Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest noen av innleggene her så kan vi vel kanskje konkludere med at amerikanerene kommer til å utrydde seg selv ;)

Men ellerså må jeg si meg enig med tonie, det er i overkant mange på denne kloden. Jeg tipper at om ikke vi tar livet av oss selv så kommer det til slutt en epidemi som vi ikke klarer kjempe i mot. Naturen har en egen evne til å løse problemer på egenhånd.

Fortsetter under...

6 minutter siden, Trine skrev:

Etter å ha lest noen av innleggene her så kan vi vel kanskje konkludere med at amerikanerene kommer til å utrydde seg selv ;)

Svært mange amerikanere er slanke og i god form, så det gjelder på ingen måte flertallet. Men ingen tvil om at det er fler ekstremt overvektige enn her, det virker nærmest som få er gjennomsnittlige - det er enten det ene eller det andre.

Madelenemie
2 timer siden, Kayia skrev:

Dette tror jeg at de fleste ikke har fått med seg. Ikke bare dør flere av overvekt enn av sult, men overvekt er faktisk det som nå tar flest liv.

- Usunt kosthold har passert røyking som den viktigste årsaken til tidlig død, sier han.

http://www.adressa.no/pluss/nyheter/2016/06/02/Flere-dør-av-overvekt-enn-av-sult-12821595.ece

Hei!

Dette har jeg også lest for en tid tilbake, det er tankevekkende, og det setter også noen råd i et nytt perspektiv, der man i større grad må tørre se hvilken helserisiko overvekt er og sette dette i et større perspektiv og særlig faktisk det usunne midjefettet, som stadig griper om seg blant også de yngre. 

Jeg erfarer også hvordan mennesker i alle aldre, tror trening, nærmest kan løse vektproblemer.

Selv om trening er sunt, så er det strengere restriksjoner i inntak av mat hver dag, som må til, om man virkelig skal ned i vekt fra overvektig, og så lenge mange tror at kalorier alltid kan løpes bort, trenes bort etc...så fortsetter overvekten å være et problem. (ikke minst for det enkelte menneske er det et problem, fordi de stadig fortviler over at de trener så hardt, men de går ikke ned i vekt)

Det er faktisk veldig lett å gå ned i vekt om man har god selvdisiplin, men man må orke innse at man må spise betydelig mindre, og det er ikke behagelig. Det er heller ikke nødvendigvis sånn at en halv flaske vin kan jogges bort eller jogges til forsvarlig, for det er ikke sant at kalorier for normaltaktive bare så lett kan fikses ved økt trening. Det fins det også god dokumentasjon for) 

12 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Dette har jeg også lest for en tid tilbake, det er tankevekkende, og det setter også noen råd i et nytt perspektiv, der man i større grad må tørre se hvilken helserisiko overvekt er og sette dette i et større perspektiv og særlig faktisk det usunne midjefettet, som stadig griper om seg blant også de yngre. 

Jeg erfarer også hvordan mennesker i alle aldre, tror trening, nærmest kan løse vektproblemer.

Selv om trening er sunt, så er det strengere restriksjoner i inntak av mat hver dag, som må til, om man virkelig skal ned i vekt fra overvektig, og så lenge mange tror at kalorier alltid kan løpes bort, trenes bort etc...så fortsetter overvekten å være et problem. (ikke minst for det enkelte menneske er det et problem, fordi de stadig fortviler over at de trener så hardt, men de går ikke ned i vekt)

Det er faktisk veldig lett å gå ned i vekt om man har god selvdisiplin, men man må orke innse at man må spise betydelig mindre, og det er ikke behagelig. Det er heller ikke nødvendigvis sånn at en halv flaske vin kan jogges bort eller jogges til forsvarlig, for det er ikke sant at kalorier for normaltaktive bare så lett kan fikses ved økt trening. Det fins det også god dokumentasjon for) 

Her kjente jeg meg litt truffet, ja :blink:

Blomsterfluen
2 timer siden, Kayia skrev:

Det gyldne middelveg er alltid best, ingen tvil om dét. Men sykelig overvekt er ikke akkurat resultat av gylden-middelveg-livsstil dah... ;) 

Hei. Er jeg sykelig overvektig når jeg veger ca 92 kg og er 179 høy og kvinne med kraftig beinbygning?

17 minutter siden, Madelenemie skrev:

Enig. 

Forøvrig tror jeg ikke hvermannsens vinkonsum er synderen (kanskje øl for noen). Det er nok heller all småspisingen, kosespisingen, kakestykkene, sjokoladen, sausene, dressingene og all kjappmaten til hverdags som er problemet. Som jeg har sagt før bør de fleste ha helgekos en-to dager om de skal holde vekta. 

Annonse

4 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

Hei. Er jeg sykelig overvektig når jeg veger ca 92 kg og er 179 høy og kvinne med kraftig beinbygning?

