Gå til innhold

Tvangstanker/vival/NHD

Anbefalte innlegg

Gjest Tvangstanker

Hei!

Jeg har en del tvangstanker ang. smitte osv. HAr nå gått på Zoloft i ca 2mnd. Dette hjelper mye. Men her en dag "klikka" det får meg. Hadde vært veldig langt oppe etter at medisienne virket, og nå trodde jeg alt var bra, avbestilte psykologtimen osv. Men så ble jeg plutselig deppa. Skulle ta en vival for å roe meg ned. Så ble jeg bare helt dum og begynte å flere. Tok ikke så mange at det var farlig. Men i dag også er eg litt urolig. Men nå vet jeg ikke om jeg tør å ta en halv vival. Er redd jeg skal begye slik som forrige gang, og "klikke" og ta flere....

En annen ting. Da jeg fortalte noe til psykologen, sa hun at jeg bare burde slutte på jobb, og sykmelde meg osv. Er ikke dette litt feil synes du? Jeg forstå det slikt at hun mente jeg burde bare gi opp. Ennda jeg synes jeg klarermeg rimlig bra, har både opp og nedturer, men klarer meg som regel greit. Jeg trodde psykologer skulle oppmuntre meg til å klare dette?? Og så tør jeg ikke skifte psykolog. Tør ikke si til henne at jeg ikke vil gå der mer. Og en annen ting. Etter at jeg hadde gått hos henne i 3 mnd, spurte hun plutselig om jeg gikk på medisiner. Det gjorde jeg ikke da, men hun burde kanskje husket dette fra min første time??

Sorry, dette ble litt lenge en jeg trodde. Sorry.

God helg!!

Klem fra,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41217-tvangstankervivalnhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. jeg synes du skal være ekstremt forsiktig med å ta Vival. Dette er ikke en kortvarig og forbigående lidelse. Ved å ty til Vival, kan du lett bli avhengig.

2. Jeg er enig med deg i at det ikke er lurt å droppe jobben. Arbeidet er noe av det mest helsefremmende vi har. Det gir oss mestringsfølelse, mening og identitet.

3. Kanksje har hun 30 konsultasjoner i uka. Det blir 360 siden din første time. Ikke alltid like lett å huske alt. I stedet for å sjekke i journalen, kan det være like enkelt å spørre en gang til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41217-tvangstankervivalnhd/#findComment-154990
Del på andre sider

Gjest kaotisk

Du skriver ikke hvorfor hun anbefalte deg å sykmelde deg. Jeg mener også at arbeid i utgangspunktet er et gode. Men i noen situasjoner kan det være lurt å ta en pause. Jeg tror ikke man bør presse seg selv for mye hvis det er store vanskeligheter, men at det kan være riktig å stoppe opp innimellom, for på denne måten å ta vare på seg selv, og dermed også på andre. Jeg presset meg selv altfor mye etter å ha hatt forskjellige typer problemer i mange år. Jeg stod på og stod på, nektet å sykmelde meg, til tross for anbefaling om det. Trodde jeg kunne fortrenge alle problemene med å jobbe hele tiden så jeg ikke tenkte så mye på vanskelighetene. Det endte med en gedigen smell selvsagt ! Dyp depresjon med klare suicidale planer, medisiner og laaaang sykemelding. Mye lenger enn det som hadde vært nødvendig dersom jeg hadde lyttet til mine egne signaler og andres advarsler litt tidligere. Så jeg tror nok en pause med sykmelding i tide kan være på plass av og til. Har ikke psykologen din begrunnet hvorfor hun mener du bør sykmelde deg?? Da ville jeg be henne om en grunn. Jeg tror aldri i verden hun mener du skal gi opp. Mener hun det er det etter mitt syn bare å si "takk og farvel".

Jeg synes det blir beskrevet så mange "rare" behandlere her inne.(Jeg tror egentlig ikke din er så"rar"). Det er nesten så jeg begynner å tro på det mange mener om at "alle psykologer og psykiatere er gale". Skjønt ikke riktig alle. Selv har jeg en fantastisk behandler, som er til uvurderlig hjelp for meg ! Jeg priser meg lykkelig over mitt hell!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41217-tvangstankervivalnhd/#findComment-155022
Del på andre sider

Du skriver ikke hvorfor hun anbefalte deg å sykmelde deg. Jeg mener også at arbeid i utgangspunktet er et gode. Men i noen situasjoner kan det være lurt å ta en pause. Jeg tror ikke man bør presse seg selv for mye hvis det er store vanskeligheter, men at det kan være riktig å stoppe opp innimellom, for på denne måten å ta vare på seg selv, og dermed også på andre. Jeg presset meg selv altfor mye etter å ha hatt forskjellige typer problemer i mange år. Jeg stod på og stod på, nektet å sykmelde meg, til tross for anbefaling om det. Trodde jeg kunne fortrenge alle problemene med å jobbe hele tiden så jeg ikke tenkte så mye på vanskelighetene. Det endte med en gedigen smell selvsagt ! Dyp depresjon med klare suicidale planer, medisiner og laaaang sykemelding. Mye lenger enn det som hadde vært nødvendig dersom jeg hadde lyttet til mine egne signaler og andres advarsler litt tidligere. Så jeg tror nok en pause med sykmelding i tide kan være på plass av og til. Har ikke psykologen din begrunnet hvorfor hun mener du bør sykmelde deg?? Da ville jeg be henne om en grunn. Jeg tror aldri i verden hun mener du skal gi opp. Mener hun det er det etter mitt syn bare å si "takk og farvel".

Jeg synes det blir beskrevet så mange "rare" behandlere her inne.(Jeg tror egentlig ikke din er så"rar"). Det er nesten så jeg begynner å tro på det mange mener om at "alle psykologer og psykiatere er gale". Skjønt ikke riktig alle. Selv har jeg en fantastisk behandler, som er til uvurderlig hjelp for meg ! Jeg priser meg lykkelig over mitt hell!!

Min "behandler" er også kjempefantastisk:))

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41217-tvangstankervivalnhd/#findComment-155023
Del på andre sider

Gjest Tvangstanker

Takk for svar alle sammen:)

Vel, hun er ikke så ille, men sier litt mye rart noen ganger.

Jeg hadde en utrolig flink psykolog før, men så flyttet jeg og måtte bytte. Hun nye er jo ikke så ille som sagt, men mye handler vel om kjemi også... Og dette med sykmeldinga. Jeg flyttet som sagt, og da mente psykologen at alle mine problemer kom av at jeg hadde flytta?? Men jeg har jo hatt disse tvangstankene siden jeg var ca. 15 år... Så sa hun bare at jeg burde slutte i jobben og flytte hjem. Jaja. Hehe. Kan jo være at hun hadde en dårlig dag:)

Natta alle!

Klem fra,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41217-tvangstankervivalnhd/#findComment-155111
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...