Gå til innhold

Skatteoppgjøret er kommet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
2 hours ago, laban said:

Jeg kunne faktisk vært litt enig med deg hvis dette hadde vært et helt nytt begrep som skulle innføres nå.  Man kan teoretisk og matematisk se på restskatten som enten positiv eller negativ.  Altså kan oppgjørets resultat kalles restskatt, enten det går i pluss eller minus fra skatteyterens side - men det krever jo da en ytterligere presisering for å få fram hva man egentlig mener.  Det er ikke alle skattebetalere som er like stødige i negative tall ;)  Så hvis balansen skal kalles restskatt, trenger vi et annet begrep for å klargjøre om den var positiv eller negativ.  Et viktig kriterium for hva som er "fornuftig" språk bør vel også være at det er (omtrent) entydig, ikke bare at det kan passe inn i en matematisk modell.   

Nå er det så innarbeidet at restskatt er penger man må ut med pga. for lite trekk, at det blir forvirrende å bruke begrepet om både pluss og minus.  De færreste vil oppfatte utsagnet "jeg fikk restskatt" som "jeg fikk tilbake for mye innbetalt skatt".  Egentlig bruker vi et litt forvirrende verb - man "får" jo strengt tatt bare regninger hvis det går den veien.  Men vi "får" jo resultatet - og snakker gjerne om hva vi har "fått" lenge før pengene evt. har kommet.

Ja, men prøv å se litt større på det. Språk er noe man skaper selv, enten passivt eller aktivt. Hva slags språk ønsker vi? Vi ønsker store variasjoner og finesser i folkespråket, men når det gjelder formelt språk, er det ikke best med et design som ettersreber logiske sammenhenger mellom begreper og konsepter? Ta f.eks. astrologi og astronomi. "Nomi" er vitenskapsgrenen, mens "logi" er magisk tenkning. Men en har likevel geologi, som er en en vitenskapsgren. "Logi" er "lære", mens "nomi" er "lov". Det er mest tradisjon disse begrepene bygger på. Gjør det oss klokere? Enn å forstå begrepers oppbygning og etymologi?

Akkurat når det kommer til "rest" i matematikk så er det et viktig begrep, fordi det er noe av det mest fundamentale innen matematikk, som all vår teknologi bygger på. Skal teknologien utvikle seg videre må rekrutteringen til disse disipliner økes, forståelsen må oppgraderes.

"Rest" har en sammenheng med aritmetisk kongruens. Hvis vi tar eksempelet mitt over, med 2-kroner, så er "resten" 1 kr og -1 kr kongruente modulo 2-kroning. Det er forsåvidt 3 kr og 107 kr også, men det gir ikke så stor mening når det kommer til restskatt.

Det finnes en logisk struktur som vi i større grad bør løfte frem.

Anonymkode: 2d7c1...776

Fortsetter under...

4 timer siden, issomethingwrong skrev:

Da jeg tjente det var det litt spesielle omstendigheter. Jeg hadde "truffet" veldig med en investering i et selskap på jobben og vi hadde resultater av det. 

De 850 jeg nevnte var ligningen min for 2015 (altså grunnlaget for skatt i 2015 som denne tråden handlet om - altså ikke hva de ulike av oss tjener). Blir neppe så mye i år, får som sagt se hvordan det blir med jobb utover. ;) 

Vet det! Mitt poeng var bare å understreke at det ikke alltid hjelper med høy utdannelse og jobb for å få en slik lønn. Det er klart det er mange som tjener det og mer, men det er ikke akkurat en gjennomsnittslønn. Jeg mener selvsagt at jeg burde tjent så mye, hehe :) 

38 minutter siden, cilie skrev:

Vet det! Mitt poeng var bare å understreke at det ikke alltid hjelper med høy utdannelse og jobb for å få en slik lønn. Det er klart det er mange som tjener det og mer, men det er ikke akkurat en gjennomsnittslønn. Jeg mener selvsagt at jeg burde tjent så mye, hehe :) 

Det synes jeg også at du burde :wub:

AnonymBruker

I siste halvdel av juni varsler vi deg om skatteoppgjøret. Vi kan dessverre ikke gi deg en konkret dato for når du får oppgjøret ditt. Første mulige dato for utbetaling dersom du har penger tilgode er 22. juni.

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Utbetalingsdato står øverst til høyre på skatteoppgjøret. Dette til orientering.

Anonymkode: a572f...d22

Har det med "ordinær ligning" å gjøre?

Her kan dere se. Det er ikke noen forvirring om man får tilbake restskatt, det er de andre begrepene, som "ordinær ligning". Det dere sier er bare tull.

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men prøv å se litt større på det. Språk er noe man skaper selv, enten passivt eller aktivt. Hva slags språk ønsker vi?

Ta f.eks. astrologi og astronomi. "Nomi" er vitenskapsgrenen, mens "logi" er magisk tenkning. Men en har likevel geologi, som er en en vitenskapsgren. "Logi" er "lære", mens "nomi" er "lov". Det er mest tradisjon disse begrepene bygger på. Gjør det oss klokere? Enn å forstå begrepers oppbygning og etymologi?

Akkurat når det kommer til "rest" i matematikk så er det et viktig begrep, fordi det er noe av det mest fundamentale innen matematikk, som all vår teknologi bygger på.

Det finnes en logisk struktur som vi i større grad bør løfte frem.

Du mener- det finnes en nomisk struktur som vi i større grad bør løfte frem? ;) 

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her kan dere se. Det er ikke noen forvirring om man får tilbake restskatt, det er de andre begrepene, som "ordinær ligning". Det dere sier er bare tull.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Makan til tullerier.

Anonymkode: a572f...d22

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...