Gå til innhold

betong under naturskifer

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Madelenemie skrev:

ok, takk

Jeg er tryggere på selve gravingen, lå og tenkte på det i natt, for glemte ta sovemedisin, har fått beskjed om å ta det hver dag i en uke, men jeg tenkte på at kan jeg ikke bare spikre sammen plankene som er rammen rundt? Og må evt plankene være så høye også da som 50 cm? De plankene jeg har er ikke mer enn 20 cm i bredde. Selve støpemassen, hva nå jeg velger må jo ikke flyte ut under plankene og nedover i hagen. Jeg regner med Trine om hun leser dette blir passe sjokkert, for mens jeg ikke har peiling, så har hun adskillig mer praktisk kunnskap.

Men skal se om jeg finner noe på you tube, noe jeg kan se fremgangsmåten på. 

Hvis jeg skulle valgt på nytt, utdanning, etter ungdomsskole, tror jeg faktisk jeg ville tatt tømrer med full studiekompetanse, da kunne jeg løst egne problemer, samtidig studert videre om jeg ville på universitet. Jeg liker såpass godt å fikse ting selv, så at jeg er så lite flink med særlig snekring er kjedelig. Men jeg er selvlært på bil, og det fikset jeg jo rellativt kjapt.

Nei, du skal jo ikke støpe 50 cm, så plankene kan godt være 20 cm. Du graver 50 cm, fyller med grus til det er 10-15 cm igjen, og så setter du opp forskalingsplankene. Så fyller du betong i da. Jeg antar at du må vente til betongen har stivnet før du legger på hellene. Så tar du betong i sprekkene mellom hellene til slutt.

Fortsetter under...

Madelenemie
2 timer siden, ekte nick skrev:

Jeg ser nå at du skriver at du vil løse det med subbus. Hva er egentlig subbus, og hvorfor liker ikke maur dette? Kanskje de var en ide for meg også....

Hei!

Subbus finnes i ulik finhet, det er knust fjell, og fins i ulik størrelse, det fineste kalles også steinmeil, og det er det jeg skal bruke,

Det er mulig at maur ikke liker tettheten og skarpheten i steinmel....men det er godt kjent at sånn er det.

Jeg skulle ønske jeg visste om dette før, for vi har brukt sand til å legge steinen  ved inngangspartiet, og maur liker sand. 

Men akkurat rundt et mat-tilberedningsområde, eller platting for den saks skyld er det kjekt å få det mindre innbydende for maur:-)

Og da er steinmel/subbus av fineste kvalitet praktisk, det er også lurt om man syns det blir vel mye maur andre steder også, så jeg vurderer selv, bruke en del av det rundt kjøkkenhagen, men det får bli, litt og litt og med årene.

steinmel er ellers flott og lage hagestier med, se her:

http://www.clausdalby.dk/2010/10/stenmelsstier_29.html#.V2WEQvl97IU

13 timer siden, Madelenemie skrev:

ok, takk

Jeg er tryggere på selve gravingen, lå og tenkte på det i natt, for glemte ta sovemedisin, har fått beskjed om å ta det hver dag i en uke, men jeg tenkte på at kan jeg ikke bare spikre sammen plankene som er rammen rundt? Og må evt plankene være så høye også da som 50 cm? De plankene jeg har er ikke mer enn 20 cm i bredde. Selve støpemassen, hva nå jeg velger må jo ikke flyte ut under plankene og nedover i hagen. Jeg regner med Trine om hun leser dette blir passe sjokkert, for mens jeg ikke har peiling, så har hun adskillig mer praktisk kunnskap.

Hahaha....jeg dauer :lol::lol::lol: Men takk for din tiltro til mine praktiske ferdigheter :rolleyes: Nå ser jeg at du ikke trenger støpe alikevel, men det er ikke sånn at betong er flytende så det hadde ikke rent nedover i hagen. Men man får ikke til å støåe en rett kant dersom man ikke har noe som holder betongen på plass. Blir som å lage et sandslott uten bøtte. Ikke helt da, men var det nærmeste jeg kom på.

Madelenemie: Takk for informasjon om subbus.

Tror du subbus kan brukes til følgende formål også: Vi skal ha et område i hagen der vi vil ha det mer som en "strandsone" med strå og småstein og strandplanter. Vi hadde tenkte å ha sande der, men nettopp pga maur så har jeg tenkt at det var dumt. Kanskje vi kunne bruke subbus isteden? Eller er det hardt og kantet å gå barbeint på?

