Gå til innhold

Svekkede åndsevner

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg synes det verste er at de involverer fem personer og skriver et brev på 9 sider når begrunnelsen for avslaget er så triviell som at en tidsfrist ikke er overholdt. De har sikkert brukt mer penger på å skrive avslaget enn hva høreapparatet koster.

Skrevet
13 timer siden, frosken skrev:

1. Du skal ikke blande politiet inn i dette, de har ingenting med det å gjøre

2. Du trenger noen til å rydde opp i saken for deg, virker som om du akkurat nå bare kaver selv. Jeg ser for meg to mulige alternativer: Du kan spørre på Voksen-habiliteringen om de har en sosionom som kan hjelpe til, eller du kan kontakte Pasient og brukerombudet i Oslo https://www.oslo.kommune.no/politikk-og-administrasjon/etater-og-foretak/pasient-og-brukerombudet-i-oslo-og-akershus-og-sosial-og-eldreombudet-i-oslo/  Saken ligger vel egentlig utenfor det ombudet skal jobbe med,  men dersom du får forklart dem litt av kaoset du står i, så tror jeg kanskje de vil prøve å hjelpe til.

3. Har du vist disse brevene til mannen din? Kanskje han kjenner en jurist som kan rydde opp i dette uten at han skal ha et alt for høyt honorar.

Hei!

1) Det var det jeg tenkte når jeg fikk stresset ned.

2) Ja jeg kan spørre om det. Jeg skal dit neste uke fordi jeg da jeg har da hatt 3 uker på å gjøre øvelser som skal redusere mine kognitive funksjonsvansker. Disse kan nemmelig reduseres ved å bruke timer på ting man skal gjøre, slik at man ikke bruker for mye tid på en ting. På den måten virker det også, når man mestrer å bruke timer, stressreduserende, fordi man får fordelt tiden sin mer korrekt. Jeg visste ikke at man kan øve på å bli flinkere på å slutte med en aktivitet når man har autisme, men det kan man i følge psykologen der. Jeg liker psykologen godt, hun har praktiske løsninger på alt, jeg skriver ofte ordrett ned setningene hun sier man kan si i ulike situasjoner. Hun sier at jeg ikke trenger skrive ned eksakt det hun sier, men det må jeg, jeg vet ikke hvorfor hun tror jeg ikke må det, det blir mange setninger og til sammen blir det kaotisk om jeg ikke har det nedskrevet.

Skal jeg snakke med henne om det neste uke, eller skal jeg ringe ned i dag og bestille en time til en sosionom?

Jeg har ringt øre nese hals klinikken i dag, og en vikar for audiografen skal i løpet av dagen ringe meg tilbake. 

I følge audiografen og ørelegen er det bare å starte hele søknadsprosessen på nytt, så selv om jeg syns det blir slitsomt, så har de skissert en løsning. Det er jo de som søker så sånn sett er det ikke for mye stress for meg, men selv om audiografen har bedt nav om at de sender ut to brev, et til meg og et til klinikken, så gjør de ikke det, det er bare jeg som fikk brevene, som jeg så må kopiere og sende til klinikken. 

Det var nok at siste svar, da visste jeg min audiograf var i permisjon, og da ble jeg fortvilt for jeg visste ikke hvor starte med å forstå på hvilket grunnlag jeg nå hadde fått avslag. Men jeg fant det etter lang lesning og utålmodighet og frustrasjon.

3) Min mann kjenner til brevene, men han vil ikke kaste bort tiden sin på å lese brev,, svært lange,  fra mennesker han mener burde vært i VTA bedrifter. Da jeg nå sa at jeg har skrevet til dem at jeg tror jeg har svekkede åndsevner, syns han det var greit, han bryr seg ikke med akkurat denne saken, og den lille komiteen som har tid til å skrive så lange brev om vås. Ja han kjenner jurister, så neste steg kan jeg jo be en av dem, se på saken, men ingen av de vi kjenner kan trygderett særlig godt tror jeg. De jobber også ekstremt mye, men de leser også fort, så jeg kan spørre en jeg kjenner....kanskje, men jeg må vente på at vikaren for audiografen svarer.

Men nav har rett i at jeg har brutt tidsfristen, jeg innrømte mye i brevet til denne komiteen, men jeg har ikke rekkefølgen på alt som har skjedd, og jeg greier ikke nøste tilbake å forstå hva som er grunnen til at jeg sist brutte tidsfristen, da syns jeg det er lettere å ha svekkede åndsevner. Men mulig jeg ikke har det, siden det betyr PU, og da vil jo ikke fastlegen heller kunne gjøre noe med det.

Og jeg husker en psykiater på voksnehabiliteringen var veldig oppgitt over at nav ikke forholder seg til en såpass kjent vanske som eksekutive funksjonsvansker er for mange av deres pasienter, men hun sa at Nav hører ikke, enda så mange ganger hun har ringt og forøkt å forklare hvor omfattende det er å ha eksekutive funksjonsvansker, som ikke altså har noe å gjøre med selve IQ`en. Man ha ha høy IQ og eksekutive funksjonsvansker, som feks mange autister kan ha.

Skrevet
2 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

1) Det var det jeg tenkte når jeg fikk stresset ned.

2) Ja jeg kan spørre om det. Jeg skal dit neste uke fordi jeg da jeg har da hatt 3 uker på å gjøre øvelser som skal redusere mine kognitive funksjonsvansker. Disse kan nemmelig reduseres ved å bruke timer på ting man skal gjøre, slik at man ikke bruker for mye tid på en ting. På den måten virker det også, når man mestrer å bruke timer, stressreduserende, fordi man får fordelt tiden sin mer korrekt. Jeg visste ikke at man kan øve på å bli flinkere på å slutte med en aktivitet når man har autisme, men det kan man i følge psykologen der. Jeg liker psykologen godt, hun har praktiske løsninger på alt, jeg skriver ofte ordrett ned setningene hun sier man kan si i ulike situasjoner. Hun sier at jeg ikke trenger skrive ned eksakt det hun sier, men det må jeg, jeg vet ikke hvorfor hun tror jeg ikke må det, det blir mange setninger og til sammen blir det kaotisk om jeg ikke har det nedskrevet.

Skal jeg snakke med henne om det neste uke, eller skal jeg ringe ned i dag og bestille en time til en sosionom?

