Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg lå litt på sofaen i sta fordi jeg er så utrolig sliten. Ikke at jeg klarer å slappe av fordet om jeg ligger og tilsynelatende slapper av, men det er ikke poenget. Da jeg skulle reise meg kjente jeg en sinnsyk smerte i ryggen. Den er der enda, 5 timer sener. Gjør vondt å bøye den. Går fint å gå. Jeg gikk en tur i håp om å få gått det av meg, men det hjalp ikke. Det er mest på høyre side og går litt over til magen. Jeg antar at det er muskulært, men ble litt stressa for om det var medisiner som begynte å tulle med organer. Jeg forstår ikke hvordan man plutselig kan få så vondt i ryggen, helt uten grunn. Men en ting er ihvertfall sikkert, det er ikke bra å "hvile".

Måtte bare klage litt for jeg syns litt synd på meg selv nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412586-det-er-visst-ikke-bra-%C3%A5-hvile/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er nok bare en "knute" i musklene som har sprukket, en kink. Det kommer av ergonomisk feil bruk av kroppen. Smerten kan utløses helt plutselig, men det har bygget seg opp lenge. Medisinen er bare å bruke kroppen mye, på en allsidig måte, men ikke for hardt. Blir gradvis bedring fremover, burde bli helt borte innen 1-2 mndr.

Anonymkode: 77f59...319

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok bare en "knute" i musklene som har sprukket, en kink. Det kommer av ergonomisk feil bruk av kroppen. Smerten kan utløses helt plutselig, men det har bygget seg opp lenge. Medisinen er bare å bruke kroppen mye, på en allsidig måte, men ikke for hardt. Blir gradvis bedring fremover, burde bli helt borte innen 1-2 mndr.

Jeg tror jeg er veldig "flink" til å bruke kroppen ergonomisk feil. Jeg blir stiv i musklene av medisinene jeg bruker også, det hjelper vel ikke på. Jeg bruker kroppen mye, men vet ikke om det er så allsidig. Går mye i terreng ihvertfall, det skal jo være bra. 1-2 mnd. Oi, det er lenge.

AnonymBruker
Just now, Trine said:

Jeg tror jeg er veldig "flink" til å bruke kroppen ergonomisk feil. Jeg blir stiv i musklene av medisinene jeg bruker også, det hjelper vel ikke på. Jeg bruker kroppen mye, men vet ikke om det er så allsidig. Går mye i terreng ihvertfall, det skal jo være bra. 1-2 mnd. Oi, det er lenge.

Gå i terreng er nok det beste som er, men kan jo f.eks. være andre ting du gjør "feil", tenker på hvordan du løfter ting og bøyer deg - dette har mye å si for ryggen. 1-2 mndr er lenge ja, men det er for at det blir helt borte, det blir fort mer levelig enn det er nå, et par dager kanskje? Det er nok uansett muskulært når det utløses på den måten du beskrev.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gå i terreng er nok det beste som er, men kan jo f.eks. være andre ting du gjør "feil", tenker på hvordan du løfter ting og bøyer deg - dette har mye å si for ryggen. 1-2 mndr er lenge ja, men det er for at det blir helt borte, det blir fort mer levelig enn det er nå, et par dager kanskje? Det er nok uansett muskulært når det utløses på den måten du beskrev.

Jeg tror jeg gjør det meste feil. Bøyer meg feil, løfter feil, går sikkert feil også. Men jeg pleier ikke ha vondt i ryggen. Så derfor ble jeg litt overrasket da jeg skulle reise meg og kjente at det var skikkelig vondt. Jeg er også ganske sikker på at det er muskulært. Det er sånn muskel-ømt når jeg klemmer på muskelen.

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan man bruker PC, det har kjempemye å si, siden man bruker det mye. Hvis man bøyer ryggen mot skjermen i mange timer hver dag er det duket for problemer...

Jeg sitter med bena på bordet og laptopen på fanget, ellerså ligger jeg med bena på sofaryggen og laptopen på fanget. Får vondt i føttene (skade) om jeg sitter med dem rett ned på gulvet. Også har jeg ikke ro i ræva til å sitte i en bestemt sittestilling, så den endres hele tiden.

AnonymBruker
1 minute ago, Trine said:

Jeg sitter med bena på bordet og laptopen på fanget, ellerså ligger jeg med bena på sofaryggen og laptopen på fanget. Får vondt i føttene (skade) om jeg sitter med dem rett ned på gulvet. Også har jeg ikke ro i ræva til å sitte i en bestemt sittestilling, så den endres hele tiden.

Det der høres ikke bra ut, fordi du må nok bøye ryggen endel. Hvis du har problemer med å sitte foran en pult på en ergonomisk godmåte, så kanskje du bør bruke nettbrett. Dette sier jeg ikke bare på grunn av kinken du har nå. Hadde du ikke gått så mye i terreng så hadde du vært mer kaputt.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der høres ikke bra ut, fordi du må nok bøye ryggen endel. Hvis du har problemer med å sitte foran en pult på en ergonomisk godmåte, så kanskje du bør bruke nettbrett. Dette sier jeg ikke bare på grunn av kinken du har nå. Hadde du ikke gått så mye i terreng så hadde du vært mer kaputt.

Hvordan kan nettbrett være bedre?

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du slipper å bøye deg mot det, du kan løfte det på plass i stedet for å tilpasse hode/rygg.

