Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

umakenverdt
3 timer siden, Kayia skrev:

Dette tror jeg at de fleste ikke har fått med seg. Ikke bare dør flere av overvekt enn av sult, men overvekt er faktisk det som nå tar flest liv.

- Usunt kosthold har passert røyking som den viktigste årsaken til tidlig død, sier han.

http://www.adressa.no/pluss/nyheter/2016/06/02/Flere-dør-av-overvekt-enn-av-sult-12821595.ece

Det får vel være motivasjon til å gjøre noe med fremtiden min det da, ikke mulig å gå tilbake i tid å gjøre om på det jeg har gjort. Jeg er så skuffet over at jeg ikke har fått til dette med å spise normalt, men vil klare å endre det!

Madelenemie
36 minutter siden, Kayia skrev:

Litt usikker på dette jeg, jeg tror mer på at antall kalorier er mest utslagsgivende. En periode fikk jeg veldig fort lavt blodsukker og spiste mange, små måltider. Nå spiser jeg som deg, ett stort på kvelden pluss en liten lunsj. Som regel dropper jeg frukost, drikker bare et glass juice eller en smoothie, og vekten er kliss lik som da jeg spiste mange små måltider. Det samlede inntaket pr dag er nok likt, og jeg tror det er forklaringen. 

ok greit å være usikker, er jeg også, ofte:-)

…there is a widely held belief that physical activity is a poor strategy for losing weight, since the energy expended drives up hunger and food intake to compensate for the energy deficit incurred.

The importance of exercise in weight control is less than might be believed, because increases in energy expenditure due to exercise also tend to increase food consumption, and it is not possible to predict whether the increased caloric output will be outweighed by the greater food intake.

For min del stemmer realiteten mye mer overens med de som har oppdaget sammenheng mellom at økt fysisk aktivitet ikke hjelper særlig på å gå ned i vekt. (dette gjelder særlig de med store helsemessige plager/farer rellatert til vekt, økt diabetesrissiko, forhøyet kollesterol, m.m.

Men fysisk aktivitet er jo like sunt, det at det ikke hjelper så mye som prediktet på vektnedgang, betyr jo ikke at det ikke er sunt for organismen(menneske) Men om ønske er å gå ned i vekt, bør man gå den tyngre vei om mindre kos og godsaker;)

Så får trening være gulleroten som blir lettere å spise og smaker bedre etter som rompa m.m. blir lettere:-)

( på slutten nå var jeg flåsete og fleipete og tullete, som nærmest alltid, kronisk fleipete, ofte også upassende ) ( en dårlig side av meg, men der ligner jeg i vertfall på fastlegen(en slags trøst), som er lite passende humoristisk, mest jeg som ler, barnehabiliteringen m.fl er sjokkerte ) 

Nicklusheletida
1 time siden, Kayia skrev:

Litt usikker på dette jeg, jeg tror mer på at antall kalorier er mest utslagsgivende. En periode fikk jeg veldig fort lavt blodsukker og spiste mange, små måltider. Nå spiser jeg som deg, ett stort på kvelden pluss en liten lunsj. Som regel dropper jeg frukost, drikker bare et glass juice eller en smoothie, og vekten er kliss lik som da jeg spiste mange små måltider. Det samlede inntaket pr dag er nok likt, og jeg tror det er forklaringen. 

Ja, det er inntaket, men det tror jeg også Madelemie mener. Ikke når på døgnet maten inntas.

4 timer siden, Xtra skrev:

På restauranten på flyplassen på vei hjem trengte jeg litt å spise, men kom til at en hovedrett var for mye. Jeg bestilte derfor bare en forrett, men klarte ikke å spise så mye som halvparten :unsure:

Da min kjære jobbet der borte pleide 2-3 voksne karer å dele en dessert og det var mer enn nok! Det må være noen aldeles syke porsjonsstørrelser der...

Annonse

Gjest Gargamel
5 timer siden, Madelenemie skrev:

Ingen joggetur, på en time fikser 3 pils på kvelden,. (den er til deg gargamel;)) (nå kan du være glad du ikke er gift med meg:-)

Jeg har gått ned ca 10 kg kun gjennom trening, så jeg er litt forutinntatt kan man si.

