Gå til innhold

Hva vil "syk" si?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg syns eksemplet med allergi over var et godt eksempel.

Jeg har ME. Det er en sykdom, og den begrenser livet mitt ganske mye. Likevel, selv om sykdommen er tilstede hele tiden, føler jeg meg ikke syk hele tiden. Jeg holder sykdommen i sjakk ved å passe på å holde meg innenfor den rammen (grensen) av aktiviteter som jeg klarer. Så lenge jeg gjør det, altså lever livet i et rolig tempo og sørger for å hvile ofte, så er jeg symptomfri. Da føler jeg meg helt normal. Tålegrensen min har økt med årene nettopp fordi jeg har drevet med slik aktivitetsavpasning. Men før, i akuttfasen, det første halvannet årene, da var jeg syk hele tiden. Nå snakker jeg om at jeg er syk bare de dagene eller periodene da jeg faktisk føler meg syk.

Anonymkode: 93e9e...055

Fortsetter under...

10 timer siden, Kayia skrev:

Jeg tenker ikke på allergier og intoleranser som sykdom nei :) Jeg syns eksemplene dine var litt artige, og må bare kverulere litt rundt dem hehe :P Jeg ville ikke sagt dette som deg nemlig.

Jeg ville sagt at "dersom jeg tar zyrtec, kan jeg klappe disse dyrene uten å bli dårlig", og i "dårlig" legger jeg noe annet enn "syk". "Dårlig" betyr (for meg) "symptomer på sykdommen". Det å være dårlig er ofte mer temporært enn sykdommen, og når man blir dårlig kan man avhjelpes av medikamentell behandlig og/eller en spesiell (forsiktig) atferd (på områder som trigger sykdommen). "Sykdom" derimot, er mer stabil (av og til også permanent) enn symptomene som får deg til å føle deg dårlig. Jeg tenker at riktig medisinering kan bidra til å holde en sykdom i sjakk, dvs man kan leve med sykdom uten å være dårlig - men dersom man blir dårlig om man slutter med medisin har man fremdeles sykdommen som utløser symptomene i umedisinert tilstand.

Ble dette forståelig? :)

Nei, jeg skjønte egentlig ikke hva du mente... Å få symptomer på sykdommen er jo det som gjør at en er syk, vel?

Hva er forskjell på sykdommen allergisk og sykdommen depressiv da? Dersom du tar medisiner, merker du ingenting til sykdommen. Dersom du lar være å ta medisinen, kommer symptomene - altså merker du sykdommen - altså er du syk. Men jeg tror det er en vesentlig forskjell psykisk om du kaller deg selv for syk eller ikke, når du har medisiner som fungerer og som holder sykdommen i sjakk og du kan ha et normalt liv med jobb, venner, familie, aktiviteter (ikke heng dere opp i akkurat dette...).

Jeg anser meg egentlig ikke som syk, men jeg har en sykdom som begrenser meg når det gjelder nærkontakt med dyr, og det er et savn at jeg ikke kan ha katt. Har alltid elsket katter. Nå er kaninene en god erstatning for dette, og det var helt fantastisk å oppdage at jeg ikke er allergisk mot dem!

AnonymBruker
3 hours ago, påskelilje said:

når du har medisiner som fungerer og som holder sykdommen i sjakk og du kan ha et normalt liv med jobb, venner, familie, aktiviteter (ikke heng dere opp i akkurat dette...).

Jobb, familie, venner, reiser og hobbies?

Anonymkode: 35626...641

14 timer siden, Kayia skrev:

Jeg tenker ikke på allergier og intoleranser som sykdom nei :) Jeg syns eksemplene dine var litt artige, og må bare kverulere litt rundt dem hehe :P Jeg ville ikke sagt dette som deg nemlig.

Jeg ville sagt at "dersom jeg tar zyrtec, kan jeg klappe disse dyrene uten å bli dårlig", og i "dårlig" legger jeg noe annet enn "syk". "Dårlig" betyr (for meg) "symptomer på sykdommen". Det å være dårlig er ofte mer temporært enn sykdommen, og når man blir dårlig kan man avhjelpes av medikamentell behandlig og/eller en spesiell (forsiktig) atferd (på områder som trigger sykdommen). "Sykdom" derimot, er mer stabil (av og til også permanent) enn symptomene som får deg til å føle deg dårlig. Jeg tenker at riktig medisinering kan bidra til å holde en sykdom i sjakk, dvs man kan leve med sykdom uten å være dårlig - men dersom man blir dårlig om man slutter med medisin har man fremdeles sykdommen som utløser symptomene i umedisinert tilstand.

Ble dette forståelig? :)

Det var forståelig. Jeg er enig med deg i det med allergi/intoleranser. Samme tenker jeg om magesmerter man får dersom man spiser feil. Jeg har endel ting jeg ikke bør spise for da vrir jeg meg i smerte etterpå. Jeg sier ikke at jeg blir syk for det tror jeg ikke jeg blir. Jeg har nok bare et litt kranglete fordøyelsessystem og får vondt om jeg spiser noe magen ikke vil ha. Smerter ser jeg ikke nødvendigvis på som sykdom eller det å være syk.

Men selv om jeg syns du forklarer bra det med sykdom, så er fortsatt spørsmålet hvordan man definerer syk.

