Gå til innhold

Erfaringer med antipsykotisk medisin - gode eller dårlige?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er nysgjerrig på hva brukere av doktor forumet føler rundt depotmedisinering og tvungen behandling med antipsykotika?

Følte dere at det hjalp på lidelsen og symptomene deres, eller ikke? Hvordan var det med bivirkninger?

Hvordan oppleves verden med og uten medisinering?

Har noen fått et nytt liv med medisiner eller har dere tvertimot ønsket å slutte på depot eller pillebehandling med nevroleptika?

Anonymkode: a78e7...ed2

Fortsetter under...

Jeg ble tvangsmedisinert med gammeldags Haldol for lenge siden. Det sugde for å si det mildt. Jeg var tvangsinnlagt på sykehjem, og kun 18 år. Da hadde jeg skikkelig ille parkinsonisme av haldolen. Etter dette skydde jeg medisiner i mange år. Før jeg ble skikkelig dårlig igjen. Da hadde de nyere typene kommet, og det ble zyprexa. Det har jeg altid tatt frivillig, for jeg ble jo unektelig bedre. Det var ikke noe allright å være psykotisk, eller hva det var. Så jeg begynte frivillig, og det funket som sagt. Siden det har jeg tatt zyprexa. Det dreier seg om snart 14 år. Jeg har blitt sabla stor. Jepp, veldig stor mage. Har prøvd flere andre AP men ikke fått akseptabel effekt. Så da må jeg gå på "verstingen" zyprexa, som regnes som den mest virkningsfulle AP, etter Leponex (leponex er trøblete og ikke førstevalg, men den som funker best av alle på schizofreni).

Bortsett fra fedme er zyprexa god å gå på. Jeg merker jeg blir rolig av den. Ikke noe bivirkninger utover fedme, som resultat av økt apetitt. Hadde jeg stått i faresonen for å bli tvangsmedisinert, hadde jeg valgt zyprexa, dersom jeg fikk velge.

AnonymBruker

Takk for svar! Så livet ditt er mye bedre på zyprexa og du lever symptomfritt nå? Du har ingen vrangforestillinger eller rare tanker som plager deg innimellom heller? Det var interessant å høre.

Har du noen perioder også prøvd å være helt uten medisiner? Eventuelt over så lang tid at du var helt avvent medisiner?

Og hvordan klarer du deg i hverdagen på zyprexa, kan du feks jobbe, trene, gjøre rent selv hjemme, bo alene etc? Altså fungering i hverdagen tenker jeg på, veldig aktiv eller passiv livvstil.

Du trenger selvfølgelig ikke svare på alle spørsmål om du synes jeg spør for personlig.

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Så livet ditt er mye bedre på zyprexa og du lever symptomfritt nå? Du har ingen vrangforestillinger eller rare tanker som plager deg innimellom heller? Det var interessant å høre.

Har du noen perioder også prøvd å være helt uten medisiner? Eventuelt over så lang tid at du var helt avvent medisiner?

Og hvordan klarer du deg i hverdagen på zyprexa, kan du feks jobbe, trene, gjøre rent selv hjemme, bo alene etc? Altså fungering i hverdagen tenker jeg på, veldig aktiv eller passiv livvstil.

Du trenger selvfølgelig ikke svare på alle spørsmål om du synes jeg spør for personlig.

Symtomfri er jeg ikke, men jeg er ikke psykotisk. Jeg kan orientere meg og tenke mye friere.

jeg har vært uten medisiner ja, det ble ett 2 år langt mareritt med sterke symptomer, ekstrem isolasjon og hadde det ikke særlig bra. Men så ble jeg bedre av meg selv, og klarte å bli sosial osv. Men da fikk jeg nye symptomer etter litt. Men ikke sånn att jeg mistet all kontroll. Men etter 6 år uten, hvorav 4 var tålelig bra, så ble jeg skikkelig psyk. Og siden har jeg gått på medisiner.

Jeg bor alene, jeg holder meg mest alene, men jobber ikke trener ikke. Gjør rent hjemme. Passiv livsstil.

