Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært sånn som henger meg opp i sanger, men det går gjerne i perioder. Gjerne er det sånn at jeg hører et ord eller en setning også kommer jeg på en sang med det ordet eller setningen. Nå har det vært en lang periode hvor de to samme sangene dukker opp i tide og utide. F.eks så surrer det masse fluer rundt meg hver gang jeg klipper plenen eller gjør annet hagearbeid. Og hver gang kommer den samme sangen opp i hodet. "Kan tro vi to har hatt det gøy og hyggelig på landet, for vi har leid et hus som er en time i fra vannet. Og her er gris og høner, tenk, og mange store kuer. Og her er sikkert hundre tusen millioner fluer" Ok, så har vi ikke griser og høner, men fra soverommet, på kvelden, hører vi kubjeller. Så er vi jo to, hunden og jeg, og vi bor litt på landet. Men heldigvis så eier vi huset (sammen med banken) og leier det ikke. Men jeg er ihvertfall helt overbevist om at det er minst hundre tusen millioner fluer her.

Den andre sangen er "I skogen skulle det være fest for bamsefar i lia..." Jeg var i 60 års lag til noen i skauen. Jada, jeg vet at bamsefar ble 50 ;) Og nå dukket sangen opp igjen fordi noen skrev på tråden om festing at hn hadde vært på fest i skogen. Jeg kunne godt tenkt meg å bytte ut disse to sangene, jeg begynner å bli lei dem. Spesielt når jeg ikke engang kan hele teksten så det er det samme som går om og om og om igjen.

Dette er noe jeg er genetisk belastet med, søsteren min har det samme og ofte begynner vi å synge på samme sang når noen sier noe som trigger denne "egenskapen". Da blir folk imponert :P

Er det flere som kan ha den samme sangen, eller samme strofen gående på repeat i hodet? Og har jeg klart å smitte noen nå, med disse to hyggelige barnesangene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412300-dette-er-ikke-bra/
Del på andre sider

Fortsetter under...

umakenverdt
6 minutter siden, Trine skrev:

Jeg har alltid vært sånn som henger meg opp i sanger, men det går gjerne i perioder. Gjerne er det sånn at jeg hører et ord eller en setning også kommer jeg på en sang med det ordet eller setningen. Nå har det vært en lang periode hvor de to samme sangene dukker opp i tide og utide. F.eks så surrer det masse fluer rundt meg hver gang jeg klipper plenen eller gjør annet hagearbeid. Og hver gang kommer den samme sangen opp i hodet. "Kan tro vi to har hatt det gøy og hyggelig på landet, for vi har leid et hus som er en time i fra vannet. Og her er gris og høner, tenk, og mange store kuer. Og her er sikkert hundre tusen millioner fluer" Ok, så har vi ikke griser og høner, men fra soverommet, på kvelden, hører vi kubjeller. Så er vi jo to, hunden og jeg, og vi bor litt på landet. Men heldigvis så eier vi huset (sammen med banken) og leier det ikke. Men jeg er ihvertfall helt overbevist om at det er minst hundre tusen millioner fluer her.

Den andre sangen er "I skogen skulle det være fest for bamsefar i lia..." Jeg var i 60 års lag til noen i skauen. Jada, jeg vet at bamsefar ble 50 ;) Og nå dukket sangen opp igjen fordi noen skrev på tråden om festing at hn hadde vært på fest i skogen. Jeg kunne godt tenkt meg å bytte ut disse to sangene, jeg begynner å bli lei dem. Spesielt når jeg ikke engang kan hele teksten så det er det samme som går om og om og om igjen.

Dette er noe jeg er genetisk belastet med, søsteren min har det samme og ofte begynner vi å synge på samme sang når noen sier noe som trigger denne "egenskapen". Da blir folk imponert :P

Er det flere som kan ha den samme sangen, eller samme strofen gående på repeat i hodet? Og har jeg klart å smitte noen nå, med disse to hyggelige barnesangene?

Kjenner meg litt igjen i noe. Hørte et råd om akkurat dette for kort tid siden, men har ingen anelse hvor eller fra hvem eller om det virker i det hele tatt...Det var å sette seg ned å lære hele teksten i sangen (synge videre på den i hodet), det at man ikke kan hele sangen eller synger hele sangen i hodet, trigger noe.. Men som sagt jeg har ikke prøvd dette selv, bare hørte det for kort tid siden, og tenkte at det må jeg prøve...

