Gå til innhold

17-mai konkurranse på DOL

17-mai konkurranse på DOL?  

11 stemmer

1. 1. Er det konkurranse på DOL om ha å hatt den mest perfekte, flotteste og hyggeligste 17-mai?

• JA
      4
    • NEI
      7

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
2 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei:-)

Lur du:-) Jeg har ikke nok sosiale antenner til å skjønne at detaljene kan gjøre andre sure;)

Nei, men da skal du ikke tenke så mye på heller. Her på dol er det så mye negativitet . Psykiatri har blitt det eneste forumet nesten med aktiviyet, så bare brett ut alle glade detaljer du :) Fint med alle som oprettholder litt normalitet. Jeg orket ikke i dag fordi jeg var så trøtt etter kjempefin 17 mai hvor jeg både var gjest og hadde gjester selv. :):)  Huff, jeg har sovet vekk hele kvelden og jeg som hadde planer om å trene. Ja ja , får ta det igjen i morgen. :)

Fortsetter under...

Madelenemie
2 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Nei, men da skal du ikke tenke så mye på heller. Her på dol er det så mye negativitet . Psykiatri har blitt det eneste forumet nesten med aktiviyet, så bare brett ut alle glade detaljer du :) Fint med alle som oprettholder litt normalitet. Jeg orket ikke i dag fordi jeg var så trøtt etter kjempefin 17 mai hvor jeg både var gjest og hadde gjester selv. :):)  Huff, jeg har sovet vekk hele kvelden og jeg som hadde planer om å trene. Ja ja , får ta det igjen i morgen. :)

yepp:)

bra med oss gutta på gølvet som drekker vin,

så får fruene på frogner drikke coca cola varianter, enten det er zero eller light eller enda mer fancy og nye varianter.

jeg skåler heller med en  Aldo Conterno, Piemonte, Italia

og en annen, jeg ikke greier huske navnet på akkurat nå, pga av for mye Piemento, men jeg drikker den nå, finner bare ikke flasken/embalasjen:-)

Det er jammen ikke bare  bare å ha autisme og drikke vin:D

jeg tror jammen jeg trenger et hjelpemidel fra nav til å finne vinflaskene:-)

Nicklusheletida
1 minutt siden, Madelenemie skrev:

yepp:)

bra med oss gutta på gølvet som drekker vin,

så får fruene på frogner drikke coca cola varianter, enten det er zero eller light eller enda mer fancy og nye varianter.

jeg skåler heller med en  Aldo Conterno, Piemonte, Italia

og en annen, jeg ikke greier huske navnet på akkurat nå, pga av for mye Piemento, men jeg drikker den nå, finner bare ikke flasken/embalasjen:-)

Jeg fikk servert champagne til frokost i går, men etter det drakk jeg bare Pepsi Max som vanlig :):) Jeg rushet fra det ene stedet til det andre i går og det første året jeg har hatt det så travelt etter at også yngstejenta ble ferdig med å gå i tog . Jeg har savnet denne travelheten på 17 mai og nå ser det ut til at vi har laget oss en helt ny tradsjon etter skilsmissen. Selv om jeg ikke har asperger, så liker jeg tradisjoner og ikke glad i så mange endringer. Endringer har det jammen vært mer enn nok av de siste årene og mange vemodige dager, så jeg forsøker å lage nye tradisjoner jeg kan ha til jeg blir gammel og grå :) Er så glad for at jeg har fått en ny trivelig gjeng rundt meg :) Nå håper jeg at jeg slipper flere endringer i livet mitt. 

Gjest Gargamel

Det et ikke skryt å si at man lagde god mat som man spiste, tok på fine klær, og traff noen folk 17. Mai. Det er jo bare beskrivelsen av et A4 liv.

Jeg skjønner at det er litt sårt for noen å se at andre hygger seg, det går nesten ikke an å skåne folk fra å se at enkelte har det bra noen ganger. Løsningen kan ikke være at alle skal deppe og ikke fortelle noe trivelig.

