Gå til innhold

Blodtrykk. Normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et blodtrykk på 138/92, puls 76. Er det normalt? Sliter med svimmelhet selv etter at jeg har kuttet ut alt av medisin.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

I alle fall ikke direkte unormalt.

Du ligger på grensen til litt høyt blodtrykk. Det er uansett da neppe blodtrykket ditt som er årsak til svimmelheten. 

For egen helse er det lurt å få blodtrykket ned mot 120-130/80, men det har jo ingen bråhast. Gode råd er å redusere salt i kosten, regelmessig kondisjonstrening, mye frukt og grønnsaker og evt. å gå ned litt i vekt hvis man er overvektig. Røyking og overdrevet koffeininntak kan også øke blodtrykket litt.

Nå kan det jo være at du i perioder har lavt blodtrykk og derfor er svimmel (enkeltmålinger kan variere ganske mye) - kanskje lurt med en 24 timers måling og å notere ned når du er svimmel så det blir kjent hva blodtrykket er da?

Pulsen din er helt fin.

Endret av issomethingwrong
Skrevet
3 minutter siden, issomethingwrong skrev:

I alle fall ikke direkte unormalt.

Du ligger på grensen til litt høyt blodtrykk. Det er uansett da neppe blodtrykket ditt som er årsak til svimmelheten. 

For egen helse er det lurt å få blodtrykket ned mot 120-130/80, men det har jo ingen bråhast. Gode råd er å redusere salt i kosten, regelmessig kondisjonstrening, mye frukt og grønnsaker og evt. å gå ned litt i vekt hvis man er overvektig. Røyking og overdrevet koffeininntak kan også øke blodtrykket litt.

Nå kan det jo være at du i perioder har lavt blodtrykk og derfor er svimmel (enkeltmålinger kan variere ganske mye) - kanskje lurt med en 24 timers måling og å notere ned når du er svimmel så det blir kjent hva blodtrykket er da?

Pulsen din er helt fin.

Har et sunt kosthold, har ganske god kondisjon og går 1-3 times turer hver dag. Jeg er ikke overvektig. Røyker litt og har minimalt med koffeininntak siden jeg ikke drikker kaffe.

Blodtrykket ble målt etter et par timer med stillesitting. Var også svimmel da blodtrykket ble målt. Er svimmel i mange timer om gangen. Kan ha et opphold på ettermiddagen på noen timer.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Fionys skrev:

Har et sunt kosthold, har ganske god kondisjon og går 1-3 times turer hver dag. Jeg er ikke overvektig. Røyker litt og har minimalt med koffeininntak siden jeg ikke drikker kaffe.

Blodtrykket ble målt etter et par timer med stillesitting. Var også svimmel da blodtrykket ble målt. Er svimmel i mange timer om gangen. Kan ha et opphold på ettermiddagen på noen timer.

Dette er ting du bør ta opp med fastlegen din, ingen her på nettet kan vite hva disse svimmelhetsanfallene er.

Anonymkode: ce5c2...a84

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ting du bør ta opp med fastlegen din, ingen her på nettet kan vite hva disse svimmelhetsanfallene er.

Anonymkode: ce5c2...a84

Skal til psykiater i morgen. Lurte egentlig bare på hva som er normalt blodtrykk.

Skrevet
6 timer siden, Fionys skrev:

Skal til psykiater i morgen. Lurte egentlig bare på hva som er normalt blodtrykk.

Normalt blodtrykk er mellom 90/60 og 140/90.

Skrevet
3 timer siden, issomethingwrong skrev:

Normalt blodtrykk er mellom 90/60 og 140/90.

Takk :)

FjellOgDalar
Skrevet

Dette med blodtrykk er en ganske individuell sak, og man skal ikke stikke under en stol at målingen kan bli noe høyere hos legen enn det man reelt ligger på i hverdagen. Jeg har i utgangspunktet selv litt for høyt trykk, så jeg bruker medisiner. Likevel kan jeg få svært svingende verdier på døgnregistrering. Er jeg tilstrekkelig stressa, fyker trykket til himmels tross medisiner... 

Svimmelhet kan ha mange forskjellige årsaker. Alt fra noe så uskyldig som muskelspenninger og låsninger i nakke/rygg til virus på balansenerven, medisinbivirkninger. Dette er noe du og legen din må utrede nærmere.

• 2 år senere...
Skrevet

Du ligger i grenseland for høyt blodtrykk. Bør være under 140/90. Hvor gammel er du? Blodtrykket bøf aldri overstige 100+din alder/90. 138/92 og hvilepuls på 72 er uansett ikke noen forklaring på dine svimmelhetsanfall. (Man blir gjerne svimmel om blodtrykket er MYE lavere enn ditt, evt veldig mye høyere) Angst er nok sannsynlig kun basert på blodtrykket/puls.

Skrevet
23 minutter siden, Tweeter skrev:

Du ligger i grenseland for høyt blodtrykk. Bør være under 140/90. Hvor gammel er du? Blodtrykket bøf aldri overstige 100+din alder/90. 138/92 og hvilepuls på 72 er uansett ikke noen forklaring på dine svimmelhetsanfall. (Man blir gjerne svimmel om blodtrykket er MYE lavere enn ditt, evt veldig mye høyere) Angst er nok sannsynlig kun basert på blodtrykket/puls.

Dette er en gammel tråd, men...

Alt roet seg og jeg fikk normalt blodtrykk flere uker etter at jeg sluttet med medisin, det tok bare litt tid. Har litt høyt undertrykk, men ikke noe bekymringsverdig. Fikk flere uheldige bivirkninger da jeg brukte Sarotex, høyt blodtrykk, svimmelhet, til tider voldsomme skjelvinger på hendene så det var best jeg sluttet. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...