Gå til innhold

Anbefalte bøker i ferien?

Anbefalte innlegg

11 timer siden, Xtra skrev:

Sikkert god, men høres littt vel seriøs ut for avkoblende ferielektyre.

Nei, hun har jeg ikke engang hørt om. Takk, skal sjekkes ut :)

Takk for at du minnet meg på Heidi Linde, nå har jeg allerede bestilt "Norsk sokkel" :). Skal sjekke ut "Hjem til meg" også (ømtålig tema? ;))

Skal ha den i mente, men ser ikke ut at den er så lett å få tak i, i hvertfall ikke som e-bok. Men takk for tips :).

Interessant tema, tenker jeg... Og gjenkjennelsesfaktoren er nok høyere i noen av karakterene til Linde ;)

Fortsetter under...

Madelenemie

Hei!

Jeg er dårlig på skjønnlitteraur, men jeg prøver lese en bok nå som heter:

"det er slutt" av Sissel Gran. (jeg var uenig i spissformuleringene utenpå boken, men inni er det noen tanker verdt å tenke over.)

Det er ikke enkelt, men det er noen gode poenger i boken også, feks leste jeg dette i går.

"all forelskelse springer ut av en depresjon", jeg tenkte ,oi. og ?

Men det er professor, Francesco Alberoni som skrev det, så jeg orker fokusere på forklaringen, den var for å ta litt av den, som følger:

"utsagnet er litt absurd, men det fins en sannlighet i det. Ritktignok ikke "dyp depresjon" for en dyp depresjon utelukker en åpning ut mot verden, og for å forelske seg, må det finnes en åpning. Men mild melankoli, tristhet, en kjærlighetssorg, ensomhetsfølelse, et savn etter mening, etter bekreftelse og nærhet- dette kan legge veien åpen for en forelskelse."

Videre likte jeg dette:-)

"Slike tilstander mørner oss, og jegeren er mør som en velhengt biff. Han ser at livet løper avgårde, han vil ha ett til før det er for sent. "

Ved siden av å lese denne avanserte boken, leser jeg om grilling, og akkurat da måtte jeg smile for velhengt biff, det likte jeg:-)

10 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Jeg er dårlig på skjønnlitteraur, men jeg prøver lese en bok nå som heter:

"det er slutt" av Sissel Gran. (jeg var uenig i spissformuleringene utenpå boken, men inni er det noen tanker verdt å tenke over.)

Det er ikke enkelt, men det er noen gode poenger i boken også, feks leste jeg dette i går.

"all forelskelse springer ut av en depresjon", jeg tenkte ,oi. og ?

Men det er professor, Francesco Alberoni som skrev det, så jeg orker fokusere på forklaringen, den var for å ta litt av den, som følger:

"utsagnet er litt absurd, men det fins en sannlighet i det. Ritktignok ikke "dyp depresjon" for en dyp depresjon utelukker en åpning ut mot verden, og for å forelske seg, må det finnes en åpning. Men mild melankoli, tristhet, en kjærlighetssorg, ensomhetsfølelse, et savn etter mening, etter bekreftelse og nærhet- dette kan legge veien åpen for en forelskelse."

Videre likte jeg dette:-)

"Slike tilstander mørner oss, og jegeren er mør som en velhengt biff. Han ser at livet løper avgårde, han vil ha ett til før det er for sent. "

Ved siden av å lese denne avanserte boken, leser jeg om grilling, og akkurat da måtte jeg smile for velhengt biff, det likte jeg:-)

Å, den skal jeg lese nå også! Har tidligere lest med interesse "Hektet".

Madelenemie
7 minutter siden, cilie skrev:

Å, den skal jeg lese nå også! Har tidligere lest med interesse "Hektet".

ok,

det er en så komplisert bok at jeg har problemer med å holde meg våken side for side.

Jeg "sovner" stadig, og må lese på nytt, da jeg leste den professorens mening ble jeg glad for at jeg er så hard med meg selv.

Dette er IKKE min type valg av litteratur, og jeg tvinger meg igjennom den.