Forresten så er det helt riktig at jeg liker best å snakke om det som er bra med meg og livet mitt. Å snakke om seriøse negative ting er et nødvendig onde som jeg kvier meg for, og vil bli fortest mulig ferdig med. Sånn sett opprettholder jeg jo en slags fasade utad. Fasaden er der for å beskytte meg selv, og for å skåne andre fra mine bekymringer.

Samtidig så liker jeg godt å lese at andre har det bra og lever normale liv med eller uten handicap. Jeg føler ikke at det er en konkurranse.

Det er rart å se at noen folk her rakker ned på seg selv og livet sitt alt de kan. Det henger jo sammen med store, reelle problemer, men allikevel er det pussig at det ikke finnes noe ønske om å fremstå på en litt bra måte.

Madelenemie
8 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg fikk servert champagne til frokost i går, men etter det drakk jeg bare Pepsi Max som vanlig :):) Jeg rushet fra det ene stedet til det andre i går og det første året jeg har hatt det så travelt etter at også yngstejenta ble ferdig med å gå i tog . Jeg har savnet denne travelheten på 17 mai og nå ser det ut til at vi har laget oss en helt ny tradsjon etter skilsmissen. Selv om jeg ikke har asperger, så liker jeg tradisjoner og ikke glad i så mange endringer. Endringer har det jammen vært mer enn nok av de siste årene og mange vemodige dager, så jeg forsøker å lage nye tradisjoner jeg kan ha til jeg blir gammel og grå :) Er så glad for at jeg har fått en ny trivelig gjeng rundt meg :) Nå håper jeg at jeg slipper flere endringer i livet mitt. 

Hei!

Du får garantert flere endringer i livet ditt:-)

og selv om du ikke har asperger syndrom:-) noe jeg er glad for, så har veldig mange mennesker, veldig mange aspergertrekk, og er min erfaring veeldig mange ektemenn. 

Men, tommel opp, jeg lager også nye tradisjoner, ser at selv om min middelaldrende ektemann vil være gift med meg:-) SÅ trenger også vi noen nye innspill:-)

Rutiner kan også for oss autister bli dørgende kjedelige, da trenger man litt raveparty og i vertfall nye impulser:-)

Klem

påskelilje
1 time siden, Madelenemie skrev:

Du har av og til fantastisk bra humor :-)

PS - jeg sendte deg en mail for et par dager siden. Har du sett den?

Annonse

Madelenemie
5 timer siden, påskelilje skrev:

Du har av og til fantastisk bra humor :-)

PS - jeg sendte deg en mail for et par dager siden. Har du sett den?

:-) Ja

Jeg har bare hatt det 17 mai travelt:-)

Men skal svare nå, jeg har jo tross alt ikke flere fester, store, i vertfall å arrangere sånn som du:-)

redigering: Men det forunderlige skjedde for en tid tilbake, jeg holdt min første skikkelige laange tale:-) og til min forundring var jeg så morsom at salen med mennesker lo så de gråt:-) Jeg fikk ikke dette med meg fra scenen, annet enn at min mann gråt, men jeg var da med hensikt morsom:-) Og jeg greide det, og alle ville ha talen min etter på, så mulig jeg har et godt skjult talent;)

Endret av Madelenemie
Madelenemie
7 timer siden, Gargamel skrev:

Det et ikke skryt å si at man lagde god mat som man spiste, tok på fine klær, og traff noen folk 17. Mai. Det er jo bare beskrivelsen av et A4 liv.

Jeg skjønner at det er litt sårt for noen å se at andre hygger seg, det går nesten ikke an å skåne folk fra å se at enkelte har det bra noen ganger. Løsningen kan ikke være at alle skal deppe og ikke fortelle noe trivelig.

Forresten så er det helt riktig at jeg liker best å snakke om det som er bra med meg og livet mitt. Å snakke om seriøse negative ting er et nødvendig onde som jeg kvier meg for, og vil bli fortest mulig ferdig med. Sånn sett opprettholder jeg jo en slags fasade utad. Fasaden er der for å beskytte meg selv, og for å skåne andre fra mine bekymringer.

Samtidig så liker jeg godt å lese at andre har det bra og lever normale liv med eller uten handicap. Jeg føler ikke at det er en konkurranse.

