Gå til innhold

ekstrapyrimidale biovirkninger, skifte av SSRI/ NHD

Anbefalte innlegg

Hvis man går over fra Zoloft 200mg til Cipramil 40 mg, blir det omtrent det samme som å reudsere Zoloftdosa fra 200 til litt under 150, eller kan man ikke regne det slik? Er det da i tilfelle fare for å merke vanlige "nedtrappingsplager"? F.e. svimmelhet, og mer av "det som tablettene skal dempe"?

Hvis man først har ekstrapyrimidale bivirkninger av den ene, selv om det er sjeldent, vil man da også få det av alle andre SSRIs, som også _kan_ ha den bivirkningen?

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Teoretisk får du noe mindre påvirkning på serotoninsystemet med en slik endring. Det er imidlertid store individuelle forskjeller på hvordan de ulike SSRI virker på oss slik at jeg ikke kan gi et sikkert svar. Jeg er mest tilbøyelig til å tro at du ikke får seponeringsbivirkninger.

Ekstrapyramidale bivirkninger er ekstremt sjelden på SSRI. Jeg kjenner ingen studier som har studert hvordan det går ved et skifte. Du er derfor nødt til å prøve for å få svaret. Også her er det sikkert individuelle forskjeller.

Teoretisk får du noe mindre påvirkning på serotoninsystemet med en slik endring. Det er imidlertid store individuelle forskjeller på hvordan de ulike SSRI virker på oss slik at jeg ikke kan gi et sikkert svar. Jeg er mest tilbøyelig til å tro at du ikke får seponeringsbivirkninger.

Ekstrapyramidale bivirkninger er ekstremt sjelden på SSRI. Jeg kjenner ingen studier som har studert hvordan det går ved et skifte. Du er derfor nødt til å prøve for å få svaret. Også her er det sikkert individuelle forskjeller.

Det svimler, eller er kanskje som det noen kaller en følelse av støt.., akkurat slik da jeg i fjor vår trappa ned på Zoloften. Skal jeg da også forvente meg samme nedturen bli kasta over meg? (Skal til lege igjen i slutten av jan. og evt. opp til 60 mg Citalopram.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...