Gå til innhold

betong under naturskifer

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
14 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Ja det er flatt, området er på ca 10 kvm

Takk for linken din, leste den. Men forstod likevel ikke helt hvordan jeg starter, så om du vet kunne du svart på dette?

Området, er nå "klarert", dvs jeg fjernet alt av stein, kan jeg lage en ramme rundt hele området, av feks resteplank?

Jeg skjønte jeg må grave meg i vertfall 20 cm ned. litt usikker på hvor mye lenger, pga av at plankene jo må stå stødig?

Jeg har egentlig kun sett grunnmur støpes, slik at der var rammene mindre og smale, her er det et langt større breddemessig området.

Det var en nyttig link, for jeg ser at her på det taes hensyn til den kalde årstid, og frost, så trenger primer, samt at bør tenke på neddriv av fukt, for å unngå saltutslag som er vanlig på skifer, da dreneringen ikke er tilfredstillende med tanke på opp og neddriv.

Har du virkelig tenkt å gjøre dette alene ?

Fortsetter under...

Madelenemie
1 time siden, Trine skrev:

Man er jo uføretrygdet for en grunn og har da større utfordringer i livet enn andre. Men det betyr jo ikke at man ikke kan unne andre mest mulig godt. Det virker som det er endel misunnelse ute og går her. Selv om noen uføretrygdede klarer å finne ting de kan holde på med, så trenger jo ikke andre uføretrygdede rakke ned på dem fordet.

Hei!

Jeg har ofte tenkt på det, at i RL blir jeg aldri rakket ned på, selv om det ikke er et samtaleemne, så er det forstått at jeg strever på min måte, og ellers er alle, virker det som glad for det jeg gjør. (faktisk var flere så glade da jeg fikk innvilget attføring, og dette var de nok fordi de så at jeg trengte hjelpen. Siden alle vi kjenner er (syns jeg da:-) nambisiøse og flinke innen sine karrierer, så betaler de altså gladelig sin skatt for meg og de ekstra behov vi har.

Og de som vet at jeg har uføretrygd nå, jobber alle, vi har ingen venner med uføretrygd,  og disse arbeidstagerne, er alle like glad for mine bidrag, ikke sjelden roser de meg for det minste jeg gjør (syns jeg, men jeg vet de mener rosen) , og sist nå sa psykiateren at vi mennesker er ikke maur, som alle arbeidere har samme oppgave, så forklarte hun, at for mennesker er det mer variert, og videre at å ha mange barn og barn med startvansker i seg selv er en full jobb.

Pussig at blir man rakket ned på, så er det av de som strever selv? men mulig koker dette ned til dårlig selvtillit, jeg vet ikke, 

Det er jo som jeg har skrevet før ingens barnedrøm å bli uføretrygdet, det har sine grunner.

Det samme sa min foreleser, en fastlege i Trøndelag, kun to ganger i sitt fastlegeliv hadde han opplevd at å få trygd var som å vinne i lotto, men det gjaldt kun to gamle karer i en dal i trøndelag, de var brødre, og ellers hadde han ikke opplevd at noen ble glad for å bli uføretrygdet. Jeg var ikke selv der da, men jeg hørte hva han sa, og jeg syns det hørtes rimelig fornuftig ut, og nå i etter tid kan jeg underskrive på at for min del har han helt rett.

Madelenemie
4 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Har du virkelig tenkt å gjøre dette alene ?

Hei!

Ja,

Jeg leste litt i går kveld om det, linken cathlin la ut, 

Det vanskelige nå er kun to ting:

1) forskalingen, hvordan denne lages, det er nok enkelt når jeg vet det, men nå, før jeg vet ikke lett å se for meg.

2) det virkelig vanskelige og selve utfordringen, som jeg skal lese mer på er kutting av skifer, men siden det står en gedigen grill der, så tenker jeg at det ikke er snakk om et område vi skal sitte og se på, det skal være funksjonelt, og det er rom for feil med andre ord.

Jeg har ingen til å hjelpe meg, så ja jeg innhenter informasjon, og målet er å gjøre det selv.

Men opp på støpet, og etter at det er tørket skal primer og sand, primer for frost og sand for å unngå saltutslag, som er vanlig å se på skifer, derfor er dette heldigvis etappearbeide. Vi får se om jeg får det til, er ikke sikkert, sender deg bilde om jeg lykkes.

Jeg greide jo bilen, og jeg ble advart, men den går som en kanonkule:-)

Nicklusheletida
1 minutt siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Ja,

Jeg leste litt i går kveld om det, linken cathlin la ut, 

Det vanskelige nå er kun to ting:

1) forskalingen, hvordan denne lages, det er nok enkelt når jeg vet det, men nå, før jeg vet ikke lett å se for meg.

2) det virkelig vanskelige og selve utfordringen, som jeg skal lese mer på er kutting av skifer, men siden det står en gedigen grill der, så tenker jeg at det ikke er snakk om et område vi skal sitte og se på, det skal være funksjonelt, og det er rom for feil med andre ord.

Jeg har ingen til å hjelpe meg, så ja jeg innhenter informasjon, og målet er å gjøre det selv.

