Gå til innhold

10 åring og sengevæter


Simone

Anbefalte innlegg

Datteren min er snart 10 år og har alltid vært nattevæter, vi er vant til dette og vi har fått blåresept av legen på bleier. Jeg syns imidlertid at disse bleiene er nokså dyre selv om de er på blå resept, var på apoteket og fikk åtte pakker med 11 i hver pakke og måtte betale 350 kr i egenandel.

Er det andre ting vi kan søke støtte om, bleiene holder ikke sengeklærne tørre om natten da hun er kanske stor for alderen og tisser sikkert flere gang i løpet av natten. Det er vask av sengeklær nesten hver dag og dette er nok den tyngste delen av å ha en så stor nattevæter, har jo tre unger til så det sliter mye på.

Vi har prøvd det meste uten hell, hun er jo nå 10 år og jeg lurer jo på når jeg kan begynne å tro hun skal slutte? Hun er medisinsk undersøkt uten at noe var galt. For hennes egen del lager vi aldri noe oppstyr pga nattevætingen hennes, men jeg merker jo absolutt at dette er et stort problem for henne, hun kan jo ikke overnatte hos venninner og ingen vet det heller fordi hun ikke vil. Jeg syntes det er fryktelig leit for henne, men vi får håpe at det snart tar en ende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har vel prøvd minirin, da vel, hvis du har prøvd det meste? Jeg har nylig begynt med dette, i kombinasjon med ditropan tabletter til min sønn på 9, og under over alle under, det virker!!!! Håper hun vokser av seg problemet snart, hvis det er noen i nærmeste familie som har vært nattvætere så er det sannsynligvis arvelig, og hvis disse har blitt tørre så er det ihvertfall håp. Ellers har jeg hørt at 10-12 års alderen er en alder hvor de ofte blir tørre av seg selv. Lykke til! - Jeg vet hvordan det sliter på alle i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hvilken type bleie datteren din bruker siden dere opplever så ofte at hun tisser igjennom?

Vi har har/hatt 3 barn som har slitt med dette problemet, men har alltid funnet en bleie som holder tett. Til og med til den eldste gutten vår på 13 som er stortisser. Skjønner godt din frustrasjon i å måtte betale mye for bleier som attpåtil ikke reduserer vaskingen, men jeg tror det er mulig for dere å få tak i bleier som holder helt tett.

Datteren din er nå i en alder der veldig mange blir tørre, så det er jo lov å håpe, bare man er klar over at noen få sliter med dette problemet langt opp i tenårene.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til kas. Når det gjelder bleier på blåreset, så betaler du en egenandel pr. 3 mnd.Dersom det står spesifisert a til bruk på natt så er det ca. 100 bleier på en egenandel,dvs at man forventer 1 bleie pr. natt. Hos noen er ikke dette nok. Annen behandling er minirin tabletter .Det skal redusere urinproduksjonen på natten. Kombinert med alarm er det til god hjelp for noen. Andre barn har utviklet et lite blærevolum og har kanskje dårlige dovaner på dagtid. Kanskje noe kan gjøres der? Trøsten for de fleste er at dette vokser de av seg. Men når man er 10 år er det ikke så morsomt og overnatte borte hos venner når en sliter med dette.Håper dere finner en løsning som bedrer dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...