Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg tenker på denne saken med MGP-Agnete som sliter psykisk og bare stiller opp på generalprøven og selve konkurransen. Helsen er viktigst, det er vel de fleste enig i, og nå er det som det er og hun kan ikke presses til mer enn hun orker.

Det er klart at ting kan skje og at folk kan bli akutt syke, men er det mulig å gjøre noe for å minimere risikoen for "kriser" som denne her? Er det for eksempel lov å kreve en eller annen form for helseattest fra de som konkurrerer om en så krevende og ettertraktet jobb? Noen garanti kan man selvfølgelig aldri få, men det er vel greit å gjøre hva man kan for å sørge for at den som skal representere oss er noenlunde stabil og i stand til å stå løpet ut. Det er ikke akkurat små summer det koster å velge ut og sende artister til Melodi grand prix.  Det høres ikke ut som det er særlig sannsynlig at det skjer siden hun er såpass usynlig der borte som hun er, men tenk om hun vinner. Er det i det hele tatt mulig å melde seg ut og kjøre sitt eget løp da også? Og er det riktig å sende deltakere som ikke kan/bør konkurrere for å vinne?

http://www.aftenposten.no/meninger/Agnete-Johnsen-En-outsiders-utfordringer-8463148.html

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411597-helsen-f%C3%B8rst-uansett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

1 minutt siden, tonie skrev:

Jeg tenker på denne saken med MGP-Agnete som sliter psykisk og bare stiller opp på generalprøven og selve konkurransen. Helsen er viktigst, det er vel de fleste enig i, og nå er det som det er og hun kan ikke presses til mer enn hun orker.

Det er klart at ting kan skje og at folk kan bli akutt syke, men er det mulig å gjøre noe for å minimere risikoen for "kriser" som denne her? Er det for eksempel lov å kreve en eller annen form for helseattest fra de som konkurrerer om en så krevende og ettertraktet jobb? Noen garanti kan man selvfølgelig aldri få, men det er vel greit å gjøre hva man kan for å sørge for at den som skal representere oss er noenlunde stabil og i stand til å stå løpet ut. Det er ikke akkurat små summer det koster å velge ut og sende artister til Melodi grand prix.  Det høres ikke ut som det er særlig sannsynlig at det skjer siden hun er såpass usynlig der borte som hun er, men tenk om hun vinner. Er det i det hele tatt mulig å melde seg ut og kjøre sitt eget løp da også? Og er det riktig å sende deltakere som ikke kan/bør konkurrere for å vinne?

http://www.aftenposten.no/meninger/Agnete-Johnsen-En-outsiders-utfordringer-8463148.html

Hvorfor gidder folk å bry seg om noe så uvesetnlig som MPG???

Anonymkode: 84785...1ac

32 minutes ago, AnonymBruker said:

Hvorfor gidder folk å bry seg om noe så uvesetnlig som MPG???

Anonymkode: 84785...1ac

Ja, hvorfor? Og hvorfor gidder folk å bry seg om fotball, skisport, kunst og film? Egentlig burde vel alle bare bry seg om politikk, seg selv og sine barn. 

Jeg forstår henne hvis hun ikke stiller. Men det tror jeg hun gjør.

Men uansett, så er hun en flott jente som virkelig virker som en god sanger, og selv om det er langt fra min smak musikalsk.

Får hun nerver får hun heller ta en vival eller to, så ordner det seg sikkert.

Jeg ser både negative og positive sider med att hun er så åpen om sin bipolare sykdom, mest for hennes egen skyld. Får hun akutt sceneskrekk, så er det ikke noe jeg tar tungt. Norge har ikke sjangs uansett. Låten er ikke bra nok.

Annonse

Jeg syns ikke det er riktig å sende avgårde deltakere som ikke er i stand til å gjøre jobben sin.

Men hvordan man skal vurdere dette i praksis er vet jeg ikke.

I disse realitytider er det kanskje flere som skulle bli beskyttet fra seg selv. Kanskje man bør informere grundig på forhånd om hvilke konsekvenser det kan gi å komme i mediers søkelys og be om en egenerklæring/vurdering om hvorvidt den enkelte deltaker er i stand til å takle det, samtidig som man styrker oppfølgingen og tilbyr hjelp, veiledning og oppfølging i etterkant.

Jeg synes synd på henne, men jeg synes ikke det er riktig å bruke enorme summer på å sende avgårde deltakere som ikke er i stand til å stille opp på det som forventes av opptredener, presse og annet. Det er en del av spillet rett og slett - og hun kom da heller ikke videre til finalen, det var vel ikke mange som hadde fått med seg hvem hun var i forkant og da faller man gjennom om man ikke har noe helt eksepsjonelt å komme med og det var denne sangen tydeligvis ikke.

12 minutter siden, Lillemus skrev:

det var vel ikke mange som hadde fått med seg hvem hun var i forkant og da faller man gjennom om man ikke har noe helt eksepsjonelt å komme med

Men er det ikke bare TV-seerne som stemmer inn finalistene?  Tror du mange av de som stemmer, tar avgjørelsen ut fra hvem som har vært mye eller lite i media på forhånd? 

