Gå til innhold

Vilje vs gener/omgivelser/opplevelser/tilfeldigheter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Lurer på om hva viljen egentlig er og hvor mye den har å si for om en blir suksessfull eller "taper", i forhold til hvor mye gener omgivelser opplevelser og tilfeldigheter har å si

En "taper" skal liksom "skylde seg selv" og er nærmest ond mens en "suksussfull" har all æren selv, han har virkelig brukt viljen sin bra og oppnådd mye! Men jeg forstår ikke dette for denne viljen er vel bare resiltat av ting en ikke kan styre selv egentlig (gener/omgivelser/opplevelser/tilfeldigheter) ? Evt hvis ikke hvor kommer den fra ?

Hilsen forvirret taper

Anonymkode: 3fa41...90d

Fortsetter under...

AnonymBruker
30 minutter siden, Wretch skrev:

I naturvitenskap så finnes ikke den frie vilje, men mange mener virkeligheten består av mer enn det som er forklarbart innen den. F.eks. religion, eller filosofiske konsepter som objektiv etikk - og fri vilje.

Ok takk for oppklaring. Så det er vel mer manipulering slik som religioner og annet er, for å få folk til å gjøre det du vil dem skal, legger en ekstra imaginær byrde på dem som "velger feil" med skyld og skam i tillegg til de negative konsekvensene for enkeltindividet og at der er deres egen feil alt sammen. Kan jo skjønne at religiøse gjør det det er vel hele poenget med religioner men syntes jeg observerte liknende ting her på forumet også men sikkert bare jeg som tolket noe feil

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Ok takk for oppklaring. Så det er vel mer manipulering slik som religioner og annet er, for å få folk til å gjøre det du vil dem skal, legger en ekstra imaginær byrde på dem som "velger feil" med skyld og skam i tillegg til de negative konsekvensene for enkeltindividet og at der er deres egen feil alt sammen. Kan jo skjønne at religiøse gjør det det er vel hele poenget med religioner men syntes jeg observerte liknende ting her på forumet også men sikkert bare jeg som tolket noe feil

Noen ganger fungerer det kanskje som "spark i rævva" og ikke "byrde", men det varierer jo.

Men men.

Hilsen über-taper, vel.

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på om hva viljen egentlig er og hvor mye den har å si for om en blir suksessfull eller "taper", i forhold til hvor mye gener omgivelser opplevelser og tilfeldigheter har å si

En "taper" skal liksom "skylde seg selv" og er nærmest ond mens en "suksussfull" har all æren selv, han har virkelig brukt viljen sin bra og oppnådd mye! Men jeg forstår ikke dette for denne viljen er vel bare resiltat av ting en ikke kan styre selv egentlig (gener/omgivelser/opplevelser/tilfeldigheter) ? Evt hvis ikke hvor kommer den fra ?

Hilsen forvirret taper

Det er nok en kombinasjon av gener, miljø, personlighet og tilfeldigheter. Noe sånt.

Hilsen nok en taper.

Anonymkode: 2ee7c...3cf

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er nok en kombinasjon av gener, miljø, personlighet og tilfeldigheter. Noe sånt.

Hilsen nok en taper.

Anonymkode: 2ee7c...3cf

Det er nok en kombinasjon av noe.

Noe sånt.

Anonymkode: cac7b...f39

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hilsen forvirret taper

Jeg synes dette er et ganske komplekst spørsmål. Som regel tillegger jeg verken de som har vanskelige liv eller de som er "suksessfulle" fullt ut ansvaret for at de er i den situasjonen de er i. Vi fødes med ulike forutsetninger både biologisk og sosialt. Samtidig mener jeg at de aller fleste mennesker kan påvirke egne liv noe gjennom bruk av vilje, og jeg tror at det er viktig å ha en selvforståelse som sier at du har muligheter til å påvirke eget liv og at du ikke kun er en brikke utsatt for hendelser utenfor egen kontroll. 

umakenverdt
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hilsen forvirret taper

Jeg tror det er veldig varierende hvordan mennesker ser på dette. For min egen del så er det mer motsatt, der jeg taper skylder jeg på meg selv, for jeg kunne nok prestert bedre, men der jeg får noe til er det stort sett utenforliggende forhold som gjør det. Jeg vet ikke om det er slik, men det føles i alle fall slik...