Det er vel boken basert på dette du har lest?

Jeg greier ikke høre ferdig, blir ekstremt utålmodig, jeg vil ha mindre ord, og svaret, og meningen tror jeg med denne type litteratur er å pine publikum, sannsynligvis for at de må modnes/mørnes. Og jeg prøver selv å la meg mørne.

Jeg foretrekker å mørne kjøtt.

Hyggelig du fikk glede av tipset mitt:-)

10 minutter siden, Madelenemie skrev:

ok,

det er en så komplisert bok at jeg har problemer med å holde meg våken side for side.

Jeg "sovner" stadig, og må lese på nytt, da jeg leste den professorens mening ble jeg glad for at jeg er så hard med meg selv.

Dette er IKKE min type valg av litteratur, og jeg tvinger meg igjennom den.

Det er vel boken basert på dette du har lest?

Jeg greier ikke høre ferdig, blir ekstremt utålmodig, jeg vil ha mindre ord, og svaret, og meningen tror jeg med denne type litteratur er å pine publikum, sannsynligvis for at de må modnes/mørnes. Og jeg prøver selv å la meg mørne.

Jeg foretrekker å mørne kjøtt.

Hyggelig du fikk glede av tipset mitt:-)

Ja, det er den jeg mener. HektA var det den het ja.

Jeg tenker det viktigste når man leser, er å lese noe man synes er interessant! 

Madelenemie
1 minutt siden, cilie skrev:

Ja, det er den jeg mener. HektA var det den het ja.

Jeg tenker det viktigste når man leser, er å lese noe man synes er interessant! 

Yepp.

Jeg hører på foredraget jeg linket til nå, nå legger jeg meg om noen minutter i sengen, skal høre videre på foredraget, interessant, og sånne forelesninger gjør i vertfall at man sovner av seg selv:-)

Kanskje et tips til psykiatrien;)

Jeg syns det er noen gode poenger jeg hadde glemt/gått glipp av, om jeg ikke ville lytte til de med spisskunnskap.

Annonse

12 timer siden, Xtra skrev:

Hei, har lest litt Läckberg, men synes de har vært veldig varierende. Enkelte har vært litt banale/usannsynlige. Har du forslag til bok?

Skal sjekke ut de to øvrige, takk for tips.

Godt å lese om andre som ikke elsker bøkene hennes. Selv synes jeg de er blant de dårligste krimbøkene jeg har lest, det er nå min smak. Og jeg har lest mye krim. Også så irriterende hovedperson..

Den 13.7.2016 at 21.31, Xtra skrev:

Går ut i ferie snart og er plutselig helt blank på hvilke bøker jeg skal lese, og vil gjerne ha tips. Leser relativt mye.

Ønsker både krim/spenning, samtidsromaner og annet til å laste ned på Kindle'n. Tror ikke jeg er klar for de aller tyngste bøkene i denne omgang, men kom gjerne med den om du brenner inne med noe :).

Kanskje fler kan ha glede av tips? Angi gjerne sjanger for boken/bøkene du foreslår.

Kepler regner jeg med du har pløyd igjennom når du er krimentusiast? Hva med duoen AJ Kazinski og "Den siste gode mann"? Krimbøkene til svenske Helena von Zweigberk eller Karin Alveteigen? Samuel Bjørk, "det henger en engel alene i skogen"? Noen år gammelt alt dette dette, jeg henger litt etter merker jeg men jeg satser på å ta igjen alt på disse late sommerdagene. Jeg skal til på "The Hanging" av Lotte & Søren Hammer, "udyr" på norsk om jeg husker riktig. 

Den 7/14/2016 at 11.55, AnonymBruker skrev:

Mens jeg får allergisk utslett av de som foreslår I am Pilgrim, platt og uinteressant språk i en altfor lang bok. :)

Anonymkode: 90dad...5cf

Enig med deg i at Pilgrim-boken var ganske platt, men den var spennende også :-).

