Gå til innhold

SMS..Hvordan står det til?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ingen stor sak, men noe som har skjedd ganske ofte er at jeg har skrevet sms til venner og familie. Da har jeg spurt "Hvordan står det til med deg/dere?" Men ingen spørsmål tilbake hvordan det står til hos meg..

Jeg VET at dette ikke er noen stor sak, men føler allikevel at det er en form for avvisning.. 

Noen synspunkter? Er det "skikk og bruk" å spørre tilbake? Eller kanskje det bare er meg som er for sensitiv.....

Anonymkode: 70460...c58

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412291-smshvordan-st%C3%A5r-det-til/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke så glad i å få slike åpne spørsmål. Dvs. jeg er ikke så begeistret for samtaler som ikke har et formål.   En slik åpning i en SMS er jo en slags innledning av en samtale - dvs. at om du spør meg hvordan jeg har det, kan jeg svare, og så vil jeg jo helst være ferdig med samtalen. Hvis jeg da spør deg om hvordan du har det, svarer du - og så må jeg kommentere ditt svar, og dermed ble samtalen tre ganger så lang som jeg ønsker. 

Det er altså ikke deg. Det er meg. 

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen stor sak, men noe som har skjedd ganske ofte er at jeg har skrevet sms til venner og familie. Da har jeg spurt "Hvordan står det til med deg/dere?" Men ingen spørsmål tilbake hvordan det står til hos meg..

Jeg VET at dette ikke er noen stor sak, men føler allikevel at det er en form for avvisning.. 

Noen synspunkter? Er det "skikk og bruk" å spørre tilbake? Eller kanskje det bare er meg som er for sensitiv.....

Er ikke "Hvordan står det til med deg?" bare en frase folk gulper ut uten å egentlig være interessert i svaret? Dersom eneste spørsmål i meldingen er hvordan det står til så ville jeg vel ha svart på det og spurt det samme tilbake. Men i muntlige samtaler så glemmer jeg å spørre om det. Jeg tror ikke jeg ville tatt meg nær av det om jeg hadde spurt noen hvordan de hadde det og jeg ikke hadde fått spørsmålet tilbake. Egentlig er det få mennesker jeg har lyst til å fortelle hvordan jeg har det så da er det like greit å ikke få spørsmålet. Jeg svarer jo ikke ærlig uansett.

AnonymBruker
5 timer siden, Trine skrev:

Er ikke "Hvordan står det til med deg?" bare en frase folk gulper ut uten å egentlig være interessert i svaret? Dersom eneste spørsmål i meldingen er hvordan det står til så ville jeg vel ha svart på det og spurt det samme tilbake. Men i muntlige samtaler så glemmer jeg å spørre om det. Jeg tror ikke jeg ville tatt meg nær av det om jeg hadde spurt noen hvordan de hadde det og jeg ikke hadde fått spørsmålet tilbake. Egentlig er det få mennesker jeg har lyst til å fortelle hvordan jeg har det så da er det like greit å ikke få spørsmålet. Jeg svarer jo ikke ærlig uansett.

Jeg må bare si at jeg er oppriktig interessert i hvordan venner og familie har det når jeg spør! Men du har et poeng i at det er de færreste som svarer ærlig, så da er kanskje mye av vitsen borte..

AnonymBruker
21 timer siden, Kalevaala skrev:

Jeg er ikke så glad i å få slike åpne spørsmål. Dvs. jeg er ikke så begeistret for samtaler som ikke har et formål.   En slik åpning i en SMS er jo en slags innledning av en samtale - dvs. at om du spør meg hvordan jeg har det, kan jeg svare, og så vil jeg jo helst være ferdig med samtalen. Hvis jeg da spør deg om hvordan du har det, svarer du - og så må jeg kommentere ditt svar, og dermed ble samtalen tre ganger så lang som jeg ønsker. 

Det er altså ikke deg. Det er meg. 

Dette har jeg ikke tenkt på, men tror du har mye rett i det du skriver! Skal slutte å skrive så mye meldinger til folk å spørre hvordan de har det og heller vente på at de skal ta mer initaiv. 

Nicklusheletida
7 timer siden, Trine skrev:

Noen mener det kanskje som en frase, andre gjør ikke det.

Hvis en vennine av meg har fortalt meg at hun har ligget rett ut med kink i nakken uten å kunne bevege på hodet, og jeg spør etter en tid hvordan det går, om det går fremover, så er jeg oppriktig interessert. 

De som spør uten å være interessert i svaret, bør ikke spørre, så skjønner at du ikke gidder å svare ærlig i slike tilfeller. 

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må bare si at jeg er oppriktig interessert i hvordan venner og familie har det når jeg spør! Men du har et poeng i at det er de færreste som svarer ærlig, så da er kanskje mye av vitsen borte..

Ja, jeg mener ikke at du ikke er oppriktig interessert. Men jeg tror det ofte brukes som en innledning til en samtale, spesielt dersom det bare er noen bekjente. Om man f.eks er i et selskap med mennesker man ikke har sett på hundre år og som man ikke har noe forhold til, så velger jeg ihvertfall å tro at de egentlig ikke er interessert i å høre hvordan jeg faktisk har det. Man bare spør for høflighetens skyld. Jeg vil vel tro at jeg ikke er den eneste som tenker slik, jeg har jo lært at det er sånn av andre.

56 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Noen mener det kanskje som en frase, andre gjør ikke det.

Hvis en vennine av meg har fortalt meg at hun har ligget rett ut med kink i nakken uten å kunne bevege på hodet, og jeg spør etter en tid hvordan det går, om det går fremover, så er jeg oppriktig interessert. 

De som spør uten å være interessert i svaret, bør ikke spørre, så skjønner at du ikke gidder å svare ærlig i slike tilfeller. 

Men da er det jo noe konkret du spør om, ikke bare generelt hvordan den andre personen har det. Jeg vet ikke jeg, jeg har bare en følelse av at folk ikke er interessert i svaret og når jeg har spurt andre, mer sosialt oppegående, så har de sagt at det ofte er sånn. Men det er jo vanskelig å vite hvem som faktisk er interessert og ikke da.

19 minutter siden, Trine skrev:

Men da er det jo noe konkret du spør om, ikke bare generelt hvordan den andre personen har det. 

Ja det er noe helt annet. Som deg, oppfattet jeg TS slik at dette gjelder spørsmål om hvordan man har det generelt. 

Jeg spør også kolleger/familie som jeg vet har et konkret problem, om hvordan det går.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...