Gå til innhold

depresjon

Anbefalte innlegg

jeg var inne å testet meg på MADS

Jeg skåret 43 på skalaen,men det er vel vanlig å skåre over 40 når man er depresiv.

så leste jeg noe inne på helse sidene at man må vurdere innleggelse over 40. Jeg har tilbudet om å legge meg inn , men jeg føler meg så frisk innimellom.,Men er mest syk , jeg klarer å gjøre mine pliktre i løpet av dagen. Ellers så har jeg mistet mine venner pga all denne psykiske tullet. Er ikke å regne med lengre . klarer ikke å henge med lengre. har så forferdelig dårlig samvittighet ovenfor barn og mann. sitter bare her hele dagen. orker ikke noe for angsten tar meste parten av dagen , verker så mye i kroppen , jeg vet det kommer av at jeg tror jeg er alvorlig syk.. men klarer ikke gjøre noe med det , det verker like mye.

Hvorfor er det ingen som kan hjelpe meg?

Komme meg på bena igjen. Hvordan kan jeg finne fram til den som jeg en gang var.

jeg savner meg selv, den sprudrene glade meg som kunne hjelpe alle som kom min vei. Men som ikke klarer å hjelpe seg selv.

hvor alvorlig er det å skåre 43 på skalaen.

jeg snakker med ei psy hver 14 dag. Hun har ikke muligheten til å snakke med meg oftere en det. jeg er så dobbel . føler at jeg er for komplisert at di vet ikke hvor jeg står, for alt er kaos inni meg . kan være så voksen å så klar over det som skjer med meg . men føler meg så hjelpeløs allikavel.

Føler at så lenge jeg greier meg .sitter hvor jeg sitter så er det ikke så farligt . da vet de hvor jeg er. Jeg klarer ikke å si at jeg vill inn legges. for den friske siden av meg sier at det behøver jeg ikke.Så da sitter jeg her da klarer ikke å bestemme meg. men jeg blir ikke noe bedre av den grunn.

sliter VELDIG

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41265-depresjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

MADRS på 35 eller mer indikerer alvorlig depresjon. En skåre på 43 er svært høyt. Det går sikkert et år mellom hver gang jeg skårer noen så høyt.

Det er likevel en god del usikkerhet mht selvskåring av MADRS.

Dersom du har peronlighetstrekk innenfor cluster B (hysteriform, dramatiserende, emosjonelt ustabil, borderline), vil en selvskåre svært lett bli langt høyere enn om skåren ble foretatt av en profesjonell.

Dersom skåren på 43 er riktig, bør du absolutt få antidepressive medisiner samt samtaler minst hver uke.

Det er i første rekke graden av selvmordsfare som avgjør om en må innlegges.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41265-depresjon/#findComment-155062
Del på andre sider

MADRS på 35 eller mer indikerer alvorlig depresjon. En skåre på 43 er svært høyt. Det går sikkert et år mellom hver gang jeg skårer noen så høyt.

Dersom du har peronlighetstrekk innenfor cluster B (hysteriform, dramatiserende, emosjonelt ustabil, borderline), vil en selvskåre svært lett bli langt høyere enn om skåren ble foretatt av en profesjonell.

Dersom skåren på 43 er riktig, bør du absolutt få antidepressive medisiner samt samtaler minst hver uke.

hvor får man tatt den testen a?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41265-depresjon/#findComment-155073
Del på andre sider

Takk for svaret, føler at det blir litt feil når jeg må prøve se på megselv "utenfra".

Men iallfall scoret jeg 41, alvorlig depresjon, og joda,,,er veldig klar over det,,,,har selvmordstanker så å si hele tiden, men likevel så er jeg klar for å si det sånn, jeg har jo seff tider der jeg "klikker".

Men tror at jeg har gått såpass lenge med det uten å skaffe hjelp og prøvd å lese mest mulig om det at jeg har klart å takle det på en måte, at jeg klarer å kontrollere og at jeg vet hva jeg må gjøre de gangene jeg klikker og hva jeg bør unngå.

Jeg husker ikke hvor jeg har det fra, men et sted har jeg hørt at om man har angst så er det best å bare sitte og glane i veggen.

Først lo jeg av det, men med erfaring så er det som om jeg kunne sagt det selv.

