Gå til innhold

Ser mandlene hoven ut? Hvitt belegg/mandelsteiner & smerter (bilde)


kjøttmeis

Anbefalte innlegg

Jeg har den siste uken vært rar i halsen. Trodde jeg kom til å bli forkjølet - startet med at det var tørt, jeg ble fort tørst. Deretter begynte det å kjennes sårt ut. Nå gjør det vondt å svelge, gjør litt vondt ellers også uten at jeg gjør noe. Det er også litt vanskelig å svelge. Jeg så bak i halsen min, og jeg ser mandlene mine med noe hvitt på. Regner med det er mandelsteiner eller noe slags belegg. Jeg klarer å kjenne at det kommer vond lukt derifra, eller jeg smaker det.

Har også slitt med dårlig ånde i årevis, men jeg vet ikke om det er pga dette. Hadde jeg ikke fått betennelse for lenge siden da? Eller kan det ligge der lenge uten noen symptomer? (Hvis det er mandelsteiner)

Uansett, over til spørsmålet. Ser mandlene hoven ut og bør jeg få sjekket det ut snarest? Hvis det er mandelsteiner klarer jeg ikke fjerne det selv, jeg har angst for sånt. Så det må en eventuell lege få gjort, hehe... :) 

 

bilde1.jpg

Endret av kjøttmeis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er også et eller annet hvitt belegg bakerst på tunga, ser det ut som. Pusser tunga hver dag, men ser ikke ut som det har fungert nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som en streptokokkinfeksjon. Dra til legen og få antibiotika. Da blir det normalt bra i løpet av en dag eller to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plages du med at det kommer klumper fra mandlene? Sånn hadde jeg også i årevis, så hadde jeg halsbetennelse etter halsbetennelse i et par år og fikk fjernet mandlene. Har ikke hatt noen halsplager siden. Ta en tur til legen og hør hva h*n sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Trine skrev:

Det ser ut som en streptokokkinfeksjon. Dra til legen og få antibiotika. Da blir det normalt bra i løpet av en dag eller to :)

 

2 timer siden, Lillemus skrev:

Plages du med at det kommer klumper fra mandlene? Sånn hadde jeg også i årevis, så hadde jeg halsbetennelse etter halsbetennelse i et par år og fikk fjernet mandlene. Har ikke hatt noen halsplager siden. Ta en tur til legen og hør hva h*n sier.

Takk for svar begge to! :) Ja, jeg har bestilt legetime og fikk time i morgen. Det blir bare verre her. Sliter med å spise mat nå; må ta pauser mellom bitene fordi det er så ubehagelig/vondt å svelge. Det kjennes ganske tett ut der bak, og når jeg ligger føler jeg ikke at jeg får pustet ordentlig. 

Det vet jeg faktisk ikke, ikke som jeg har lagt merke til. Har aldri sett klumper fra mandlene før, men har slitt med ganske dårlig ånde. Har ikke visst hva det er før noen uker siden da jeg leste om det. Kan jo hende det har samlet seg opp over tid, og nå er det betent. For alt jeg vet. 

Ja får se hos legen i morgen. Håper det går fort over, for dette er ikke særlig godt. Trodde jeg begynte å bli forkjøla pga halsen, men neida. Skulle heller vært forkjøla akkurat nå... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, kjøttmeis skrev:

 

Takk for svar begge to! :) Ja, jeg har bestilt legetime og fikk time i morgen. Det blir bare verre her. Sliter med å spise mat nå; må ta pauser mellom bitene fordi det er så ubehagelig/vondt å svelge. Det kjennes ganske tett ut der bak, og når jeg ligger føler jeg ikke at jeg får pustet ordentlig. 

Det vet jeg faktisk ikke, ikke som jeg har lagt merke til. Har aldri sett klumper fra mandlene før, men har slitt med ganske dårlig ånde. Har ikke visst hva det er før noen uker siden da jeg leste om det. Kan jo hende det har samlet seg opp over tid, og nå er det betent. For alt jeg vet. 

