Gå til innhold

Har jeg tilstoppede melkeganger?


linned

Anbefalte innlegg

Jeg er en tobarnsmor som aldri tidligere har vært plaget av tilstoppede melkeganger. Men nå tror jeg at jeg er i ferd med å erfare det også *dessverre*

Jeg har i dag i 6-7 timer vært plaget av ømme og harde kuler på brystet (på oversiden og inn mot armhulen).

Har prøvd uten hell å amme babyen min på snart 3 mnd. flere ganger på dette brystet, men hun vil ikke ha. Hun foretrekker venstre brystet - det er som normalt.

Jeg har nå pumpet meg 2 ganger, massert brystet, samt dusjet i varmt vann samtidig som jeg har massert brystet.

Jeg er usikker på om noe av det har virket, for de harde kulene er der ennå.

Det kom litt melk ut da jeg pumpet meg, men er det mulig denne melken kom fra de områdene i brystet som ikke har tilstoppede melkeganger? (siden jeg føler meg øm og kulene er der ennå)

Skal jeg fortsette å pumpe meg jevnlig, siden babyen ikke vil ha av dette brystet? Lønner det seg å pumpe meg rett etter at jeg kommer ut fra dusjen? (siden brystet da er varmt og melkegangene forhåpentligvis har løst seg noe opp og trenger bare ekstra stimulans?)

Jeg har en mistanke om at jeg stod litt for lenge over fryseren som kan ha forårsaket problemet her - selv om det er av underordnet betydning nå... Har jo aldri vært plaget av dette før.

(Bruker ullinnlegg og er alltid varm og tørr på brystene, samt at jeg kler meg godt når jeg er ute)

Hva kan jeg gjøre for å hindre at problemet forverrer seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære linned. Mest sansynlig har du tilstoppede melkeganger. Prøv å legg barnet til etter at du har gitt fra det gode brystet. Da vil du ha best nytte av utdrivningsrefleksen som får melken til å renne. Prøv å legg barnet til i tvillingstilling, hodet i hånden din og barnets kropp under armen din. Noen har også god effekt av å ha banet liggende på ryggen i sengen og at du henger over henne og ammer. Da har du hendene fri til å masere varsomt med flate fingre mot brystknoppen når barnet suger. Brystet tømmes best når barnets hake peker mot området som er hardt og ømmt. Hvis ikke barnet vil ta brystet, pump det ømme brystet like etter barnet har diet. Sett altid utdrivningsrefleksen igang slik at melken drypper før massering. Varm dusj eller å la brystet flyte i et kar med varmt vann eller varme håndkle over området før amming/pumping kan også hjelpe. Hvis smertefullt, kan parasetamol eller ibux brukes når man ammer som smertestillende. Tilstoppinger kan komme i forbindelse med at barnet sover lengre om natten eller reduserer antall måltider. Noen opplever at ny bh med sømmer/ spiler som klemmer kan være nok. Regn med at det kan ta dager før det er normalt igjen. Viktig å amme/pumpe hver 2-3 time om dagen og minst en gang om natten til problemet er løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Håper at du fikk bukt med tilstoppingen denne gangen.....Noe som har hjulpet meg veldig er Syntocinon nesespray på resept (setter igang utdrivningsrefleksen) - med en gang jeg merker at en tilstopping er på gang, tar jeg en dose nesespray og håndmelker brystet til det er helt tomt og helt mykt - hvis barnet ikke vil suge på brystet akkurat da. Noen ganger har tilstoppingen vært så "fast" at barnet mitt ikke har klart å løse den opp ved suging, og da har nesesprayen vært til god hjelp, kombinert med håndmelking og god massasje av brystet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper at du fikk bukt med tilstoppingen denne gangen.....Noe som har hjulpet meg veldig er Syntocinon nesespray på resept (setter igang utdrivningsrefleksen) - med en gang jeg merker at en tilstopping er på gang, tar jeg en dose nesespray og håndmelker brystet til det er helt tomt og helt mykt - hvis barnet ikke vil suge på brystet akkurat da. Noen ganger har tilstoppingen vært så "fast" at barnet mitt ikke har klart å løse den opp ved suging, og da har nesesprayen vært til god hjelp, kombinert med håndmelking og god massasje av brystet.

Hei!

Tusen takk for tipset! Syntocinon nesespray er herved notert. I tilfelle jeg får bruk for det en annen gang.

Jeg var ganske fortvilet i går kveld, for jeg har aldri opplevd dette før og var nesten sikker på at jeg ikke kom til å klare å få løst opp melkegangene.

Tror aldri jeg har dusjet så ofte som det siste døgnet og håndmelket, massert og brukt brystpumpen, i tillegg til vanlig amming for å bli kvitt problemet. Det har vært slitsomt, ja! *puh*

Nå ser det heldigvis ut til at alt er som det skal være igjen, så innsatsen lønnet seg.

Heretter skal jeg passe bedre på når jeg skal 'bare en liten tur i fryseren'. Da er det fullt yttertøy og hansker - tar ingen sjanser heretter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...