AnonymBruker

Takk for svar igjen da! Men i den perioden du ikke tok noen medisiner, jeg bare lurer veldig på om du hadde høyere eller lavere aktivitetsnivå enn du har på medisiner? Det blir jo vanskelig å sammenligne, siden det er 6 år uten, og hele 14 med medisiner. Trente du eller jobbet du den perioden? Var du mye med på ting, med venner, reiste på ferier og slikt?

Du slet altså med at symptomene var mer fremtredende uten medisiner da om jeg forstår deg. Derfor har du bedre livskvalitet som medisinert?

AnonymBruker

Også lurer jeg på om du brukte noen rusmidler i den perioden du ikke var på medisiner, du var yngre da så tenker at de fleste drikker en del alkohol ihvertfall. Har rusmidler inkludert alkohol gjort deg dårligere psykisk, og var det tilfelle de årene du gikk umedisinert? Veldig mange bruker jo rusmidler som en form for selvmedisinering; få en pause fra symptomene.

Annonse

Jeg får depot, men ikke tvang. Først fikk jeg cisordinol , da var alt kjedelig og jeg greide ikke bøye beina. Så fikk abilify istedenfor. Jeg fikk det etter en svær manisk psykose og har ikke fungert uten AP i ettertid. Har ingen bivirkninger av abilify. Uten AP har jeg svært kaos og spinning i hodet så blir sengeliggende og fungerer ikke uten AP

Endret av Annkarin
AnonymBruker
1 time siden, Annkarin skrev:

Jeg får depot, men ikke tvang. Først fikk jeg cisordinol , da var alt kjedelig og jeg greide ikke bøye beina. Så fikk abilify istedenfor. Jeg fikk det etter en svær manisk psykose og har ikke fungert uten AP i ettertid. Har ingen bivirkninger av abilify. Uten AP har jeg svært kaos og spinning i hodet så blir sengeliggende og fungerer ikke uten AP

Du har ingen bivirkninger av abilify overhodet? Du legger ikke på deg eller blir tung i kroppen og klarer å jobbe, kjøre bil, være sosial og sover godt? Det er fint å høre at noen får god hjelp av medisinene da, jeg har kun opplevd bivirkingene. Men mulig jeg er behandlingsresistent eller har vært feildiagnostisert da. Jeg vet ikke. Er bare utrolig nysgjerrig på hvordan andre opplever medisineringen i psykiatrien. Tusen takk for at dere deler.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ingen bivirkninger av abilify overhodet? Du legger ikke på deg eller blir tung i kroppen og klarer å jobbe, kjøre bil, være sosial og sover godt? Det er fint å høre at noen får god hjelp av medisinene da, jeg har kun opplevd bivirkingene. Men mulig jeg er behandlingsresistent eller har vært feildiagnostisert da. Jeg vet ikke. Er bare utrolig nysgjerrig på hvordan andre opplever medisineringen i psykiatrien. Tusen takk for at dere deler.

Gått ned 15 kg på abilify jeg, har ingen bivirkninger nei. Bil får jeg ikke kjøre fordi jeg har hatt mani

AnonymBruker
6 minutter siden, Annkarin skrev:

Gått ned 15 kg på abilify jeg, har ingen bivirkninger nei. Bil får jeg ikke kjøre fordi jeg har hatt mani

Det virker da tydeligvis veldig forskjellig fra person til person med AP da, men mulig abilify ikke er noen versting i forhold til vektøkning uansett?

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker da tydeligvis veldig forskjellig fra person til person med AP da, men mulig abilify ikke er noen versting i forhold til vektøkning uansett?

Den skal være nøytral 

Jeg var jobbet litt i de siste årene av den 6 års lange medisinpausen. Men ikke full tid.

Jeg trener ikke, har aldri gjort heller. Men jeg er /har lav energi. Men nå har jeg lavt stoffskifte i tillegg, og vil tro det har minst like mye med hvorfor jeg er passiv, som medisin. Men det er klart zyprexa virker ikke oppkvikkende.