Jeg har ringt øre nese hals klinikken i dag, og en vikar for audiografen skal i løpet av dagen ringe meg tilbake. 

I følge audiografen og ørelegen er det bare å starte hele søknadsprosessen på nytt, så selv om jeg syns det blir slitsomt, så har de skissert en løsning. Det er jo de som søker så sånn sett er det ikke for mye stress for meg, men selv om audiografen har bedt nav om at de sender ut to brev, et til meg og et til klinikken, så gjør de ikke det, det er bare jeg som fikk brevene, som jeg så må kopiere og sende til klinikken. 

Det var nok at siste svar, da visste jeg min audiograf var i permisjon, og da ble jeg fortvilt for jeg visste ikke hvor starte med å forstå på hvilket grunnlag jeg nå hadde fått avslag. Men jeg fant det etter lang lesning og utålmodighet og frustrasjon.

3) Min mann kjenner til brevene, men han vil ikke kaste bort tiden sin på å lese brev,, svært lange,  fra mennesker han mener burde vært i VTA bedrifter. Da jeg nå sa at jeg har skrevet til dem at jeg tror jeg har svekkede åndsevner, syns han det var greit, han bryr seg ikke med akkurat denne saken, og den lille komiteen som har tid til å skrive så lange brev om vås. Ja han kjenner jurister, så neste steg kan jeg jo be en av dem, se på saken, men ingen av de vi kjenner kan trygderett særlig godt tror jeg. De jobber også ekstremt mye, men de leser også fort, så jeg kan spørre en jeg kjenner....kanskje, men jeg må vente på at vikaren for audiografen svarer.

Men nav har rett i at jeg har brutt tidsfristen, jeg innrømte mye i brevet til denne komiteen, men jeg har ikke rekkefølgen på alt som har skjedd, og jeg greier ikke nøste tilbake å forstå hva som er grunnen til at jeg sist brutte tidsfristen, da syns jeg det er lettere å ha svekkede åndsevner. Men mulig jeg ikke har det, siden det betyr PU, og da vil jo ikke fastlegen heller kunne gjøre noe med det.

Og jeg husker en psykiater på voksnehabiliteringen var veldig oppgitt over at nav ikke forholder seg til en såpass kjent vanske som eksekutive funksjonsvansker er for mange av deres pasienter, men hun sa at Nav hører ikke, enda så mange ganger hun har ringt og forøkt å forklare hvor omfattende det er å ha eksekutive funksjonsvansker, som ikke altså har noe å gjøre med selve IQ`en. Man ha ha høy IQ og eksekutive funksjonsvansker, som feks mange autister kan ha.

Det kan godt hende at den enkleste løsningen er å starte søknadsprosessen på nytt. Kanskje vil det også gjøre at saken går i orden betydelig raskere enn om man skal få nav til å gjøre unntak fra rigide tidsfrister.

Dersom det er din egen psykolog du skal snakke med neste uke, så synes jeg du kan høre med henne om de har en sosionom tilgjenglig som evt. kan hjelpe deg til å avslutte saken på en god måte.

Skrevet
18 timer siden, Lillemus skrev:

Her er en definisjon (ånd = sjel), jeg tviler sterkt på at du har varig svekkede sjelsevner:

https://sml.snl.no/varig_svekkede_sjelsevner

Nå synes jeg du skal roe ned litt og ikke troppe opp hos hørselslegen med alt utstyret i morgen, men ta kontakt med dem enten på telefon eller mail og forklare hva som har skjedd og høre hva de sier.

Hei!

Jeg har gjort det, jeg venter på at de skal ringe meg.

Jeg prøvde roe meg ned i går, jeg er alene med dette, og jeg ble enda reddere da jeg forstod at jeg kanskje kan bli tatt i trygdesvindel for å skrive i brevet til nav at, "kanskje jeg har svekkede åndsevner", Heldigvis uttrykte jeg ikke noe sikkert, jeg skrev at jeg ikke helt vet hva de mener med svekkede åndsevner, men at jeg kanskje har det, og at fastlegen evt kan bekrefte dette på torsdag. 

Jeg bad altså ikke om nye høreapparater sist jeg var hos ørelegen, det fikk jeg bare, fordi de sier det er en rett alle med kraftig tinnitus og nedsatt hørsel har. De sa på klinikken at de aldri selv hadde vært borti en lignende sak, men har hørt at andre har det, da må man bare begynne hele søknadsprosessen på nytt sa de. Det var det de prøvde unngå ved å klage, noe som ikke har vist seg å fungere.

Skrevet
4 minutter siden, frosken skrev:

Det kan godt hende at den enkleste løsningen er å starte søknadsprosessen på nytt. Kanskje vil det også gjøre at saken går i orden betydelig raskere enn om man skal få nav til å gjøre unntak fra rigide tidsfrister.

Dersom det er din egen psykolog du skal snakke med neste uke, så synes jeg du kan høre med henne om de har en sosionom tilgjenglig som evt. kan hjelpe deg til å avslutte saken på en god måte.

Ok,

nå venter jeg på at ørelegesenteret skal ringe, jeg har tatt kopi og sendt de det siste brevet.

Det er min egen psykolog som hjelper meg med "timer" system og de eksekutive funksjonsvanskene ja, hvorfor trodde du det kanskje ikke var min psykolog? 

Men de har sosionomer voksnehabiliteringen/nevrohabiliteringen (det het voksenhabiliteringen en gang, nå kaller de det nevrohabiliteringen, så jeg vet ikke om de offisielt har byttet navn? men det er altså det stedet som utreder og behandler alt fra epilepsi, autisme, adhd, celebral parese osv), så jeg tenkte det ville vært bedre for meg om jeg kan ringe å bestille en time til en sosionom i dag, jo fortere jeg får en ende på denne saken jo bedre for meg. Så slipper psykologen som skal bistå meg med de eksekutive funksjonsvanskene og "timer" systemet blande seg opp og inn i dette. (om du skjønner hva jeg mener?)

Skrevet
7 minutter siden, Madelenemie skrev:

Ok,

nå venter jeg på at ørelegesenteret skal ringe, jeg har tatt kopi og sendt de det siste brevet.