Ja får se hos legen i morgen. Håper det går fort over, for dette er ikke særlig godt. Trodde jeg begynte å bli forkjøla pga halsen, men neida. Skulle heller vært forkjøla akkurat nå... :) 

Jeg pleide av og til å klemme på når jeg så det var hvite klumper på mandlene og det kunne komme ut ganske store, ekle mengder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Lillemus skrev:

Jeg pleide av og til å klemme på når jeg så det var hvite klumper på mandlene og det kunne komme ut ganske store, ekle mengder...

Takk for et utmerket bidrag til at jeg droppet kveldsmaten i dag ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Takk for et utmerket bidrag til at jeg droppet kveldsmaten i dag ;-) 

Mener ikke du at du er overvektig? Om det ikke skal mer til før du mister matlysten så kan jeg godt få deg til å droppe kveldsmaten hver kveld :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har jeg vært hos legen og hun så inn i munnen en gang i et par sekunder og sendte meg på lab, der jeg tok en blodprøve og en prøve av mandlene. Begge var negative og hun sa jeg har virusinfeksjon - da nytter ikke antibiotika og jeg må bare gurgle med saltvann regelmessig, og vente. Smerten kan jeg takle helt fint, men det er ekkelt at mandlene er hovne. De er verre i dag enn i går.

Og da jeg kom hjem så jeg jammen meg mandelstein der bak. Så jeg motet meg opp og fikk den ene ut... Den var større enn forventet, men heldigvis ikke svær. Og det var en til bak den igjen. Regner med det er flere som gjemmer seg der bak, siden jeg har slitt så med ånden i flere år. Æsj, så ekkelt det er!!! Den var hvit og gul :/ usjj..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Trine skrev:

Mener ikke du at du er overvektig? Om det ikke skal mer til før du mister matlysten så kan jeg godt få deg til å droppe kveldsmaten hver kveld :P

Hehe jo, det skader nok ikke for meg å droppe kveldsmat. Pleier som regel å hoppe over den da.

Men ja. Detaljert beskrivelse av betennelser, samt beskrivelser av diverse kjønnssykdommer / sopp / etc. har en effektiv apetittdempende effekt for meg. Gynekolog kunne jeg aldri blitt, selv hvis jeg hadde somlet meg til å begynne på medisinstudiet. Da hadde jeg i såfall blitt veldig slank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den Wednesday, May 11, 2016 at 13.07, kjøttmeis skrev:

Jeg har den siste uken vært rar i halsen. Trodde jeg kom til å bli forkjølet - startet med at det var tørt, jeg ble fort tørst. Deretter begynte det å kjennes sårt ut. Nå gjør det vondt å svelge, gjør litt vondt ellers også uten at jeg gjør noe. Det er også litt vanskelig å svelge. Jeg så bak i halsen min, og jeg ser mandlene mine med noe hvitt på. Regner med det er mandelsteiner eller noe slags belegg. Jeg klarer å kjenne at det kommer vond lukt derifra, eller jeg smaker det.

Har også slitt med dårlig ånde i årevis, men jeg vet ikke om det er pga dette. Hadde jeg ikke fått betennelse for lenge siden da? Eller kan det ligge der lenge uten noen symptomer? (Hvis det er mandelsteiner)

Uansett, over til spørsmålet. Ser mandlene hoven ut og bør jeg få sjekket det ut snarest? Hvis det er mandelsteiner klarer jeg ikke fjerne det selv, jeg har angst for sånt. Så det må en eventuell lege få gjort, hehe... :) 

 

bilde1.jpg

Hatt kyssesyken? 

Anonymkode: ced0a...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Hehe jo, det skader nok ikke for meg å droppe kveldsmat. Pleier som regel å hoppe over den da.

Men ja. Detaljert beskrivelse av betennelser, samt beskrivelser av diverse kjønnssykdommer / sopp / etc. har en effektiv apetittdempende effekt for meg. Gynekolog kunne jeg aldri blitt, selv hvis jeg hadde somlet meg til å begynne på medisinstudiet. Da hadde jeg i såfall blitt veldig slank.

