AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 Skrevet 14. mai 2016 FjellOgDalar følgende tråd: http://forum.doktoronline.no/topic/411598-finnes-det-alternativer-til-narkose-gynekologskrekk/ Jeg er i samme situasjon som henne. Jeg er nå 34 år men har aldri vært til gynekolog fordi jeg ikke tør nærme meg GU-stolen. Benzo-preparater virker dårligere fordi jeg også går på Rivotril pga. epilepsi. Jeg burde ha vært til sjekk allerede i begynnelsen av 20-årene, for i det er flere tilfeller av kreft der i familien... I januar skulle jeg få satt inn SPK og da måtte de inn med et kamera i urinblæren min. Jeg måtte opp i GU-stolen. Jeg hadde tatt 10 mg Stesolid, men hele kroppen var spent til hver minste muskel og jeg lå og skalv. Tårene rant ukontrollerbart. Det hele var veldig traumatisk og traumepsykologen sa at jeg ble retraumatisert, selv om legen fortalte faglig alt hva han gjorde, selv om jeg visste alt fra før. Jeg ble tilbudt å holde i en hånd, men også dette gir flashbacks... Og legen var kun ved urinrøret mitt. Og en gynekolog skal langt inn i det skitne og forbudte stedet. Jeg begynner å gråte mens jeg skriver dette bare med tanken på at noen skal rote der nede (igjen). Jeg spør kanskje ikke om det samme som FjellOgDalar, for hun spør om det finnes alternativer. Jeg er feigere av meg... Jeg tror ikke p.t. at det vil bli noe av en gyn.unersøkelse om jeg skal kvinne meg opp. Jeg spør hvordan jeg går frem for å få gjort en gyn.undeersøkelse i narkose? Bør jeg ha et skriv fra traumepsykologen min eller holder det fra fastlegen? Jeg vet ikke engang hva fastlegen vil synes om noe slikt. Kanskje han synes jeg bare er ute etter oppmerksomhet. Hvem avgjør endelig om jeg kan få gyn.undersøkelse i narkose? Tusen takk for alle innspill. Anonymkode: feb2c...fc4 0 Siter
XbellaX Skrevet 14. mai 2016 Skrevet 14. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: FjellOgDalar følgende tråd: http://forum.doktoronline.no/topic/411598-finnes-det-alternativer-til-narkose-gynekologskrekk/ Jeg er i samme situasjon som henne. Jeg er nå 34 år men har aldri vært til gynekolog fordi jeg ikke tør nærme meg GU-stolen. Benzo-preparater virker dårligere fordi jeg også går på Rivotril pga. epilepsi. Jeg burde ha vært til sjekk allerede i begynnelsen av 20-årene, for i det er flere tilfeller av kreft der i familien... I januar skulle jeg få satt inn SPK og da måtte de inn med et kamera i urinblæren min. Jeg måtte opp i GU-stolen. Jeg hadde tatt 10 mg Stesolid, men hele kroppen var spent til hver minste muskel og jeg lå og skalv. Tårene rant ukontrollerbart. Det hele var veldig traumatisk og traumepsykologen sa at jeg ble retraumatisert, selv om legen fortalte faglig alt hva han gjorde, selv om jeg visste alt fra før. Jeg ble tilbudt å holde i en hånd, men også dette gir flashbacks... Og legen var kun ved urinrøret mitt. Og en gynekolog skal langt inn i det skitne og forbudte stedet. Jeg begynner å gråte mens jeg skriver dette bare med tanken på at noen skal rote der nede (igjen). Jeg spør kanskje ikke om det samme som FjellOgDalar, for hun spør om det finnes alternativer. Jeg er feigere av meg... Jeg tror ikke p.t. at det vil bli noe av en gyn.unersøkelse om jeg skal kvinne meg opp. Jeg spør hvordan jeg går frem for å få gjort en gyn.undeersøkelse i narkose? Bør jeg ha et skriv fra traumepsykologen min eller holder det fra fastlegen? Jeg vet ikke engang hva fastlegen vil synes om noe slikt. Kanskje han synes jeg bare er ute etter oppmerksomhet. Hvem avgjør endelig om jeg kan få gyn.undersøkelse i narkose? Tusen takk for alle innspill. Anonymkode: feb2c...fc4 Trist å lese dine erfaringer. Det er fastlegen som henviser deg, så fremt vedk kjenner din historie burde det være uproblematisk. Evt kan du få din behandler til å sende en uttalelse til fastlegen. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 14. mai 2016 Skrevet 14. mai 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: FjellOgDalar følgende tråd: http://forum.doktoronline.no/topic/411598-finnes-det-alternativer-til-narkose-gynekologskrekk/ Jeg er i samme situasjon som henne. Jeg er nå 34 år men har aldri vært til gynekolog fordi jeg ikke tør nærme meg GU-stolen. Benzo-preparater virker dårligere fordi jeg også går på Rivotril pga. epilepsi. Jeg burde ha vært til sjekk allerede i begynnelsen av 20-årene, for i det er flere tilfeller av kreft der i familien... I januar skulle jeg få satt inn SPK og da måtte de inn med et kamera i urinblæren min. Jeg måtte opp i GU-stolen. Jeg hadde tatt 10 mg Stesolid, men hele kroppen var spent til hver minste muskel og jeg lå og skalv. Tårene rant ukontrollerbart. Det hele var veldig traumatisk og traumepsykologen sa at jeg ble retraumatisert, selv om legen fortalte faglig alt hva han gjorde, selv om jeg visste alt fra før. Jeg ble tilbudt å holde i en hånd, men også dette gir flashbacks... Og legen var kun ved urinrøret mitt. Og en gynekolog skal langt inn i det skitne og forbudte stedet. Jeg begynner å gråte mens jeg skriver dette bare med tanken på at noen skal rote der nede (igjen). Jeg spør kanskje ikke om det samme som FjellOgDalar, for hun spør om det finnes alternativer. Jeg er feigere av meg... Jeg tror ikke p.t. at det vil bli noe av en gyn.unersøkelse om jeg skal kvinne meg opp. Jeg spør hvordan jeg går frem for å få gjort en gyn.undeersøkelse i narkose? Bør jeg ha et skriv fra traumepsykologen min eller holder det fra fastlegen? Jeg vet ikke engang hva fastlegen vil synes om noe slikt. Kanskje han synes jeg bare er ute etter oppmerksomhet. Hvem avgjør endelig om jeg kan få gyn.undersøkelse i narkose? Tusen takk for alle innspill. Anonymkode: feb2c...fc4 Hei! Jeg har ikke vært utsatt for overgrep, men har likevel GU skrekk, jeg tok derfor min første GU undersøkelse for et par år siden ca, og i narkose:-) det gikk kjempefint:-) Det var min psykiater som henviste til dette, men fastlegen kan også gjøre det. Men kanskje traumepsykologen evt om du trenger å forklare hvorfor til fastlegen og fastlegen ikke vet nok om deg, kan skrive noe om at du blir retraumatisert ved GU. Lykke til. 0 Siter
FjellOgDalar Skrevet 14. mai 2016 Skrevet 14. mai 2016 Sånn det har fungert i mitt tilfelle, så er det etter samtale med gynekolog på sykehuset etter henvisning fra fastlege vi har tatt stilling til undersøkelse i narkose. Dette har ikke vært noe problem å få etter den ene uheldige opplevelsen jeg hadde. Ulempen med det er at at f.eks. utredninger tar mer tid fordi man må komme tilbake igjen osv. Selv er jeg kommet dit at jeg faktisk ønsker å gjøre et tappert forsøk på å jobbe med meg selv for å takle GU, men jeg vet ikke... Du kjenner deg selv best, og hvis u tror det vil retraumatisere deg, så er det kanskje bedre at ting tar litt lengre tid å få gjort. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. mai 2016 Skrevet 15. mai 2016 Du er dessverre ikke alene om å ha det slik. Hver eneste dag er gynekologen i kontakt med seksuelt traumatiserte kvinner. Jeg synes FOD har skrevet meget klokt om dette. Be fastlegen henvise deg ikke bare til GU, men til en forberedende time med gynekologen der dere drøfter alternativer inkl. narkose. 1 Siter