Jeg finner masse forskning som sier at det er mer effektivt å spise mindre enn å trene. Jeg nekter ikke for at det går fortere.

Hva ville jeg vært i dag om jeg sultet meg ned 10 kg og ikke trente? Samme vekt som nå, men mindre muskelmasse enn før jeg begynte. Fleskemage og tynne armer og bein. Kroppsform som en potet med groer. Høyt blodtrykk og dårlig form.

Hadde jeg startet som 30 kg overvektig hadde det vært litt annerledes. Da ville det vært håpløst å tenke at man skulle trene av seg alt. Da er det nok nødvendig å gå litt sulten.

Nicklusheletida
5 timer siden, Madelenemie skrev:

ok greit å være usikker, er jeg også, ofte:-)

…there is a widely held belief that physical activity is a poor strategy for losing weight, since the energy expended drives up hunger and food intake to compensate for the energy deficit incurred.

The importance of exercise in weight control is less than might be believed, because increases in energy expenditure due to exercise also tend to increase food consumption, and it is not possible to predict whether the increased caloric output will be outweighed by the greater food intake.

For min del stemmer realiteten mye mer overens med de som har oppdaget sammenheng mellom at økt fysisk aktivitet ikke hjelper særlig på å gå ned i vekt. (dette gjelder særlig de med store helsemessige plager/farer rellatert til vekt, økt diabetesrissiko, forhøyet kollesterol, m.m.

Men fysisk aktivitet er jo like sunt, det at det ikke hjelper så mye som prediktet på vektnedgang, betyr jo ikke at det ikke er sunt for organismen(menneske) Men om ønske er å gå ned i vekt, bør man gå den tyngre vei om mindre kos og godsaker;)

Så får trening være gulleroten som blir lettere å spise og smaker bedre etter som rompa m.m. blir lettere:-)

( på slutten nå var jeg flåsete og fleipete og tullete, som nærmest alltid, kronisk fleipete, ofte også upassende ) ( en dårlig side av meg, men der ligner jeg i vertfall på fastlegen(en slags trøst), som er lite passende humoristisk, mest jeg som ler, barnehabiliteringen m.fl er sjokkerte ) 

Men om man trener blir man penere slank. Jeg vil.helst se sunn ut og tynn og utrent ser ikke sunt ut.

Gjest Gargamel

Aller først: det er kanskje lett å anta at trening gir økt apetitt, men noe forskning viser at det er motsatt:

http://www.tv2.no/a/3876648

Jeg opplever litt begge deler. Rett etter en vanlig økt har jeg mindre apetitt. Hvis jeg virkelig løper langt og forbrenner >1000 kcal blir jeg skikkelig sulten dagen etter.

Jeg får komme med noen referanser jeg også, så ikke forestillingen om at trening ikke virker blir stående. Det er flere artikler der ute som påstår at man ikke øker forbrenningen ved å trene. Mange av dem spores tilbake til den samme studien hvor de sammenlignet amerikanere med jeger/samlerfolkstammefolk i Afrika. (Det hadde vært smartere sammenligne amerikanere med amerikanere, eller måle hva som skjedde når en person varierte aktiviteten sin, men det er nå så)

Det finnes masse forskning som viser at trening virker. Det skulle bare mangle. Det er jo ikke mulig å øke aktivitetsnivået mye uten å ta energien fra en plass:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Management_of_obesity

"The Cochrane Collaboration found that exercising alone led to limited weight loss. In combination with diet, however, it resulted in a 1 kilogram weight loss over dieting alone. A 1.5 kilogram (3.3 lb) loss was observed with a greater degree of exercise.[18] Even though exercise as carried out in the general population has only modest effects, a dose response curve is found, and very intense exercise can lead to substantial weight loss. During 20 weeks of basic military training with no dietary restriction, obese military recruits lost 12.5 kg (27.6 lb).[19] High levels of physical activity seem to be necessary to maintain weight loss.[20] A pedometer appears useful for motivation. Over an average of 18-weeks of use physical activity increased by 27% resulting in a 0.38 decreased in BMI.[21]"