Men jeg har jo laptopen på fanget, bøyer meg ikke mot den. Nå f.eks. har jeg ryggen inntil sofaryggen mens jeg sitter med bena i skredderstilling og har laptopen oppå bena. Om jeg skulle sett rett fram så måtte jeg jo holdt nettbrettet opp, da blir jeg ødelagt i skuldrene og ikke hadde jeg fått skrevet noe heller. De gangene jeg har brukt nettbrett så syns jeg at jeg må bøye nakken altfor mye, i tillegg får jeg ikke hvilt hendene på noe slik som jeg får på tastaturet til laptopen.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når man bruker PC i mange timer så må man ta hensyn til kroppen.

Jeg bruker ikke pc i mange timer da ;) Selv om den er på og i nærheten så sitter jeg ikke klistret forran den hele tiden.

AnonymBruker
1 minutt siden, Trine skrev:

Men jeg har jo laptopen på fanget, bøyer meg ikke mot den. Nå f.eks. har jeg ryggen inntil sofaryggen mens jeg sitter med bena i skredderstilling og har laptopen oppå bena. Om jeg skulle sett rett fram så måtte jeg jo holdt nettbrettet opp, da blir jeg ødelagt i skuldrene og ikke hadde jeg fått skrevet noe heller. De gangene jeg har brukt nettbrett så syns jeg at jeg må bøye nakken altfor mye, i tillegg får jeg ikke hvilt hendene på noe slik som jeg får på tastaturet til laptopen.

Jeg bruker ikke pc i mange timer da ;) Selv om den er på og i nærheten så sitter jeg ikke klistret forran den hele tiden.

Kan ligge på soafen med nettbrettet på magen. Det er avslappende, vel.

Anonymkode: 1ce38...ca9

Annonse

AnonymBruker
2 minutes ago, Trine said:

Men jeg har jo laptopen på fanget, bøyer meg ikke mot den. Nå f.eks. har jeg ryggen inntil sofaryggen mens jeg sitter med bena i skredderstilling og har laptopen oppå bena. Om jeg skulle sett rett fram så måtte jeg jo holdt nettbrettet opp, da blir jeg ødelagt i skuldrene og ikke hadde jeg fått skrevet noe heller. De gangene jeg har brukt nettbrett så syns jeg at jeg må bøye nakken altfor mye, i tillegg får jeg ikke hvilt hendene på noe slik som jeg får på tastaturet til laptopen

Jeg kan ta feil ang. nettbrett, men det høres ikke ut som en god stilling det du beskriver med å sitte i skredderstilling.

3 minutes ago, Trine said:

Bra for deg! :D

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ta feil ang. nettbrett, men det høres ikke ut som en god stilling det du beskriver med å sitte i skredderstilling.

Akkurat nå funket det fint, men det er ikke sikkert det er bra i lengden. Men jeg sitter jo aldri lenge i en og samme stilling. Jeg tror ikke det finnes nok ergonomisk riktige stillinger til at jeg kan få flyttet nok på meg og samtidig sitte riktig.

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bra for deg! :D

Hehe, ja :) Nei, blir nok en ekstra lang tur i morgen. Kanskje jeg får gått det av meg da. Ellerså er jeg jo vant med litt vonter, helt normalt for diagnosen det, i tillegg til gamle skader da ;)

AnonymBruker

Det er i alle fall ikke noe farlig, og bevegelse kurerer det. Hvis du bare hadde sittet i ro så hadde smerten også gått over, men det hadde på en måte "grodd" feil sammen. Samt på en banal måte fordi jeg ikke kan noe særlig om dette faget. Men det er ikk euten grunn at legene sier at fysisk bevegelse/mosjon er mye bedre medisin for ryggproblemer enn fysioterapi eller kiropraktikk.

AnonymBruker
8 minutter siden, Trine skrev:

Akkurat nå funket det fint, men det er ikke sikkert det er bra i lengden. Men jeg sitter jo aldri lenge i en og samme stilling. Jeg tror ikke det finnes nok ergonomisk riktige stillinger til at jeg kan få flyttet nok på meg og samtidig sitte riktig.

Hehe, ja :) Nei, blir nok en ekstra lang tur i morgen. Kanskje jeg får gått det av meg da. Ellerså er jeg jo vant med litt vonter, helt normalt for diagnosen det, i tillegg til gamle skader da ;)

Sitt på kontorstol ved et skrivebord, vel.

Anonymkode: 1ce38...ca9

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er i alle fall ikke noe farlig, og bevegelse kurerer det. Hvis du bare hadde sittet i ro så hadde smerten også gått over, men det hadde på en måte "grodd" feil sammen. Samt på en banal måte fordi jeg ikke kan noe særlig om dette faget. Men det er ikk euten grunn at legene sier at fysisk bevegelse/mosjon er mye bedre medisin for ryggproblemer enn fysioterapi eller kiropraktikk.

Jeg tror ikke jeg bør holde meg i ro. De gangene jeg er skikkelig syk og derfor ikke orker annet enn å ligge, så får jeg skikkelig vondt i ryggen, nakken og skuldrene. Jeg får prøve å være mest mulig i bevegelse i morgen tror jeg :) Hjelper det å tøye ryggen noe? Egentlig burde jeg nok gått på et eller annet skikkelig kronglete sted sånn at hele kroppen må brukes, men er ikke så begeistret for det nå i pollen- og flåttsesongen og når det i tillegg er båndtvang og sauer overalt. Er vanskelig å gå i skikkelig ulent terreng med hund i bånd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...