Det er rart å se at noen folk her rakker ned på seg selv og livet sitt alt de kan. Det henger jo sammen med store, reelle problemer, men allikevel er det pussig at det ikke finnes noe ønske om å fremstå på en litt bra måte.

puh, det var godt å høre:-)

Jeg syns som deg det er rart at en del mennesker rakker ned på seg og livet sitt, ofte tenker jeg at da gir man jo ikke seg selv muligheten eller sjangsen til å oppleve hvor bra livet tross alt også er. 

Jeg har aldri tenkt på det før, men jeg kom på det da jeg leste innlegget ditt, at noen mennesker trenger kanskje å få høre noe ala dette:

Ta sjangsen prøv 17 mai

eller, ta sjangsen prøv påskeferie,

osv...altså at man rett og slett bare hiver seg ut i livet og tar sjangsen på at det er ganske gøy å leve og utrolig spennende også å være sånn A4 menneske:-) Jeg trodde ikke jeg var A4 menneske men jammen ser det ikke ut som om jeg er det aller mest;) Og det er skikkelig gøy å være, det er et liv fylt med  spenning og overraskelser. 

Visste du forresten at jeg er trønder? Trønder uten skinnvest og bart da:rolleyes:

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som er misunnelse her, bortsett fra mange av dere som har fullverdige liv som misunner de som "slipper" å jobbe og "slipper" å være sosial.

Anonymkode: 96e9f...926

Kan du linke til et innlegg fra en med A4-liv som uttrykker misunnelse med de som verken jobber eller er sosiale?

De er da faktisk det omvendte som er mest påfallende her. Hvis noen skulle komme til å fortelle om noe hverdagslig som røper at man har jobb, familie, fritidsaktiviteter eller felles måltider, kommer det ofte en kommentar om at "dette høres ut som et fullverdig liv".  Definisjonen på "fullverdig" i denne sammenheng, forblir ukjent.

Det er helt naturlig at det man selv ikke har eller kan få i øyeblikket, virker ekstra forlokkende.  Den som har tre småskolebarn, kanskje inkludert et korpsmedlem eller to, kan sikkert drømme om en 17. mai på sofaen i stedet for alle klokkeslettene og forflytningene.  Omvendt kan det se ut for single voksne som at man må ha kjernefamilie for å feire "ordentlig".  Men standardfeiringen kommer ikke av seg selv til noen, det er mange som jobber hardt for å legge til rette for slike festdager - og det trenger slett ikke ende med at alle er glade og fornøyde.     

17. mai er dessuten enklere å "slippe unna" enn f.eks. jul.  Man kan trekke ut i naturen, til et naboland eller holde seg inne, det er dessuten akseptert å ta en skikkelig fest.  Eller bare ignorere det hele, det er fullt lovlig å melde seg ut.  Jeg har selv brukt opptil flere nasjonaldager til eksamenslesning.   

Jeg tror du må lete på Facebook, ikke på DOL, for å finne typiske "konkurranseinnlegg" om vellykkede festdager.   

Karin Sveen har skrevet om den gjensidige misunnelsen av en type liv man ikke selv ikke har, i boka "Kvinnen som forsvant".  Slike følelser fantes lenge før sosiale medier.  

AnonymBruker
15 hours ago, Madelenemie said:

hvis ting ikke er tilfeldig, så forstår jeg ikke.

Jeg tror det er nokså tilfeldig hvor man havner i livet,

Du tror ting bare skjer av seg selv da? Utrolig merkelig å si at det er mye som er tilfeldig. Hvis man kaster en terning så er det ikke "tilfeldig" hva utfalet blir; det følger fysikkens lover hvordan terningen triller. Ingenting i livet er tilfeldig.

AnonymBruker
1 hour ago, laban said:

Kan du linke til et innlegg fra en med A4-liv som uttrykker misunnelse med de som verken jobber eller er sosiale?

Håper dere alle har hatt en hyggelig 17 mai, enten dere feirer som meg, med full pakke og barnetog eller dere er hjemme og ser barnetogene på nrk. Det siste drømmer jeg om, men det blir kanskje med drømmen, har jeg en følelse av:-)

Det er en gjennomgripende tankegang, som provoserer mange av taperene i samfunnet.