Madelenemie
10 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Men om man trener blir man penere slank. Jeg vil.helst se sunn ut og tynn og utrent ser ikke sunt ut.

ja så klart,

Trening er viktig, men jeg innser for tiden at husarbeide og hagearbeide er bedre trening enn jeg trodde:-)

Interessant artikkel fra i dag som konkluderer - ikke overraskende - med at både økt aktivitet og lavere kaloriinntak er viktig for varig vektnedgang: http://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/Du-er-fin_-men-hjelpe-meg-sa-feit-du-er-blitt-758825_1.snd

Dessuten er det interessant å lese at de som har vært svært overvektige har lavere kaloribehov enn de som har "ny" overvekt. Kanskje jeg skal være fornøyd med at jeg de siste årene har ligget på "all time high".... men har vel ikke helt rett til å klage - jeg er tross alt definert som normalvektig ifølge BMI-oversikter.

Endret av Xtra
Nicklusheletida
16 minutter siden, Madelenemie skrev:

ja så klart,

Trening er viktig, men jeg innser for tiden at husarbeide og hagearbeide er bedre trening enn jeg trodde:-)

Det er det sikkert :) Jeg har ikke hage lenger og husarbeidet hos meg går raskt unna i forhold til da jeg bodde i stort hus. Jeg sitter på rævva mi hele arbeidsdagen og er nødt til å trene. Foressten trente jeg tidligere også, men nå er jeg i hvertfall nødt :) Akkurat nå håper jeg været holder til helga. Vi har planer om en flere mils lang sykkeltur i marka i helga, hvis ikke været snur :)

Endret av Nicklusheletida

Annonse

Nicklusheletida
19 minutter siden, Xtra skrev:

Interessant artikkel fra i dag som konkluderer - ikke overraskende - med at både økt aktivitet og lavere kaloriinntak er viktig for varig vektnedgang: http://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/Du-er-fin_-men-hjelpe-meg-sa-feit-du-er-blitt-758825_1.snd

Dessuten er det interessant å lese at de som har vært svært overvektige har lavere kaloribehov enn de som har "ny" overvekt. Kanskje jeg skal være fornøyd med at jeg de siste årene har ligget på "all time high".... men har vel ikke helt rett til å klage - jeg er tross alt definert som normalvektig ifølge BMI-oversikter.

Helt riktig, du har ikke noen grunn til å klage og jeg har ikke forstått hvorfor du gjør det :)

Madelenemie
1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Det er det sikkert :) Jeg har ikke hage lenger og husarbeidet hos meg går raskt unna i forhold til da jeg bodde i stort hus. Jeg sitter på rævva mi hele arbeidsdagen og er nødt til å trene. Foressten trente jeg tidligere også, men nå er jeg i hvertfall nødt :) Akkurat nå håper jeg været holder til helga. Vi har planer om en flere mils lang sykkeltur i marka i helga, hvis ikke været snur :)

:-)

Jeg skal i bryllup:-)

Men håper det blir litt bading også:-) Krysser fingre for at været holder, det tror jeg:-)

Ha en fin sykkeltur, det blir vel noen fine bilder også tenker jeg;)

Madelenemie
3 timer siden, Gargamel skrev:

Aller først: det er kanskje lett å anta at trening gir økt apetitt, men noe forskning viser at det er motsatt:

http://www.tv2.no/a/3876648

Jeg opplever litt begge deler. Rett etter en vanlig økt har jeg mindre apetitt. Hvis jeg virkelig løper langt og forbrenner >1000 kcal blir jeg skikkelig sulten dagen etter.

