Gå til innhold

17 mai feiring:-)

Anbefalte innlegg

Madelenemie

Hei!

Håper dere alle har hatt en hyggelig 17 mai, enten dere feirer som meg, med full pakke og barnetog eller dere er hjemme og ser barnetogene på nrk. Det siste drømmer jeg om, men det blir kanskje med drømmen, har jeg en følelse av:-)

Min 17 mai starter selvsagt grytidlig, hår skal flettes og søljer festes, og uansett hvor "ferdig" alt er på forhånd, det tar tid å få på mansjetter, flette hår, breette hårbåndene, halstørklene, så det er ikke mange minuttene vi sitter samlet ved frokostbordet over røkelaks og nybakte rundstykker, men sånn er 17 mai frokoster tror jeg for de fleste.

For så skal man rekke flaggheising, gudstjeneste, nasjonalsangsynging, og helst komme så tidlig som mulig for å muligens få et glimt av barna når de går i toget forbi slottsplassen:-) For så kortvokste mennesker som meg så hjelper det ikke stå på tå engang.

Men alltid sånn ca rundt denne tiden, har jeg:-) mor i huset det priviligeiet, at jeg kan få gå litt tidligere fra aktivitetene på skolen, fordi jeg må jo forberede middagen:-) og akkurat det driver jeg med nå, eller har bare tatt frem alt, ligger på kjøkkenbordet, ga hunden en 17 mai klem og en pølse, pus litt fløte og endene nytt badevann, så la jeg duk på bordet ute og logget på dol:-) Og jeg har et breddfult glass med god rødvin:-) Så jeg nyter litt aleneluksus og tid:-)

Det har vært en fantastisk 17 mai i år igjen, ordene til presten tok jeg med meg i år som tidligere år, all god grunn til å feire et land som Norge og godt og kjenne på takknemmeligheten over å bo i et så godt land, og tenke litt på slekters gang:-) og fedrene og mødrene som bygget dette landet. 

(hovedgrunnen til at jeg går i messe 17 mai, er at jeg elsler sanger som "Gud signe vårt dyre fedreland", m.fl. Jeg blir så grepet av tekstene, av respekt og glede, og disse sangene/salmene minner meg om hvordan landet ble bygget. Og hvor takknemlgi jeg er for denne arv) ( heldigvis ser jeg barna kjenner en slik stolthet selv, så selv om jeg blir mer og mer glad i disse salmene, det vitner vel om at jeg har blitt eldre:-) så ser jeg også barna, blir grepet av respekt og stemningen 17 mai rommer.

Gratulerer med dagen Norge og gratulerer med dagen til dere alle som er så heldige og som meg bo i dette fantastiske landet. <3

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411683-17-mai-feiring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje

Så fint 17. mai innlegg :-) Det gjorde meg varm og glad!

Vi har litt avkortet feiring i dag, men den har vært fin likevel. Vi stod opp halv syv, spiste litt ulikt (altså ingen felles høytidelig frokost), ungene klarte seg helt selv med påkledning og hårstell, bare mannen og jeg hjalp hverandre med bunadene. I år hadde ingen av barna bunad, det er vel første gang på 14 år eller noe sånt!

Litt over klokka 8 kjørte vi til byen. Ungene hoppet ut av bilen og eldstemann fulgte 12-åringen bort til hennes klasse, mens han selv og søstera fant sine egne skoler og plass i toget. Vi fant parkeringsplass uten problem, og kjøpte oss en kopp kaffe, mens vi tuslet bort mot det første stedet vi skulle stå og se på toget. Endelig en 17.mai med varmt og nydelig vær! Masse kjente mennesker, og festkledde folk :-) Da vi hadde sett hele toget, gikk vi til et annet sted, og fikk sett ungene en gang til. Etter å ha hentet dem, gikk vi rundt i byen en times tid, kjøpte is, brus og kaffe og pratet med kjentfolk.