Det er min egen psykolog som hjelper meg med "timer" system og de eksekutive funksjonsvanskene ja, hvorfor trodde du det kanskje ikke var min psykolog? 

Men de har sosionomer voksnehabiliteringen/nevrohabiliteringen (det het voksenhabiliteringen en gang, nå kaller de det nevrohabiliteringen, så jeg vet ikke om de offisielt har byttet navn? men det er altså det stedet som utreder og behandler alt fra epilepsi, autisme, adhd, celebral parese osv), så jeg tenkte det ville vært bedre for meg om jeg kan ringe å bestille en time til en sosionom i dag, jo fortere jeg får en ende på denne saken jo bedre for meg. Så slipper psykologen som skal bistå meg med de eksekutive funksjonsvanskene og "timer" systemet blande seg opp og inn i dette. (om du skjønner hva jeg mener?)

Du kan ringe habiliteringen og høre om du kan bestille time hos sosionom direkte. Noen ganger kan man gjøre det direkte, andre ganger må det gå gjennom behandler.

Jeg spurte om det var din egen psykolog, fordi det noen ganger foregår prosjekter med ulike former for kognitiv trening/regulering i regi av forskningsprosjekter, og i de tilfellene gjennomføres denne formen for øvelser av noen eksterne forskere. Det er forøvrig hyggelig å lese at du synes samtalene med psykologen er så nyttige.

Skrevet
17 timer siden, laban skrev:

Med forbehold om at jeg egentlig vet fint lite om NAV og helsevesenet (så hvis frosken eller noen andre fagpersoner her gir deg andre råd, skal du følge dem og ikke mine):

Du har ikke varig svekkede sjelsevner, og det er ikke noe du ønsker å ha.  Ikke påberop deg det overfor NAV.  Ta med deg alle papirene til fastlegen, men ikke regn med at han vil "bekrefte" at du har det.

Jeg vet ikke om jeg forsto alt (hvilken rolle spiller NAV Tønsberg når du bor i Oslo?) og jeg kan ingenting om refusjonsregler, men du burde få hjelp av denne ørelegen som sa at det bare var en formalitet å søke om å få apparatene dekket.  

Hvis det største problemet er en tidsfrist som ikke ble overholdt (noe du skulle ha sendt inn?), kan det tenkes at fastlegen kan skrive en erklæring om vanskene dine som skyldes autismen og at den vil løse noe.  La fastlegen og ørelegen samarbeide, de forstår forhåpentligvis hva NAV mener og krever.

Ikke bland inn politiet, de har ingenting med dette å gjøre.

Ok,

Jeg skrev til nav i brev, at det kan hende jeg var svekkede åndsevner, det lå en usikkerhet i det jeg skrev, da jeg jammen ikke var sikker. Jeg skrev at jeg har autisme, og at jeg faktisk er flink på mange områder og at jeg beklager at jeg ikke har greid å følge opp denne saken, at jeg beklager veldig at jeg ikke har overholdt deres frister for klageadgang osv...Jeg la meg langflat for deres kritikk, noe jeg syns er rimelig å gjøre når man har gjort feil, og greit, jeg er og var, opprikitg lei meg!

Jeg skrev ikke dette for å få vurdert saken på nytt egentlig, jeg skrev det mest fordi jeg hadde et eget behov av å si unnskyld for å slurve med tidsfristene, det er alvorlig at en komite på 5 mennesker er enstemmig enige i at jeg mangler grunnleggende respekt. Noe av begrunnelsen ligger faktisk i min autisme, da de fleste med autisme, ikke greier så mye som meg, men likevel det kan hende at det er noen funksjonsvansker det her er snakk om som utgjør en formildende omstendighet. (jeg forklarte så godt jeg kunne, men største delen og tyngden av brevet, lå i min ultimate beklagelse for min dårlige oppførsel)

Grunnen for Tønsberg, er at det er der klager for denne typen går. Jeg ble selv forundret, men nav har ulike avdelinger rundt omkring i landet, som tar seg av ulike klagesaker. 

Jeg skal til fastlegen på torsdag, jeg kan be han gjøre det, han begynner å bli oppdatert og flink syns jeg på autisme, han husker ting jeg har sagt før. 

Skrevet
5 minutter siden, frosken skrev:

Du kan ringe habiliteringen og høre om du kan bestille time hos sosionom direkte. Noen ganger kan man gjøre det direkte, andre ganger må det gå gjennom behandler.

Jeg spurte om det var din egen psykolog, fordi det noen ganger foregår prosjekter med ulike former for kognitiv trening/regulering i regi av forskningsprosjekter, og i de tilfellene gjennomføres denne formen for øvelser av noen eksterne forskere. Det er forøvrig hyggelig å lese at du synes samtalene med psykologen er så nyttige.

Ok,

Jeg driver ikke med kognitiv trening, det vet jeg ikke hva er, jeg har fått beskjed om å sette "timer" på ting jeg gjør, det er fordi jeg skal få hjelp med de eksekutive funksjonsvanskene.

Jeg gjør nøyaktig sånn som psykologen sa, da det er nytt for meg at mennesker med autisme kan få hjelp av "timer" til å redusere de eksekutive funksjonsvanskene. Jeg vet ikke om dette vil fungere, men jeg gjør i vertfall som jeg fikk beskjed om, da det er verdt å forsøke.

Jeg var skeptisk til psykologen, det sa jeg til henne, og det skjønte hun, ut i fra min forklaring, men jeg er ikke skeptisk etter at jeg oppdaget at jeg får svar og ikke spørsmål, da er det greit. Jeg orker ikke gjetteleker. Når jeg har et spørsmål eller trenger hjelp, vil jeg ha svar, ikke et nytt spørsmål, eller andres tanker, det blir forvirrende og jeg blir utålmodig, jeg trenger svar, forslag til løsninger og konkrete strategier. Da gjør jeg sånn som forslagene er.

Og denne psykologen er konkret og grei, hun har alt fra nøyaktige setninger, til løsninger til lure triks jeg ikke visste om, og nå det siste, at jeg kan trene ved å bruke "timer" på å bli flinkere til å fordele tiden min. Jeg ble interessert da hun sa dette.

I tillegg er hun ærlig, jeg stilte henne dette spørsmålet tidlig, ike for lenge siden: Hvordan tror du at du ville forholdt deg til om du selv hadde autisme?

