Fine1365379966 Skrevet 12. januar 2002 Del Skrevet 12. januar 2002 Når begynner ECT å virke? Er det etter 3-4 behandlinger ? Remeron gir en voldsom matlyst , som flere her har skrevet. Det samme gjelder Mianserin/Tolvon. SSRI og Efexor virker svært negativt inn på sexlivet. ( Disse har heller ikke hjulpet meg godt nok. Hvorfor det tro? Er det fordi jeg gikk ubehandla og feilbehandla i så mange år?) Så hva kan man bruke som ikke har noen av disse to sterke bivirkningene? Jeg bruker jo Litium som grunnmedisin. Etter ECT- behandlingene skal vi forandre denne. Kan det da finnes noe, Lamictal, for eksempe,l som gjør AD unødvendig? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41246-spm-om-ect-og-spm-om-medisiner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Efex Skrevet 12. januar 2002 Del Skrevet 12. januar 2002 Hvis du bare har prøvd Efexor, bør du prøve andre SSRI og se om de gir de samme bivirkningene. Jeg bruker Efexor, men kunnet halvere dosen etter at jeg begynte med Lamictal. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41246-spm-om-ect-og-spm-om-medisiner/#findComment-155026 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 12. januar 2002 Del Skrevet 12. januar 2002 Det er individuelle variasjoner på når ECT virker, men 3-4 gangen høres ut som et fornuftig anslag på gjennomsnitt. Depresjoner som blir stående lenge ubehandlet, episoder som blir dårlig behandlet uten full remisjon og gjentatte episoder med depresjon gjør at den neste episoden blir stadig vanskeligere å behandle. Det er derfor vi argumenterer for en relativt aggressiv og langvarig behandling av depressive episoder. (Noe vi ofte blir anklaget for av ukyndige i media). Jeg synes Aurorix er en utmerket medisin som verken gir seksuelle bivirkninger eller vektøkning. Da den kom på markedet i Norge, ble den anbefalt i alt for lav dose (200-300 mg). Det førte til skuffede pasienter og behandlere. Da de (Roche)etterhvert fikk anbefalt korrekt dose 450 - 750 mg, hadde SSRIene overtatt markedet, produsenten ga opp markedsføringen og Aurorix ble glemt. Jeg beklager det. Valg at stemningsstabiliserende (MS) medisin kan være komplisert. Lamictal er spesielt nyttig hos de pasienter hvor det er de depressive periodene som fører til problemer både funlksjonsmessig, men også behandlingsmessig. Dersom det er de maniske periodene som er hovedproblemet, er Lamictal ikke førstevalg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41246-spm-om-ect-og-spm-om-medisiner/#findComment-155065 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fine1365379966 Skrevet 12. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2002 Det er individuelle variasjoner på når ECT virker, men 3-4 gangen høres ut som et fornuftig anslag på gjennomsnitt. Depresjoner som blir stående lenge ubehandlet, episoder som blir dårlig behandlet uten full remisjon og gjentatte episoder med depresjon gjør at den neste episoden blir stadig vanskeligere å behandle. Det er derfor vi argumenterer for en relativt aggressiv og langvarig behandling av depressive episoder. (Noe vi ofte blir anklaget for av ukyndige i media). Jeg synes Aurorix er en utmerket medisin som verken gir seksuelle bivirkninger eller vektøkning. Da den kom på markedet i Norge, ble den anbefalt i alt for lav dose (200-300 mg). Det førte til skuffede pasienter og behandlere. Da de (Roche)etterhvert fikk anbefalt korrekt dose 450 - 750 mg, hadde SSRIene overtatt markedet, produsenten ga opp markedsføringen og Aurorix ble glemt. Jeg beklager det. Valg at stemningsstabiliserende (MS) medisin kan være komplisert. Lamictal er spesielt nyttig hos de pasienter hvor det er de depressive periodene som fører til problemer både funlksjonsmessig, men også behandlingsmessig. Dersom det er de maniske periodene som er hovedproblemet, er Lamictal ikke førstevalg. Takk for fyldig svar! Aurorix kan vel ikke brukes sammen med Litium? Jeg har diagnosen Bipolar lidelse og psykiateren sier at jeg må bruke en AD også. Nå har jeg hatt to sjokk-behandlinger. Det gikk veldig greit, absolutt ikke noe å klage over! Nå er det viktig å finne en god nok forebyggende behandling. Psykiateren sa jeg skulle gjøre det i samråd med avdelingen jeg er innlagt på. Problemet er bare at de har ikke overlege i psykiatri for tida. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41246-spm-om-ect-og-spm-om-medisiner/#findComment-155106 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.