Gå til innhold

søsken med nattvæting

Anbefalte innlegg

Gjest fostermor

Takk for svar i forrige runde Babsi og Titt.

Har kjøpt madrassbeskyttere i første omgang, og endel blå kladder også.

Jeg ble overrasket over å lese på forsiden her at inkontinens sjelden skyldes psykiske årsaker, jeg har alltid trodd det, det er jo slikt folk sier til hverandre...Da var det vel meningen at jeg skulle lære dette.

Jeg ble overrasket over å finne ut at jeg selv faktisk hadde noen fordommer mot større barn og andre som bruker bleier mot inkontinens kontra andre løsninger, for noe tull egentlig, men slik kan det være når noe er helt ukjent.

Noen andre som har to søsken der begge er nattvætere? Det blir fryktelig mye vasking ut av dette.

Takk for hjelpen,

mvh,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41174-s%C3%B8sken-med-nattv%C3%A6ting/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei igjen, hvordan går det hos dere? Ser du har skaffet madrassbeskytter og kladder, men at det fortsatt blir den del vask. Må nok regne med det ja for problemet er jo at barna sjelden bare ligger på ryggen når de sover, og ligger de på siden blir jo ofte dynen også våt.

Det er helt normalt at du trodde at sengevæting skyldes psykiske årsaker, det gjør de fleste som ikke har opplevde dette selv. Siden jeg en gang har vært sengevæter selv i et trygt og godt hjem vet jeg jo at det ikke stemmer, og da blir man ofte litt oppgitt når enkelte hardnakket hevder at dette skyldes at det må ha skjedd noe/være no galt siden datteren min fortsatt tisser på seg om natten.

Dine fordommer mot inkontinens og bleier skyldes rett og slett at dette i samfunnet anses som et hysj, hysj tema. Det burde ha vært langt større åpenhet om dette problemet blant annet i skolen, så tror jeg kanskje mange barn hadde fått en lettere oppvekst når de fikk vite at det sannsynligvis var mange andre barn på skolen som også tisser i sengen. Statistisk sett vil det alltid være det.

Når det gjelder bruk av bleier er det ofte vi som foreldre som har skylden når det gjelder det følelses messige ved bruk av disse. Vi er så ivrige på å få de små tørre at vi ofte bruker argumenter som at nå er du blitt stor jente/gutt så nå er det på tide at du slutter med bleie. Vi gir altså barna helt fra de er små den tro at bleier er noe som kun babyer bruker. Er det da noe rart at mange barn senere nekter å bruke bleie når de noen år senere viser seg å være sengevætere?

Bleier er et flott hjelpemiddel når det gjelder inkontinens, det oppdaget jeg selv i barndommen. Det til tross for at bleiene den gangen ikke var av den mest behagelige sorten. De måtte være veldig tykk for å holde sengen tørr, og så hadde man den irriterende plastsnippen som man måtte ha utenpå for at det ikke skulle bli vått igjennom. Den som gjorde huden klam og som fikk det til å klø noe helt forferdelig. Det var heller ikke særlig behagelig å ligge på ryggen når man hadde en diger klump under rumpa, for disse bleiene var jo rektangulære og med 2 stykker på ble det som å ligge på en hard pute liksom.

Hos meg fikk jeg alltid velge selv om jeg ville sove med eller uten bleie, mor vasket stilletiende pyjamas og sengetøy om jeg ville sove uten bleia. Allikevel valgte jeg som oftest å ha den på, for når man først sovnet kunne man sove uforstyrret natten igjennom, man slapp å våkne i en kald våt seng.

I min datters tilfelle har vi valgt å beholde nattbleien på helt fra hun var liten. Jeg trodde det kanskje skulle bli et problem når hun vokste ut av de største barnableiene man får i butikken, men det ble det ikke. For bleien som lages av Tena til større barn er virkelig gode, og datteren min finner disse langt mer behaglig en Libero. Dagens bleier er kroppsformede, tynne, ingen irriterende plast mot huden, og de har en fantastisk oppsugingsevne.

Derfor burde alle sengevætere få en mulighet til å prøve å sove med bleie. Vi som foreldre har ingen rett til å tenke at nei stakkars, hun/han er jo ingen baby, det vil bli forferdelig ydmykende. Har vi en slik holdning, får barna også en slik holdning. Istedenfor bør vi fortelle barna om de mange forskjellige årsakene til sengevæting og inkontinens, og skaffe dem de beste hjelpemiddlene de kan få og la dem velge selv.

Håper det ordner seg for gutta du har hos deg. Vet de om hverandre? Jeg mener om de vet at den andre også tisser i sengen? Jeg ville tro at det ville være et pluss for dem begge å vite at de ikke er alene med problemet, en slags trøst i at broderen også tisser på seg.

Siri Harket, uroterapeut

Til fostermor.Når det gjelder sengevætere så er det ca. 75 %som har det i slekten Det er nesten aldri psykisk betinget, men for mange barn er det vanskelig å takle dette overfor kamerater osv.Flere undersøkelser viser at det barna har normal vannlating, men til feil tidspunkt.Hos noen barn hjelper det med et medikament som heter minirin, og som skal redusere urinproduksjonen på natten. Det som er viktig med guttene hos deg er at de får den hjelp som finnes selv om de flytter videre om en stund. Det er bra du har tatt tak i dette. Bleier og underlag fåes på blåresept etter at barna har fylt 8 år.

• 1 år senere...

Har en gang lest ett sted at det er 8%av alle 8 åringer som har ett eller annet problem i urinveiene.Syntes det er helt forferdelig at man må vente helt til man er 8 år for å få det mann trenger på blåresept ,slik Siri Harket skriver.Er det fortsatt slik i 2003?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...