Gå til innhold

Barn og aktiviteter - ønsker alle å konkurrere?

Anbefalte innlegg

Her setter Vera Michaelsen ord på noe jeg også har tenkt - at alle aktiviteter barn er med på følges av konkurranser og fremvisninger. Noen vil gjerne si at barna ønsker det slik, men er det så sikkert at det gjelder alle eller de fleste? Er det kanskje de ivrigste foreldre som sier at DERES barn ønsker det slik?

http://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Vera-Micaelsen-Det-er-nesten-ikke-en-eneste-idretts--eller-kulturaktivitet-barn-kan-vare-med-pa-som-ikke-ender-i-konkurranse-eller-fremvisning-730318_1.snd

Fortsetter under...

AnonymBruker
19 minutter siden, Xtra skrev:

Her setter Vera Michaelsen ord på noe jeg også har tenkt - at alle aktiviteter barn er med på følges av konkurranser og fremvisninger. Noen vil gjerne si at barna ønsker det slik, men er det så sikkert at det gjelder alle eller de fleste? Er det kanskje de ivrigste foreldre som sier at DERES barn ønsker det slik?

http://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Vera-Micaelsen-Det-er-nesten-ikke-en-eneste-idretts--eller-kulturaktivitet-barn-kan-vare-med-pa-som-ikke-ender-i-konkurranse-eller-fremvisning-730318_1.snd

Må man i det hele tatt være med å arrangerte aktiviteter? 

Anonymkode: 64009...25c

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må man i det hele tatt være med å arrangerte aktiviteter? 

Anonymkode: 64009...25c

Det er et annet spørsmål, men det er det mange barn som ønsker. Men ikke dermed sagt at de nødvendigvis ønsker å konkurrere eller vise seg fram.

4 timer siden, Xtra skrev:

Det er egentlig et godt spørsmål. Mange unger synes nok det å konkurrere er toppen og har et voldsomt vinnerinstinkt (ikke alltid like sjarmerende...), mens andre gjerne vil være med på skitrening, fotballtrening eller gitarspilling uten at de har andre mål enn bare å kose seg og bryr seg ikke noe om å spille kamper, vinne eller vise seg frem.

Jeg har to unger som knapt har vært med på noe organisert idrett, bare en kort periode på hver og kamper og sånt var aldri noe poeng for dem. Den ene var med på revy et par år og elsket å stå på scenen! Men prøv å spill et kortspill eller brettspill med dem! Huttetu... Joda, vi har vinnerinstinkt hos oss også! ;) Men ikke sånn at vi legger oss ned og hyler om vi taper, det har aldri vært lov hos oss altså - taper vi så taper vi. :) Men den som vinner har selvfølgelig lov til å briljere litt. ;) 

Jeg synes det er ganske stor forskjell på konkurranse og det hun kaller fremvisning.  Det er noe annet å spille kamp hver uke eller delta i renn hver måned, enn å ha en liten konsert (kor, korps etc.), oppvisning (masseidrett, turn etc.) eller utstilling (formingsaktiviteter) før aktiviteten avsluttes til jul / sommer, der foreldrene får et lite innblikk i hva de har holdt på med.  Jeg vil tro at mange barn vil synes det er heller stusselig å gå i kor eller orkester uten å ha noe som helst å øve fram til.  Slike aktiviteter skal, når de drives på riktig måte, gi barna mestringsopplevelser og nye ferdigheter, og jeg tror ikke noe på at barn foretrekker å holde dem hemmelige.      

Ved slike "framvisninger" er det jo hele gruppa som opptrer sammen, enkeltprestasjoner er ikke spesielt synlige.  Er ungen din spesielt sjenert og har mest glede av øvelsene, gjør det ingen verdens ting om et par barn uteblir.  Det er ikke fokus på konserten eller utstillingen gjennom hele semesteret, bare når den nærmer seg.  På musikkskolen er det helt frivillig å delta på konserter, såvidt jeg vet?  Og hvis barnet ditt er så lite motivert og interessert at det overhodet ikke er med i fellesskapet på konserten eller oppvisningen, er det kanskje greit at du får se det også.       

I idretten er det ofte noe annet, selv om det finnes enkelte tilbud uten for mye konkurranse her også, særlig for de aller minste.  Det kommer dessverre veldig an på klubben.  Noen er relativt avslappet, andre (særlig innenfor en utbredt ballidrett...) er spinngærne.  

Madelenemie
4 timer siden, Xtra skrev:

Hei!

Våre barn er ikke  konkurransemennesker, nettopp av den grunn ønsket de ikke gå på Barrat Due.

Både min sønn og datter har stipender for særlig talent innen musikk, men Barrat Due musikkinstitutt trivdes de ikke på, da de opplevde den interne konkurransen som noe som overskygget musikkglede og musikk slik de kjenner musikken som en del av seg.

Jeg prøvde oppmuntre dem, men akkurat aspektet ved det sterke konkurransenivået, og spisse albuer gjorde at dette ikke var stedet for dem, skjønt instituttet jo er veldig bra om man vil bli profesjonell musiker. 

Min opplevelse og erfaring er at dette konkurransepreget likevel passer for de fleste barn.

Annonse

påskelilje

Interessant!

Det stemmer jo at veldig mange aktiviteter er konkurranse eller fremvisning av hva en kan. Ungene mine elsker alle tre å stå på en scene og lese eller synge, de liker konkurranser i idrettene sine, men eldstemann bruker mye tid på idretten sin også for treningen i seg selv - han elsker å trene, og synes at kampene der han får spille er som en bonus, ikke som målet i seg selv. Dattera på snart 15 synes nok det er gøy å trene, men trener nok mer for kampenes skyld, men hun har nok ikke i seg den stayerevnen som er nødvendig for å bli best- og det er jo helt greit, hun holder seg i form og er i et godt miljø. Hun liker at vi kommer og ser på kampene og liker at vi følger henne opp.

Yngstejenta elsker å konkurrere i sine idretter, men rir i tillegg uten noen konkurranse, og det er faktisk veldig koselig å ha rideturene uten noe press eller konkurransejag.Et semester gikk hun på en annen rideskole, og der var det mer lagt opp til ting de måtte øve på for å få et eller annet kort - altså konkurranse, og da ville hun ikke mer. Det samme med balletten - hun elsket å danse, men etter noen år med ekstrem eksamenstrening, så hoppet hun plutsleig av noen uker før eksamen, og hun har ikke danset ett trinn etterpå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...