Du er overvektig, men ikke sykelig overvektig, kfr. her: http://nhi.no/livsstil/kosthold/overvekt/overvekt-og-fedme-1147.html

2 timer siden, laban skrev:

Det er et poeng i sitatet som er underslått i overskriften: Usunt kosthold har passert røyking som den viktigste årsaken til tidlig død.  Han påstår ikke at hvis du dør 88 år gammel med en BMI på 26, så er det kostholdet som har tatt livet av deg. I statistikk over dødsårsaker er det viktig å være enige om hvilken aldersgruppe man ser på.  Det er også mye høyere risiko for helseplager ved betydelig overvekt, enn ved de skjønnhetsfeilene som debatten her ofte handler om.   

Det er tidlig død som er problemet med røyk også, så jeg skjønner ikke helt prediseringen din. Hadde alle røykere levd et friskt liv fram til de var 88 var det ikke mye å lage kampanjer for, var det vel? 

Forøvrig er det neppe de med bmi på 26 som har størst risiko. 

Blomsterfluen
4 minutter siden, Xtra skrev:

Du er overvektig, men ikke sykelig overvektig, kfr. her: http://nhi.no/livsstil/kosthold/overvekt/overvekt-og-fedme-1147.html

Ok. Så når jeg har under 30 i bmi, da er jeg vel ikke i fare for å dø for tidlig av fedme?

Blomsterfluen
4 minutter siden, Kayia skrev:

Det er tidlig død som er problemet med røyk også, så jeg skjønner ikke helt prediseringen din. Hadde alle røykere levd et friskt liv fram til de var 88 var det ikke mye å lage kampanjer for, var det vel? 

Hei. Har jeg som har bmi på rett over 28 stor rissiko for å dø av fedme for tidlig?

Blomsterfluen
1 minutt siden, Xtra skrev:

Det er ikke jeg den rette til å uttale meg om.

Ok. Jeg hadde døgn ekg da jeg vegde nesten 100 kg for 3 måneder siden. Da var hjertet helt friskt. Da håper jeg at jeg har en god sjanse for overlevelse til jeg er minst 90 år. Jeg tar tilogmed kolesterolsenkende middel mot litt høyt kollesterol, og testresultatene i forrige måned viste at kolesterolet var gått ned fra 6 til 5.

Madelenemie
Et øyeblikk siden, Kayia skrev:

Enig. 

Forøvrig tror jeg ikke hvermannsens vinkonsum er synderen (kanskje øl for noen). Det er nok heller all småspisingen, kosespisingen, kakestykkene, sjokoladen, sausene, dressingene og all kjappmaten til hverdags som er problemet. Som jeg har sagt før bør de fleste ha helgekos en-to dager om de skal holde vekta. 

Hei!

Samme erfaring har jeg,

Men jeg tror nok vin, for de mest vinglade er nokså som øl, altså , kaloriene lar seg ikke bare trene bort.

Jeg syns oppriktig det er synd å erfare så mange som år etter år, tiår etter tiår, trener hardt, og selvsagt unner seg alle goder:-) men ikke opplever annet enn at midjefettet er der, overvekten går ikke ned slik man ønsket det.

Det er da jeg syns man bør tørre se med nye briller på ny vitenskap som viser at for normalt aktive mennesker så forbrennes, ikke kalorier proorsjonalt med inntak, så ikke uten å kutte ned i mat og drikke inntak/kaloriinntak kan man gå ned i vekt.

Ingen joggetur, på en time fikser 3 pils på kvelden,. (den er til deg gargamel;)) (nå kan du være glad du ikke er gift med meg:-)

Og nettopp som du skriver, helgekos bør begrenses, og 

småspisingen, kosespisingen, kakestykkene, sjokoladen, sausene, dressingene og all kjappmaten til hverdags som er problemet.

Nå ville jeg redusert det til småspising, kosespising og kjappmat.

Jeg tror all mat er kjempefint, og ok, om man spiser det med nytelse og ikke hiver innpå i et slags annfall av straks behov, søtsug, eller dårlig tid.

Selv spiser jeg et gedigent, godt og kalloririkt målktid rett før jeg legger meg, det blir gedigent, fordi da har jeg tid til å spise, og kjenne på smakene, fordi ikke noe mer jeg må, og derfor spiser jeg så jeg føler meg passe mett, og måltidene inneholder mye fett, nevner bare dette, fordi til tross for alle de kalloriene, rett før jeg sover, så blir jeg ikke overvektig, men igjen, jeg småspiser ikke, spiser sjeldent noe søtt, tenker ikke på at jeg vil spise noe om ikke ro og hygge og tid,, og kjappmat, dvs av typen, er sulten og kjøper småting i butikken m.m., det gjør jeg aldri, mat trenger ro og tid og sted og plass.

Jeg leste for litt siden at franske kvinner spiser store kalroririke  gode måltider, men de spiser heller ikke ofte, og ikke kjappmat. 

Annonse

Madelenemie
32 minutter siden, Xtra skrev:

Her kjente jeg meg litt truffet, ja :blink:

Bra.

Det er nettopp fordi det er så lett å la seg lure av gruppepresset.

Det er selvsagt ikke alltid lett å mobilisere all viljestyrke til å spise mindre,

Men fra det og til å fortsette å la seg lure av at trening kan økes og derfor forbrenne økt energiinntak, det er et stykke.

