Gå til innhold

Mobbing av unge uføre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

http://diagnostisert.no/2012/03/30/mobbing-av-unge-uf%C3%B8re/

Surfende inn på en bølge av fordommer kommer forbilder som Cato Zahl Pedersen, Torstein Lerhol og Trond Mohn med generaliserende og fordømmende uttalelser om ”late unge uføre” og møter bifall fra folk som burde vite bedre. Det har tydeligvis blitt moteriktig å hetse syke mennesker.

Hetsen mot de unge uføre er massiv, og det går spesielt hardt ut over de uføre som lever med usynlig funksjonshemming – det vil si de fleste. Hvis de bruker kreftene sine på å gjøre noe sosialt og tar seg ut av huset, møter de mistro og hån fra omgivelsene fordi de ikke ser syke nok ut til å fortjene trygd. Også de som forsøker så godt de kan å delta møter mistro. I en rapport fra Unge Funksjonshemmede publisert denne uken, kommer det fram at 72% av studenter med usynlige funksjonshemminger har avsluttet eller vurdert å avslutte utdanningen på grunn av manglende tilrettelegging.

Hvis du er syk så bør det være synlig, og helst bør du se trist ut også – Fellesskapets voktere vil se at du lider og skammer deg.

Anonymkode: 33dda...227

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412546-mobbing-av-unge-uf%C3%B8re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

FjellOgDalar

Det er uheldig at noen misbruker systemet. Veldig uheldig, fordi det går sånn utover alle de som mottar ytelser de helt reelt trenger. Mange har vært igjennom ild og svovel før de har fått helt legitim uføretrygd, og få jeg kjenner liker å være trygdet. Jeg vet i alle fall at jeg antakelig ville strukket meg langt for å nå en del mål jeg bare måtte si fra meg da jeg ble syk. Jeg har både synlig og usynlig funskjonshemming, så jeg har opplevd å få høre negativt ladd snakk om hvor vidt det er legitimt å gå på uføre pga. den fysiske - siden andre med slik funksjonshemming jobber. Man skal passe seg for hva man sier, for man vet ikke alt. Jeg skjønner faktisk ikke de som vil være late, og ende opp med ung ufør. Jeg skjønner ikke de som liksom misunner folk på trygd. De kunne fått prøve hverdagen til et par venner av meg og meg igjennom tre uker, så ville nok den misunnelsen forsvunnet. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...