Så kjørte vi hjem for å spise og hvile litt. Vanligvis kommer foreldrene mine på besøk til oss 17. mai, men i år orket jeg ikke ha gjester. Så vi hadde meeeget lettvint mat - winerpølser, stekt asparges og stekt egg :-) Spiste i sola på verandaen - deilig! Deretter gikk vi bort på skolen og var med en times tid på lokalt arrangement der. Eldstemann dro videre til byen igjen med buss, vi andre gikk hjem.

Jeg tok av meg bunaden klokka15, det har vel aldri skjedd før! Nå har jeg sovet på sofaen, ryddet litt på kjøkkenet, og er klar for innsats med konfirmasjonsforberedelser. Inspirasjon til tale og sang mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411683-17-mai-feiring/#findComment-3699607
Del på andre sider

Man får en særdeles rolig start på 17. mai når... 

- mitt eneste barn ikke bare er stor og kan fikse ting selv om morgenen (kanskje med unntak av vekkinga...) i tillegg var borte/ute hele natta med russegjengen,

- jeg ikke hadde avtale før kl 11 kort vei hjemmefra 

- jeg hadde valgt bort bunaden i år (brukte den på onsdag, og igjen fk søndag - deilig med pause)

Jeg ble vekket av høy russelyd kl 0803 - hvor hadde russen vært før det? Natt til 17/5 uten å høre russ da gitt! Nesten litt stusselig. Men fikk slengt ut flagget. :) Lå litt til, så frokost, kaffe, dusj, rolig formiddagsliv, før avreise.

Jeg har sett barnetog og russetog og vært innom venner på snacks og drikke. Nå halvdøser jeg på verandaen i påvente av at kjæresten skal dukke opp. Husets unge herre er for lengst sluknet og katten bryr seg ikke om det er grunnlovsdag eller ikke. :) 

Gratulerer med dagen alle sammen! 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411683-17-mai-feiring/#findComment-3699608
Del på andre sider

2 timer siden, morsan skrev:

Jeg ble vekket av høy russelyd kl 0803 - hvor hadde russen vært før det? Natt til 17/5 uten å høre russ da gitt! Nesten litt stusselig. Men fikk slengt ut flagget. :) Lå litt til, så frokost, kaffe, dusj, rolig formiddagsliv, før avreise.

Rundt her bråket russen uten like hele natten, tror jeg ble vekket ti ganger, minst. Kan ikke huske det har vært like ille tidligere år, eller tidligere dette året, for den saks skyld. Mon hvor russen var på vei i natt, om de ikke bare rullet?  Jeg er ikke der ennå at jeg vet ;).

God 17. mai - det som er igjen av den. Jeg tok en veldig tidlig kveld - dro først hjem for å spare min litt skrale helse før jeg skal ut på reise om et par dager.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411683-17-mai-feiring/#findComment-3699617
Del på andre sider

Jeg var oppe kl 6 og kjørte hjem til meg selv, skiftet til bunad og kjørte bort til eksen, bonusmora og ungene for den tradisjonelle 17. mai-frokosten. :) Så buss til byen, se på barnetoget, fikk med oss 29 skoler i år, i år er siste gangen vi har unger i grunnskolen så hvordan det blir fremover vil vise seg. Litt godt og litt vemodig. Etterpå en is, så buss hjem og der gikk det slag i slag med mer besøk, middag, is og kaker, skravling og så måtte far og sønn dra til Oslo. :) Da brøt resten også opp og jentungen og jeg har sett lørdagens episode av "Alt er lov" og nå ser vi "4-stjerners middag" og bare kuler'n iført pysj og har en liten jentekveld. :) 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411683-17-mai-feiring/#findComment-3699618
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg var oppe kl 6 og kjørte hjem til meg selv, skiftet til bunad og kjørte bort til eksen, bonusmora og ungene for den tradisjonelle 17. mai-frokosten. :) Så buss til byen, se på barnetoget, fikk med oss 29 skoler i år, i år er siste gangen vi har unger i grunnskolen så hvordan det blir fremover vil vise seg. Litt godt og litt vemodig. Etterpå en is, så buss hjem og der gikk det slag i slag med mer besøk, middag, is og kaker, skravling og så måtte far og sønn dra til Oslo. :) Da brøt resten også opp og jentungen og jeg har sett lørdagens episode av "Alt er lov" og nå ser vi "4-stjerners middag" og bare kuler'n iført pysj og har en liten jentekveld. :) 

Fullverdige liv dere har alle sammen.

