nok uten tvil asperger før og, men har en mistanke om at da var mange av dem i jobb, siden de ikke fikk noen diagnose. Er nok vanskeligere i dag, da man kan få innvilget uføretrygd selv om man har en mild grad av diagnosen

Hva mener du egentlig med dette? At det er vanskeligere å få jobb nå fordi man kan få trygd? Er ikke pga trygda at det er vanskelig for mange med asperger å være i jobb.

Gjest Gargamel
På 9.4.2016 den 20.15, Madelenemie skrev:

Det gikk litt lenger enn det gikk å jobbe i klesbutikk, klesbutikk gikk kun en kort tid, da kunder klaget, muligens, sjefen klaget til meg, enda jeg bare var ærlig, jeg lyver ikke og sier at kjoler hvor kvinner får valk på valk på valk ser pent ut, vil de leve på en illusjon, så bidrar ikke jeg til den løgnen.

:D Det skulle jeg likt å se! De burde hengt advarsel på døra med "ærlig klesbutikk", så kunne de hårsåre dratt en annen plass.

Gjest Gargamel
På 9.4.2016 den 20.40, AnonymBruker skrev:

Kanskje ikke gruppearbeid, men her står det:

https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/revisor

Du bør like å være en diskusjonspartner og veileder for dine kunder. Mye av arbeidet foregår ute hos kundene, og som revisor må du være sosial og utadvendt. 

Anonymkode: 72cb3...620

Nei, en revisor *må* ikke være utadvendt. Man må ikke være utadvendt for å opptre korrekt sosialt, diskutere med andre og gi gode, faglige råd.

Asperger handler nok om flere ting enn å være innadvendt. 

19 minutter siden, Gargamel skrev:

Nei, en revisor *må* ikke være utadvendt. Man må ikke være utadvendt for å opptre korrekt sosialt, diskutere med andre og gi gode, faglige råd.

Asperger handler nok om flere ting enn å være innadvendt. 

Jeg har en familie full av regnskapsførere. I stillingsannonser nå er utadvendt en ønsker egenskap. Den ene regnskapsføreren i min familie driver eget firma og er ikke spesielt god sosialt, men han gjør en god jobb og har nok kunder. Den andre regnskapsføreren er oversosial. Hun jobber i et større firma. Det kreves at man selger seg selv og firmaet, man skal reise rundt til kunder, være utadvendt på en måte innadvendte har problemer med. Så, neida, man må ikke være utadvendt for å gjøre en god jobb som revisor, men det er både ønskelig og ofte en fordel.

Jeg mener ikke det at trygda gjør at folk med asperger er  i jobb, men at før diagnosen kom, så kan det godt hende at mange som hadde diagnosen, var i jobb, fordi de ikke fikk noen diagnose. Og dermed ble det ikke snakk om at de hadde en diagnose. Kan vel rett og slett si at det var mange med asperger i jobb før.

Annonse

Var nok lettere før det ble sånn fokus på diagnoser i samfunnet, vel. Nå blir jo folk til og med trygda selv om de med tilrettelegging kunne ha fungert i en jobb. Mener det er for mye fokus på at alle skal være A4 i dette samfunnet vårt, noe som gjør det meget vanskelig for de som ikke er det :(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...