Gå til innhold

Dere som mener ABB er psyk...

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel
13 timer siden, Wretch skrev:

Hvis noen spør etter en forklaring på terrorhandlingene, og de får til svar "ABB har personlighetsforstyrrelser i cluster B", føler du deg tilfreds med svaret? Generelt sett, hvis en person gjør noe litt utenom det vanlige, og det blir forklart med "han har en diagnose".

For noen år siden var det en mann som skjøt mot bussen og drepte en tilfeldig passasjer fordi han trodde de var "narko-mafia". (Dette litt fritt etter hukommelsen). I det tilfellet tipper jeg psykose er en fullgod forklaring.

Ellers er jeg litt enig. Jeg vet ikke om ordet "psykopat" i bunn og grunn forklarer mer enn "drittsekk". Det er bare et annet ord som beskriver en tilstand litt mer presist.

Endret av Gargamel

Fortsetter under...

2 minutes ago, Gargamel said:

For noen år siden var det en mann som skjøt mot bussen og drepte en tilfeldig passasjer fordi han trodde de var "narko-mafia". (Dette litt fritt etter hukommelsen). I det tilfellet tipper jeg psykose er en fullgod forklaring.

Det er bare fordi du ikke er interessert i ytterligere dybde / kunnskap i det tilfellet. "Psykose" er en beskrivelse av forholdene, men det forteller ingenting om hvordan man kvalifiserte for diagnosen, ei heller hvorfor det akkurat var det som ble utfallet (de fleste psykotiske er ikke farlige).

5 minutes ago, Gargamel said:

Ellers er jeg litt enig. Jeg vet ikke om ordet "psykopat" i bunn og grunn forklarer mer enn "drittsekk". Det er bare et annet ord som beskriver en tilstand litt mer presist.

Kan du ikke si ting uten å gå rundt grøten? Bare sånn bokstavelig talt.

Gjest Gargamel
17 minutter siden, Wretch skrev:

Kan du ikke si ting uten å gå rundt grøten? Bare sånn bokstavelig talt.

Jeg synes jeg var tydelig nok.

18 minutter siden, Wretch skrev:

Det er bare fordi du ikke er interessert i ytterligere dybde / kunnskap i det tilfellet. "Psykose" er en beskrivelse av forholdene, men det forteller ingenting om hvordan man kvalifiserte for diagnosen, ei heller hvorfor det akkurat var det som ble utfallet (de fleste psykotiske er ikke farlige).

Jeg blir usikker på hva du et ute etter. En psykose-diagnose gjør vel at folk gjør ulogiske og uforutsigbare ting. Det kan være å vanne gitaren sin eller skyte mot en buss. Det betyr ikke at alle gjør nøyaktig den samme ulogiske tingen, eller at diagnosen alene gjør at man kan forutsi alt folk gjør.

27 minutes ago, Gargamel said:

Jeg synes jeg var tydelig nok.

Jeg blir usikker på hva du et ute etter. En psykose-diagnose gjør vel at folk gjør ulogiske og uforutsigbare ting. Det kan være å vanne gitaren sin eller skyte mot en buss. Det betyr ikke at alle gjør nøyaktig den samme ulogiske tingen, eller at diagnosen alene gjør at man kan forutsi alt folk gjør.

Hvis du er ute etter en forklaring, og ikke bare en beskrivelse av sinnstilstand, så holder ikke diagnostikk, i og med at det ikke er en kausalsammenheng mellom en diagnose og en handling (som du selv skriver).

Annonse

Madelenemie
7 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Før folk fantaserer fritt videre, bør de lese seg opp på hva en paranoid psykose er og hva det blant annet betyr for funksjon. Ikke minst må en forstå forskjellen til schizofreni.

Hei!

Jeg leste litt om det i går, og ser at det jo kan stemme, jeg er litt lettet over at førstevalget ikke er medisiner, for det er en skjør grense mellom å medisinere uakseptable tanker eller tillate de. ( Kanskje fordi jeg selv ofte ikke tenker A4 så er jeg på vakt og ser alvoret av å sykeliggjøre merkelige meninger og tanker, jeg mener vi må ha et bredt rom for originalitet)

Paranoid psykose skilles fra paranoid form for schizofreni ved at det ikke er andre symptomer på alvorlig psykisk lidelse av den typen som ses ved schizofreni. Eksempler på slike symptomer som tyder på paranoid schizofreni er vedvarende hørselshallusinose (stemmer) eller vrangforestillinger om å bli kontrollert eller styrt av andre, eller tydelig følelsesavflatning. Tidvise eller forbigående hørselshallusinasjoner, særlig hos eldre pasienter, utelukker ikke diagnosen paranoid psykose, forutsatt at de ikke er typisk schizofrene og bare utgjør en liten av det samlede kliniske bildet. Men pasienter som lider av paranoide psykoser kan utvikle sekundære depresjoner. Paranoid psykose skilles fra paranoid personlighetsforstyrrelse. Psykoser som oppstår akutt i tilknytning til en følelsesmessig belastning kalles akutte og forbigående psykoser. Denne gruppen psykoser inkluderer også akutt paranoid psykose som har en varighet på maksimalt 3 måneder.

