Gå til innhold

Til lege med ryggen.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

13 minutter siden, stjernestøv skrev:

Så da kan jeg ha på meg genser?

frosken vet sikkert dette bedre enn meg, men det er ikke vanlig å beholde alle klærne på.  Ha T-skjorte under genseren, så øker det sannsynligheten for at du kan ha på deg noe av tøyet.

8 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det måtte jeg ikke når jeg var til psykomotorisk fysioterapi. 

Jeg synes ikke du skal ta sorgene på forskudd:-) Først må du prøve å bli litt bedre og evt. få utredet mer nøye hva som er galt med ryggen din. Fysioterapi for dårlig rygg vil som oftest bestå i instruksjon i noen enkle øvelser.

Prøv å gå flere korte turer i løpet av dagen. Hvis du ikke orker å gå utendørs, så må du bevege deg rundt i huset.

Nicklusheletida
47 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Nei det er helt grusomt å bevege på seg, kan ikke gå da. Dette har vart noen mnd, det kommer og går. 

Det er sikkert ikke noe trøst akkurat nå, men du beskriver samme type problemer som jeg har, som også kommer og går. Sitter det helt nederst i ryggen og rundt hoftene?  I så fall er det viktig at du tar på deg gode joggesko med demping og trosser smertene litt og prøver vrikke mest mulig på rompa når du går. Bevege hoftene. Det er lett for at man begynner å spenne seg, men da blir det bare verre. En annen øvelse jeg gjør er at jeg står på alle 4 og vekselvis svaier og krummer ryggen. Eller at du står oppreist og ruller rundt med hoftene. Kanskje rockering kan være noe ? Det har jeg ikke prøvd selv, bare noe jeg kom på nå :) Hvis det er riktig ille, har det dempet smertene litt med en blanding av Ibux og paraset. 

stjernestøv
1 time siden, laban skrev:

frosken vet sikkert dette bedre enn meg, men det er ikke vanlig å beholde alle klærne på.  Ha T-skjorte under genseren, så øker det sannsynligheten for at du kan ha på deg noe av tøyet.

Ok. Gruer meg alltid til å dra på sykehus, det er noe med energiene der. 

Annonse

stjernestøv
1 time siden, frosken skrev:

Jeg synes ikke du skal ta sorgene på forskudd:-) Først må du prøve å bli litt bedre og evt. få utredet mer nøye hva som er galt med ryggen din. Fysioterapi for dårlig rygg vil som oftest bestå i instruksjon i noen enkle øvelser.

Prøv å gå flere korte turer i løpet av dagen. Hvis du ikke orker å gå utendørs, så må du bevege deg rundt i huset.

Ok. Har begynt å gå rundt spisebordet flere ganger :-)

stjernestøv
1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Det er sikkert ikke noe trøst akkurat nå, men du beskriver samme type problemer som jeg har, som også kommer og går. Sitter det helt nederst i ryggen og rundt hoftene?  I så fall er det viktig at du tar på deg gode joggesko med demping og trosser smertene litt og prøver vrikke mest mulig på rompa når du går. Bevege hoftene. Det er lett for at man begynner å spenne seg, men da blir det bare verre. En annen øvelse jeg gjør er at jeg står på alle 4 og vekselvis svaier og krummer ryggen. Eller at du står oppreist og ruller rundt med hoftene. Kanskje rockering kan være noe ? Det har jeg ikke prøvd selv, bare noe jeg kom på nå :) Hvis det er riktig ille, har det dempet smertene litt med en blanding av Ibux og paraset. 

Ok skal prøve øvelsene. Ja det har vært ganske vondt i hoftene og og nedover i venstre fot.Men vet ikke om jeg tør å legge meg på alle fire, kommer meg vel ikke opp da hehe .

4 timer siden, stjernestøv skrev:

Ok. Nei fikk ikke det. Det var en rar lege, han sa bare "Du skal på røntgen og kanskje fysioterapeut, kommer an på svaret fra røntgen". Så sa han ikke mer til meg, bare skrev. Det var grusomt å løfte genseren med alt det fettet, må vel ikke kle av meg på røntgen?

Håper ikke han henviste til bare røntgen, men MR eller CT i tillegg. Det er litt forskjellig praksis på ulike steder, men man kan ta rtg med t-skjorte på. Buksa derimot, må av, og bh så klart.

Syns forresten ikke det er så rart at han først vil undersøke hva det er, før han sender deg til fysio. Høres ganske fornuftig ut syns jeg.

Endret av Trine
stjernestøv
8 minutter siden, Trine skrev:

Håper ikke han henviste til bare røntgen, men MR eller CT i tillegg. Det er litt forskjellig praksis på ulike steder, men man kan ta rtg med t-skjorte på. Buksa derimot, må av, og bh så klart.

Syns forresten ikke det er så rart at han først vil undersøke hva det er, før han sender deg til fysio. Høres ganske fornuftig ut syns jeg.

Skal ikke til MR og CT nei. Får se hvordan det går på røntgen, er spent på om det er lenge til jeg får time. 

Annonse

36 minutter siden, stjernestøv skrev:

Skal ikke til MR og CT nei. Får se hvordan det går på røntgen, er spent på om det er lenge til jeg får time. 

Kommer an på hvor du har blitt henvist, men om du har blitt henvist dit jeg tror så står det at det er en uke ventetid.

1 time siden, Trine skrev:

Jeg hadde på meg en linbukse med knyting da jeg tok røntgen av hoftene, ikke noe metall overhodet i den og da fikk jeg beholde den på, husker jeg.

11 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg hadde på meg en linbukse med knyting da jeg tok røntgen av hoftene, ikke noe metall overhodet i den og da fikk jeg beholde den på, husker jeg.

Var knytingen over hoftepartiet da eller? Det er, som sagt, litt ulik praksis, men for tykke lag med stoff kan også forstyrre bildet litt. Uten at jeg tror det forstyrrer så mye at det har noen betydning.

3 timer siden, Trine skrev:

Var knytingen over hoftepartiet da eller? Det er, som sagt, litt ulik praksis, men for tykke lag med stoff kan også forstyrre bildet litt. Uten at jeg tror det forstyrrer så mye at det har noen betydning.

Ja, buksa gikk opp i livet og knytingen var midt foran, røntgenbildet skulle være av høyre hofte så det gikk helt fint.

9 minutter siden, Lillemus skrev:

Ja, buksa gikk opp i livet og knytingen var midt foran, røntgenbildet skulle være av høyre hofte så det gikk helt fint.

Ja, da er det ikke noe problem. Jeg mistenker egentlig at noen ber folk ta av mer enn de egentlig må fordi de ikke gidder forklare hva de kan beholde på og ikke. Lettere å si "ta av deg på overkroppen" enn " ta av bh og dersom du har noe med knapper eller metall i området mellom x og x" ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...