Gå til innhold

Hva er maxdose prednisolon i døgnet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har tidligere fått 20mg x 2.

Har nå fått 5 mg x 6.

Vil 5 mg x 8 tilsvare  20 x 2? Jeg vet at i enkelte medisiner kan det være forskjell på om alle virkemidler dobles hvis det er flere. 

Anonymkode: 6991b...fba

http://felleskatalogen.no/medisin/prednisolon-takeda-562951

Pga. mulighet for betydelige negative effekter av medikamentet, så hadde jeg aldri dosert dette forskjellig fra hva forskrivende lege har sagt i forhold til nåværende problem.

AnonymBruker
37 minutter siden, frosken skrev:

http://felleskatalogen.no/medisin/prednisolon-takeda-562951

Pga. mulighet for betydelige negative effekter av medikamentet, så hadde jeg aldri dosert dette forskjellig fra hva forskrivende lege har sagt i forhold til nåværende problem.

Normalt doseres det etter hva legen har foreskrevet. Men det kan nå bli nødvendig med mer, og da må jeg vite maxdosen som er forsvarlig ved krise før jeg får tak i legen.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Normalt doseres det etter hva legen har foreskrevet. Men det kan nå bli nødvendig med mer, og da må jeg vite maxdosen som er forsvarlig ved krise før jeg får tak i legen.

I så fall bør du forhåndsavtale med lege hva du skal gjøre i kritisk situasjon. Jeg hadde heller ringt 113 enn å gi ekstra prednisolon dersom det ikke var forhåndsavklart.

AnonymBruker
2 timer siden, frosken skrev:

I så fall bør du forhåndsavtale med lege hva du skal gjøre i kritisk situasjon. Jeg hadde heller ringt 113 enn å gi ekstra prednisolon dersom det ikke var forhåndsavklart.

Får litt uklare svar på hvor mye medisiner som kan gis ved kritiske situasjoner. Skulle ønske vi fikk bedre opplæring og informasjon. 

AnonymBruker
Den 7. mai 2016 at 20.45, frosken skrev:

Et nytt legebesøk har ikke gjort oss så mye klokere. Det er ikke så mye mer råd enn å ringe 113 hvis vi ikke klarer å få kontroll selv over situasjonen. Jeg er redd for en ny alvorlig akutt situasjon igjen. Det har blitt noen av de nå.

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et nytt legebesøk har ikke gjort oss så mye klokere. Det er ikke så mye mer råd enn å ringe 113 hvis vi ikke klarer å få kontroll selv over situasjonen. Jeg er redd for en ny alvorlig akutt situasjon igjen. Det har blitt noen av de nå.

Jeg har flere gode erfaringer med å ringe 113 i kritiske situasjoner.

Du har ikke sagt hva slags sykdom det gjelder, men for enkelte typer sykdommer finnes det gode tilbud som inkluderer opplæring i hvordan forholde seg til sykdommen. Kanskje dere kan undersøke om noe slikt finnes for denne diagnosegruppen?

AnonymBruker
4 minutter siden, frosken skrev:

Jeg har flere gode erfaringer med å ringe 113 i kritiske situasjoner.

Du har ikke sagt hva slags sykdom det gjelder, men for enkelte typer sykdommer finnes det gode tilbud som inkluderer opplæring i hvordan forholde seg til sykdommen. Kanskje dere kan undersøke om noe slikt finnes for denne diagnosegruppen?

Vi er blitt lovet opplæring, men hører ikke noe mer. Spesialisten som skulle ordne det er borte i flere måneder.

Jeg har også god erfaring med å ringe 113. Ambulansepersonell er dyktige folk. Men det tar likevel for lang tid før de klarer å komme. Det var fryktelig å stå hjelpeløs og vente. Så jeg prøver å finne ut mest mulig for å unngå en slik situasjon igjen.

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er blitt lovet opplæring, men hører ikke noe mer. Spesialisten som skulle ordne det er borte i flere måneder.

Jeg har også god erfaring med å ringe 113. Ambulansepersonell er dyktige folk. Men det tar likevel for lang tid før de klarer å komme. Det var fryktelig å stå hjelpeløs og vente. Så jeg prøver å finne ut mest mulig for å unngå en slik situasjon igjen.

Skjønner godt at du gjerne vil håndtere situasjonene mest mulig effektivt. Min erfaring er at i slike situasjoner gjelder det å vite med sikkerhet at det man gjør ikke kan forverre situasjonen. Svigerfaren min døde nesten en gang fordi oksygenmengden ble økt da han ikke fikk puste.

AnonymBruker
46 minutter siden, frosken skrev:

Skjønner godt at du gjerne vil håndtere situasjonene mest mulig effektivt. Min erfaring er at i slike situasjoner gjelder det å vite med sikkerhet at det man gjør ikke kan forverre situasjonen. Svigerfaren min døde nesten en gang fordi oksygenmengden ble økt da han ikke fikk puste.

Det er derfor jeg spurte her, og ellers prøver å finne ut mest mulig selv i tillegg til informasjonen fra legene. Det er ikke alltid like enkelt for legene å forstå alvoret i det de ikke selv har sett. De har nok både pasienter som overdriver og undervurderer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...