Gå til innhold

Hva vil "syk" si?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man er syk så er man dårligere enn man trenger å være ved å ha sykdom.

Anonymkode: 35626...641

Sier hvem? Har du en sykdom så er du syk, ferdig snakka ;) Det er ikke noen målestokk for hvor syk man må være for å være syk. Folk kan jo ha kreft uten å føle seg syke, en uke senere er de daue. Var de ikke syke da, bare fordi de ikke følte seg spesielt dårlig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411375-hva-vil-syk-si/#findComment-3696025
Del på andre sider

15 minutter siden, Trine skrev:

Sier hvem? Har du en sykdom så er du syk, ferdig snakka ;) Det er ikke noen målestokk for hvor syk man må være for å være syk. Folk kan jo ha kreft uten å føle seg syke, en uke senere er de daue. Var de ikke syke da, bare fordi de ikke følte seg spesielt dårlig?

Det er en vanskelig definisjon.

Jeg har en spiserørssykdom og må ta medisiner hver dag, medisinen holder sykdommen i sjakk og jeg føler meg ikke syk, men hvis jeg slutter med medisinen, vil jeg bli syk igjen.

Jeg er pr. definisjon ikke syk på nåværende tidspunkt men allikevel har jeg en sykdom.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411375-hva-vil-syk-si/#findComment-3696030
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Høstløv skrev:

Det er en vanskelig definisjon.

Jeg har en spiserørssykdom og må ta medisiner hver dag, medisinen holder sykdommen i sjakk og jeg føler meg ikke syk, men hvis jeg slutter med medisinen, vil jeg bli syk igjen.

Jeg er pr. definisjon ikke syk på nåværende tidspunkt men allikevel har jeg en sykdom.

Og hva er definisjonen på syk? Jeg fant bare en og det var "ikke frisk". Om man må ta medisiner pga en sykdom så mener jeg at man ikke er frisk, selv om man ikke føler seg dårlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411375-hva-vil-syk-si/#findComment-3696031
Del på andre sider

12 minutter siden, Trine skrev:

Og hva er definisjonen på syk? Jeg fant bare en og det var "ikke frisk". Om man må ta medisiner pga en sykdom så mener jeg at man ikke er frisk, selv om man ikke føler seg dårlig.

Hehe ... dette var jo litt interessant :-)

Jeg er allergisk mot hund, katt og hest. Dersom jeg tar zyrtec, kan jeg klappe disse dyrene uten å bli syk. Dersom jeg glemmer å ta zyrtec når jeg vet at jeg kommer i nærkontakt med disse dyrene, blir jeg dårlig (tett i nese, hoven i øynene, tett i bronkiene, evt også utslett). Jeg har også astma som utløses ved nærkontakt med disse dyrene. Dersom jeg glemmer zyrtec, må jeg ofte ta Ventoline i flere dager etterpå.

Men jeg tenker ikke på at jeg er syk til vanlig. Jeg tar zyrtec hvis jeg skal besøke venninna med katter eller søstera mi med hund, eller når jeg i morgen skal være med dattera på ridning. Da er jeg frisk som vanlig.

Jeg har en sykdom (allergi og astma), men er ikke syk så lenge jeg tar medisiner de gangene jeg blir utsatt for allergener jeg ikke tåler.

Mannen min har en mage som ikke tåler diverse typer mat. Så lenge han holder seg borte fra det han ikke tåler, er han helt fin, men får han i seg noe av det han ikke tåler, blir han skikkelig syk (magesmerter og oppkast). Er han syk?

Nei, jeg vet sannelig ikke helt, jeg :-)

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411375-hva-vil-syk-si/#findComment-3696036
Del på andre sider

25 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg er allergisk mot hund, katt og hest. Dersom jeg tar zyrtec, kan jeg klappe disse dyrene uten å bli syk. Dersom jeg glemmer å ta zyrtec når jeg vet at jeg kommer i nærkontakt med disse dyrene, blir jeg dårlig (tett i nese, hoven i øynene, tett i bronkiene, evt også utslett). Jeg har også astma som utløses ved nærkontakt med disse dyrene. Dersom jeg glemmer zyrtec, må jeg ofte ta Ventoline i flere dager etterpå.