Jeg vet ikke svaret, altså.  Jeg har bare tenkt at folk stemmer på de låtene / sceneopptredene de liker der og da (evt. har hørt mange nok ganger på forhånd til at de virker fengende), ikke ut fra en vurdering av alt mediastyret.   

Nicklusheletida
Den ‎11‎.‎05‎.‎2016 at 21.35, tonie skrev:

Klokere enn det Lene Malin sa det, kan det ikke sies. Enig med henne.

On 13.5.2016 at 1:56 PM, Nicklusheletida said:

Klokere enn det Lene Malin sa det, kan det ikke sies. Enig med henne.

Jeg er enig i mye av det hun skriver og er sikker på at Agnete er en kjempejente i tillegg til en dyktig sanger, men jeg var i grunnen ikke ute etter en diskusjon om henne. Jeg formulerte meg kanskje uklart, men jeg var nysgjerrig på hva dere mener. Bør det være fritt fram for alle, også de med for eksempel kjent stressutløst sykdom eller i aktiv sykdomsfase, å få så prestisjefylte og påkostede oppdrag som dette, eller bør de være forbeholdt de som er friske nok til at de trolig er i stand til å gjøre hele jobben de blir satt til?

Nicklusheletida
2 minutter siden, tonie skrev:

Jeg er enig i mye av det hun skriver og er sikker på at Agnete er en kjempejente i tillegg til en dyktig sanger, men jeg var i grunnen ikke ute etter en diskusjon om henne. Jeg formulerte meg kanskje uklart, men jeg var nysgjerrig på hva dere mener. Bør det være fritt fram for alle, også de med for eksempel kjent stressutløst sykdom eller i aktiv sykdomsfase, å få så prestisjefylte og påkostede oppdrag som dette, eller bør de være forbeholdt de som er friske nok til at de trolig er i stand til å gjøre hele jobben de blir satt til?

Etter som jeg har forstått så er hun til utredning for Bipolar sykdom og hun fikk nedturen etter at hun hadde vunnet den norske finalen. Da var det vel litt sent å snu. Men sånn ellers : Hvis du har et talent i ett eller annet , så er det bedre at en som er dyktig med noen psykiske utfordringer får et prestisjefullt oppdrag enn en som er frisk og middelmådig. Vi må tåle og se sykdom og slippe de til der er er gode. 

Annonse

1 minute ago, Nicklusheletida said:

Etter som jeg har forstått så er hun til utredning for Bipolar sykdom og hun fikk nedturen etter at hun hadde vunnet den norske finalen. Da var det vel litt sent å snu. Men sånn ellers : Hvis du har et talent i ett eller annet , så er det bedre at en som er dyktig med noen psykiske utfordringer får et prestisjefullt oppdrag enn en som er frisk og middelmådig. Vi må tåle og se sykdom og slippe de til der er er gode. 

Jeg er litt enig, men så tenker jeg at hvis vedkommende for eksempel har en forhistorie med flere avbrutte jobboppdrag på grunn av stress - er det forsvarlig å satse mange millioner lisenskroner på dem hvis man vet at det er en viss mulighet for at de ikke kan fullføre og kanskje også bli sykere hvis de fullfører og vinner? Der er jeg i tvil.  

Madelenemie
1 time siden, tonie skrev:

Jeg er litt enig, men så tenker jeg at hvis vedkommende for eksempel har en forhistorie med flere avbrutte jobboppdrag på grunn av stress - er det forsvarlig å satse mange millioner lisenskroner på dem hvis man vet at det er en viss mulighet for at de ikke kan fullføre og kanskje også bli sykere hvis de fullfører og vinner? Der er jeg i tvil.  

hm,

de færreste store artister tåler stress, derfor er rusmidler av typen narkotika vanlig i feks Hollywood, blant omtrent ca 98 % av "stjernene", det blir også ofte deres død.

Jeg syns det er bedre å innse realiteten, tåle se ærlighet, tåle ord som sier noe mer konkret om hva..., ikke tilsminket "perfekthet", ikke et bedrag, juks, for ingen normal person greier det ekstreme kjøret som særlig musikk-"stjernene", utsettes for, ikke bare av seg selv, og ikke bare av de nærmeste rundt, kanskje bandet og familien, men enda mer av presse, media, fans osv...

De største stjernene, de vakreste stemmene, de største kunstnerne hadde vi neppe hatt om ikke vi hadde greid å skape rom, for at det går an å være sær og annerledes og syk om det er saken/situasjonen, tross alt er musikktalent det som bør ha hovedfokus, og frisk eller syk er mindre viktig. . Nå er ikke mgp noen særlig stor arena for de største talenter, og jeg aner ikke hvem denne damen er:-) men jeg mener å huske Celine Dion, en gang har sunget på mgp, og makan til stemme!

et talent jeg ikke vil være foruten, psykiske problemer eller ikke!

(utrolig kjedelig ser jeg for meg underholdningsbransjen, og alt fra musikk til komikk, når utøverne må levere helseattest:huh:,fra da av er det nepe vits å se på komishow mer, eller sette på radio. Når alle de med full friskhetsattest fra fastlegen bare får opptre:-( grøss og gru, uff av meg, det må bli drepende kjedelig, eller enda verre drepende. Så rett og slett farlig og risikofyldt:o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...