Gå til innhold

Madrassene? Hjelp!


Gjest fostermor

Anbefalte innlegg

Gjest fostermor

Hei,

Jeg har for tiden boende to litt større barn (8 og 13) som begge tisser i sengen om natta. De skal ikke bo her lengre enn noen uker.

Hvilke produkter kjøper jeg og hvor? Bor i Oslo.

Hva gjør jeg med madrassene?

En skumgummimadrass, en springfjærmadrass og en overmadrass er tisset igjennom.

På forhånd takk,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei fostermor, ta deg en tur på apoteket og kjøp inn et par pakker med bleier. Guttene er såpass store at begge kan benytte Tena Slip Smal. Da sparer du madrassene og guttene får sove tørt og godt hele nattene igjennom. Bleier er et fint praktisk hjelpemiddel mot sengevæting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fostermor

Hei fostermor, ta deg en tur på apoteket og kjøp inn et par pakker med bleier. Guttene er såpass store at begge kan benytte Tena Slip Smal. Da sparer du madrassene og guttene får sove tørt og godt hele nattene igjennom. Bleier er et fint praktisk hjelpemiddel mot sengevæting.

Hei Babsi,

Takk for svar. Har du erfaring med dette selv?

Jeg kjenner ikke disse barna noe særlig enda og vet ikke om sengevætingen er et uttrykk for stor utrygghet i situasjonen eller en mer kronisk tilstand.

Jeg har som sagt ikke erfaring med dette med større barn, bare med små barn og jeg tenker at bleier kanskje er et voldsomt tiltak, særlig hvis det er snakk om unntakstilfeller?

På Medicus Plesner anbefalte de madrassbeskyttere av plast og blå kladder oppå lakenet.

Jeg vet enda ikke helt hva jeg skal gjøre med madrassene heller. Uff. Tror ikke de tørker til de skal legge seg igjen.

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Babsi,

Takk for svar. Har du erfaring med dette selv?

Jeg kjenner ikke disse barna noe særlig enda og vet ikke om sengevætingen er et uttrykk for stor utrygghet i situasjonen eller en mer kronisk tilstand.

Jeg har som sagt ikke erfaring med dette med større barn, bare med små barn og jeg tenker at bleier kanskje er et voldsomt tiltak, særlig hvis det er snakk om unntakstilfeller?

På Medicus Plesner anbefalte de madrassbeskyttere av plast og blå kladder oppå lakenet.

Jeg vet enda ikke helt hva jeg skal gjøre med madrassene heller. Uff. Tror ikke de tørker til de skal legge seg igjen.

mvh,

Det er jo ikke sikkert at barna vil ha bleie om natten. Jeg har brukt plastfrotte da min sønn var sengevæter. Det får du kjøpt i butikker som har sengetøy til barnesenger.

Det er hvit frotte som er plastbelagt på undersiden og de finnes i flere størrelser.

Jeg gikk over til det fordi det var mer behagelig for barnet enn f.eks. vanlig plast som bråker en del. Du må fremdeles vaske laken og natt tøy men madrassen holder seg tørr! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Babsi,

Takk for svar. Har du erfaring med dette selv?

Jeg kjenner ikke disse barna noe særlig enda og vet ikke om sengevætingen er et uttrykk for stor utrygghet i situasjonen eller en mer kronisk tilstand.

Jeg har som sagt ikke erfaring med dette med større barn, bare med små barn og jeg tenker at bleier kanskje er et voldsomt tiltak, særlig hvis det er snakk om unntakstilfeller?

På Medicus Plesner anbefalte de madrassbeskyttere av plast og blå kladder oppå lakenet.

Jeg vet enda ikke helt hva jeg skal gjøre med madrassene heller. Uff. Tror ikke de tørker til de skal legge seg igjen.

mvh,

Hei igjen, ja jeg har erfaring med dette selv, både som sengevæter i barndommen og en datter på 7 år som fortsatt tisser i sengen.

Det er meget sjelden at sengevæting skyldes psykologiske årsaker hos sengevætere, men jeg skal ikke skråsikkert påstå at det ikke er tilfellet hos disse guttene. Deres bakgrunn vet jo du best.

Vi handler selv bleier til datteren vår hos Medicus Plesner og de anbefalte også oss madrassbeskyttere osv. i starten. Vår erfaring er allikevel at dette ikke er noen god løsning, for selv om den beskytter og hindrer ødeleggelse av madrassen, blir alt annet vått.

Bleier vil kanskje for guttene anses som et nederlag, men det er fordi bleier ofte forbindes med babyer. Det er veldig viktig her å påpeke at alle mennesker som har en eller annen form for inkontinens må bruke bleie og at bleier lages i alle størrelser og ikke bare til babyer.

Prøv å gjøre en avtale med guttene hver for seg eller i felleskap om de ikke kan være så snille å prøve med bleie en natt for å se hvordan det går og føles, og vil de ikke ha den neste natt er det greit. Dagens bleier er meget tynne, kroppsformede og behagelige å ha på seg så datteren min ble meget positivt overrasket over hvor lite hun merket den. Det er også mulig å få bleier som ikke ser ut som babybleier, men som en truse (med litt fyll riktignok).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til fostermor.Du har allerede fått flere råd fra andre med lignende erfaringer.Det er ikke så lett å vite hva som er best. Barna er hos deg bare for en kort periode. Kanskje rådet med frote og plast er det som vil fungere best i denne perioden. Selvsagt kan du snakke litt med barna om hva de ønsker selv.Det er sikkert ikke så lett for de heller å komme til et nytt sted å ha det slik som dette. Det du kan sjekke er jo at de ikke drikker brus på kvelden. Det er svært vanndrivende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Hei Babsi,

Takk for svar. Har du erfaring med dette selv?

Jeg kjenner ikke disse barna noe særlig enda og vet ikke om sengevætingen er et uttrykk for stor utrygghet i situasjonen eller en mer kronisk tilstand.

Jeg har som sagt ikke erfaring med dette med større barn, bare med små barn og jeg tenker at bleier kanskje er et voldsomt tiltak, særlig hvis det er snakk om unntakstilfeller?

På Medicus Plesner anbefalte de madrassbeskyttere av plast og blå kladder oppå lakenet.

Jeg vet enda ikke helt hva jeg skal gjøre med madrassene heller. Uff. Tror ikke de tørker til de skal legge seg igjen.

mvh,

Hei!

Vi har kjøpt blå plastoverterkk på apoteket til madrassene ( de koster rundt 20 kr pr stk). Plastovertrekkene har strikk rundt slik at de kan trekkes rundt madrassen, nesten som et laken. Overtrekkene er ikke særlig holdbare, men har fungert flott for oss.... og madrassene.

I tillegg har jeg lest at hvis man tar potetmel (ganske mye)på de våte stedene på madrassen om morgene og støvsuger det opp på kvelden skal lukten bli borte og madrassene like fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...