Hahaha....nei, gynekolog kunne ikke jeg blitt heller. Jeg mister ikke så lett matlysten, men blir fort kvalm (mister ikke matlysten selv om jeg er kvalm). Jeg holdt jo på å brekke meg av å bytte en bæsjebleie en gang. Stakkars unge. Jeg hostet og harket. Så trøstet han meg for han trodde jeg var blitt syk ;) Men prat innebærer ikke lukt så der finnes det ingen grenser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Trine skrev:

Hahaha....nei, gynekolog kunne ikke jeg blitt heller. Jeg mister ikke så lett matlysten, men blir fort kvalm (mister ikke matlysten selv om jeg er kvalm). Jeg holdt jo på å brekke meg av å bytte en bæsjebleie en gang. Stakkars unge. Jeg hostet og harket. Så trøstet han meg for han trodde jeg var blitt syk ;) Men prat innebærer ikke lukt så der finnes det ingen grenser :)

Nå eier jeg jo nesten ikke matlyst om dagen uansett da, men akkurat det er forsåvidt et luksusproblem for meg i situasjonen jeg er i. Er piss sliten av stress på jobb, lange dager, møter, rot hjemme, og i tillegg lurer jeg på om jeg har begynt å like en jente ganske godt. Men men.. Var jo ikke meg denne tråden handlet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Nå eier jeg jo nesten ikke matlyst om dagen uansett da, men akkurat det er forsåvidt et luksusproblem for meg i situasjonen jeg er i. Er piss sliten av stress på jobb, lange dager, møter, rot hjemme, og i tillegg lurer jeg på om jeg har begynt å like en jente ganske godt. Men men.. Var jo ikke meg denne tråden handlet om.

Men dol er vel kjent for å la trådene diskret endre tema :D Du må få ordnet opp hjemme gutt! Kan ikke ha det sånn som du har det. Her er også matlysten litt laber, men det tror jeg skyldes varmen + medisiner. Egentlig litt greit å ikke være sulten hele tiden ;) Skjedd noe på jobben som gjør den ekstra stressende nå? Mener å huske du skrev noe om jobben før jul, men nå ble jeg litt usikker på om det var deg eller noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hatt kyssesyken? 

Anonymkode: ced0a...ef3

Ikke som jeg vet i alle fall :blink: 
Flere som har spurt om det, men jeg aner ikke. Halsplagene begynte for en ukes tid siden og har ikke vært hos legen før dette. :) 

 

Jeg glemte å nevne til legen at jeg tror det kunne være mandelstein der bak, men hun sendte meg jo rett til blodprøvene så jeg tenkte ikke over det. Det kan godt hende at infeksjonen har fått mandelsteinene til å komme fram, for alt jeg vet. Har aldri sett så store hull på mandlene mine før, som nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Trine skrev:

Hva mente legen at det var?

Alt hun sa var: "Det er virus, ikke bakterie. Du må gurgle saltvann" og så gikk hun raskt til neste pasient. Så alt jeg vet er at det er en eller annen virusinfeksjon. Synes det er synd at jeg ikke fikk mer informasjon, eller at hun ikke undersøkte mer. Jeg rakk ikke spørre om noe heller, for hun bare forsvant. Tror kanskje de hadde mange pasienter. Men hvis det bare er en uskyldig halsbetennelse var det vel ikke vits å være der lenger da. De tok jo prøver såklart. Så det var vel nok, regner jeg med.

Det går sikkert bort snart da hvis det f.eks. bare er en halsbetennelse. Men hvis ikke må jeg vel bare innom igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte opp kyssesyke, og det andre ordet for det kjente jeg igjen. Lurer på om det var det de testet for i dag i tillegg til det andre. Og den kom ut som negativ! Så da har jeg vel ikke kyssesyken :) 

Har ikke hatt feber som jeg vet om, eller følt meg noe særlig slapp. Sånn bortsett fra i dag! (har vært litt slapp, men kan godt være andre ting)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeeee, hva i alle dager er dette!?? 

Våknet opp i morges med at det var verre å svelge. Gjør dritvondt. Og så la jer merke til noe klumper på tunga! Er det blemmer? 

IMG_3698.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg glad jeg ikke er isw, for det siste bildet ditt så jeg mens jeg var midt i frokosten :P Det er sikkert en virusinfeksjon og da er det ikke annet å gjøre enn å vente til det går over. Jeg vet ikke hva de "blemmene" er. Jeg har hatt mine runder med streptokokker så jeg føler med deg. Ser akkurat ut som det du har. Det er dritvondt. Jeg googlet mandelstein i går. Hadde aldri hørt om det før. Men jeg tror ikke det er det du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...