Psykologen svarte ærlig at, "jeg hadde ikke fikset ha autisme" (da så jeg opp og på psykologen og jeg ble i godt humør og jeg smilte:-), fra da av, skjønte jeg at dette er et menneske som er ærlig og direkte, da er det verdt å gi psykologen en sjanse.

Skrevet (endret)
15 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg synes det verste er at de involverer fem personer og skriver et brev på 9 sider når begrunnelsen for avslaget er så triviell som at en tidsfrist ikke er overholdt. De har sikkert brukt mer penger på å skrive avslaget enn hva høreapparatet koster.

Hei!

Ja og dette er ikke det første avslaget, det har vært mange like lange avslag før dette, jeg tror dette snart må ha gått over to år kanskje?

Jeg ser i brevet nå at den siste klagen "jeg" audiografen skrev var i desember i fjor, det var document nr 22, og brevene er så lange at det er vanskelig om man har feks gjennomgripende utviklingsforstyrrelse og strever med å begynne på ting, å ta fatt på dette, om man ikke har særinteresse, erfaring eller utdanning innen trygderett og innen dette fagfeltet, systemet, , jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har begynt å lese disse brevene, men i min detaljorinetering, henger jeg meg opp i mye på allerede første side. De viser til prinsippsaker som har vært oppe i trygderetten, de er nummerert og således søkbare, så et brev på 9 sider, betyr ikke 9 sider, med alt det jeg feks ikke innehar av kunnskap om trygderett og trygdesystemet og det juridiske fagfelt, så blir det lett til at jeg til slutt gir opp, eller som skjedde sist, brøt tidsfristen-.

Jeg hadde da 3 barn med autisme og ordne opp i helsemessige ting for, det er laangt viktigere for meg, enn mine høreapparater, selv om jeg strever med deres saker også, er det ting jeg er langt flinkere på, så hadde jeg en "venn" som var suicidal, og for meg, fins ikke en bort-prioritering av et menneske i nød, jeg nevnte ikke det siste for Nav, men jeg nevnte det med barna, for jeg antar de kan få adgang til deres historikk også. Og selv om det selvsagt er sløvt av meg, så har jeg flere ganger ringt dem, og i desember i fjor, ble jeg så fortvilt at jeg begynte å gråte på telefon. Jeg gråt fordi de muntlige henvisningene til lovparagrafene ble helt uhåndterlig for meg, jeg beklaget dette til den hyggelige nav mannen, som da vennlig tok ansvar for å ringe øre-nese-hals senteret.  Men jeg sa tydelig og direkte til nav-mannen at jeg greier ikke fortsatt å få med meg det du sier, jeg har autisme, og nå er jeg fortvilt, og om du gjentar det en gang til tror jeg ikke at jeg enda greier forstå det.

Han kunne jo ikke se at jeg gråt, men siden nesen ble tett, og du vet, det som følger med det, vil jeg synes det er sannsynlig at han forstod at jeg begynte å gråte. (så akutt tiltetning av luftveiene, ville jo evt betydd sterk/livstruende allergiutvikling, muligens ved inntak av allergener man ikke tåler,  og jeg syns det er mindre sannsynlig, særlig når jeg til slutt sa tydelig at jeg forstår ikke, og jeg er fortvilt) Jeg uttrykte sterk fortvilelse, hva mitt handikap vedrørende å motta muntlig informasjon medførte, og derfor skulle han ringe øre-nese-hals senteret, noe han gjorde. Jeg vet øre nese hals senteret også prøvde ringe han, så hvem som nådde hverandre først det vet jeg ikke.

Men jeg vet jeg sa at jeg har autisme, og jeg forstår ikke, og jeg tror ikke jeg greier forstå det bedre om du gjentar det igjen. han gjentok informasjonen flere ganger, da jeg bad om det, men selv om jeg inni mellom kan motta kompleks informasjon, ble systemene han referete til, og paragrafene, så umulig for meg og raskt notere ned, forstå, så jeg måtte da si i fra, at jeg ikke greide motta informasjonen. Jeg ble glad da han sa han kunne ringe øre-nese-hals senteret.

Endret av Madelenemie
AnonymBruker
Skrevet
Den 18.4.2016 at 18.00, Madelenemie skrev:

Hei!

På side 7 i brev fra Nav, står det om de svekkede åndsevnene.

For å ta det raskt fra start, jeg har fått nye høreapparater, det er lenge siden, flere år, både ørelegen og audiografen sa at søknad til nav er enkel og noe man bare sender inn, så jeg fikk høreapparatene før jeg fikk innvilget. Dette fordi ørelegen sa alle med nedsatt hørsel/ min sykdom får dette innvilget.

Men så enkelt skulle det ikke vise seg å være, men audiografen tok alt arbeide med å klage på diverse avslag som har kommer i mangfold etter søknaden som ble innsendt første gang for kanskje ca 2 år siden, om de nye apparatene.

I desember hadde jeg nok en hørselstest og ytterliggere var den blitt noe svekket, men fordi audiografen skulle ut i permisjon, sa hun at hun håpet å få endelig svar før den tid, men så skjedde ikke.

Så da jeg fikk svar, og brev var utsendt fra en komite på 5 medlemmer i Nav Tønsberg, 13 mars, så måtte jeg greie lese dette 9 siders brevet selv, og evt klage. Og det var vanskelig, jeg var sliten og hadde både barn og en nabo som man trygt kan si hadde større vankser enn meg, så da jeg endelig fikk lest brevet og tatt tak i den saken, og for meg å lese det brevet, det var litt en av utfordring.

Men etter flere forsøk, der jeg ikke fant noen begrunnelser for avslag, fant jeg til slutt at nå var det noe med at jeg ikke hadde overholdt en frist, og det var for de 5 komitemedlemmene enstemmig derfor avgjort at jeg ikke har respekt for Navs frister og trygderetten, og at dette er alvorlig:-(

Jeg er mer enn lei meg for det.

Så stod det på side 7 at om jeg har varige svekede åndsevner så kan det bli sett bort i fra disse reglene, evt ellers en sykehusinnleggelse.

Jeg ble så fortvilt, jeg har bare autisme og om det medfører vansker av denne type, med at det er svekkede åndsevner, det er mer vanskelig for meg å vite?