Jo også over til spr mitt da.

Som sagt scoret jeg 41 på den testen. Må jeg behandles med medisiner da?

Tviler på at jeg søker hjelp, men hvis så liker jeg å ha flere legers synspunkt.

Jeg liker ikke å putte i meg masse slags piller, samme hva de er godt for og hvor mye jeg trenger det. Smertestillende har jeg faktisk ikke i leiligheten min engang.

Må nok begynne med sovepiller nå, hvis jeg skal klare å fortsette som normalt.

har prøvd no naturlegemiddel beroligende/sovepiller, de fikk meg bare til å sove en time...!?!

Fins det no andre sovepiller man får kjøpt uten resept?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41265-depresjon/#findComment-155097
Del på andre sider

Annonse

Takk for svaret, føler at det blir litt feil når jeg må prøve se på megselv "utenfra".

Men iallfall scoret jeg 41, alvorlig depresjon, og joda,,,er veldig klar over det,,,,har selvmordstanker så å si hele tiden, men likevel så er jeg klar for å si det sånn, jeg har jo seff tider der jeg "klikker".

Men tror at jeg har gått såpass lenge med det uten å skaffe hjelp og prøvd å lese mest mulig om det at jeg har klart å takle det på en måte, at jeg klarer å kontrollere og at jeg vet hva jeg må gjøre de gangene jeg klikker og hva jeg bør unngå.

Jeg husker ikke hvor jeg har det fra, men et sted har jeg hørt at om man har angst så er det best å bare sitte og glane i veggen.

Først lo jeg av det, men med erfaring så er det som om jeg kunne sagt det selv.

Jo også over til spr mitt da.

Som sagt scoret jeg 41 på den testen. Må jeg behandles med medisiner da?

Tviler på at jeg søker hjelp, men hvis så liker jeg å ha flere legers synspunkt.

Jeg liker ikke å putte i meg masse slags piller, samme hva de er godt for og hvor mye jeg trenger det. Smertestillende har jeg faktisk ikke i leiligheten min engang.

Må nok begynne med sovepiller nå, hvis jeg skal klare å fortsette som normalt.

har prøvd no naturlegemiddel beroligende/sovepiller, de fikk meg bare til å sove en time...!?!

Fins det no andre sovepiller man får kjøpt uten resept?

tok testen jeg.. fikk 36..

alvorlig depresjon... heh.. stritter imot inni meg ved tanken på alvorlig depresjon.. jaja..

vet ikke helt om jeg stoler på den testen jeg..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41265-depresjon/#findComment-155213
Del på andre sider

Føler veldig med deg i din situasjon. Har selv mann og barn. Det er beintøft å være psyk. og skulle ta seg av noen i tillegg.

Har vært noen runder i hjelpeapparatet(innleggelser) , og går nå i kyndig terapi. Allikevel har det ikke vært tilstrekkelig de siste måndene. Det skjønte jeg nå i jula - at jeg rett og slett ikke er i stand til å ta vare på meg selv fortiden.

Det var den friske delen av meg som handlet i et klart øyeblikk. Jeg skjønte at jeg måtte gjøre noe før det gikk forferdelig galt.

Nå har jeg bedt om forsterkning her hjemme som det riktige for meg. Etter jeg tok den beslutningen har jeg faktisk følt meg litt lettere/mindre deprimert.

La den friske delen av deg be om hjelp. Det er den delen som tenker rasjonellt og som er beslutningsdyktig.

Husk at hjelpeapparatet -nettopp- er der for å hjelpe. Det er til for at mennesker som trenger støtte og behandling skal få det. Ikke glem det.

Vet ikke om dette var til hjelp for deg, men ønsker deg alt godt. Håper du får hjelp og at ting etterhvert vil gå seg til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41265-depresjon/#findComment-155248
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest (ikke undertegnet)

Lurte på en ting... I MADRS testen som det er lagt en link til her, så "skårte" jeg 37. Jeg har tatt andre tester på depresjon hvor jeg har "skåret " høyere enn denne fordi det ikke har vært spørsmål om apetitten. Er det virkelig "avgjørende" for hvor deprimert man er? Jeg for min del spiser mer når jeg er skikkelig nede enn det jeg gjør når jeg har "lyse" perioder.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41265-depresjon/#findComment-162141
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...