Jeg har også en sang som har fulgt meg siden jeg var liten, den kommer med jevne mellomrom. En lang stund visste jeg ikke hvor jeg hadde den fra, det var et mysterium, men nå synes jeg den er litt koselig :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412300-dette-er-ikke-bra/#findComment-3707189
Del på andre sider

1 minutt siden, umakenverdt skrev:

Kjenner meg litt igjen i noe. Hørte et råd om akkurat dette for kort tid siden, men har ingen anelse hvor eller fra hvem eller om det virker i det hele tatt...Det var å sette seg ned å lære hele teksten i sangen (synge videre på den i hodet), det at man ikke kan hele sangen eller synger hele sangen i hodet, trigger noe.. Men som sagt jeg har ikke prøvd dette selv, bare hørte det for kort tid siden, og tenkte at det må jeg prøve...

Jeg har også en sang som har fulgt meg siden jeg var liten, den kommer med jevne mellomrom. En lang stund visste jeg ikke hvor jeg hadde den fra, det var et mysterium, men nå synes jeg den er litt koselig :)

Der tror jeg faktisk du kan være inne på noe. Man prøver nok å komme på resten av sangen og derfor går den om igjen og om igjen. Men her er også "problemet" at en situasjon eller noe som blir sagt får meg til å tenke på en sang, så får jeg hang ups på den. Det blir etterhvert veldig mange tekster å lære utenatt. Nå hang jeg meg opp i utenatt, er det et ord? Det står jo ute-natt, men jeg mener uten-att.

Haha, nå kom jeg på en sang som har fulgt meg fra jeg var liten. Disse to jeg har engt meg opp i nå har jeg egentlig ikke noe spesielt forhold til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412300-dette-er-ikke-bra/#findComment-3707192
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Trine skrev:

Nå hang jeg meg opp i utenatt, er det et ord? Det står jo ute-natt, men jeg mener uten-att.

Utenat, men én t, det har ingenting med natt å gjøre. Leser du en tekst (som du ikke har pugget utenat), leser du innenat (det ordet er sikkert gammeldags nå).

Endret av laban
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412300-dette-er-ikke-bra/#findComment-3707195
Del på andre sider

umakenverdt
3 minutter siden, Trine skrev:

Der tror jeg faktisk du kan være inne på noe. Man prøver nok å komme på resten av sangen og derfor går den om igjen og om igjen. Men her er også "problemet" at en situasjon eller noe som blir sagt får meg til å tenke på en sang, så får jeg hang ups på den. Det blir etterhvert veldig mange tekster å lære utenatt. Nå hang jeg meg opp i utenatt, er det et ord? Det står jo ute-natt, men jeg mener uten-att.

Haha, nå kom jeg på en sang som har fulgt meg fra jeg var liten. Disse to jeg har engt meg opp i nå har jeg egentlig ikke noe spesielt forhold til.

Det er sant :) Det kan bli litt mye. Men hvis dette blir for irriterende eller en sang "sitter" ekstra lenge, kan du kanskje sette deg ned å lese hele teksten. Kanskje den forsvinner da? Men her er jeg altså kun en budbringer, har aldri prøvd dette selv...

Jeg sier i alle fall utenat, og fikk nå en strålende forklaring fra laban :)

Det er rart hva som følger med, jeg er blitt litt glad i den sangen som har fulgt meg. Jeg stort sett aldri høyt, men denne kan jeg faktisk synge litt på hvis jeg er blant mine nærmeste ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412300-dette-er-ikke-bra/#findComment-3707200
Del på andre sider

3 minutter siden, laban skrev:

Utenat, men én t, det har ingenting med natt å gjøre. Leser du en tekst (som du ikke har pugget utenat, leser du innenat (det ordet er sikkert gammeldags nå).

Det er med én t ja, syns det så feil ut uansett hvordan jeg skrev det. Skjønte jo at det ikke hadde noe med utenatt å gjøre. Jeg vet jo hva utenat betyr, men noen ganger ser ordet bare så feil ut og selv om jeg vet det er et ord så blir jeg usikker på om det er et ordentlig ord, eller om det er et ord som blir brukt mer lokalt. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det. Det samme skjedde med paprika en gang. Ordet mistet betydningen på en måte. Så selv om jeg visste det het paprika så hørtes det bare så veldig feil ut.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412300-dette-er-ikke-bra/#findComment-3707204
Del på andre sider

7 minutter siden, umakenverdt skrev:

Det er sant :) Det kan bli litt mye. Men hvis dette blir for irriterende eller en sang "sitter" ekstra lenge, kan du kanskje sette deg ned å lese hele teksten. Kanskje den forsvinner da? Men her er jeg altså kun en budbringer, har aldri prøvd dette selv...

