Gå til innhold

Kan noen regne ut vinkelen for meg please?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har lett på utregningssider på nettet, men jeg klarer ikke å skjønne dem. Det haster for meg å få svar, derfor spør jeg her.

I en rettvinklet trekant (altså 90 grader), der den horisontale linjen (katet 1) er 303 cm og den vertikale linjen (katet 2) er 28 cm, og motsvarende linje (hypotemus) er 307 cm. Hvor stor er da vinkelen (mellom katet 2 og hypotemus) ?

Svaret vil være vinkelen på taket vårt. Det er et relativt flatt tak.

Anonymkode: e7654...bce

Fortsetter under...

19 minutter siden, Gargamel skrev:

Svaret er 5.28 grader, basert på 303cm horisontalt og 28 cm vertikalt. Målet på 307 cm må være litt feil. Det skal være 304.3.

Sikker? Blir ikke det vinkelen mellom hypotenus og katet 1? Jeg mener vinkel til katet 2 og hypotenus er 84,7.

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk Gargamel! Jeg syns det høres litt rart ut at både taket og den vertikale linjen da er nærmest like lange?? Det er jo ikke helt flat det taket mitt.

Kanskje du må sjekke målene på nytt, passe på at du virkelig måler kateter og hypotenus i en trekant og ikke at målene er av en trekant på toppen av en smalt rektangel.

Enig med Gargamel av dersom katetene du oppgir er korrekte og vinkelen er 90 grader, så må hypotenusen være 304,3. - men jeg er enig med Trine i at vinkelen du spør etter er 84,7 gitt av man bruker 304, 3 som hypotenus.

For øvrig trenger vi nå laban til kontrollregne!

Gjest Gargamel
26 minutter siden, Trine skrev:

Sikker? Blir ikke det vinkelen mellom hypotenus og katet 1? Jeg mener vinkel til katet 2 og hypotenus er 84,7.

Jaja. 84.7+5.3+90=180. Jeg mener takvinkler regnes fra horisontalen, men leste vel ikke spørsmålet godt nok.

Annonse

1 minutt siden, Gargamel skrev:

Jaja. 84.7+5.3+90=180. Jeg mener takvinkler regnes fra horisontalen, men leste vel ikke spørsmålet godt nok.

Jeg aner ikke om takvinkler regnes fra horisontalen eller vertikalen ;) Men jeg leste spørsmålet :D Og jeg knota en halv evighet for å forstå kalkulatoren. Begynner å bli noen år siden jeg dreiv og regnet ut vinkler og da var det pga faseforsyvning.

25 minutter siden, Gargamel skrev:

@trine: Jeg regner med sinuser og cosinuser nesten hver dag, men er for selvsikker til å lese oppgaven skikkelig. Du vant denne alle fall:-)

Var ikke så viktig for meg å vinne, bare at jeg faktisk klarte det :) Tok litt tid bare. Nå ble jeg litt nysgjerrig på hva du jobber med, men du skal få slippe å dele det her i all offentlighet ;)

Gjest Gargamel
2 minutter siden, Trine skrev:

Var ikke så viktig for meg å vinne, bare at jeg faktisk klarte det :) Tok litt tid bare. Nå ble jeg litt nysgjerrig på hva du jobber med, men du skal få slippe å dele det her i all offentlighet ;)

Det står på fb, hvis du lurer. 

6 timer siden, frosken skrev:

For øvrig trenger vi nå laban til kontrollregne!

Frekk eller, jeg fikk 6 i både matte og elektroteknikk, trenger ingen Laban for kontroll her altså :D Gargamel har helt rett i hypotenusen og vinkelen i spørsmålet er 84,7. Skulle skrive formlene siden Laban ikke hadde dem tilgjengelig, men aner ikke hvordan man skriver sånn lite 2-tall ;) Hypotenus: Katet i annen + katet i annen = hypotenus i annen. Vinkel: Cos -1 (-1 skal også være liten oppe) (hosliggende katet / hypotenus) = Vinkelgraden

Annonse

3 minutter siden, Trine skrev:

Frekk eller, jeg fikk 6 i både matte og elektroteknikk, trenger ingen Laban for kontroll her altså :D Gargamel har helt rett i hypotenusen og vinkelen i spørsmålet er 84,7. Skulle skrive formlene siden Laban ikke hadde dem tilgjengelig, men aner ikke hvordan man skriver sånn lite 2-tall ;) Hypotenus: Katet i annen + katet i annen = hypotenus i annen. Vinkel: Cos -1 (-1 skal også være liten oppe) (hosliggende katet / hypotenus) = Vinkelgraden

Så, så - jeg regnet jo også ut og fikk de samme resultatene - men det er fortsatt slik at laban er dols mattemester generelt sett.

1 time siden, Trine skrev:

Skulle skrive formlene siden Laban ikke hadde dem tilgjengelig, men aner ikke hvordan man skriver sånn lite 2-tall ;) Hypotenus: Katet i annen + katet i annen = hypotenus i annen. 

Phytagoras har jeg ikke glemt. Men trigonometrien husker jeg ikke godt nok til at jeg tør legge ut noe her uten å sjekke det først. Men jeg tviler ikke et øyeblikk på at du som elektriker har cosinus på plass :)

4 minutter siden, laban skrev:

Phytagoras har jeg ikke glemt. Men trigonometrien husker jeg ikke godt nok til at jeg tør legge ut noe her uten å sjekke det først. Men jeg tviler ikke et øyeblikk på at du som elektriker har cosinus på plass :)

Bruker aldri cosinus i jobben, lærte det bare på skolen. I det virkelige liv har man dataprogrammer som tar seg av all utregning ;)

AnonymBruker

Det er cosinus når det er cos=kos. Når hypotenus og katet "koser". Eller med andre ord er nærliggende.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Vi får se hva som skjer.

Vi får se.

PS 1:

Blir nok mer presist med tangens, vel.

Men men.

Anonymkode: bfb04...cab

AnonymBruker
On 7/15/2016 at 0:00 PM, AnonymBruker said:

Takk Gargamel! Jeg syns det høres litt rart ut at både taket og den vertikale linjen da er nærmest like lange?? Det er jo ikke helt flat det taket mitt.

Det har med kvadratisk vekst å gjøre. Si at du har et kvadrat på 10x10 cm. Arealet er 100. Hvis du øker siden med bare 1 cm, slik at det blir 11x11, så er arealet helt oppe i 121. Siden økte med 10%, mens arealet økte med 21%. Så den lille ekstra lengden hypotenusen har, fører til en større lengde på vertikal katet. Hvis taket hadde vært flatt, altså hypotenus = 303, hadde kateten vært 0. Men hvis du øker hypotenus bare 1,3 cm, så fører det til at kateten øker 28 cm. Pga. kvadratisk vekst.

Det er fascinerende. Tenk deg at du har et sjakkbrett. Det er 64 felter. Hvis du først legger et kronestykke på første, og så dobler antall kroner på neste rute, så hvis kronen har 2 mm tykkelse, så er den siste stabelen 18446744073709551 meter høy. Lys ville brukt 2 år på å komme fra bunn til topp.

Så det er forklaringen.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er cosinus når det er cos=kos. Når hypotenus og katet "koser". Eller med andre ord er nærliggende.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Vi får se hva som skjer.

Vi får se.

PS 1:

Blir nok mer presist med tangens, vel.

Men men.

Haha, bra huskeregel :) Men hvorfor blir det mer nøyaktig med tangens?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...