Gå til innhold

Min absurde kamp mot NAV

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjenner du deg igjen?

Jeg trenger hjelp, ønsker hjelp og har bedt om hjelp. Men jeg tviler på at jeg noen gang vil få en rettferdig behandling fra et system som så tydelig gir meg beskjed om at jeg ikke er ønsket. 

Jeg kontaktet mitt lokale NAV kontor for ca. 1 måned siden med det jeg trodde var et relativt enkelt ønske å komme med til en etat som NAV, spesielt siden «Fra trygd til arbeid» er ett av regjeringens satsningsområder. Mitt ønske var: «Jeg er 100% uføretrygdet, men i dag er jeg frisk nok til, og jeg har et sterkt ønske om, å komme tilbake til arbeidslivet, og jeg ønsker og trenger hjelp fra NAV til dette».

Mitt første møte med NAV Stokke, og foreløpig den eneste samtalen med en saksbehandler, var en kort telefonsamtale, som var noe lignende dette: Hun spurte om jeg var 100% uføretrygdet, og det bekreftet jeg. Hun sa da at uføretrygdete ikke var en prioritert gruppe, og at de ikke hadde noe tiltaksplasser til uføretrygdete.

Det første jeg gjorde var å skrive et brev til Arbeids- og sosialdepartementet med blant annet spørsmål om hvordan jeg skulle forholde meg til disse svarene fra NAV. Svaret fra dem kom noen uker senere. De hadde da videresendt mitt brev til NAV Klageinstans Serviceklager, hvor de skriver at de forventer at denne saken følges opp på best egnet måte. Dette tolker jeg som en bekreftelse på at den måten NAV Stokke har møtt meg på ikke er ok. Svar fra NAV Klageinstans Serviceklager har jeg foreløpig ikke mottatt.

I tillegg sendte jeg en melding til NAV sentralt gjennom «Ditt NAV» på nav.no, med spørsmål om de svarene jeg hadde fått i telefonsamtalen stemte. Ett par dager senere fikk jeg svar med bekreftelsen om at alle som kontaktet NAV hadde krav på individuell vurdering, etter NAV-loven paragraf 14a.

En uke senere fikk jeg to brev fra NAV Stokke. Det første brevet var en innkalling til et informasjonsmøte. Det andre brevet var et vedtak hvor de hadde vurdert mine muligheter på arbeidsmarkedet. Vedtaket er som følger: «Vi har kommet fram til at du har gode muligheter til å skaffe deg arbeid gjennom egen innsats. I vurderingen har vi lagt vekt på situasjonen på arbeidsmarkedet og opplysningene du har gitt oss».

Som sagt har jeg fremdeles ikke snakket med saksbehandler, og jeg lurer virkelig på hvordan det er mulig å gjøre en individuell vurdering, som NAV selv har sagt at jeg har krav på, uten at de har møtt meg.

Hvis NAV Stokke hadde tatt seg bryet med å snakke med meg kunne jeg blant annet forklart dem at jeg allerede har søkt jobber selv i over ett år uten å lykkes. Jeg har aldri kommet så langt som til intervju, men jeg har allikevel spurt flere om hvorfor jeg ikke er aktuell for dem, og svaret er at de ikke tør å ansette en person som ikke har vært i arbeid på 20 år, og som mangler arbeidspraksis og utdanning. Personlig har jeg ikke noe problem med å forstå dette, og det er derfor jeg trenger hjelp fra NAV.

Anonymkode: 7c35b...8a5

Endret av Admin Doktoronline
Det er ikke ønskelig med opplysninger egnet til å identifisere brukere.
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412392-min-absurde-kamp-mot-nav/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...