Jeg sier i alle fall utenat, og fikk nå en strålende forklaring fra laban :)

Det er rart hva som følger med, jeg er blitt litt glad i den sangen som har fulgt meg. Jeg stort sett aldri høyt, men denne kan jeg faktisk synge litt på hvis jeg er blant mine nærmeste ;)

Nei, den forsvinner ikke bare ved å lese teksten, jeg må i såfall lære den utenat. Jeg tror jeg starter med å prøve å huske første vers av gøy på landet. Jeg er ikke så god på sånn pugging vet du.

Ja, det er nok et ord jeg ikke har skrevet så mye og at det er derfor det plutselig så så merkelig ut. Jeg tror ikke jeg kjenner igjen ord på bokstavene, men mer bilde av ordet. Men om jeg ikke har et bilde i hodet å sammenligne med så ser det feil ut.

Synger stort sett bare inni meg jeg og det skal nok de rundt meg være glade for ;)

Og Laban, jeg glemte å skrive at jeg aldri har hørt ordet innenat før :) Blir det sånn at man lærer utenat og leser innenat, eller lærer man innenat, men da ikke ordrett det man har lest?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412300-dette-er-ikke-bra/#findComment-3707211
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutes ago, Trine said:

Hvordan skal kryssord hjelpe? De eneste kryssordene jeg klarer løse er de i Donald og har du løst en av dem så har du løst dem alle ;)

Tror det kommer av at hjernen din går på tomgang. Men å fokusere på noe krever at man går inn for det, av og til kan det være veldig anstrengende.

Anonymkode: c104c...f5b

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412300-dette-er-ikke-bra/#findComment-3707221
Del på andre sider

umakenverdt
7 minutter siden, Trine skrev:

Nei, den forsvinner ikke bare ved å lese teksten, jeg må i såfall lære den utenat. Jeg tror jeg starter med å prøve å huske første vers av gøy på landet. Jeg er ikke så god på sånn pugging vet du.

Ja, det er nok et ord jeg ikke har skrevet så mye og at det er derfor det plutselig så så merkelig ut. Jeg tror ikke jeg kjenner igjen ord på bokstavene, men mer bilde av ordet. Men om jeg ikke har et bilde i hodet å sammenligne med så ser det feil ut.

Synger stort sett bare inni meg jeg og det skal nok de rundt meg være glade for ;)

Og Laban, jeg glemte å skrive at jeg aldri har hørt ordet innenat før :) Blir det sånn at man lærer utenat og leser innenat, eller lærer man innenat, men da ikke ordrett det man har lest?

Jeg tror nok de rundt meg er glade for at jeg stort sett synger inni meg jeg med. Hvorvidt det jeg gjør "synge" er vel også et definisjonsspørsmål ;)

Jeg vet ikke hvordan man kjenner igjen ord jeg, det er mye å tenke på gitt.. Jeg håper sangene forsvinner fra ditt hode :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412300-dette-er-ikke-bra/#findComment-3707222
Del på andre sider

11 minutter siden, Trine skrev:

Blir det sånn at man lærer utenat og leser innenat, eller lærer man innenat, men da ikke ordrett det man har lest?

Du bruker ordene riktig i første del av setningen.  Du kan lære / pugge en tekst utenat, da må du lese den eller høre på den mange ganger inntil du ikke trenger hjelpemidler lenger.  Å lese innenat betyr bare at du leser en tekst, enten høyt eller inni deg. 

Jeg har aldri sett eller brukt uttrykket "lære innenat". 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412300-dette-er-ikke-bra/#findComment-3707223
Del på andre sider

2 timer siden, umakenverdt skrev:

Jeg tror nok de rundt meg er glade for at jeg stort sett synger inni meg jeg med. Hvorvidt det jeg gjør "synge" er vel også et definisjonsspørsmål ;)

Jeg vet ikke hvordan man kjenner igjen ord jeg, det er mye å tenke på gitt.. Jeg håper sangene forsvinner fra ditt hode :)

De har vært borte litt nå. Har ikke hatt noen fluer rundt hodet. Godt jeg ikke kan noen sanger om snegler for de tyter fram overalt når det har regnet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412300-dette-er-ikke-bra/#findComment-3707257
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...