Gå til innhold

Sykmeldt og ferie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er sykmeldt og har avtalt å ta ut 4 uker ferie i sommer.

Jeg hørte noe om at en måtte søke om å få reise utenlands når man var sykmeldt, at det måtte være avklart med NAV,

men slik jeg ser det fra dette, så er det kun hvis man ønsker å reise utenlands utenom ferie (man er jo hjemme likevel, men nå har jeg avtalt å ta ut fire uker i sommer, og i 2 av disse ukene er jeg i Danmark). 

http://www.infotjenester.no/kompetanse/personal/2015/06/sykmeldte-ma-ha-tillatelse-til-a-reise-utenlands/

Her står det først om at man måtte søke på en blankett,

men så ser jeg lenger nede at dette trenger man ikke dersom man reiser i ferien, da krysser man bare av på sykemeldingen om man har vært utenlands i løpet av sykemeldingsperioden. (skal man gjøre dette før/etter?)....

Jeg jobber i en LO bedrift og får utbetalt lønn fra arbeidsgiver, de får penger fra NAV. 

Noe annet jeg tenkte på, er at jeg har stomi og kreft! Er det noe jeg bør gjøre i forhold til forsikringen? 
Tenker litt på reiseforsikring, har bare lest så vidt om det med stomi på nettet, at en bør si fra til forsikringen ang. det? 
Er det kanskje noe med om man mister stomiutstyret på reise, eller får ødelagt klærne pga lekk stomi? Noen som vet?

Og det med kreft, dette merker jegi kke noe symptomer av nå, det er noe jeg kan ha i mange år... 

Nå har jeg en lengre behandlingspause fra cellegift, så det passer bra å reise vekk nå i ferien. 

Grunnen til at jeg spør er at det hørtes ut som jeg måtte melde så mange plasser om at jeg skulle reise... og hvor lang tid i forveien forresten?

Oppsummering av det jeg egentlig lurer på - for de som ikke gidder å lese gjennom alt dette:

Nå vet jeg at jeg ikke trenger å kontakte NAV, bare å skrive JA på det feltet for at jeg reiser utenlands på sykemelding.
Men så var det det med forsikring - både reiselivsforsikring jeg har via banken, men også HELFO pga helsetrygdekortet...

skal de vite at jeg reiser utenlands? 
Og hvordan sier jeg i såfall fra? 

Anonymkode: a20e3...7b4

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411696-sykmeldt-og-ferie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er sykmeldt og har avtalt å ta ut 4 uker ferie i sommer.

Jeg hørte noe om at en måtte søke om å få reise utenlands når man var sykmeldt, at det måtte være avklart med NAV,

men slik jeg ser det fra dette, så er det kun hvis man ønsker å reise utenlands utenom ferie (man er jo hjemme likevel, men nå har jeg avtalt å ta ut fire uker i sommer, og i 2 av disse ukene er jeg i Danmark). 

http://www.infotjenester.no/kompetanse/personal/2015/06/sykmeldte-ma-ha-tillatelse-til-a-reise-utenlands/

Her står det først om at man måtte søke på en blankett,

men så ser jeg lenger nede at dette trenger man ikke dersom man reiser i ferien, da krysser man bare av på sykemeldingen om man har vært utenlands i løpet av sykemeldingsperioden. (skal man gjøre dette før/etter?)....

Jeg jobber i en LO bedrift og får utbetalt lønn fra arbeidsgiver, de får penger fra NAV. 

Noe annet jeg tenkte på, er at jeg har stomi og kreft! Er det noe jeg bør gjøre i forhold til forsikringen? 
Tenker litt på reiseforsikring, har bare lest så vidt om det med stomi på nettet, at en bør si fra til forsikringen ang. det? 
Er det kanskje noe med om man mister stomiutstyret på reise, eller får ødelagt klærne pga lekk stomi? Noen som vet?

Og det med kreft, dette merker jegi kke noe symptomer av nå, det er noe jeg kan ha i mange år... 

Nå har jeg en lengre behandlingspause fra cellegift, så det passer bra å reise vekk nå i ferien. 

Grunnen til at jeg spør er at det hørtes ut som jeg måtte melde så mange plasser om at jeg skulle reise... og hvor lang tid i forveien forresten?

Oppsummering av det jeg egentlig lurer på - for de som ikke gidder å lese gjennom alt dette:

Nå vet jeg at jeg ikke trenger å kontakte NAV, bare å skrive JA på det feltet for at jeg reiser utenlands på sykemelding.
Men så var det det med forsikring - både reiselivsforsikring jeg har via banken, men også HELFO pga helsetrygdekortet...

skal de vite at jeg reiser utenlands? 
Og hvordan sier jeg i såfall fra? 

Jeg har avklart med lege om at det er ok at jeg reiser, jeg trenger vel ikke noen attest? Han sa ingenting, bare at det var en god ide å reise på ferietur og få andre ting å tenke på nå i behandlingspausen.

Og jeg las et annet sted også at man bør kontakte NAV for å beholde sykemeldingspenger om man reiser utenlands,

men jeg skal altså avvikle ferie og får da feriepenger denne måneden. har forstått det slik at da blir sykemeldingsperioden forskjøvet, altså at jeg er "frisk" denne mnd, så fortsetter sykemeldingen..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411696-sykmeldt-og-ferie/#findComment-3699699
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...