Gå til innhold

järnbrist (jernemangel) och amning

Anbefalte innlegg

Gjest Stålmannen

Jag bor i Österrike och här har de lite annan syn på amning och barnestell. Därför vore det intressant att få en norsk kommentar på följande:

Min son är ca tre månader nu och jag helammar honom. Han äter bra och lägger på sig som han skall. Idag var vi hos doktorn och hon konstaterade att han har järnbrist/mangel. Inte så illa tydligen men tillräckligt för att hon skulle skriva ut järndroppar som jag skall ge 10 st av 3 gånger om dagen. Jag känner mig lite skeptisk till detta och undrar om det inte skulle kunna räcka om jag själv åt järntillskott eller järnrik kost. Järnet borde ju då gå ut i mjölken.

Om jag nu ger järntillskott till min son, vilka bieffekter kan detta ge? Kan han få ont i magen eller problem med avföringen eller andra problem? Innebär järnbrist att jag kanske borde börja med gröt redan när min son är 4 månader trots att amningen går bra och han sover genom hela nätterna (ca 9 timmar i sträck utan att vakna och därefter ytterligare ca 2-3 efter en "snabbtank").

Vore fint att få svar på detta!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41128-j%C3%A4rnbrist-jernemangel-och-amning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jernlagrene barnet har med seg siden fødselen skal rekke ca til 6 måned,forutsatt at ikke moren til barnet har meget uttalt jernmangel slik at morsmelken blir helt uten jern.

Jeg ville nok prøvd å ta jern selv en måneds tid eller lengre,for så og ta en ny blodprøve av barnet så man ser om det hjelper.Hvis det ikke hadde hjulpet innen den tid ville jeg gitt jerndråper.

Jeg vil foreslå at du stiller dette spørsmålet på forum for barnemedisin ( http://forum.doktoronline.no/forum/36/ )

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære Stålmannen. Etter nye anbefalinger fra Statens ernæringsråd inneholder morsmelk nok jern til å dekke barnets behov de første 6 mnd. såsant barnet vokser normalt. Friske barn som er fullbårene og født normalt har fått med seg et jernlager som barnet nyttegjør seg av de første 6 mnd. Det er ikke vanlig her at en sjekker barnets hemoglobin(blodprosent) på friske barn. Still spørsmålet til barnelegen i forum hvis du trenger mere informasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...