Anonymkode: 81a7a...edf

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411683-17-mai-feiring/#findComment-3699625
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har stort sett sittet hjemme, alene, som i et vakuum. Har ikke hørt en lyd utenfra; alle naboer er andre steder. Videre så har jeg nesten bare spist sukkervarer, så jeg ble i stad dritkvalm og var helt skutt i kroppen så jeg måtte legge meg under dyna noen timer. Nå har jeg våknet igjen, og skal lage meg ostesmørbrød.

Anonymkode: dff37...51b

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411683-17-mai-feiring/#findComment-3699629
Del på andre sider

påskelilje

Etter litt konfirmasjons-sang-skriving gikk mannen og jeg en lang tur i skogen. Så satte jeg brøddeig (burde jo gjort det før vi gikk tur), så nå sitter jeg og venter på at brødene skal bli ferdig stekt.  Vi rakk å dele ei flaske hvitvin også :-)

En fin dag vel det :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411683-17-mai-feiring/#findComment-3699650
Del på andre sider

Madelenemie
22 timer siden, påskelilje skrev:

Så fint 17. mai innlegg :-) Det gjorde meg varm og glad!

Vi har litt avkortet feiring i dag, men den har vært fin likevel. Vi stod opp halv syv, spiste litt ulikt (altså ingen felles høytidelig frokost), ungene klarte seg helt selv med påkledning og hårstell, bare mannen og jeg hjalp hverandre med bunadene. I år hadde ingen av barna bunad, det er vel første gang på 14 år eller noe sånt!

Litt over klokka 8 kjørte vi til byen. Ungene hoppet ut av bilen og eldstemann fulgte 12-åringen bort til hennes klasse, mens han selv og søstera fant sine egne skoler og plass i toget. Vi fant parkeringsplass uten problem, og kjøpte oss en kopp kaffe, mens vi tuslet bort mot det første stedet vi skulle stå og se på toget. Endelig en 17.mai med varmt og nydelig vær! Masse kjente mennesker, og festkledde folk :-) Da vi hadde sett hele toget, gikk vi til et annet sted, og fikk sett ungene en gang til. Etter å ha hentet dem, gikk vi rundt i byen en times tid, kjøpte is, brus og kaffe og pratet med kjentfolk.

Så kjørte vi hjem for å spise og hvile litt. Vanligvis kommer foreldrene mine på besøk til oss 17. mai, men i år orket jeg ikke ha gjester. Så vi hadde meeeget lettvint mat - winerpølser, stekt asparges og stekt egg :-) Spiste i sola på verandaen - deilig! Deretter gikk vi bort på skolen og var med en times tid på lokalt arrangement der. Eldstemann dro videre til byen igjen med buss, vi andre gikk hjem.

Jeg tok av meg bunaden klokka15, det har vel aldri skjedd før! Nå har jeg sovet på sofaen, ryddet litt på kjøkkenet, og er klar for innsats med konfirmasjonsforberedelser. Inspirasjon til tale og sang mottas med stor takk!

Hei!

Hyggelig:-)

Virker som du også hadde en fin 17 mai:-)

Jeg syns selv endringene er rare, det er ikke rart at ting endrer seg, men jeg er litt sånn der ikke helt komfortabel med hvor fort endringene går:-)

I går når vi satt der med en kaffe hver, min mann og jeg i skolegården sa jeg, "Nå får vi nyte de siste 17 mai`er med barn", for det som begynner skje hos oss, er at barna er så store og selvstendige blitt at vi ser mindre og mindre til dem 17 mai.