Men jeg svarte komiteen på 5 medlemmer som enstemmig har vedtatt og skrevet dette lange brevet, om åndsevner og min ringakt at trygderettens regler...:-( , at jeg i det minste tror jeg har varige svekkede sjelsevner og at min fastlege 21 april sikkert kan dokumentere dette i en legeærklering. 

Jeg sa til en psykolog mellom kl 08.00 og 09.00 i dag, at sånn er saken. Da sa psykologen at jeg ikke har svekkede åndsevner, og jeg sa at Nav skriver i vertfall at har man det, kan de se bort i fra at jeg denne siste gangen ikke har svart i forhold til trygderettens regler for klageadgang og at dette er så alvorlig at jeg ringakter regler for navs klageadgang.

Psykologen sa så at nav må da skjønne at ved autisme har man eksekutive funksjonsvansker, men jeg måtte da svare at det forholder ikke nav seg til, de vet om autismen, og jeg prøvde ringe de i fjor høst, Martin Wiik, var en veldig hyggelig mann som svarte meg, men fordi jeg ikke greide ta inn alle de paragrafene nøyaktig, måtte jeg si dette, og dermed var Martin Wiik så vennlig at han ville ringe øre nese hals avdelingen.

Og på den måten fikk jeg inntrykk av at alt hadde ordnet seg, men det hadde det slettes ikke.

Jeg har derfor skrevet dette brevet nå, til nav, der jeg annser det som sannsynlig at jeg har svekkede åndsevner og at dette forhåpentligvis kan bekreftes av fastlege 21 april,  Det jeg frykter litt er at fastlegen ikke er enig i at jeg har svekkede åndsevner, men jeg er for sliten for å orke ta tak i denne saken nå, så, da er det det lettere for meg å ha svekkede åndsevner, for jeg orker ikke mer.

Audiografen er i permisjon, og jeg har ikke overskudd for å kjempe, opp i alt jeg jobber med om disse apparatene jeg må ha på ørene i følge ørelegen, audiografen og andre:-(

Det er like før jeg legger høreapparatene og alt utstyret hos ørelegen og sier, "takk for hjelpen men nå orker jeg ikke mer".

Jeg gjør ikke det, selv om jeg heller vil greie meg uten høreapparater, men de har altså hjulpet meg, og jeg må stå løpet ut, men derfor vil jeg gjerne ha svekkede åndsevner, hvis det forenkler alt.

Men hva betyr svekkede åndsvner? :-(

Jeg vet ikke det engang, men jeg skrev at jeg tror jeg har det og jeg har sendt brevet til nav og jeg har beklaget min dårlige moral, min ringakt for trygderetten, men jeg skrev i vertfall, at selv om dere mener jeg ikke har respekt og ringakter trugderetten, så kan jeg bare beklage, jeg kan også håpe at jeg vil få mer respekt, men jeg vet jo ikke, for flere i psykiatrien sier at en del av vanskene de påpeker rett og slett har med autisme å gjøre:-(

Uff

Jeg vil ikke bruke autisme som en unnskyldning, men jeg har virkelig en del konkrete vansker, som for de fleste i behandlingsapparatet er av en sånn karakter at jeg får hjelp, sånn at det kan hende det ikke er så ille som de skriver at jeg ringakter trygderettens klageinnstans.

Men hva menes egentlig med varig svekkede sjelsevner?

Psykologen hadde vansker med å tro at det stod det i brevet, men det står det. Så når jeg sa jeg tror jeg har det, og psykologen sa, "nei nei..." så sa jeg "jo, jeg trenger at det er sånn, for jeg orker ikke mer snakke nå".

Da motsa ikke psykologen mer, så jeg tror skjønte at man må bare innrømme at man har dette, men selv psykologen ante ikke hva dette betyr.

Hei. Jeg ser du har fått mange svar her og jeg vet ikke om jeg har noe mer å komme med, men jeg får ikke helt tak i om det er et klagevedtak du har fått nå, eller om det er første vedtak i saken. Kan det være fra NAV Klage og Anke (dette er bl.a. i Tønsberg). Står det noe om at det er NAV Klage og Anke som har fattet vedtaket?

Det er visse regler om at man kan se bort i fra fristoversittelse dersom det foreligger særlige grunner. Dette vurderes konkret i hvert tilfelle, og her vil eventuelt uttalelse fra medisinsk personell være av betydning.

Og du ikke stress for mye med det du har skrevet om varig svekkede sjelsevner. Slik jeg har forstått har du forklart om dine vansker og du stiller deg åpen til om dette kan være varig svekkede sjelsevner, da må det være greit tenker jeg.

Anonymkode: 7abd4...5ed

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg ser du har fått mange svar her og jeg vet ikke om jeg har noe mer å komme med, men jeg får ikke helt tak i om det er et klagevedtak du har fått nå, eller om det er første vedtak i saken. Kan det være fra NAV Klage og Anke (dette er bl.a. i Tønsberg). Står det noe om at det er NAV Klage og Anke som har fattet vedtaket?

Det er visse regler om at man kan se bort i fra fristoversittelse dersom det foreligger særlige grunner. Dette vurderes konkret i hvert tilfelle, og her vil eventuelt uttalelse fra medisinsk personell være av betydning.

Og du ikke stress for mye med det du har skrevet om varig svekkede sjelsevner. Slik jeg har forstått har du forklart om dine vansker og du stiller deg åpen til om dette kan være varig svekkede sjelsevner, da må det være greit tenker jeg.

Takk:-)

Det er nav klage og anke, og dette er nettopp som du skriver i Tønsberg,

det er 22 dokumenter som har gått mellom nav og klagende part audiografen som representerer meg. Det er vel egentlig 24 nå da, med de siste to.

De sender nå saken inn for trygderetten, og det står at det er lite sannsynlig at jeg får medhold der, fordi det er alvorlig dette med fristoverskridelsen. Der kommer noe de mener med ringakt inn, og jeg vet at det er alvorlig.

Takk for at du ikke syns jeg skal stresse for mye med det med at jeg har skrevet at jeg kan muligens kan ha svekkede åndsevner, for ja jeg skrev at muligens kommer min autisme som skaper vansker på noen områder inn under dette. Så jeg påberopte meg ikke å ha svekkede åndsevner, jeg skrev at fastlegen sikkert kan dokumentere dette på torsdag, og kan han ikke det, så ser ikke jeg heller at jeg har begårr trygdesvindel på dette tidspunktet.

