AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 Skrevet 12. juli 2016 Innen buddhismen tror man at opphavet til sykdom og lidelse er "The Three Poisons": 1. Symbolisert med en gris: uvitenhet, forvirrelse, feilaktige oppfatninger. 2. Symbolisert med en fugl: grådighet, sensualitet, lyst. 3. Symbolisert med en slange: hat, negativ vilje mot andre. Har det noen nytteverdi for psykisk syke å bli buddhister, å lære at deres problemer og lidelse kommer av uvitenhet, grådighet og hat? Hvis "nei", har vi nok et eksempel på at religion ikke er bra? Anonymkode: 694d1...374 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 Skrevet 12. juli 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Innen buddhismen tror man at opphavet til sykdom og lidelse er "The Three Poisons": 1. Symbolisert med en gris: uvitenhet, forvirrelse, feilaktige oppfatninger. 2. Symbolisert med en fugl: grådighet, sensualitet, lyst. 3. Symbolisert med en slange: hat, negativ vilje mot andre. Har det noen nytteverdi for psykisk syke å bli buddhister, å lære at deres problemer og lidelse kommer av uvitenhet, grådighet og hat? Hvis "nei", har vi nok et eksempel på at religion ikke er bra? Anonymkode: 694d1...374 Er buddhismen en "bedre" religion enn de tre abrahamittiske religioner? Anonymkode: 980d2...47c 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 Skrevet 12. juli 2016 1 minute ago, AnonymBruker said: Er buddhismen en "bedre" religion enn de tre abrahamittiske religioner? Anonymkode: 980d2...47c Kanskje ikke, men det er etter min mening noe grunnleggende som går igjen i alle, som gjør at jeg har et grunnleggende negativt syn på religion. Anonymkode: 694d1...374 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 13. juli 2016 Skrevet 13. juli 2016 Pkt 1 og 3 kan det kanskje være noe i, men pkt 2 viser at folk før i tiden ikke var like opplyste som man et i dag. Jeg tar det for gitt at sensualitet og lyst henger sammen med god helse. Jeg tviler mer på den mentale helsen til gamle profeter som levde alene i sølibat og fikk visjoner fra Gud. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 Skrevet 13. juli 2016 3 hours ago, Gargamel said: Pkt 1 og 3 kan det kanskje være noe i, men pkt 2 viser at folk før i tiden ikke var like opplyste som man et i dag. Jeg tar det for gitt at sensualitet og lyst henger sammen med god helse. Jeg tviler mer på den mentale helsen til gamle profeter som levde alene i sølibat og fikk visjoner fra Gud. Såklart uvitenhet og hat kan føre til sykdom og lidelse, men det filosofien går ut på er vel at all sykdom og lidelse kommer av dette. Anonymkode: 694d1...374 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.