Jeg får komme med noen referanser jeg også, så ikke forestillingen om at trening ikke virker blir stående. Det er flere artikler der ute som påstår at man ikke øker forbrenningen ved å trene. Mange av dem spores tilbake til den samme studien hvor de sammenlignet amerikanere med jeger/samlerfolkstammefolk i Afrika. (Det hadde vært smartere sammenligne amerikanere med amerikanere, eller måle hva som skjedde når en person varierte aktiviteten sin, men det er nå så)

Det finnes masse forskning som viser at trening virker. Det skulle bare mangle. Det er jo ikke mulig å øke aktivitetsnivået mye uten å ta energien fra en plass:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Management_of_obesity

"The Cochrane Collaboration found that exercising alone led to limited weight loss. In combination with diet, however, it resulted in a 1 kilogram weight loss over dieting alone. A 1.5 kilogram (3.3 lb) loss was observed with a greater degree of exercise.[18] Even though exercise as carried out in the general population has only modest effects, a dose response curve is found, and very intense exercise can lead to substantial weight loss. During 20 weeks of basic military training with no dietary restriction, obese military recruits lost 12.5 kg (27.6 lb).[19] High levels of physical activity seem to be necessary to maintain weight loss.[20] A pedometer appears useful for motivation. Over an average of 18-weeks of use physical activity increased by 27% resulting in a 0.38 decreased in BMI.[21]"

Ja :-) trening er viktig av mange grunner;)

animals-action-slob-couch_potato-lazy-la

påskelilje
3 timer siden, Xtra skrev:

Får ikke lest den, må være abonnent :-(

Kanskje litt på siden av loven å kopiere inn artikler her, men forsøker likevel.

2 minutter siden, påskelilje skrev:

Får ikke lest den, må være abonnent :-(

«Du er fin, men hjelpe meg så feit du er blitt»

ELISABETH SOLVANG
OPPDATERT: 03.JUN. 2016 08:45
 PUBLISERT: 03.JUN. 2016 06:13
  • ForEtter.jpg?updated=020620162104
    Både Trine Dahl Bruseth og mannen hennes, Hans Gunnar Bruseth, har gått ned mange kilo siden dette bildet ble tatt. – Hans Gunnar har vært en viktig støtte i prosessen, sier Trine. Etter at hun begynte å slanke seg har hun blitt ivrig på toppturer. Her er hun på Romsdalseggen.FOTO: Privat

Fire år etter at Trine Dahl Bruseth fikk denne kommentaren, har hun slanket vekk 27 kg. Hun har også klart å knekke koden for å lykkes på lang sikt, ifølge overlege.

– Nå har det blitt slik at dette er noe jeg trenger, noe jeg nyter og ønsker å gjøre, sier Trine Dahl Bruseth.

Vi er i trappene på vei opp til byfjellet Aksla i Ålesund. Det er et turområde 46-åringen har brukt hyppig etter at hun bestemte seg for å gå ned i vekt for fire år siden.

– Dørstokkmila var lang, men en kveld jeg var ute med venninner traff jeg en ekskjæreste som spontant utbrøt: «Du er fin, men hjelpe meg så feit du har blitt!». Denne kommentaren ble utslagsgivende for meg. Der og da bestemte jeg meg for at jeg skulle ned i vekt, forteller Bruseth, som legger til at hun er god venn med ekskjæresten.

Siden har hun gått ned 27 kilo og har nå holdt seg på samme vekt i to-tre år.

– Jeg har det mye bedre nå enn før så jeg er hundre prosent bestemt på at vektnedgangen skal være varig. Og jeg har innsett at det krever kontinuerlig innsats fra meg, sier Bruseth.

- Den største feilen

Denne innsikten skiller henne fra mange andre som forsøker å gå ned i vekt, ifølge Serena Tonstad. Hun er overlege ved seksjon for forebyggende kardiologi ved Oslo universitetssykehus, og er en av Norges fremste eksperter på overvekt.

– Den største feilen folk gjør etter at de har vært gjennom en slankekur er at de tror jobben er over. For det er dessverre da den virkelige jobben begynner, sier Tonstad.

28HELsprek03.jpg?updated=020620162102
Trine Dahl Bruseth er en ivrig bruker av byfjellet Aksla i Ålesund. Her er hun på vei opp trappene til Fjellstua.
 Nikolas Birkevold Farstad

Hun knuser oppfatningen om at kroppen uten problemer kan tilpasse seg en ny, lavere, vekt.

– Kroppen tilpasser seg kun en høyere vekt, omtrent aldri en lavere vekt, slår hun fast.

Sparebluss

Grunnen til at det er slik er at stoffskiftet går ned når vekten reduseres.