Behandling

Behandlingen er utfordrende, men langt fra umulig. Hovedtilnærmingen er psykoterapeutisk med vekt på å forstå den ofte underliggende selvusikkerhet, angst, utrygghet og eventuelt skamfølelse hos pasienten. Det er viktig at behandleren viser empati, respekt og ikke gir seg inn på krangel med vedkommende. Antipsykotiske legemidler kan ha en viss effekt hos noen, men vil nesten aldri være tilstrekkelig som eneste behandlingsform. På sikt synes flertallet av pasientene å klare seg ganske bra, men enkelte kan være så syke at de må holdes i forvaring på permanent basis.

On 7/24/2016 at 10:39 AM, Inner self said:

Spiller det noen rolle hva han har for psykopatologi? Det viktigste er att han er under kontroll, mest sannsynlig resten av livet.

Randi Rosenquist mente han ikke var psykotisk, hun har sett han mye, så hvorfor ikke ta hennes ord for fast fisk?

Det samme lurer jeg på. Sirkuset rundt rettsaken og fjerndiagnostikken demonstrerte hvor PR-kåte ekspertene er, de skal på liv og død mene noe, for personlig bonus - ganske uheldig, i den alvorligste saken i Norge siden landssvikeroppgjøret.

Her kan dere bla gjennom ABB sin psykiatriske historie og vurdere selv:

http://www.dipity.com/psykia/Breivik-sin-psykiatriske-historie/

Etter dommen er det flere som heller i retning av psykotisk (paranoid psykose):

http://www.aftenposten.no/norge/Mener-Breivik-ble-vurdert-pa-feil-grunnlag-115630b.html

Den 24.7.2016 at 12.39, Inner self skrev:

Spiller det noen rolle hva han har for psykopatologi? Det viktigste er att han er under kontroll, mest sannsynlig resten av livet.

Randi Rosenquist mente han ikke var psykotisk, hun har sett han mye, så hvorfor ikke ta hennes ord for fast fisk?

Fordi hun uten å ha undersøkt han konkluderte meget bastant allerede 24.07.11, meget vanskelig å gå tilbake på noe man hevder så skråsikkert: 

Hun kjenner åpenbart ikke til kriteriene for paranoid psykose. 

AnonymBruker
47 minutter siden, Psykia AS skrev:

Fordi hun uten å ha undersøkt han konkluderte meget bastant allerede 24.07.11, meget vanskelig å gå tilbake på noe man hevder så skråsikkert: 

Hun kjenner åpenbart ikke til kriteriene for paranoid psykose. 

Det hun sier høres fornuftig ut for en lekmann.

Anonymkode: d3f98...8a3

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hun sier høres fornuftig ut for en lekmann.

Anonymkode: d3f98...8a3

At en lekmann ikke vet forskjell på paranoid psykose og schizofreni kan man kanskje  ikke forvente,  men at fagfolk som vitner om dette ikke har satt seg inn i de diagnostiske kriteriene er noe annet, særlig når de vitner i retten om dette:

http://m.nettavisen.no/na24/--retten-feilinformert-om-breivik-psykose/3415827.html

Annonse

Gjest Gargamel
4 timer siden, Psykia AS skrev:

Her kan dere bla gjennom ABB sin psykiatriske historie og vurdere selv:

http://www.dipity.com/psykia/Breivik-sin-psykiatriske-historie/

http://www.aftenposten.no/norge/Mener-Breivik-ble-vurdert-pa-feil-grunnlag-115630b.html

Jeg leste gjennom den psykiatriske historien. Jeg har ingen forutsetninger for å si hvilken diagnose han bør ha, men han er i alle fall ikke helt normal, det skal jeg gå med på.

Jeg tror verken retten eller folk flest bryr seg så fryktelig mye om detaljene rundt diagnosesystemet. Lovgiverne har hatt en intensjon med loven. Jeg tipper retten følte det bar ut på viddene i forhold til denne intensjonen og sunn fornuft hvis Breivik skulle blitt kjent utilregnelig. Det var så tydelig at han visste nøyaktig hva han gjorde, og hvorfor.

PS: Er det en vrangforestilling når ABB kaller Mandela en terrorleder? Jeg vil kalle det høyreekstrem retorikk. ANC har tross alt sprengt en bilbombe og drept sivile boere, så Breiviks påstand er ikke tatt ut av luften.

AnonymBruker
5 timer siden, Psykia AS skrev:

Og derfor var han utilregnelig?

Anonymkode: e7fca...563

AnonymBruker
13 timer siden, Psykia AS skrev:

Med diagnose paranoid psykose vil man i Norge være utilregnelig. 

Da må det være noe galt med enten psykiatrien eller lovverket. At en mann som bruker så lang tid på å planlegge og gjennomfører ned til minste detalj skal slippe straff fordi han var "utilregnelig" er meget besynderlig. 

Anonymkode: e7fca...563

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...