Men jeg tenker ikke på at jeg er syk til vanlig. Jeg tar zyrtec hvis jeg skal besøke venninna med katter eller søstera mi med hund, eller når jeg i morgen skal være med dattera på ridning. Da er jeg frisk som vanlig.

Jeg har en sykdom (allergi og astma), men er ikke syk så lenge jeg tar medisiner de gangene jeg blir utsatt for allergener jeg ikke tåler.

Mannen min har en mage som ikke tåler diverse typer mat. Så lenge han holder seg borte fra det han ikke tåler, er han helt fin, men får han i seg noe av det han ikke tåler, blir han skikkelig syk (magesmerter og oppkast). Er han syk?

Jeg ble nesten litt skuffa over at det ikke sto noe fornuftig da jeg googlet. Jeg blir dårlig av pollen selv om jeg tar medisiner. Men jeg har ikke tenkt på allergi som en sykdom før.

Men uansett, TS jobber ikke pga en sykdom (om jeg forsto hn rett) så i dette tilfellet kan man vel si hn er syk pga sykdom. Hadde medisiner holdt sykdommen i sjakk så hadde jo TS fungert normalt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411375-hva-vil-syk-si/#findComment-3696069
Del på andre sider

AnonymBruker

Begrepet "sykdom" har en faglig definisjon (selv om det er vanskelig å definere), men det å si at "man er syk" er et folkelig begrep. Litt vanskelig å forklare hva jeg mener, men det er noe i retningen at man må ha store funksjonssvikt, ha en infeksjon eller ha en progressiv sykdom. Jeg mener det holder ikke å ha pollenallergi, ha bipolar lidelse om man jobber eller hodepine som ikke er så alvorlig at man bare må ligge i et mørkt rom.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411375-hva-vil-syk-si/#findComment-3696080
Del på andre sider

7 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg tenker ikke på allergier og intoleranser som sykdom nei :) Jeg syns eksemplene dine var litt artige, og må bare kverulere litt rundt dem hehe :P Jeg ville ikke sagt dette som deg nemlig.

Jeg ville sagt at "dersom jeg tar zyrtec, kan jeg klappe disse dyrene uten å bli dårlig", og i "dårlig" legger jeg noe annet enn "syk". "Dårlig" betyr (for meg) "symptomer på sykdommen". Det å være dårlig er ofte mer temporært enn sykdommen, og når man blir dårlig kan man avhjelpes av medikamentell behandlig og/eller en spesiell (forsiktig) atferd (på områder som trigger sykdommen). "Sykdom" derimot, er mer stabil (av og til også permanent) enn symptomene som får deg til å føle deg dårlig. Jeg tenker at riktig medisinering kan bidra til å holde en sykdom i sjakk, dvs man kan leve med sykdom uten å være dårlig - men dersom man blir dårlig om man slutter med medisin har man fremdeles sykdommen som utløser symptomene i umedisinert tilstand.

Ble dette forståelig? :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411375-hva-vil-syk-si/#findComment-3696195
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutes ago, Kayia said:

Jeg tenker ikke på allergier og intoleranser som sykdom nei :) Jeg syns eksemplene dine var litt artige, og må bare kverulere litt rundt dem hehe :P Jeg ville ikke sagt dette som deg nemlig.

Jeg ville sagt at "dersom jeg tar zyrtec, kan jeg klappe disse dyrene uten å bli dårlig", og i "dårlig" legger jeg noe annet enn "syk". "Dårlig" betyr (for meg) "symptomer på sykdommen". Det å være dårlig er ofte mer temporært enn sykdommen, og når man blir dårlig kan man avhjelpes av medikamentell behandlig og/eller en spesiell (forsiktig) atferd (på områder som trigger sykdommen). "Sykdom" derimot, er mer stabil (av og til også permanent) enn symptomene som får deg til å føle deg dårlig. Jeg tenker at riktig medisinering kan bidra til å holde en sykdom i sjakk, dvs man kan leve med sykdom uten å være dårlig - men dersom man blir dårlig om man slutter med medisin har man fremdeles sykdommen som utløser symptomene i umedisinert tilstand.

Ble dette forståelig? :)

Hvis man har influensa sier de fleste at man da er syk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411375-hva-vil-syk-si/#findComment-3696200
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...