Gå til innhold

Anbefalte bøker i ferien?

Anbefalte innlegg

Går ut i ferie snart og er plutselig helt blank på hvilke bøker jeg skal lese, og vil gjerne ha tips. Leser relativt mye.

Ønsker både krim/spenning, samtidsromaner og annet til å laste ned på Kindle'n. Tror ikke jeg er klar for de aller tyngste bøkene i denne omgang, men kom gjerne med den om du brenner inne med noe :).

Kanskje fler kan ha glede av tips? Angi gjerne sjanger for boken/bøkene du foreslår.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412539-anbefalte-b%C3%B8ker-i-ferien/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lest alle Sarah Jios 5 bøker på norsk i ferien og håper det kommer flere snart! :) Alle hennes bøker (bortsett fra Huset på stranden som også var den jeg likte minst) foregår i Seattle og er nydelige romaner med både kjærlighet og spenning og jeg elsket dem alle! Ikke for lange eller tunge, men perfekt ferielesing!

1 time siden, Lillemus skrev:

Jeg har lest alle Sarah Jios 5 bøker på norsk i ferien og håper det kommer flere snart! :) Alle hennes bøker (bortsett fra Huset på stranden som også var den jeg likte minst) foregår i Seattle og er nydelige romaner med både kjærlighet og spenning og jeg elsket dem alle! Ikke for lange eller tunge, men perfekt ferielesing!

Takk, skal sjekkes ut :)

48 minutter siden, mariaflyfly skrev:

Hvis du har lest En mann ved navn Ove, og likte den, anbefaler jeg de to andre bøkene til Fredrik Backmann! 😊

Har lest En mann ved navn Ove, og den var jo vittig i mellom, men også ganske irriterende og etterhvert litt forutsigbar...

8 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg er pilegrim!

Den beste krimboka jeg har lest!

Den har jeg lest, og ja, den var spennende.

Takk skal dere ha, men er mottakelig for flere tips :)

påskelilje
1 minutt siden, Xtra skrev:

Takk, skal sjekkes ut :)

Har lest En mann ved navn Ove, og den var jo vittig i mellom, men også ganske irriterende og etterhvert litt forutsigbar...

Den har jeg lest, og ja, den var spennende.

Takk skal dere ha, men er mottakelig for flere tips :)

Noe helt annet:

Før flommen tar oss. Av en svensk forfatter. Roman om bistandsarbeid,  korrupsjon, barnearbeid mm i Bangladesh.  Veldig bra!

Annonse

10 timer siden, mariaflyfly skrev:

Hvis du har lest En mann ved navn Ove, og likte den, anbefaler jeg de to andre bøkene til Fredrik Backmann! 😊

Jeg leste "Mormor hilser og sier unnskyld" og den var steinsnål og jeg begynte på "Britt-Marie var" her, den gadd jeg ikke lese ut engang - etter min mening er han ikke i nærheten av å nå opp til Ove i de andre bøkene sine. Jeg elsket Ove fra første side! :) 

10 timer siden, påskelilje skrev:

Noe helt annet:

Før flommen tar oss. Av en svensk forfatter. Roman om bistandsarbeid,  korrupsjon, barnearbeid mm i Bangladesh.  Veldig bra!

Sikkert god, men høres littt vel seriøs ut for avkoblende ferielektyre.

9 timer siden, chickpea skrev:

Har du lest bøkene til Liane Moriarty? Kan anbefales! Spesielt likte jeg "Ektemannens hemmelighet" og "Det Alice glemte".

Ellers synes jeg svenske Karin Alvtegen skriver lett og fengende.

Nei, hun har jeg ikke engang hørt om. Takk, skal sjekkes ut :)

8 timer siden, cilie skrev:

Heidi Linde: Norsk sokkel

Trude Marstein: Hjem til meg

Takk for at du minnet meg på Heidi Linde, nå har jeg allerede bestilt "Norsk sokkel" :). Skal sjekke ut "Hjem til meg" også (ømtålig tema? ;))

1 time siden, Stikkelsbær skrev:

Anbefaler på det sterkeste "Bli hvis du kan - reis hvis du må" av Helga Flatland. En av de beste bøkene jeg har lest (og det er mange).