– Kroppen går i sparebluss, og sparer kaloriene, eller forbrenningen, for å raskest mulig fylle opp fettlagrene igjen, sier Tonstad, og legger til at dette ikke endrer seg med ny vekt.

– Man må for alltid være nødt til å passe kostholdet og bruke økt aktivitet som middel til høyere forbrenning. Har man hatt sykelig overvekt tidligere kan det være nødvendig med så mye som 90 minutter ekstra fysisk aktivitet daglig for å kompensere for lav forbrenning.

FAKTA: APETITT OG FORBRENNING

Forskjell på folk

Tonstad presiserer at det på dette området er store individuelle forskjeller. Noen har arvelig anlegg for fedme og noen har sykdommer knyttet til fedme. Den vekten man hadde da man begynte å slanke seg, har imidlertid mest å si for hvor vanskelig det blir å holde vekten etter at man har gått ned.

28HELsprek14.jpg?updated=020620162102
Trine Dahl Bruseth har det mye bedre med seg selv etter at hun la om livsstilen og gikk ned 27 kilo.

– Hvis BMI passerer 30, og spesielt med sykelig overvekt med en BMI over 35, er det ekstra vanskelig å holde vekten etter nedgang. For å klare det kreves livslang innsats, slår Tonstad fast, og legger til:

– To personer kan ha nøyaktig samme BMI, men hvis den ene er tidligere sykelig overvektig, og den andre alltid har hatt denne vekten, så vil det være store forskjeller i forbrenningen mellom disse to. Personen som tidligere var overvektig må både spise mindre og mosjonere mer for å holde vekten enn den andre personen.

Utgangsvekt

Jo høyere utgangsvekten er, jo vanskeligere er det å holde vekten etter nedgang. Tonstad påpeker at det er lettere å holde vekten etter slanking for personer som har et utgangspunkt der BMI er under 30.

– Noen av dem vil kunne oppleve det som uproblematisk, sier Tonstad.

Hun heller likevel litt malurt i begeret.

– For oss alle vil forbrenningen gå ned med økt alder. Fra 30–35 årsalderen går den i gjennomsnitt ned med én prosent i året. Derfor vil de fleste oppleve å gå opp i vekt med økt alder om de ikke reduserer matinntaket og øker aktivitetsnivået i forhold til tidligere.

Ingen fanatiker

På byfjellet Aksla i Ålesund kjenner Trine Dahl Bruseth seg igjen i det overlegen forteller. Da Bruseth begynte å slanke seg hadde hun en BMI på 33,7. Nå har hun en BMI som definerer normal vekt. Bruseth erfarer at hun både må trimme mer og være mer påpasselig med hva hun spiser enn venninner som alltid har vært slanke.

– Absolutt, jeg har inntrykk av at noen kan spise melkesjokolade til frokost uten å legge på seg mens jeg må passe meg veldig. Samtidig er ikke dette noe jeg bruker energi på å grunne over. Slik er situasjonen for meg, slår Bruseth fast.

28HELsprek09.jpg?updated=020620162102
Som variasjon i treningen bruker Trine Dahl Bruseth å gjøre styrkeøvelser ved benkene i trappene og langs stiene på Aksla.

Hun berømmer dessuten støtten hun får fra venner og mannen sin, Hans Gunnar.

I stedet for å kjøre til og fra jobben i barnehage, som hun gjorde før, går nå hun hver eneste dag, sommer som vinter. I tillegg trener hun flere ettermiddager i uka, og i helgene blir det gjerne en lengre fjelltur. Bruseth spiser flere, men mindre, måltider enn før. Hun følger ingen spesielle dietter.

Essensielt med belønninger

– Jeg er ikke noen fanatiker og sverger til et normalt, sunt, kosthold med få utskeielser. I tillegg har jeg laget regler for meg selv som jeg følger strengt. For eksempel unner jeg meg litt ekstra lørdager, men kun lørdag. Er jeg på klubb med venninner en onsdag, definerer jeg det som lørdagen den uka, sier Bruseth.

Måten hun går fram på er i tråd med det overlegen ved Oslo universitetssykehus sier.

