Gå til innhold

Oppussing og uføre

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det lov å pusse opp hjemme når en har trygd eller regnes det på grensen til trygdesvindel?

Anonymkode: 5ed8e...b0a

Det der er en litt sånn tricky greie syns jeg. Jeg burde absolutt ikke pusse opp selv fordi jeg får smerter da, burde faktisk ikke ha en hage hvor buskas og gress vokser i et helvetes tempo heller. Hadde jeg vært i jobb kunne jeg leid inn noen til å pusse opp, men det har jeg ikke råd til nå. Så tenker jeg at folk tenker at jeg burde bo i blokk hvor man slipper vedlikehold og plenklipping og snømåking. Men jeg hadde jo ikke trivdes i blokk så jeg velger heller mer smerte. Men hva om folk spekulerer i at siden jeg flyr rundt hjemme så kunne jeg flydd rundt på en jobb også. Jaja, i dag skal jeg ihvertfall ligge med bena høyt kjenner jeg. Rastløshet og smerter hører virkelig ikke sammen.

Men om man er trygdet av psykiske årsaker så har jo ikke det noe med oppussing å gjøre så da er det ihvertfall ikke svindel.

umakenverdt
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det lov å pusse opp hjemme når en har trygd eller regnes det på grensen til trygdesvindel?

Det er selvsagt lov å pusse opp hjemme når en har trygd. 

Jeg skjønner imidlertid at det kan føles vanskelig for enkelte. Det burde ikke være slik, og jeg tenker selvsagt at man har lov til å gjøre det, men jeg tror jeg hadde syntes det var vanskelig å gjøre det selv. Hva det kommer av at jeg tror det hadde vært vanskelig vet jeg ikke, jeg tenker jo ikke at det er noe problem når andre gjør det. Jeg skulle ønske at jeg bare kunne sagt at selvsagt er det helt i orden og i en del tilfeller også veldig positivt :) 

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke selvsagt. I går var det noen her som klagde over en sykmeldt snekker som jobbet i hagen og spillte litt trekkspill av og til.

Jo det er selvsagt at man skal ha lov til å pusse opp i sitt eget hjem dersom man er uføre. Det er ikke like selvsagt at man skal ha lov til å ta på seg arbeid når man er sykemeldt, ref til snekkeren i gårsdagens tråd som var sykemeldt pga ryggproblemer men klarte fint å gå rundt med trekkspill.

5 timer siden, Trine skrev:

Det der er en litt sånn tricky greie syns jeg. Jeg burde absolutt ikke pusse opp selv fordi jeg får smerter da, burde faktisk ikke ha en hage hvor buskas og gress vokser i et helvetes tempo heller. Hadde jeg vært i jobb kunne jeg leid inn noen til å pusse opp, men det har jeg ikke råd til nå. Så tenker jeg at folk tenker at jeg burde bo i blokk hvor man slipper vedlikehold og plenklipping og snømåking. Men jeg hadde jo ikke trivdes i blokk så jeg velger heller mer smerte. Men hva om folk spekulerer i at siden jeg flyr rundt hjemme så kunne jeg flydd rundt på en jobb også. Jaja, i dag skal jeg ihvertfall ligge med bena høyt kjenner jeg. Rastløshet og smerter hører virkelig ikke sammen.

Men om man er trygdet av psykiske årsaker så har jo ikke det noe med oppussing å gjøre så da er det ihvertfall ikke svindel.

Det er forskjell på å være uføretrygdet som fx gjør fulldags innsats med egen husbygging, og en som bruker litt tid i løpet av dagen på å fikse og ordne. Det at man er i stand til å gjøre noe arbeid på tidspunkt som passer en selv/på gode dager når man står helt fritt i å disponere tiden, pauser osv er noe annet enn å skulle stå i full jobb dag etter dag. 

33 minutter siden, morsan skrev:

Det er forskjell på å være uføretrygdet som fx gjør fulldags innsats med egen husbygging, og en som bruker litt tid i løpet av dagen på å fikse og ordne. Det at man er i stand til å gjøre noe arbeid på tidspunkt som passer en selv/på gode dager når man står helt fritt i å disponere tiden, pauser osv er noe annet enn å skulle stå i full jobb dag etter dag. 

Ja, det er sant.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke selvsagt. I går var det noen her som klagde over en sykmeldt snekker som jobbet i hagen og spillte litt trekkspill av og til.

Han jobbet ikke i egen hage. Han jobbet svart, som snekker. Kan man jobbe svart så kan man vel også jobbe hvitt?

AnonymBruker
1 hour ago, morsan said:

Det er forskjell på å være uføretrygdet som fx gjør fulldags innsats med egen husbygging, og en som bruker litt tid i løpet av dagen på å fikse og ordne. 

Hvor mange timer pr dag er akseptabelt? Hvor går grensen?

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men da snakker vi om de som er trygdet pga. jobben, men som hele tiden jobber med nettopp ting de ikke burde være i stand til. Å pusse opp leiligheten sånn rent midlertidig går selvsagt bra.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange timer pr dag er akseptabelt? Hvor går grensen?

Det finnes noen få saker hvor stor egeninnsats i forbindelse med husbygging har blitt sett på som bevis for at noen ikke har oppfylt vilkårene for de ytelser de har mottatt fra nav. Det er typisk dersom en håndtverker viser seg i stand til å utføre betydelige mengder av det arbeidet vedkommende nylig er blitt uføretrygdet fra. 

Når du spør om hva som er akseptabelt, så er det vel vesentlig i forhold til hvem sine normer du mener? Om du er uføretrygdet pga en psykisk lidelse, så kan jeg ikke forestille meg at nav vil ha noe i mot om du jobber 16 timer om dagen med oppussing. Når det gjelder naboer ol, så tror jeg det er umulig å vite hva som er grensen for at noen begynner å mumle om trygdemisbruk, det kommer nok både an på hvor mye de vet om deg og dine vansker og hvor fordomsfulle de er. 

AnonymBruker
1 minute ago, frosken said:

Det finnes noen få saker hvor stor egeninnsats i forbindelse med husbygging har blitt sett på som bevis for at noen ikke har oppfylt vilkårene for de ytelser de har mottatt fra nav. Det er typisk dersom en håndtverker viser seg i stand til å utføre betydelige mengder av det arbeidet vedkommende nylig er blitt uføretrygdet fra. 

Når du spør om hva som er akseptabelt, så er det vel vesentlig i forhold til hvem sine normer du mener? Om du er uføretrygdet pga en psykisk lidelse, så kan jeg ikke forestille meg at nav vil ha noe i mot om du jobber 16 timer om dagen med oppussing. Når det gjelder naboer ol, så tror jeg det er umulig å vite hva som er grensen for at noen begynner å mumle om trygdemisbruk, det kommer nok både an på hvor mye de vet om deg og dine vansker og hvor fordomsfulle de er. 

Sånn er det nok.

Anonymkode: a640c...c83

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...