Men opp på støpet, og etter at det er tørket skal primer og sand, primer for frost og sand for å unngå saltutslag, som er vanlig å se på skifer, derfor er dette heldigvis etappearbeide. Vi får se om jeg får det til, er ikke sikkert, sender deg bilde om jeg lykkes.

Jeg greide jo bilen, og jeg ble advart, men den går som en kanonkule:-)

Jeg blir imponert :) Jeg hadde ikke en gang orket å forsøke sette meg inn i det. Hadde ikke greid det uansett.

Men nå må du huske å ta det litt rolig da. Du er jo helt hyperaktiv :)

Annonse

8 minutter siden, Madelenemie skrev:

ok, ikke jeg.

Den forskalingen jeg så var veldig komplisert, men en masse jenger for å holde alt på plass, ikke noe enkel jobb!!

Gjenger? Nå tror jeg du roter :D Det er da bare å feste bord til f.eks 2"4. Kanskje spandere på seg noen vinkeljern i hjørnene for å holde det stabilt og ev. sette noen skrå støtter ut så ikke det raser sammen.

Madelenemie
34 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg blir imponert :) Jeg hadde ikke en gang orket å forsøke sette meg inn i det. Hadde ikke greid det uansett.

Men nå må du huske å ta det litt rolig da. Du er jo helt hyperaktiv :)

Nei,

dessverre jeg er ikke det, jeg gjør mye mindre enn normalt, jeg er så sliten at jeg bruker mye tid på å surre.

Jeg er også glemsk. Dette er ikke noe jeg skal gjøre fort, det blir som med bilen, først lese, google og finne ut av.

:-)

Dessuten går jeg på sovetabl:-)

Madelenemie
33 minutter siden, Trine skrev:

Gjenger? Nå tror jeg du roter :D Det er da bare å feste bord til f.eks 2"4. Kanskje spandere på seg noen vinkeljern i hjørnene for å holde det stabilt og ev. sette noen skrå støtter ut så ikke det raser sammen.

Nettopp,

der ser du forskjellen på den som er mer praktisk som deg og meg, med mer mot enn forstand;) takk for tipset, jeg roter ikke, jeg har ikke peiling heter det:-)

1 time siden, Madelenemie skrev:

Nettopp,

der ser du forskjellen på den som er mer praktisk som deg og meg, med mer mot enn forstand;) takk for tipset, jeg roter ikke, jeg har ikke peiling heter det:-)

Hehe, du kan jo i det minste lese deg opp om ting. Jeg kan bare det jeg har sett eller selv gjort. Men jeg vet godt hva gjenger er og det trenger du ikke :D

2 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Ja det er flatt, området er på ca 10 kvm

Takk for linken din, leste den. Men forstod likevel ikke helt hvordan jeg starter, så om du vet kunne du svart på dette?

Området, er nå "klarert", dvs jeg fjernet alt av stein, kan jeg lage en ramme rundt hele området, av feks resteplank?

Jeg skjønte jeg må grave meg i vertfall 20 cm ned. litt usikker på hvor mye lenger, pga av at plankene jo må stå stødig?

Jeg har egentlig kun sett grunnmur støpes, slik at der var rammene mindre og smale, her er det et langt større breddemessig området.

Det var en nyttig link, for jeg ser at her på det taes hensyn til den kalde årstid, og frost, så trenger primer, samt at bør tenke på neddriv av fukt, for å unngå saltutslag som er vanlig på skifer, da dreneringen ikke er tilfredstillende med tanke på opp og neddriv.

Du kan lage forskaling av nesten hva som helst, men resteplank er fint. Jeg ville i allefall lagt noe telefrie masser - pukk i bunnen.

Du må tenke på om det er tele i massene du skal legge den på - jord, leire. Du kan isolere med xps eller eps for tele (en er billigere en den andre,  hvis det ikke er teefrie masser som singel du skal legge den på. Når det kommer til tykkelse på betongen må du vite belastningen -ska det kjøre biler der eller skal dere bare gå oppå den? De holder sikkert med noen cm hvis det er en platting dere bare skal gå på.

Fant denne

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&ved=0ahUKEwi5sezepK_NAhUDVywKHbLxDJIQFgg6MAU&url=http%3A%2F%2Fwww.norcem.no%2Fno%2Fsystem%2Ffiles_force%2Fassets%2Fdocument%2F8d%2F65%2Fstp_selv_original.pdf%3Fdownload%3D1&usg=AFQjCNE5DQSlY95omWMMW4aAn8PFVSk96Q

Men så vidt jeg vet er det mest vanlig å legge heller i sand? Men det kan jo være gøy å støpe noe.

Madelenemie
28 minutter siden, cathlin skrev:

Du kan lage forskaling av nesten hva som helst, men resteplank er fint. Jeg ville i allefall lagt noe telefrie masser - pukk i bunnen.