Når det gjelder andre tenker jeg nok litt som frosken. Jeg er fullt klar over at det er mye som påvirker en som man ikke kan påvirke. Men for ikke å bli helt desillusjonerte tenker jeg vi må ha en tro på at vi kan påvirke vårt eget liv i alle fall i en viss grad.

AnonymBruker
56 minutes ago, frosken said:

Jeg synes dette er et ganske komplekst spørsmål. Som regel tillegger jeg verken de som har vanskelige liv eller de som er "suksessfulle" fullt ut ansvaret for at de er i den situasjonen de er i. Vi fødes med ulike forutsetninger både biologisk og sosialt. Samtidig mener jeg at de aller fleste mennesker kan påvirke egne liv noe gjennom bruk av vilje, og jeg tror at det er viktig å ha en selvforståelse som sier at du har muligheter til å påvirke eget liv og at du ikke kun er en brikke utsatt for hendelser utenfor egen kontroll. 

Spiller det noen rolle hvorvidt du mener vi har kontroll eller ikke? Skal andre bare kopiere dine meninger?

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Spiller det noen rolle hvorvidt du mener vi har kontroll eller ikke? Skal andre bare kopiere dine meninger?

Nei, andre trenger ikke kopiere mine meninger. Det finnes imidlertid en ganske omfattende forskning som viser betydningen av menneskers attribusjonsmønstre, dvs. hvorvidt man ser på seg selv som aktør eller brikke i eget liv.  Det er en stund siden jeg leste om dette, men den gangen var det blant annet påvist sammenheng mellom levealder og attribusjonsmønster. 

AnonymBruker
1 minute ago, frosken said:

Nei, andre trenger ikke kopiere mine meninger. Det finnes imidlertid en ganske omfattende forskning som viser betydningen av menneskers attribusjonsmønstre, dvs. hvorvidt man ser på seg selv som aktør eller brikke i eget liv.  Det er en stund siden jeg leste om dette, men den gangen var det blant annet påvist sammenheng mellom levealder og attribusjonsmønster. 

Ja, det stemmer, spørsmålet er om man kan bli aktør ved viljesakt.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det stemmer, spørsmålet er om man kan bli aktør ved viljesakt.

Jeg tror man kan bli noe mer aktør ved hjelp av viljen - men ikke at man fritt kan velge akkurat hvordan man skal være. Det finnes noen rammer som det er vanskelig å overskride, tror jeg, men adskillig rom for frie handlinger innenfor rammen. 

Annonse

AnonymBruker
10 minutes ago, frosken said:

Jeg tror man kan bli noe mer aktør ved hjelp av viljen - men ikke at man fritt kan velge akkurat hvordan man skal være. Det finnes noen rammer som det er vanskelig å overskride, tror jeg, men adskillig rom for frie handlinger innenfor rammen. 

Ja, du tror man kan bli det. Og vi vet at det er korrelasjon mellom de som ser på seg selv om aktør og karrieremessig suksess og bedre helse.

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du tror man kan bli det. Og vi vet at det er korrelasjon mellom de som ser på seg selv om aktør og karrieremessig suksess og bedre helse.

Det er vist at attribusjonsmønster kan endres, er utviklet egne treningsprogrammer for det. 

AnonymBruker
3 minutes ago, frosken said:

Det er vist at attribusjonsmønster kan endres, er utviklet egne treningsprogrammer for det. 

Ja, såvisst kan det endres, akkurat som kroppen kan endres, f.eks. kan man bli forkjølet og så frisk etterpå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...