frosken Skrevet 15. mai 2016 Skrevet 15. mai 2016 Den 14.05.2016 at 9.37, AnonymBruker skrev: FjellOgDalar følgende tråd: http://forum.doktoronline.no/topic/411598-finnes-det-alternativer-til-narkose-gynekologskrekk/ Jeg er i samme situasjon som henne. Jeg er nå 34 år men har aldri vært til gynekolog fordi jeg ikke tør nærme meg GU-stolen. Benzo-preparater virker dårligere fordi jeg også går på Rivotril pga. epilepsi. Jeg burde ha vært til sjekk allerede i begynnelsen av 20-årene, for i det er flere tilfeller av kreft der i familien... I januar skulle jeg få satt inn SPK og da måtte de inn med et kamera i urinblæren min. Jeg måtte opp i GU-stolen. Jeg hadde tatt 10 mg Stesolid, men hele kroppen var spent til hver minste muskel og jeg lå og skalv. Tårene rant ukontrollerbart. Det hele var veldig traumatisk og traumepsykologen sa at jeg ble retraumatisert, selv om legen fortalte faglig alt hva han gjorde, selv om jeg visste alt fra før. Jeg ble tilbudt å holde i en hånd, men også dette gir flashbacks... Og legen var kun ved urinrøret mitt. Og en gynekolog skal langt inn i det skitne og forbudte stedet. Jeg begynner å gråte mens jeg skriver dette bare med tanken på at noen skal rote der nede (igjen). Jeg spør kanskje ikke om det samme som FjellOgDalar, for hun spør om det finnes alternativer. Jeg er feigere av meg... Jeg tror ikke p.t. at det vil bli noe av en gyn.unersøkelse om jeg skal kvinne meg opp. Jeg spør hvordan jeg går frem for å få gjort en gyn.undeersøkelse i narkose? Bør jeg ha et skriv fra traumepsykologen min eller holder det fra fastlegen? Jeg vet ikke engang hva fastlegen vil synes om noe slikt. Kanskje han synes jeg bare er ute etter oppmerksomhet. Hvem avgjør endelig om jeg kan få gyn.undersøkelse i narkose? Tusen takk for alle innspill. Anonymkode: feb2c...fc4 Dersom du ikke er trygg på at fastlegen vil ta dine egne synspunkter om dette på alvor, så synes jeg du skal be traumepsykologen om å sende en uttalelse til fastlegen - og så kan fastlegen i tillegg til selv å bli overbevist også vedlegge uttalelsen henvisningen til sykehuset. Jeg synes ditt innlegg indirekte tematiserer noe helt avgjørende i en slik situasjon: Du bør selv gis betydelig medinnflytelse på hvordan undersøkelsen kan gjennomføres uten at du opplever tap av kontroll. Du har nylig prøvd å gjennomføre en undersøkelse som har ført til forverring av din situasjon. Da synes jeg det virker rimelig at sykehuset sammen med deg ser etter løsninger som for deg vil kunne oppleves som overkommelig. FjellOgDalar sitt innlegg handler om det samme, hun er også på leting etter fremgangsmåter som kan gi henne en bedre løsning. Folk er forskjellige og derfor vil også de gode løsningene ofte være forskjellige. Lykke til - håper du vil oppleve å bli møtt på måter som medfører minst mulig ekstrabelastning :-) 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 Skrevet 16. mai 2016 Takk for alle innspill. Jeg går for forslaget til NHD. Fastlegen går trolig med på å skrive i henvisningen at jeg gjentatte ganger i oppveksten har blitt utsatt for overgrep. Om det er gynekologen som avgjør om det blir narkose eller ikke, ser jeg ikke behov for at fastlegen argumenterer mye for dette om jeg først får en samtale. Selv om det vil ta lengre tid, gjør det ikke noe... Noen måneder ekstra spiller liten rolle fra eller til. Anonymkode: feb2c...fc4 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.