AnonymBruker

Det dere mener, er at det er en "byrde" å ha et sosialt liv. Det er provoserende. Det er en "byrde" å ha fått seg familie. Det er en "byrde" å være med å trekke kjerra, mens vi snylterene sitter oppå og drikker cola.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper dere alle har hatt en hyggelig 17 mai, enten dere feirer som meg, med full pakke og barnetog eller dere er hjemme og ser barnetogene på nrk. Det siste drømmer jeg om, men det blir kanskje med drømmen, har jeg en følelse av:-)

Det er en gjennomgripende tankegang, som provoserer mange av taperene i samfunnet.

Det der leser jeg som en drøm om å slippe å dra til Oslo sentrum og speide etter ungene på Karl Johan, ikke slippe unna familie og alt sosialt.  Det er skrevet av en som har stor familie, som gjerne vil jobbe og som stadig blir "beskyldt" for å leve et såkalt "fullverdig liv". 

Jeg lurer fortsatt hvor du har det fra at det er en "gjennomgripende tankegang" å være misunnelig på de som verken har jobb eller sosialt liv.  Jeg opplever det ikke på DOL og ikke i RL.

Annonse

AnonymBruker
Just now, laban said:

Jeg lurer fortsatt hvor du har det fra at det er en "gjennomgripende tankegang" å være misunnelig på de som verken har jobb eller sosialt liv.  Jeg opplever det ikke på DOL og ikke i RL.

Det er fordi du er i den gruppen. Det er mangel på "selvinnsikt", eller "gruppeinnsikt" blir vel mer korrekt språkbruk.

AnonymBruker

Hvorfor er det sånn at de trygda som har gode, rike liv er respektert og til og med kanskje får sympati, mens de trygda som lever ensomme, innholdsløse og inaktive liv blir sett på som dagdrivere og snyltere?

AnonymBruker

Og ikke skyld på oppførsel. Jeg oppfører meg alltid høflig mot andre, uansett hvor mye hinting og slikt om negative karakteristikk om min person de driter ut av kjeften. Det er bare på dette forumet jeg er ærlig.

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi du er i den gruppen. Det er mangel på "selvinnsikt", eller "gruppeinnsikt" blir vel mer korrekt språkbruk.

Jeg er i hvilken gruppe, mener du?  Er jeg misunnelig på de som mangler jobb og sosialt liv, uten at jeg er klar over det selv? 

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det dere mener, er at det er en "byrde" å ha et sosialt liv. Det er provoserende. Det er en "byrde" å ha fått seg familie. Det er en "byrde" å være med å trekke kjerra, mens vi snylterene sitter oppå og drikker cola.

Det er ingen andre enn dere uføretrygdede selv som gir uttrykk for at vi kanskje kan finne på å tro at dere er snyltere... Det er ingen av oss andre som har gitt uttrykk for noe slikt. Og jeg er temmelig sikker på at ingen av oss er misunnelige på at dere slipper å jobbe, men får penger allikevel - det er jo en grunn til at dere er uføre.

AnonymBruker
3 minutes ago, laban said:

Jeg er i hvilken gruppe, mener du?  Er jeg misunnelig på de som mangler jobb og sosialt liv, uten at jeg er klar over det selv? 

Skal ikke uttale meg skråsikkert om deg som person, men du tilhører gruppen hvor det der gjelder, ja.

Nicklusheletida
16 timer siden, Madelenemie skrev:

ok.

Jeg liker noe metal, men misliker sukkervarer:-)

Jeg spiser middag og chips, i går spiste jeg noen smågodt ting, de smakte rart og var stappfulle av sukker.

Jeg liker ikke å kjede meg, så jeg skjønner at du trenger litt avledning. Jeg har et så fullstappet liv at jeg slipper å kjede meg, takk for at du minnet meg på verdien det gir/ eller fraværet av å kjede seg , det medfører.

Det er vel egentlig ofte tilfeldig på hvilken hylle i livet man ender.

Litt tilfeldig, men bare litt. Det meste styrer en selv :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...