De to eldste er med venner, de ble ikke engang med til messe, og middag senere, nei det kunne vi bare glemme, de kom sent hjem, og det var ikke så enkelt å få noen klar beskjed, men mer sånn, " tror ikke kommer hjem til middag, får se hva som skjer". ( ja ja, sånn er det har jeg lært, lite planlegging, og det skjer bare ting...jeg syns det er merkelige svar, men jeg har vent meg til det)

Jeg snakket med en del foreldre i klassen til barna, selv om de har færre barn enn oss, har de større avstand mellom hver, og en har enda barn i barnehagen:-) da sa jeg glad til damen, "men så får du mange hyggelige 17 mai`er frem over:-)" så sa jeg, "Det kan hende vi kommer hit selv om barna blir store og slutter på skolen, jeg trives her på 17 mai, "

Nå er det jo en stund til barna slutter på skolen, men feks yngstegutten er blitt så stor at han også på egenhånd løp ned til Karl Johan, nå er det ikke så langt unna, men likevel, jeg satt jo der, ganske alene, barna var med venner, og ja det er endringer i gjære. Og min mann Hr supersosial, elsker å organisere 17 mai og styre på, så selv om han ikke hadde vakt og ansvar, tok han vakter og ledelse, men jeg ser han elsker dette, så da er det bare å la han nyte det:-)

17 mai kaken:-) ble kjempefin:-) den er det spist, bittelite av, så få begynner vi bli, jeg lurer på når barna vil feire med oss foreldre igjen? Når de er litt mindre på "vi får se hva som skjer" , hele det systemet der, syns jeg er speiselt, men man lærer bare at sånn er ungdomstiden.

Jeg tok av meg bunaden ca ved 19 tiden, eller da falt sølvbelte, puh så godt:-) vi hadde ikke gjester, men 17 mai, er 17 mai, og alt det styret med å pynte seg, så tenker jeg det får jammen vare litt. Jeg vannet hagen med bunad, og lagde middag med bunad, spiste middag med bunad, og sølvelte som var behagelig, ble strammere og strammere etter som krabbebit etter krabbebit gled ned:rolleyes: derfor satte jeg ekstra pris på å slippe opp hektene på beltet:lol:

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411683-17-mai-feiring/#findComment-3699721
Del på andre sider

21 timer siden, Xtra skrev:

Rundt her bråket russen uten like hele natten, tror jeg ble vekket ti ganger, minst. Kan ikke huske det har vært like ille tidligere år, eller tidligere dette året, for den saks skyld. Mon hvor russen var på vei i natt, om de ikke bare rullet?  Jeg er ikke der ennå at jeg vet ;).

God 17. mai - det som er igjen av den. Jeg tok en veldig tidlig kveld - dro først hjem for å spare min litt skrale helse før jeg skal ut på reise om et par dager.

God bedring!! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411683-17-mai-feiring/#findComment-3699743
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Det var en slitsom, men bra dag. Har barn i korps så vi sto opp sånn 06:30. Leverte barna og tok en rolig frokost på en restaurant før det tok av med barnetog, dugnad på skole og besøk til familien på kvelden. Var hjemme ca 21:00. Jeg trengte alenetid/var dum og *måtte* se GOT alene før jeg la meg kl 00:30, selv om jeg måtte opp kl 06:15 i dag for å trene med kompis kl 07:00. 

Jeg var så trøtt at jeg dro tidlig fra jobb i dag.

I dag ble det rett og slett ferdigpizza, og det var midt i blinken.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411683-17-mai-feiring/#findComment-3699840
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
Den 17.5.2016 at 19.44, Xtra skrev:

Jeg har klaget til familien her hvert eneste år over MANGLENDE bråk fra russen her :-) Det er ingenting bråk her vi bor, ikke en fløyte eller hoisting eller latter eller noenting. Det var det alltid da jeg var barn, og det hørte med.

Tam russ!

(er jo litt glad også da.... men mener oppriktig at _mange_ av russen kunne gjort mer av seg. Noen gjør jo ekstremt mye av seg da - det kunne vært litt bedre fordelt.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411683-17-mai-feiring/#findComment-3699907
Del på andre sider

Madelenemie
Den 5/17/2016 at 16.40, Madelenemie skrev:

Hei!