6 minutter siden, Inner self skrev:

Jeg var jobbet litt i de siste årene av den 6 års lange medisinpausen. Men ikke full tid.

Jeg trener ikke, har aldri gjort heller. Men jeg er /har lav energi. Men nå har jeg lavt stoffskifte i tillegg, og vil tro det har minst like mye med hvorfor jeg er passiv, som medisin. Men det er klart zyprexa virker ikke oppkvikkende.

Da jeg brukte lav dose zyprexa virket den oppkvikkende på meg, men kanskje jeg var hypoman ?

Annonse

AnonymBruker
17 minutter siden, Inner self skrev:

Ja lavt stoffskifte er jo bivirkning av zyprexa og andre antipsykotiske legemidler, sammen med redusert nivå av veksthormoner.

3 timer siden, Annkarin skrev:
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja lavt stoffskifte er jo bivirkning av zyprexa og andre antipsykotiske legemidler, sammen med redusert nivå av veksthormoner.

Det har jeg aldri hørt noe om...  Det med lavt stoffskifte.

Alt i alt så er vel AP noe jeg bare ville tatt dersom jeg er rett diagnostisert. Jeg ville aldri gått på det for feks kun nevrotiske sykdommer. det er jo en del ulemper, men har man en psykoselidelse så "må man".

AnonymBruker
30 minutter siden, Inner self skrev:

Det har jeg aldri hørt noe om...  Det med lavt stoffskifte.

Alt i alt så er vel AP noe jeg bare ville tatt dersom jeg er rett diagnostisert. Jeg ville aldri gått på det for feks kun nevrotiske sykdommer. det er jo en del ulemper, men har man en psykoselidelse så "må man".

At man må det er det rådende synet i offentlig psykiatri i norge idag ja, men det er bare en vinkling på saken. MOange andre muligheter finnes. Det er derfor jeg er interessert i høre hva folk har av erfaringer her inne, fordi min bakgrunn er totalt forskjellig fra hva som beskrives her. I usa er de kanskje 20 25-30 år frem i tid på å behandle psykoselidelser og bipolar med mindre eller ingen medisiner, og det finnes flust av erfarne psykologer og psykiatere som ikke deler dette synet på at psykoselidelser og bipolar = nevropleptika. 

AnonymBruker

Går selv på Zyprexa og har gjort det i noe over 10 år. Jeg fikk et helt nytt liv etter at jeg startet på Zyprexa. Har aldri hatt noe psykosediagnose, men slet med paranoide tanker før jeg begynte med medisin. Dette fjernet Zyprexa helt i løpet av noen måneder.

bivirkninger? Tja, ble trøtt i starten men det gikk over etter noen år. La også på meg litt i starten, var konstant sulten! Men dette gikk også over. Vekta er nå normal og jeg er absolutt ikke overvektig. 

Tar nå med glede mine 5 mg Zyprexa hver kveld som eneste medisin. Men husk at ingen reagerer likt på medisin, og noe som gir lite bivirkninger på noen gir mye på andre. Samme med virkningen. Er litt prøving og feiling, men zyprexa er uansett en snill medisin sammenlignet med eldre antipsykotika. 

Anonymkode: 799c4...ffe

Jeg har stått på Seroquel, Zyprexa (lav dose og kun i korte perioder), Haldol, Nozinan, Cisordinol og Abilify.

Seroquel/Quetapin hjalp meg til en viss grad veldig lenge, spesielt mtp søvn og uro, men så ikke god nok effekt på psykotiske symptomer, selv ikke i perioder da jeg stod på veldig høye doser. Men har aldri prøvd seroquel depot. 
Nozinan er en jævel på bivirkninger, men hjalp bra for søvn. Ikke effekt på psykosen.
Haldol ga meg bare restless legs.
Cisordinol merket jeg ikke noe særlig til.
Abilify er helt klart den som har fungert best, uten særlig mye bivirkninger og med bedre effekt på psykosesymptomene, hvertfall ifølge behandlerapparatet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...