Innser man realiteten, rett og slett ved bare se seg rundt, høre all sukk og alt stønn over at mennesker trener og trener og går ikke i ned i vekt, ja så bør man tenke og vurdere på nytt, ikke minst forsøke:-)

Og masse ny forskning bekrefter at 3 øl, eller en halv flaske vin eller 2 kakestykker osv...kan ikke bare jogges eller trenes bort, er man normalt aktiv, hjelper nok økt trening fint lite på de kakestykkene/den ekstra kosen, og da begynner man å forstå hvorfor mange blir nokså fortvilt, over alt de trener, og det faktum at det hjelper ikke på vekta:-)

Men det vil det gjøre om du halverer kalloriinntak, man vil bli slank så fort, at man kanskje blir sjokkert, om man skal legge dette inn i tidsperspektivet man har brukt på å trene, spise sunt og ikke gå ned noe. (sett i langtidsperspektiv)

2 minutter siden, Kayia skrev:

Det er tidlig død som er problemet med røyk også, så jeg skjønner ikke helt presiseringen din. Hadde alle røykere levd et friskt liv fram til de var 88 var det ikke mye å lage kampanjer for, var det vel? 

Det var ikke spesielt rettet mot deg, jeg ville bare få fram forskjellen mellom dødsårsaker i sin alminnelighet og "tidlig død".  Det er typisk for mediavinkling at nyansene forsvinner. 

Det er også et poeng at statistikk over dødsårsaker på verdensbasis ikke er det samme som i et land der de aller fleste har tilgang til et variert mattilbud til en overkommelig pris og et helsevesen for alle.  Mange som dør av overvektsrelaterte sykdommer, bor i fattige land der sult og primitivt jordbruk er erstattet med amerikanske frityrmatkjeder som gjerne ruller inn når folks økonomi blir litt bedre. 

Jeg vil bare unngå at det liksom vedtas at nordmenn flest dør av de kiloene mellom BMI 25 og 30 som ofte diskuteres her.  Det er sikkert mye man kan kritisere ved skandinavenes moderne livsstil (jeg vet godt at vi også blir tyngre), men det er ikke den som har vridd statistikken over på overvektsrelatert sykdom som dødsårsak.     

Nå får jeg ikke svart mer i dag, så det er ikke for å være vrang at jeg går ut av tråden. 

Nicklusheletida
10 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Samme erfaring har jeg,

Men jeg tror nok vin, for de mest vinglade er nokså som øl, altså , kaloriene lar seg ikke bare trene bort.

Jeg syns oppriktig det er synd å erfare så mange som år etter år, tiår etter tiår, trener hardt, og selvsagt unner seg alle goder:-) men ikke opplever annet enn at midjefettet er der, overvekten går ikke ned slik man ønsket det.

Det er da jeg syns man bør tørre se med nye briller på ny vitenskap som viser at for normalt aktive mennesker så forbrennes, ikke kalorier proorsjonalt med inntak, så ikke uten å kutte ned i mat og drikke inntak/kaloriinntak kan man gå ned i vekt.

Ingen joggetur, på en time fikser 3 pils på kvelden,. (den er til deg gargamel;)) (nå kan du være glad du ikke er gift med meg:-)

småspisingen, kosespisingen, kakestykkene, sjokoladen, sausene, dressingene og all kjappmaten til hverdags som er problemet.

Jeg tror all mat er kjempefint, og ok, om man spiser det med nytelse og ikke hiver innpå i et slags annfall av straks behov, søtsug, eller dårlig tid.

Selv spiser jeg et gedigent, godt og kalloririkt målktid rett før jeg legger meg, det blir gedigent, fordi da har jeg tid til å spise, og kjenne på smakene, fordi ikke noe mer jeg må, og derfor spiser jeg så jeg føler meg passe mett, og måltidene inneholder mye fett, nevner bare dette, fordi til tross for alle de kalloriene, rett før jeg sover, så blir jeg ikke overvektig, men igjen, jeg småspiser ikke, spiser sjeldent noe søtt, tenker ikke på at jeg vil spise noe om ikke ro og hygge og tid,, og kjappmat, dvs av typen, er sulten og kjøper småting i butikken m.m., det gjør jeg aldri, mat trenger ro og tid og sted og plass.

Jeg leste for litt siden at franske kvinner spiser store kalroririke  gode måltider, men de spiser heller ikke ofte, og ikke kjappmat. 

Jøss, du er jo akkurat som meg du :)

28 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Samme erfaring har jeg,

Litt usikker på dette jeg, jeg tror mer på at antall kalorier er mest utslagsgivende. En periode fikk jeg veldig fort lavt blodsukker og spiste mange, små måltider. Nå spiser jeg som deg, ett stort på kvelden pluss en liten lunsj. Som regel dropper jeg frukost, drikker bare et glass juice eller en smoothie, og vekten er kliss lik som da jeg spiste mange små måltider. Det samlede inntaket pr dag er nok likt, og jeg tror det er forklaringen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...