• 2 uker senere...
påskelilje

Har nettopp lest "Kunsten å høre hjerteslag" av Jan-Philipp Sendker. En nydelig bok, med en spesiell historie :-)

Anbefales!

Ellers har jeg lest "Sofies verden" om igjen etter 24 år. Moro det, men den er jo litt lang da.

Har akkurat startet på "Den 13. disippelen" av Tom Egeland. Kan gi beskjed om den er lesverdig :-)

påskelilje
Den ‎14‎.‎07‎.‎2016 at 9.04, Lillemus skrev:

Jeg leste "Mormor hilser og sier unnskyld" og den var steinsnål og jeg begynte på "Britt-Marie var" her, den gadd jeg ikke lese ut engang - etter min mening er han ikke i nærheten av å nå opp til Ove i de andre bøkene sine. Jeg elsket Ove fra første side! :) 

"Mormor..." var en spesiell bok ja, men når en kom inn i den og dens eventyrverden, likte jeg den veldig godt!

Og "Britt-Marie..." var jo fantastisk morsom og tatt på kornet!!! Storkoste meg med den :-) Men Ove-boka var desidert best.

33 minutter siden, påskelilje skrev:

"Mormor..." var en spesiell bok ja, men når en kom inn i den og dens eventyrverden, likte jeg den veldig godt!

Og "Britt-Marie..." var jo fantastisk morsom og tatt på kornet!!! Storkoste meg med den :-) Men Ove-boka var desidert best.

Søstra mi mente også at Britt-Marie-boka var morsomt, jeg var vel ikke tålmodig nok og avsluttet den for tidlig. :) Kanskje jeg gir den en ny sjanse en gang...

5 timer siden, påskelilje skrev:

Har nettopp lest "Kunsten å høre hjerteslag" av Jan-Philipp Sendker. En nydelig bok, med en spesiell historie :-)

Anbefales!

Ellers har jeg lest "Sofies verden" om igjen etter 24 år. Moro det, men den er jo litt lang da.

Har akkurat startet på "Den 13. disippelen" av Tom Egeland. Kan gi beskjed om den er lesverdig :-)

Ja, Kunsten å høre hjerteslag er bra 😊. Sønnen mln på 15 sluker Egeland-bøkene, må innrømme at akkurat dét virker litt diskvalifiserende 😉.

Sofies verden ga jeg opp halvveis en gang, det ble litt for tungt, selv om det var interessant.

Annonse

mariaflyfly
11 timer siden, påskelilje skrev:

Enig! 😊

mariaflyfly

Jeg har lest ut I skumringen synger svarttrosten av Linda Olsson rett før helga og likte den sånn passe. Så leste jeg Trude Teiges Mormor danset i regnet. Likte historiene godt, syntes kanskje språket var litt platt. Nå har jeg begynt på I am Pilgrim, og det lover bra! 

On 14 July 2016 at 10:53 PM, tilstede said:

Godt å lese om andre som ikke elsker bøkene hennes. Selv synes jeg de er blant de dårligste krimbøkene jeg har lest, det er nå min smak. Og jeg har lest mye krim. Også så irriterende hovedperson..

Som jeg skulle skrevet det selv! Kommentaren, altså, - ikke bøkene :P

Den ‎13‎.‎07‎.‎2016 at 21.31, Xtra skrev:

Går ut i ferie snart og er plutselig helt blank på hvilke bøker jeg skal lese, og vil gjerne ha tips. Leser relativt mye.

Ønsker både krim/spenning, samtidsromaner og annet til å laste ned på Kindle'n. Tror ikke jeg er klar for de aller tyngste bøkene i denne omgang, men kom gjerne med den om du brenner inne med noe :).

Kanskje fler kan ha glede av tips? Angi gjerne sjanger for boken/bøkene du foreslår.

Jeg snublet over Viktoria Bergmanns svakhet-trilogien til Eriksson og Sundquist - "Kråkejenta", "Hungerilden" og "Pythias anvisninger" - brutal, spesiell, annerledes og utrolig spennende!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...