AnonymBruker
8 minutter siden, Trine skrev:

Det var forståelig. Jeg er enig med deg i det med allergi/intoleranser. Samme tenker jeg om magesmerter man får dersom man spiser feil. Jeg har endel ting jeg ikke bør spise for da vrir jeg meg i smerte etterpå. Jeg sier ikke at jeg blir syk for det tror jeg ikke jeg blir. Jeg har nok bare et litt kranglete fordøyelsessystem og får vondt om jeg spiser noe magen ikke vil ha. Smerter ser jeg ikke nødvendigvis på som sykdom eller det å være syk.

Men selv om jeg syns du forklarer bra det med sykdom, så er fortsatt spørsmålet hvordan man definerer syk.

Du er syk når du ikke har mulighet til å leve et fullverdig liv.

Anonymkode: f86f2...e34

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er syk når du ikke har mulighet til å leve et fullverdig liv.

Jeg er til en viss grad enig med deg i det. Men mine matintoleranser ser jeg ikke på som sykdom selv om livet hadde vært mer fullverdig med egg og avocado. Jaja, det hadde fortsatt ikke vært fullverdig nok.

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, Trine skrev:

Jeg er til en viss grad enig med deg i det. Men mine matintoleranser ser jeg ikke på som sykdom selv om livet hadde vært mer fullverdig med egg og avocado. Jaja, det hadde fortsatt ikke vært fullverdig nok.

Et fullverdig liv går mer på ting som jobb, familie, venner, reiser og hobbies.

Et øyeblikk siden, Trine skrev:

Men man kan jo være syk selv om man har jobb, familie, venner, reiser og hobbyer.

PSSST - det er nok en som bare kverulerer/vil ha oppmerksomhet. Setningen er klippet fra en annen tråd her i dag....Det er noen anonyme brukere som har veldig hang-up på uttrykket "fullverdig liv" for tiden. Tror det er best å la være å svare.

2 minutes ago, Trine said:

Avocado er litt oppskrytt, spør du meg, men du mister litt av fullverdet uten egg altså. Hva skulle man gjort uten egg? Omelett er i alle fall utelukket. 

1 minutt siden, tonie skrev:

Avocado er litt oppskrytt, spør du meg, men du mister litt av fullverdet uten egg altså. Hva skulle man gjort uten egg? Omelett er i alle fall utelukket. 

Neinei....avocado er ikke oppskrytt, det er dypt savnet her. Og speilegg med bacon til frokost. Uff....for et liv :( Det er virkelig hardt å leve uten egg. Kan spise ting med litt egg i, men kan ikke spise et helt egg. Det er trist det! Egg er godt.

AnonymBruker

Neinei....avocado er ikke oppskrytt, det er dypt savnet her. Og speilegg med bacon til frokost. Uff....for et liv :( Det er virkelig hardt å leve uten egg. Kan spise ting med litt egg i, men kan ikke spise et helt egg. Det er trist det! Egg er godt.

Nesten er luksusproblem, vel.

Sånn er det nok.

Men men.

Annonse

Kanskje jeg skal gleder meg mer over at jeg kan spise egg, enn å tenke på savnet over at jeg ikke kan ha katt... :-)

4 minutter siden, påskelilje skrev:

PSSST - det er nok en som bare kverulerer/vil ha oppmerksomhet. Setningen er klippet fra en annen tråd her i dag....Det er noen anonyme brukere som har veldig hang-up på uttrykket "fullverdig liv" for tiden. Tror det er best å la være å svare.

Ok, takk! Setter meg på hendene jeg, så jeg ikke får svart :D

Just now, Trine said:

Hva skjer hvis du spiser et egg da? Dør du eller "klør" du? Jeg har også noen matintolereanser som er mer av typen "klør" enn dør, og det hender at jeg aksepterer litt ubehag irritasjon for å kunne kose meg. Jeg synes det er verdt det selv om jeg vet at jeg får lide litt for det etterpå. Siden du tåler litt egg er det vel ikke snakk om alvorlig intoleranse. 

1 minutt siden, tonie skrev:

Hva skjer hvis du spiser et egg da? Dør du eller "klør" du? Jeg har også noen matintolereanser som er mer av typen "klør" enn dør, og det hender at jeg aksepterer litt ubehag irritasjon for å kunne kose meg. Jeg synes det er verdt det selv om jeg vet at jeg får lide litt for det etterpå. Siden du tåler litt egg er det vel ikke snakk om alvorlig intoleranse. 

Jeg tror egentlig ikke det er en intoleranse, men noe med fordøyelsessystemet som gjør at jeg får ekstreme smerter om jeg spiser egg, avocado, fet fisk, gjær, løk, tomat, melk, det var det jeg kom på i farta. Jeg hverken dør eller klør :P Men om jeg spiser et egg så kjennes det omtrent ut som om jeg har en stein i magesekken og jeg får vondt og blir kvalm. Det varer i mange timer så jeg syns ikke det er verdt det. Men alt kan jeg spise litt av så derfor tror jeg ikke det er en intoleranse.

9 minutter siden, tonie skrev:

Det hender jeg koser med katter og hunder og hester uten at jeg har tatt zyrtec, vel vitende om at jeg blir syk av det - men det er så himla herlig å ha nærkontakt med dyr, så jeg gjør det av og til likevel. Jeg dør ikke  da. Heldigvis. Da hadde jeg latt vær :-P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...