Jeg har ikke så mye energi å bruke på dette nå, følte jeg, det er såpass mye tidvis, jeg syns da på sett og vis jeg kan klare meg uten dette hjelpemiddelet. Jeg vet ikke om det er en fornuftig tanke, å høre dårlig, får konsekvenser, og jeg har det ikke så greit med øresusen, den er det verste, så jeg er ikke sikker på at det er lurt av meg å levere inn alt, for det å ha øresus, og så kraftig som jeg har fått, kan for enkelte resultere i selvmord, så jeg prøver holde ut,, og det hjelper å ha mye å gjøre, også har vi tenkt på å søke om noe slags implantat og operasjon, men jeg har ikke enda hatt tid å ta fatt på det.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Madelenemie skrev:

Det er nav klage og anke, og dette er nettopp som du skriver i Tønsberg,

det er 22 dokumenter som har gått mellom nav og klagende part audiografen som representerer meg. Det er vel egentlig 24 nå da, med de siste to.

De sender nå saken inn for trygderetten, og det står at det er lite sannsynlig at jeg får medhold der, fordi det er alvorlig dette med fristoverskridelsen. Der kommer noe de mener med ringakt inn, og jeg vet at det er alvorlig.

Takk for at du ikke syns jeg skal stresse for mye med det med at jeg har skrevet at jeg kan muligens kan ha svekkede åndsevner, for ja jeg skrev at muligens kommer min autisme som skaper vansker på noen områder inn under dette. Så jeg påberopte meg ikke å ha svekkede åndsevner, jeg skrev at fastlegen sikkert kan dokumentere dette på torsdag, og kan han ikke det, så ser ikke jeg heller at jeg har begårr trygdesvindel på dette tidspunktet.

Jeg har ikke så mye energi å bruke på dette nå, følte jeg, det er såpass mye tidvis, jeg syns da på sett og vis jeg kan klare meg uten dette hjelpemiddelet. Jeg vet ikke om det er en fornuftig tanke, å høre dårlig, får konsekvenser, og jeg har det ikke så greit med øresusen, den er det verste, så jeg er ikke sikker på at det er lurt av meg å levere inn alt, for det å ha øresus, og så kraftig som jeg har fått, kan for enkelte resultere i selvmord, så jeg prøver holde ut,, og det hjelper å ha mye å gjøre, også har vi tenkt på å søke om noe slags implantat og operasjon, men jeg har ikke enda hatt tid å ta fatt på det.

OK, da forstår jeg litt mer :)

Jeg ville prøvd å få dokumentert i så stor grad det er mulig og du har energi og krefter til det begrunnelsen for fristoverskridelsen, hvis saken skal videre til Trygderetten nå. Det må foreligge særlige grunner for at man behandler en sak selv om fristen er gått ut. Det er selvsagt leit og uheldig at klagen ble sendt inn for sent, men du har ikke gjort noe ikke tusenvis av lovlydige og pliktoppfyllende personer har gjort før deg. Det kan være greit å minne seg på kanskje :)

Er fristen oversittet nå, med en anke eller er den oversittet allerede fra det første vedtaket (altså før saken kom til klageinstansen)? Grunnen til at jeg lurer på det er at jeg lurer på om det er tatt en realitetsvurdering av om du har rett på dette av klageinstansen, eller om de kun har vurdert at du ikke klaget på det første tidsnok. Hvis de ikke har vurdert realiteten i saken din står det i slutten av vedtaket før det står om dine rettigheter til å påanke at de ikke har vurdert realiteten.

Det er også slik at klageinstansen skal vurdere sitt eget vedtak før igjen før de sender saken til Trygderetten. 

Du begår ikke trygdesvindel når du har forklart hvilke problemer du har, selv om du skrev at du muligens kan ha svekkede åndsevner. Det håper jeg du klarer å stresse ned på.

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OK, da forstår jeg litt mer :)

Jeg ville prøvd å få dokumentert i så stor grad det er mulig og du har energi og krefter til det begrunnelsen for fristoverskridelsen, hvis saken skal videre til Trygderetten nå. Det må foreligge særlige grunner for at man behandler en sak selv om fristen er gått ut. Det er selvsagt leit og uheldig at klagen ble sendt inn for sent, men du har ikke gjort noe ikke tusenvis av lovlydige og pliktoppfyllende personer har gjort før deg. Det kan være greit å minne seg på kanskje :)

Er fristen oversittet nå, med en anke eller er den oversittet allerede fra det første vedtaket (altså før saken kom til klageinstansen)? Grunnen til at jeg lurer på det er at jeg lurer på om det er tatt en realitetsvurdering av om du har rett på dette av klageinstansen, eller om de kun har vurdert at du ikke klaget på det første tidsnok. Hvis de ikke har vurdert realiteten i saken din står det i slutten av vedtaket før det står om dine rettigheter til å påanke at de ikke har vurdert realiteten.

Det er også slik at klageinstansen skal vurdere sitt eget vedtak før igjen før de sender saken til Trygderetten. 

Du begår ikke trygdesvindel når du har forklart hvilke problemer du har, selv om du skrev at du muligens kan ha svekkede åndsevner. Det håper jeg du klarer å stresse ned på.

Jeg er lettet:-) Det virker som du kan dette, så nå føler jeg meg trygg på at jeg ikke kan komme inn under kategorien trygdesvindel. Det letter en hel del for meg.

Det er så fint å lese det du skriver om at jeg ikke har gjort noe ikke tusenvis av lovlydige og pliktoppfyllende personer før meg har gjort, det kjennes som en stor byrde med dette ble løftet bort, og jeg ser ikke da samme nødvendighet av å tilstå ovenfor politiet noe jeg muligens har gjort galt, og som således føles kriminelt.

