Gå til innhold

Har de gamle avgudene våknet til live i landet vårt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I boken «Åndelig og helt normal», spør forkynner og forfatter Annie Schaug om de gamle avgudene har våknet til live i landet vårt. Mye tyder på det.

I Norge arrangeres det omkring 50 alternativmesser årlig. Den største messen arrangeres i Lillestrøm og har hatt besøkstall på opp mot 15.000. Hit strømmer nordmenn for blant annet å motta «healing», bli spådd i tarotkort og få stilt horoskopene sine.

Statistisk Sentralbyrå kan dessuten fortelle at nordmenn bruker enorme summer på alternativ behandling.

http://korsetsseier.no/2016/07/08/trendy-tro/

Anonymkode: d15b8...bf6

Skrevet

Jeg mener det er mange betenkeligheter ved alternativmiljøet, men det er jo litt ironisk at kristne uttrykker sin tvil vedrørende (annen) mambojambo  

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, morsan said:

Jeg mener det er mange betenkeligheter ved alternativmiljøet, men det er jo litt ironisk at kristne uttrykker sin tvil vedrørende (annen) mambojambo  

Det er ikke "mumbojumbo" for dem, for de kristne så er det avgudsdyrkelse, noe det står at er negativt i Bibelen.

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke "mumbojumbo" for dem, for de kristne så er det avgudsdyrkelse, noe det står at er negativt i Bibelen.

I Bibelen i 2. Timoteus kapitel 4 vers 3 og 4 leser vi:

" 3 For det skal komme en tid da folk ikke lenger tåler den sunne lære, men skaffer seg den ene læreren etter den andre, slik de selv finner for godt. For de vil ha det som klør i øret.  4 De skal vende øret fra sannheten og holde seg til myter. "

Anonymkode: fd5be...e03

AnonymBruker
Skrevet
9 minutes ago, AnonymBruker said:

" 3 For det skal komme en tid da folk ikke lenger tåler den sunne lære, men skaffer seg den ene læreren etter den andre, slik de selv finner for godt. For de vil ha det som klør i øret.  4 De skal vende øret fra sannheten og holde seg til myter. "

Oj...

Skrevet

Jeg synes det er kostelig att forkynnere av en type svada, klager over en annen gruppe sin svada.

Artig er det da, att folk kan bli så kranglete pga noe som garantert er  99,9999999 prosent usant.

Religion bør være noe privat.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høhø.

Anonymkode: 98820...3db

AnonymBruker
Skrevet
Den 12.7.2016 at 8.17, morsan skrev:

Hvorfor det? Er man helt uten fornuft bare fordi man ikke deler en politisk korrekt oppfatning?

Se på denne sammenligningen da:

-----------------------------------------------------------

1. Mange kaller seg seg agnostikere fordi de er usikker på om Gud kan finnes. For det er jo et faktum at man ikke kan motbevise Guds eksistens med vitenskaplige metoder.

2. Mange av alternativ-ideologiene/filosofiene kan motbevises med full sikkerhet. Eksempel: Noen bruker krystaller for at de skal beskytte mot radioaktiv stråling(!) og noen tror på astrologi selv om man astrologi er motbevist fullt ut som svindel.

------------------------------------------------------------

Alternativ 1 representerer noe du ikke kan si med full sikkerhet er feil.

Alternativ 2 representerer usannheter, men ikke bare det. I mange tilfeller er New Age innfallsporten til okkultisme. De forholdsvis få som har endt opp som satanister, har påfallende ofte "gått en sti" som begynte med astrologi via diverse okkulte påfunn til å dyrke ondskap. I Søramerika ser man ofte at toppkriminelle går til okkultister for råd og veiledning. Der er det også veldig vanlig at mafiafolk er med i frimurerlosjer. Det er ikke for ingenting at okkultisme gjennom historien er forbundet med den ytterste ondskap. Ikke nødvendigvis fordi folk trodde at okkultisme virker, men fordi det var så vanlig at okkultistene utførte veldig onde handlinger.