Skal ha den i mente, men ser ikke ut at den er så lett å få tak i, i hvertfall ikke som e-bok. Men takk for tips :).

Endret av Xtra
46 minutter siden, Xtra skrev:

Liker å veksle mellom thrillere/krim og mer seriøs lektyre. Har du forslag til andre gode thrillere/krim?

Om du liker Camilla Läckberg så vil du også like Viveka Sten sine - de er fra samme område og er noe like, men minst like gode. Og Ann Rosnan, hun skriver fra den vestre svenskekysten og hun er enda bedre enn de to andre! Hennes kriminalromaner trekker paralleller tilbake i tiden og hun skriver knakende godt synes jeg.

Annonse

1 minutt siden, Lillemus skrev:

Om du liker Camilla Läckberg så vil du også like Viveka Sten sine - de er fra samme område og er noe like, men minst like gode. Og Ann Rosnan, hun skriver fra den vestre svenskekysten og hun er enda bedre enn de to andre! Hennes kriminalromaner trekker paralleller tilbake i tiden og hun skriver knakende godt synes jeg.

Hei, har lest litt Läckberg, men synes de har vært veldig varierende. Enkelte har vært litt banale/usannsynlige. Har du forslag til bok?

Skal sjekke ut de to øvrige, takk for tips.

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Gillian Flynn med Flink Pike og Paula Hawkins med Piken på Toget. Krim!

Anonymkode: 90dad...5cf

Interessant at man kan ha så totalt ulik smak for begge de to har jeg begynt på og ikke giddet lese ferdige, de er skrevet på en måte som overhodet ikke passer meg, men jeg vet jo at mange liker dem veldig godt. :) 

Gjest Gargamel

Det er kanskje lurt å nevne noen av yndlingsbøkene dine siden folk har så ulik smak. Jeg har noen venner som er kompatible når det gjelder smak, og som jeg utveksler tips med.

Nå leser jeg bøkene til Lahlum som jeg fikk i gave Ikke noe jeg ville kommet på å kjøpe selv, men de er spennende. Hvem skulle tro han kunne skrive bra krim/skjønnlitteratur?

1 minutt siden, Gargamel skrev:

Det er kanskje lurt å nevne noen av yndlingsbøkene dine siden folk har så ulik smak. Jeg har noen venner som er kompatible når det gjelder smak, og som jeg utveksler tips med.

Nå leser jeg bøkene til Lahlum som jeg fikk i gave Ikke noe jeg ville kommet på å kjøpe selv, men de er spennende. Hvem skulle tro han kunne skrive bra krim/skjønnlitteratur?

Ja, skjønner hva du mener. Jeg har fått mange anbefalinger som jeg ikke har vært begeistret for selv. Men jeg liker selv alt fra Kafka til Larsson, fra Pamuk til King, så er vanskelig å nevne sjanger jeg liker. Likte godt Ferrante-serien, men dette er jo litt typiske "dameromaner", som jeg generelt er skeptisk til.

13 timer siden, Xtra skrev:

Går ut i ferie snart og er plutselig helt blank på hvilke bøker jeg skal lese, og vil gjerne ha tips. Leser relativt mye.

Ønsker både krim/spenning, samtidsromaner og annet til å laste ned på Kindle'n. Tror ikke jeg er klar for de aller tyngste bøkene i denne omgang, men kom gjerne med den om du brenner inne med noe :).

Kanskje fler kan ha glede av tips? Angi gjerne sjanger for boken/bøkene du foreslår.

Henrik H Langeland - Verdensmestrene.

Lars Saabye Christensen - Bernhard Hvals forsnakkelser.

Torgrim Eggen - Gjeld

AnonymBruker
1 time siden, Lillemus skrev:

Interessant at man kan ha så totalt ulik smak for begge de to har jeg begynt på og ikke giddet lese ferdige, de er skrevet på en måte som overhodet ikke passer meg, men jeg vet jo at mange liker dem veldig godt. :) 

Mens jeg får allergisk utslett av de som foreslår I am Pilgrim, platt og uinteressant språk i en altfor lang bok. :)

Anonymkode: 90dad...5cf

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...