Slik jeg forstår brevet fra nav er det et brev i fjor, jeg ikke klagde på til rett tid, det står at jeg har ringt og snakket med dem i desember, jeg sjekket nå 2 desember ringte jeg nav Tønsberg, det var da jeg begynte gråte i telefon, men mulig dette kan ha bli oppfattet som allergi, jeg vet ikke, men dette står det i brevet, at jeg i 2 desember ringte, det står videre at jeg ble gjort oppmerksom på en hel del, og dette gjorde mannen sikkert, men det var dette jeg ikke helt fikk tak i, men likevel er jeg enig i at enten jeg eller audiografen ikke har overholdt fristen, så var det jo til syvende og sist mine høreapparater og mitt ansvar det hele.

Jeg vet ikke om jeg svarer deg på det du spør om, jeg skjønte ikke helt det du spurte om på slutten:-( jeg kan jo prøve lese det flere ganger, men jeg tror ikke det med realitetsvurdering er gjort, det ordet har jeg ikke sett i noe brev, men det jeg leser nå, er at saken skal bli sendt trygderetten, men det skrev de en gang før, nå trodde jeg det var trygderetten, men fortsatt var det nav klage og anke. For meg er det veldig leit, inni meg, blir jeg enormt lei meg, for å ha kommet så langt at jeg må for retten pga av noe, det er vel ringakt for brudd på klagefrister, men jeg føler meg litt kriminell, så det hjelper meg å tenke på dine ord.

Jeg er faktisk lite svindelaktig, jeg greier sjeldent og vanskelig å lyve, så det er en uvant og ubehagelig situasjon jeg har kommet opp i. De som kjenner meg vil ikke forbinde meg med svindel, eller som noen som må for retten, men nå har det skjedd.

Tusen takk for at du svarer og hjelper meg, tusen takk!

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Madelenemie skrev:

Jeg er lettet:-) Det virker som du kan dette, så nå føler jeg meg trygg på at jeg ikke kan komme inn under kategorien trygdesvindel. Det letter en hel del for meg.

Det er så fint å lese det du skriver om at jeg ikke har gjort noe ikke tusenvis av lovlydige og pliktoppfyllende personer før meg har gjort, det kjennes som en stor byrde med dette ble løftet bort, og jeg ser ikke da samme nødvendighet av å tilstå ovenfor politiet noe jeg muligens har gjort galt, og som således føles kriminelt.

Slik jeg forstår brevet fra nav er det et brev i fjor, jeg ikke klagde på til rett tid, det står at jeg har ringt og snakket med dem i desember, jeg sjekket nå 2 desember ringte jeg nav Tønsberg, det var da jeg begynte gråte i telefon, men mulig dette kan ha bli oppfattet som allergi, jeg vet ikke, men dette står det i brevet, at jeg i 2 desember ringte, det står videre at jeg ble gjort oppmerksom på en hel del, og dette gjorde mannen sikkert, men det var dette jeg ikke helt fikk tak i, men likevel er jeg enig i at enten jeg eller audiografen ikke har overholdt fristen, så var det jo til syvende og sist mine høreapparater og mitt ansvar det hele.

Jeg vet ikke om jeg svarer deg på det du spør om, jeg skjønte ikke helt det du spurte om på slutten:-( jeg kan jo prøve lese det flere ganger, men jeg tror ikke det med realitetsvurdering er gjort, det ordet har jeg ikke sett i noe brev, men det jeg leser nå, er at saken skal bli sendt trygderetten, men det skrev de en gang før, nå trodde jeg det var trygderetten, men fortsatt var det nav klage og anke. For meg er det veldig leit, inni meg, blir jeg enormt lei meg, for å ha kommet så langt at jeg må for retten pga av noe, det er vel ringakt for brudd på klagefrister, men jeg føler meg litt kriminell, så det hjelper meg å tenke på dine ord.

Jeg er faktisk lite svindelaktig, jeg greier sjeldent og vanskelig å lyve, så det er en uvant og ubehagelig situasjon jeg har kommet opp i. De som kjenner meg vil ikke forbinde meg med svindel, eller som noen som må for retten, men nå har det skjedd.

Tusen takk for at du svarer og hjelper meg, tusen takk!

Først av alt Trygderetten er ingen vanlig domstol, det er et uavhengig forvaltningsorgan. Tenk på det som at du klager vedtaket ditt litt høyere opp, det er ikke du som må for retten. Det er mange saker som blir behandlet i Trygderetten uten at de som har tatt opp sakene sine der har gjort noe "galt". Det er en uenighet angående rettigheter.

Beklager at jeg spør vanskelig, det er ikke meningen. Det brevet du fikk i fjor det var også fra NAV Klage og Anke? Det var et vedtak fra dem om avslag? Det er de i Tønsberg du har hatt samtalen på telefonen med? Det er kanskje et oversendelsesbrev til Trygderetten du har fått nå da. Det betyr i så fall at NAV Klage og Anke er ferdige med saken og at den sendes til Trygderetten.

Jeg kan selvsagt ikke si noe konkret om din sak siden jeg ikke kjenner den. Men hvis du får mer dokumentasjon i saken din enten på hvorfor du oversittet fristen eller hvorfor du har denne rettigheten kan du sende det inn. Jeg vet jo ikke hva som ligger av dokumentasjon i din sak, men det er viktig at det er tilstrekkelig dokumentasjon i saken. Hvis ikke er det vanskelig for Trygderetten å ta en avgjørelse. Dette kan du kanskje også ta opp med lege eller andre dersom du skulle møte med dem (slik du fikk råd om over i tråden). 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Først av alt Trygderetten er ingen vanlig domstol, det er et uavhengig forvaltningsorgan. Tenk på det som at du klager vedtaket ditt litt høyere opp, det er ikke du som må for retten. Det er mange saker som blir behandlet i Trygderetten uten at de som har tatt opp sakene sine der har gjort noe "galt". Det er en uenighet angående rettigheter.

Beklager at jeg spør vanskelig, det er ikke meningen. Det brevet du fikk i fjor det var også fra NAV Klage og Anke? Det var et vedtak fra dem om avslag? Det er de i Tønsberg du har hatt samtalen på telefonen med? Det er kanskje et oversendelsesbrev til Trygderetten du har fått nå da. Det betyr i så fall at NAV Klage og Anke er ferdige med saken og at den sendes til Trygderetten.

