Gå til innhold

Hva er din favoritt kake?

Hva er din favoritt kake?  

9 stemmer

1. 1. Hva er din favoritt kake?

• Fyrstekake
      1
    • Vørtekake
      1
    • Annet (vennligst spesifiser!)
      7

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

5 minutter siden, Lillemus skrev:

Vørterkake er jo ingen kake, det er jo et brød som man skjærer i skiver og har smør og ost/gomme/syltetøy på. Kalles også vørterbrød. Det er kjempegodt, men ingen kake.

Vi skulle jo stemme på hva vi liker best av fyrstikker,  vørterkake og annet.

Til tross for at jeg elsket kaker i oppveksten er jeg ingen kakemons i dag.  Kan jo være godt med kake når jeg får det, men det er ikke akkurat noe jeg drømmer om.

Jeg liker best gode sjokoladekaker, lukket valnøtt, napoleonskake, som nevnt over her, kan være godt og selvfølgelig god og fersk gjærbakst. Nåja, kaker kan visst være godt likevel ;).

Annonse

10 minutter siden, Lillemus skrev:

Vørterkake er jo ingen kake, det er jo et brød som man skjærer i skiver og har smør og ost/gomme/syltetøy på. Kalles også vørterbrød. Det er kjempegodt, men ingen kake.

I min verden er vørterkake og julekake også kake. Ville aldri kategorisere det som brød.

Men der trøndere er jo ikke helt vel bevart i distinksjonen mellom brød og kaker, dere kaller jo til og med brødskiver for kakeskiver ;).

26 minutter siden, Xtra skrev:

I min verden er vørterkake og julekake også kake. Ville aldri kategorisere det som brød.

Men der trøndere er jo ikke helt vel bevart i distinksjonen mellom brød og kaker, dere kaller jo til og med brødskiver for kakeskiver ;).

Nei - ikke kakEskiver, men kakskiv. Heimbaka kak er hjemmebakt brød. :) Og så har vi kaffebrød som er småkaker servert til kaffen. :) 

Endret av Lillemus
Gjest Gargamel
25 minutter siden, Xtra skrev:

Ja, "kaffebrød" er vel typisk wienerbrød eller annet søtt bakverk til kaffen. Tror ikke man kaller bløtkake for kaffebrød, men hvem vet.

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, der må jeg nok arrestere deg. Marispan er bedre.

Anonymkode: 8fd5a...e20

Uffameg! Jeg er visst skikkelig dårlig på å skjønne hva jeg liker best! Sist var det medisterkaker jeg visst ikke likte, og nå at kransekake ikke er favoritten. Jeg må jammen skjerpe meg! Takk for påminnelsen! 

23 minutter siden, Gargamel skrev:

Ja, "kaffebrød" er vel typisk wienerbrød eller annet søtt bakverk til kaffen. Tror ikke man kaller bløtkake for kaffebrød, men hvem vet.

Kaffebrød er småkaker, jeg ville vel ikke definert wienerbrød som kaffebrød, det er mer små stykker formkake eller småkaker som serinakaker f.eks. Bløtkake er ikke kaffebrød - kaffebrød er noe man kan ha til daglig, bløtkake er festkake. :) 

AnonymBruker
1 hour ago, morsan said:

Uffameg! Jeg er visst skikkelig dårlig på å skjønne hva jeg liker best! Sist var det medisterkaker jeg visst ikke likte, og nå at kransekake ikke er favoritten. Jeg må jammen skjerpe meg! Takk for påminnelsen! 

Det går ikke an å like medisterkake og kransekake.

Anonymkode: 8fd5a...e20

påskelilje
Den ‎17‎.‎06‎.‎2016 at 23.00, tonie skrev:

Napoleonskake. De aller beste er de man får på bra spisesteder i Frankrike, men jeg liker de vanlige med romessens også. 

Da må du kjøpe Napoleonskake på Geheb konditori i Kristiansand! De har verdens beste! Et lag med krem og et lag med gult, sikkert med romessens i. Herlig! Spiser et stykke sånn omtrent hvert tredje år. Åååååå... tipper det er bortimot tre år siden sist! Mmmmmm!

Husker jeg fortalte om det til den franske familien jeg bodde hos ett år, men de hadde aldri hørt om det.

påskelilje

Jeg er glad i mange typer kaker, bl.a. disse:

• Napoleonskake
  • Verdens beste
  • Pavlova
  • Ostekake
  • Eplepai (smuldrepai)
  • Surmelkskake
  • Prinsessekake
  • Wienerbrød
  • Min egen og mammas bløtkake, ingen andres 

Liker ikke marsipan, og er heller ikke så voldsomt glad i kransekake. Liker ikke rosiner, peanøtter eller valnøtter - så da utgår en del kaker også. Helt greit.

Edit: Må jo legge til at jeg synes fyrstekake er kjempegodt :-)

Endret av påskelilje
5 hours ago, påskelilje said:

Da må du kjøpe Napoleonskake på Geheb konditori i Kristiansand! De har verdens beste! Et lag med krem og et lag med gult, sikkert med romessens i. Herlig! Spiser et stykke sånn omtrent hvert tredje år. Åååååå... tipper det er bortimot tre år siden sist! Mmmmmm!

Husker jeg fortalte om det til den franske familien jeg bodde hos ett år, men de hadde aldri hørt om det.

Det må jeg huske neste gang jeg er i Kristiansand :) De kalles millefeuille der borte. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...