Kristen tro er langt, langt fra alternativ 2, en overbevisning som ikke kan motbevises. Så når noen kritiserer ulike varianter av alternativ 2, burde de fått støtte og ikke surmaget kritikk for sitt eget alternativ.

Anonymkode: 18567...a8d

AnonymBruker
Skrevet
Den 11.7.2016 at 1.22, AnonymBruker skrev:

I boken «Åndelig og helt normal», spør forkynner og forfatter Annie Schaug om de gamle avgudene har våknet til live i landet vårt. Mye tyder på det.

I Norge arrangeres det omkring 50 alternativmesser årlig. Den største messen arrangeres i Lillestrøm og har hatt besøkstall på opp mot 15.000. Hit strømmer nordmenn for blant annet å motta «healing», bli spådd i tarotkort og få stilt horoskopene sine.

Statistisk Sentralbyrå kan dessuten fortelle at nordmenn bruker enorme summer på alternativ behandling.

http://korsetsseier.no/2016/07/08/trendy-tro/

Har fått tak i boken og skal lese. Den har fått mye skryt.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Er man helt uten fornuft bare fordi man ikke deler en politisk korrekt oppfatning?

Nei, men man er åpenbart hjernevasket av religiøs propaganda.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Se på denne sammenligningen da:

-----------------------------------------------------------

1. Mange kaller seg seg agnostikere fordi de er usikker på om Gud kan finnes. For det er jo et faktum at man ikke kan motbevise Guds eksistens med vitenskaplige metoder.

Man kan heller ikke bevise Guds eksistens. Og finnes det en "skapende makt", som man gjerne kan kalle "gud", noe som godt kan eksitere for alt jeg vet, så kan vi være rimelig sikker på at denne guden ikke er den kristene guden som beskrevet i bibelen.

Skrevet

Det er vel ikke noe "bedre" med ikke-verifiserbare mumbo-jumbo påstander enn debunket mumbo-jumbo? Det sier vel snarere tvert imot at det bare er fri flyt av fantasi, akkurat som Spaghettimonsteret. Det å påstå at man er synsk er i alle fall noe konkret det går an å forholde seg til, mens religiøse påstander er så virkelighetsfjerne at de er utenfor hva man kan undersøke og resonnere i forhold til.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
Den 17.7.2016 at 12.10, AnonymBruker skrev:

Nei, men man er åpenbart hjernevasket av religiøs propaganda.

Man kan heller ikke bevise Guds eksistens. Og finnes det en "skapende makt", som man gjerne kan kalle "gud", noe som godt kan eksitere for alt jeg vet, så kan vi være rimelig sikker på at denne guden ikke er den kristene guden som beskrevet i bibelen.

Svaret ditt er som et "god-dag-mann-øksaskaft"! Man kunne likegodt skrive resymme av tankene dine slik: "fordi jeg har fått kristendommen i vrangstrupen, klarer jeg ikke å se forskjell på den og andre religioner. Alt blir bare et mentalt kaos!"

Min sammenligning mellom agnostisisme og alternativ tro/New Age var for å vise hvor feil sistnevnte alternativ var. Og du tok ikke poenget i det hele tatt. Gidder du i det hele tatt lese å tenke over det du skriver før du svarer?

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svaret ditt er som et "god-dag-mann-øksaskaft"! Man kunne likegodt skrive resymme av tankene dine slik: "fordi jeg har fått kristendommen i vrangstrupen, klarer jeg ikke å se forskjell på den og andre religioner. Alt blir bare et mentalt kaos!"

Min sammenligning mellom agnostisisme og alternativ tro/New Age var for å vise hvor feil sistnevnte alternativ var. Og du tok ikke poenget i det hele tatt. Gidder du i det hele tatt lese å tenke over det du skriver før du svarer?

*knegg*. Den åndsforlatte hissige rallingen din viser jo bare at du ikke forstod poenget.

Lykke til.

AnonymBruker
Skrevet

Det er noen religiøse som totalt har misforstått det der med "kan ikke motbevises".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...