Jeg kan selvsagt ikke si noe konkret om din sak siden jeg ikke kjenner den. Men hvis du får mer dokumentasjon i saken din enten på hvorfor du oversittet fristen eller hvorfor du har denne rettigheten kan du sende det inn. Jeg vet jo ikke hva som ligger av dokumentasjon i din sak, men det er viktig at det er tilstrekkelig dokumentasjon i saken. Hvis ikke er det vanskelig for Trygderetten å ta en avgjørelse. Dette kan du kanskje også ta opp med lege eller andre dersom du skulle møte med dem (slik du fikk råd om over i tråden). 

Hei!

Takk for svar.

brevet jeg fikk i fjor var fra nav klage og anke, og jeg tror det var noen der jeg snakket med på telefon.

Han het i vertfall Martin Wiik. Og han var hyggelig og jeg trodde kanskje saken skulle bli løst da han ringte øre nese hals senteret, eller omvendt, fordi jeg ikke greide forstå all muntlig informasjon gitt på telefon. (noe jeg sa til han)

Det var nok fra nav klage og anke jeg fikk brev nå også, for det står at saken og avslaget som er gitt, nå skal sendes til Trygderetten, som jeg så hadde en viss tid på meg å sende inn ytterliggere informasjon til.

Noe jeg ikke greide da jeg var på to utenlandsturer, men jeg skrev et beklagelsesbrev til dem. (selv om det ikke endrer noe, hadde jeg et eget behov av å beklage min tidsfristbrudd. Egentlig er det ikke sikkert det er jeg personlig som har brutt tidsfrister, jeg husker før jul, fikk vi problemer med tidsfristen pga av at de ikke hadde ledig time på klinikken, det var noe sånt, og sånt kan lett skje, når søknaden går via en tredjeperson, som ikke bare har min sak, men mange og i tillegg nå selv begynner å bli lei og sliten.

I dag ringte øre nese hals klinikken, og en ny person er på saken. Hun sa jeg skal komme til henne og vi skal starte hele søknadsprosessen på nytt. Det følger veldig gode lege-erklæringer med søknaden min, fordi jeg har nesten ikke hørsel på høyre øre, samt sterk tinnituslyd.

AnonymBruker
Skrevet (endret)
5 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Takk for svar.

brevet jeg fikk i fjor var fra nav klage og anke, og jeg tror det var noen der jeg snakket med på telefon.

Han het i vertfall Martin Wiik. Og han var hyggelig og jeg trodde kanskje saken skulle bli løst da han ringte øre nese hals senteret, eller omvendt, fordi jeg ikke greide forstå all muntlig informasjon gitt på telefon. (noe jeg sa til han)

Det var nok fra nav klage og anke jeg fikk brev nå også, for det står at saken og avslaget som er gitt, nå skal sendes til Trygderetten, som jeg så hadde en viss tid på meg å sende inn ytterliggere informasjon til.

Noe jeg ikke greide da jeg var på to utenlandsturer, men jeg skrev et beklagelsesbrev til dem. (selv om det ikke endrer noe, hadde jeg et eget behov av å beklage min tidsfristbrudd. Egentlig er det ikke sikkert det er jeg personlig som har brutt tidsfrister, jeg husker før jul, fikk vi problemer med tidsfristen pga av at de ikke hadde ledig time på klinikken, det var noe sånt, og sånt kan lett skje, når søknaden går via en tredjeperson, som ikke bare har min sak, men mange og i tillegg nå selv begynner å bli lei og sliten.

I dag ringte øre nese hals klinikken, og en ny person er på saken. Hun sa jeg skal komme til henne og vi skal starte hele søknadsprosessen på nytt. Det følger veldig gode lege-erklæringer med søknaden min, fordi jeg har nesten ikke hørsel på høyre øre, samt sterk tinnituslyd.

Jeg syns du kan betale for høreapparatene dine selv, du er jo ikke akkurat fattig? 

Jeg må bruke briller,  ellers så ser jeg ingenting.. INGENTING! men det er da ingen som betaler brillene mine for meg for det..

.

Anonymkode: a06df...7eb

Endret av Admin Doktoronline
Trakasserende kommentarer
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke vitsen med å lage så mye styr om det når du er rik. du bor på oslos vestkant, har flere luksusbiler, dere var nettopp i USA, segway har dere og gudene vet hva

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må bruke briller,  ellers så ser jeg ingenting.. INGENTING! men det er da ingen som betaler brillene mine for meg for det..

Uten å trekke inn trådstarter her så er jeg faktisk enig i at briller burde vært subsidiert når man har syn som er dårligere enn et visst nivå. Selv har jeg ikke lov til å kjøre bil uten briller og bare glassene kostet sist gang ca. 3500,- stykket... Med innfatning, synstest og diverse så drar lappene raskt avgårde da.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns du kan betale for høreapparatene dine selv, du er jo ikke akkurat fattig? 

(Deler av teksten i dette innlegget er fjernet av admin.)

Dette var skikkelig unødvendig av deg, du vet at TS er ekstremt redd for å bli oppfattet som svindler og du vet hun er redd for politiet. Da trenger du ikke skremme henne med tull. TS er uføretrygdet så det er ikke hun i den familien som er rik. Desuten har de måtte bruke enormt mye penger pga barns sykdom. Det er ikke trygdesvindel når hun faktisk har krav på å få dekket utgiftene til høreapparat. At man må dekke utgifter til briller selv er jo dumt, men prisen på briller er veldig mye mindre enn prisen for høreapparat. Å få dekket utgifter for å kunne høre, men ikke kunne se er like dumt som at man får dekket lege, men ikke tannlege. Uansett er det ikke TS som har laget disse reglene.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mener ikke å være slem altså, men dette må du forstå altså

ellers så er det trygdesvindel .

Her synes jeg det er viktig å holde ting fra hverandre. 

Man har rett til å søke på ulike ytelser, det er ikke trygdesvindel. Det er ikke sikkert man får det, men man har rett til å søke. Her er det vel også en medisinsk fagperson som har hjulpet Madelenemie å søke. 

Det er ikke trygdesvindel å stille spørsmål ved om man oppfyller lovens bestemmelser om når man kan se bort i fra at en frist er oversittet. 

Jeg synes det er litt vanskelig å se hvordan det å søke om en ytelse er trygdesvindel?

Det går selvsagt an å diskutere reglenes innhold, men det må vel være på et mer generelt nivå. Det er i alle fall min mening. Dette kan ikke gå utover de som søker på ytelser som det finnes regler om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...