Annonse

Madelenemie
1 minutt siden, ekte nick skrev:

Madelenemie: Takk for informasjon om subbus.

Tror du subbus kan brukes til følgende formål også: Vi skal ha et område i hagen der vi vil ha det mer som en "strandsone" med strå og småstein og strandplanter. Vi hadde tenkte å ha sande der, men nettopp pga maur så har jeg tenkt at det var dumt. Kanskje vi kunne bruke subbus isteden? Eller er det hardt og kantet å gå barbeint på?

Nei!

Subbus er faktisk mykt å gå på, 

husk den fins i flere størrelser. 

den fineste og også størrelsen over kan man fint gå barfot i.

steinmel av så fin kvalitet blir kompakt, men jeg tror  mer du vil ha skjønnheten en hagedam gir, snarere enn å løpe ut i vannet:-) hagedammen.

Jeg ønsket meg det samme som deg, jeg håper det blir vellykket, jeg skal kjøpe subbus denne uken til et annet formål, jeg skal fortelle deg mer om strukturen da, veldig viktig for hygge og glede og ikke lage maurtuer i sin egen hage!

og maur elsker sand og hater subbus!

Den 21.6.2016 at 22.59, Madelenemie skrev:

Nei!

Subbus er faktisk mykt å gå på, 

husk den fins i flere størrelser. 

den fineste og også størrelsen over kan man fint gå barfot i.

steinmel av så fin kvalitet blir kompakt, men jeg tror  mer du vil ha skjønnheten en hagedam gir, snarere enn å løpe ut i vannet:-) hagedammen.

Jeg ønsket meg det samme som deg, jeg håper det blir vellykket, jeg skal kjøpe subbus denne uken til et annet formål, jeg skal fortelle deg mer om strukturen da, veldig viktig for hygge og glede og ikke lage maurtuer i sin egen hage!

og maur elsker sand og hater subbus!

Tusen takk for info, jeg vil gjerne høre mer om dine erfaringer med dette materialet.

Ha en fortsatt god sommer Madelenemie!

Madelenemie
2 timer siden, ekte nick skrev:

Tusen takk for info, jeg vil gjerne høre mer om dine erfaringer med dette materialet.

Ha en fortsatt god sommer Madelenemie!

Hei!

Tusen takk, jeg skal la deg vite mer av min erfaring med dette materialet.

Om jeg skulle glemme det, jeg er ikke så helt meg selv for tiden, spør gjerne, jeg er blitt glemsk.

Ha en god sommer du også, ekte nick :-)

Hyggelig å tenke på din hage-dam-glede, fortelle meg når du tar fatt på prosjektet.

Jeg kan kanskje bidra med noen andre tips, var selv i gang med å lage hagedam, så har litt kunnskap innsamlet.

AnonymBruker
18 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Tusen takk, jeg skal la deg vite mer av min erfaring med dette materialet.

Om jeg skulle glemme det, jeg er ikke så helt meg selv for tiden, spør gjerne, jeg er blitt glemsk.

Ha en god sommer du også, ekte nick :-)

Hyggelig å tenke på din hage-dam-glede, fortelle meg når du tar fatt på prosjektet.

Jeg kan kanskje bidra med noen andre tips, var selv i gang med å lage hagedam, så har litt kunnskap innsamlet.

Ok, kan vi få se en liten bilde-oppdatering av ditt arbeide?

Anonymkode: c65f9...484

AnonymBruker
Den 29.6.2016 at 16.30, AnonymBruker skrev:

Hvorfor spør du som anonym om bilder fra andres hage?

Anonymkode: f3dfc...81f

Hvorfor spør du som anonym hvorfor jeg som anonym spør om bilder fra noen naturskifer?

Kanskje er jeg selv i planleggings modus om å gjøre om min terrasse, kanskje er jeg da interessert i hvordan andre gjør det. Har det falt deg inn?

Anonymkode: c65f9...484

Den 18.6.2016 at 17.09, Madelenemie skrev:

Hei alle sammen.

Da blir det ikke noe bettong, er litt lettet,

Google er min gode venn, så jeg skal legge skifer i subbus:-)

Hullet er snart ferdig gravd og resultatet vil se ca sånn ut:

IMG_3825.png

Subbus gjør området maurfritt og så slipper jeg støp og mye mas,

Jeg er nå ca 30 cm ned:-)

Jeg kjenner til han som eier den hytta der. :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...