– For å unngå sug etter «ulovlig» mat er det essensielt å gjøre rom for belønninger, for eksempel én dag i uka. Det avgjørende er å ikke utvide belønningene slik at for eksempel helga varer fra fredag ettermiddag til søndag kveld.

Dette bør du gjøre for å holde på vekten etter slanking

– Hvis man har slanket seg mye og vil holde vekten, er første bud å følge med. Vei deg ukentlig, og ta grep med én gang om du ser at pilen peker feil vei, sier klinisk ernæringsfysiolog ved Ålesund sjukehus, Kirsti Kverndokk Bjerkan.

Hun jobber med sykelig overvektige og følger blant annet opp pasienter etter fedmekirurgi. Hun bekrefter det overlege Serena Tonstad sier om at forbrenningen går ned ved slanking.

– Jeg har pasienter som livet ut må leve på 1300 kalorier i døgnet for å unngå å gå opp i vekt. Selv kan jeg spise 2000 kalorier og holde vekta, sier Kverndokk Bjerkan som et eksempel.

Hun mener det er viktig å spise flere mindre måltider for å klare å holde vekta nede.

– Ikke fordi det har noe å si for forbrenningen, men fordi vi lettere overspiser når vi blir svært sultne mellom hvert måltid. I tillegg skaper flere måltider en bedre struktur på matinntaket og man unngår småspising.

Kverndokk Bjerkan påpeker at det er store individuelle forskjeller i hvordan folk oppfatter hva som er mye og hva som er lite mat.

– Forskning viser at mange overvektige har en dårlig regulert sult- og metthetsfølelse. Om dette er biologisk eller tillært vet vi ikke, men da er rådet uansett at man lærer seg hva som er nok mat. Overspising er faktisk den største risikofaktoren for å bli overvektig.

Videre mener den kliniske ernæringsfysiologen at man bør unngå det hun kaller «gressing» - altså småspising nesten dagen gjennom.

28HELsprek16.jpg?updated=020620162103
Noen ganger synes Trine Dahl Bruseth det kan være tungt å komme over dørstokkmila, men hun bruker Nike-slagordet som en motivasjon. – Just do it, sier jeg til meg selv, og det hjelper faktisk, ler hun. Bruseth går mest, men i det siste har hun også begynt å løpe litt. Nå tenker hun det er på tide å utfordre seg selv med ulike typer trening.

– Mange tenker at de tre kjeksene før middag eller ti druer ikke har noe å si, men slik småspising kan utgjøre mange kilo ekstra vekt i året. Måltidene bør være definerte, med klare opphold mellom, mener hun.

Likevel understreker Kverndokk Bjerkan at det ikke er nødvendig å snu opp ned på livet for å gå ned i vekt.

– Man trenger ikke å bare drikke juice eller kun spise grønnkål. Min anbefaling er å spise grovt brød, magert kjøtt, all rein fisk, magre meieriprodukter, frukt, bær og grønnsaker. Når det gjelder mengde er moderasjon nøkkelordet, sier hun.

påskelilje

Bra artikkel! I mitt hode høres dette veldig fornuftig ut. Og, som du skrev i et eller annet innlegg her, så kunne jeg også spise hva jeg ville for 10-20 år siden, uten å gå opp i vekt. Trening er sunt for kroppen på mange måter, og jeg tror at når en trener og SAMTIDIG passer på hva en spiser, så vil en på sikt kunne gå ned noen kilo og bli der.

I kveld skal jeg skeie ut. Skal på sommerfest med noen venner :-)

AnonymBruker
Den ‎02‎.‎06‎.‎2016 at 12.23, Kayia skrev:

Dette tror jeg at de fleste ikke har fått med seg. Ikke bare dør flere av overvekt enn av sult, men overvekt er faktisk det som nå tar flest liv.

- Usunt kosthold har passert røyking som den viktigste årsaken til tidlig død, sier han.

Det er vesentlig forskjell på påstanden om usunt kosthold er viktigste årsak til _tidlig_ død (uten at jeg nøyaktig hvilken aldersgruppe man snakker om her)  og det å si at overvekt nå er det som tar flest liv totalt sett.

Anonymkode: 5049e...94e

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...