Du må tenke på om det er tele i massene du skal legge den på - jord, leire. Du kan isolere med xps eller eps for tele (en er billigere en den andre,  hvis det ikke er teefrie masser som singel du skal legge den på. Når det kommer til tykkelse på betongen må du vite belastningen -ska det kjøre biler der eller skal dere bare gå oppå den? De holder sikkert med noen cm hvis det er en platting dere bare skal gå på.

Fant denne

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&ved=0ahUKEwi5sezepK_NAhUDVywKHbLxDJIQFgg6MAU&url=http%3A%2F%2Fwww.norcem.no%2Fno%2Fsystem%2Ffiles_force%2Fassets%2Fdocument%2F8d%2F65%2Fstp_selv_original.pdf%3Fdownload%3D1&usg=AFQjCNE5DQSlY95omWMMW4aAn8PFVSk96Q

Men så vidt jeg vet er det mest vanlig å legge heller i sand? Men det kan jo være gøy å støpe noe.

Tusen takk,

Håper du følger med, jeg kommer sikkert med flere spørsmål.

Jeg skulle legger skiferen i sand, men leste anbefalninger, og på en grillplass blir dette ofte brysomt pga av feks mye maur, det hadde jeg ikke tenkt på, så derfor ser jeg at støping og naturskifer, blir både pent og feks maurfritt og hyggeliggere for et mattilberedningsområde.

Maur kan jo viftes vaskes bort, men kjekt å slippe vaske hver gang man skal lage mat om sommeren, så derfor går jeg for støping. 

Har ikke sett linken din enda, men etter den forrige, gleder jeg meg:-)

Den 16.6.2016 at 16.42, Madelenemie skrev:

Hei!

Jeg tenkte kun legge sand under skiferplatting, men ser at erfaringsmessig blir det maur og mye gris, så derfor tenker jeg bettong er bedre, men hvordan går jeg frem?

Finner ingen god link, hvor dypt må jeg grave, må jeg lage ramme, eller hoilder det grave og kan jeg legge brussskifer rett i bettongen når selve området er klarert?

Vi har tenkt å gjøre det samme, riktignok ikke denne sommeren men på sikt. Jeg tror nok det er viktig å grave dypt nok til å unngå telehiv. Om du graver 50 cm og fyller med grus (eller til og med isolasjonsplater?), og deretter betong, da er du sikret at ikke hele greia sprekker opp etter få år.

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da kan man leve helt normale liv med trygd da, uten å være snylter.

Anonymkode: c512c...106

Helt svart eller helt hvitt eller? Ingen i mellom? Selv om det oppleves sånn for deg (nå?), er det ikke sånn for andre. Som regel fikser man noe;)

Endret av Kayia
Madelenemie
10 timer siden, ekte nick skrev:

Vi har tenkt å gjøre det samme, riktignok ikke denne sommeren men på sikt. Jeg tror nok det er viktig å grave dypt nok til å unngå telehiv. Om du graver 50 cm og fyller med grus (eller til og med isolasjonsplater?), og deretter betong, da er du sikret at ikke hele greia sprekker opp etter få år.

ok, takk

Jeg er tryggere på selve gravingen, lå og tenkte på det i natt, for glemte ta sovemedisin, har fått beskjed om å ta det hver dag i en uke, men jeg tenkte på at kan jeg ikke bare spikre sammen plankene som er rammen rundt? Og må evt plankene være så høye også da som 50 cm? De plankene jeg har er ikke mer enn 20 cm i bredde. Selve støpemassen, hva nå jeg velger må jo ikke flyte ut under plankene og nedover i hagen. Jeg regner med Trine om hun leser dette blir passe sjokkert, for mens jeg ikke har peiling, så har hun adskillig mer praktisk kunnskap.

Men skal se om jeg finner noe på you tube, noe jeg kan se fremgangsmåten på. 

Hvis jeg skulle valgt på nytt, utdanning, etter ungdomsskole, tror jeg faktisk jeg ville tatt tømrer med full studiekompetanse, da kunne jeg løst egne problemer, samtidig studert videre om jeg ville på universitet. Jeg liker såpass godt å fikse ting selv, så at jeg er så lite flink med særlig snekring er kjedelig. Men jeg er selvlært på bil, og det fikset jeg jo rellativt kjapt.

Madelenemie
17 timer siden, cathlin skrev:

Fant denne

Hei!

Linken din virket ikke,

skal selv prøve finne noe på youtube, takk for hjelpen.

21 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Linken din virket ikke,

skal selv prøve finne noe på youtube, takk for hjelpen.

Denne linken virker: http://www.norcem.no/no/system/files_force/assets/document/8d/65/stp_selv_original.pdf?download=1

Madelenemie
6 minutter siden, slabbedask skrev:

Tusen takk <3

Du har de beste linker:) og denne var sånn jeg trengte steg for steg for amatører.

Madelenemie

Hei alle sammen.

Da blir det ikke noe bettong, er litt lettet,

Google er min gode venn, så jeg skal legge skifer i subbus:-)

Hullet er snart ferdig gravd og resultatet vil se ca sånn ut:

IMG_3825.png

Subbus gjør området maurfritt og så slipper jeg støp og mye mas,

Jeg er nå ca 30 cm ned:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...