Håper dere alle har hatt en hyggelig 17 mai, enten dere feirer som meg, med full pakke og barnetog eller dere er hjemme og ser barnetogene på nrk. Det siste drømmer jeg om, men det blir kanskje med drømmen, har jeg en følelse av:-)

Min 17 mai starter selvsagt grytidlig, hår skal flettes og søljer festes, og uansett hvor "ferdig" alt er på forhånd, det tar tid å få på mansjetter, flette hår, breette hårbåndene, halstørklene, så det er ikke mange minuttene vi sitter samlet ved frokostbordet over røkelaks og nybakte rundstykker, men sånn er 17 mai frokoster tror jeg for de fleste.

For så skal man rekke flaggheising, gudstjeneste, nasjonalsangsynging, og helst komme så tidlig som mulig for å muligens få et glimt av barna når de går i toget forbi slottsplassen:-) For så kortvokste mennesker som meg så hjelper det ikke stå på tå engang.

Men alltid sånn ca rundt denne tiden, har jeg:-) mor i huset det priviligeiet, at jeg kan få gå litt tidligere fra aktivitetene på skolen, fordi jeg må jo forberede middagen:-) og akkurat det driver jeg med nå, eller har bare tatt frem alt, ligger på kjøkkenbordet, ga hunden en 17 mai klem og en pølse, pus litt fløte og endene nytt badevann, så la jeg duk på bordet ute og logget på dol:-) Og jeg har et breddfult glass med god rødvin:-) Så jeg nyter litt aleneluksus og tid:-)

Det har vært en fantastisk 17 mai i år igjen, ordene til presten tok jeg med meg i år som tidligere år, all god grunn til å feire et land som Norge og godt og kjenne på takknemmeligheten over å bo i et så godt land, og tenke litt på slekters gang:-) og fedrene og mødrene som bygget dette landet. 

(hovedgrunnen til at jeg går i messe 17 mai, er at jeg elsler sanger som "Gud signe vårt dyre fedreland", m.fl. Jeg blir så grepet av tekstene, av respekt og glede, og disse sangene/salmene minner meg om hvordan landet ble bygget. Og hvor takknemlgi jeg er for denne arv) ( heldigvis ser jeg barna kjenner en slik stolthet selv, så selv om jeg blir mer og mer glad i disse salmene, det vitner vel om at jeg har blitt eldre:-) så ser jeg også barna, blir grepet av respekt og stemningen 17 mai rommer.

Gratulerer med dagen Norge og gratulerer med dagen til dere alle som er så heldige og som meg bo i dette fantastiske landet. <3

Hei!

Nå svarer jeg på eget innlegg for å oppklare en misforståelse. Jeg trodde ut i fra helheten på innlegget at det fremgikk tydelig at jeg ikke er lei meg for å ha barn og måtte være i byen fra tidlig morgen av. Da jeg skrev dette:

"Håper dere alle har hatt en hyggelig 17 mai, enten dere feirer som meg, med full pakke og barnetog eller dere er hjemme og ser barnetogene på nrk. Det siste drømmer jeg om, men det blir kanskje med drømmen, har jeg en følelse av:-)"

Og at jeg drømmer om å se barnetogene på nrk, så skyldes det bare at jeg er veldig lav, og faktisk ikke ser nesten noen ting når jeg står i slottsparken, derfor drømmer jeg om å se barnetogene på nrk:-). Det hender noen snille menn oppdager dette og sier jeg kan stå forran, men ofte har alle nok med å speide etter sine egne barn:-)

Og jeg tror det blir med drømmen, for jeg syns det er så gøy å se barnetogene på nrk, men når vi er ferdig med å se egne barn i barnetoget så kommer sikkert tantebarn:-) også kommer barnebarn, så sånn går det vel slag i slag.

Jeg er veldig glad i 17 mai, fordi er så lett og gøy og enkelt å feire et så godt, trygt og demokratisk land, i tillegg elsker jeg de salmene, Gud signe vårt dyre fedreland, med mange flere, så derfor måtte jeg oppklare dette for de anonyme i en annen tråd at det var absolutt ingen klage jeg mente fremsette på at jeg har barn, og full 17 mai pakke:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411683-17-mai-feiring/#findComment-3700070
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...