Gå til innhold

Trine?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan jeg spørre deg om noe elektrisk?

I sommer hadde jeg elektriker, for å modernisere mitt anlegg. Elektrikeren kom til å kortslutte, da han skrudde av feil kurs. Det var hovedsikringen som er nede i første etasje, ikke her hos meg i 4 som det slo ut sikringen. Den sikringen var hovedsikring for min leilighet. Elektrikeren mente det burde slått ut i sikringen for den kursen inne hos meg ogsa jeg burde få det sjekket. Men IOM att jeg tror det er borettslaget som må betale dersom det er noe feil med det, så kontaktet jeg vaktmester. Jeg vet ikke om det har blitt tatt tak i. Så jeg ringte styreleder og hørte om han viste noe. Han sa att "det var da bare å vippe opp automatsikringen igjen, så var ikke det noe å bry seg om, for det anlegget var ikke gammelt heller". 

Hva mener du? 

Anonymkode: 0310d...356

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412830-trine/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre deg om noe elektrisk?

I sommer hadde jeg elektriker, for å modernisere mitt anlegg. Elektrikeren kom til å kortslutte, da han skrudde av feil kurs. Det var hovedsikringen som er nede i første etasje, ikke her hos meg i 4 som det slo ut sikringen. Den sikringen var hovedsikring for min leilighet. Elektrikeren mente det burde slått ut i sikringen for den kursen inne hos meg ogsa jeg burde få det sjekket. Men IOM att jeg tror det er borettslaget som må betale dersom det er noe feil med det, så kontaktet jeg vaktmester. Jeg vet ikke om det har blitt tatt tak i. Så jeg ringte styreleder og hørte om han viste noe. Han sa att "det var da bare å vippe opp automatsikringen igjen, så var ikke det noe å bry seg om, for det anlegget var ikke gammelt heller". 

Hva mener du? 

hei

det var ikke ett godt svar fra styret.. det har nok med selektiviteten i anlegget deres å gjøre. det vill si at sikringskursen din burde slått ut før hovedsikringen til leiligheten. de bør jo få en sjekk på det. det er nok ikke farlig men veldig dumt..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412830-trine/#findComment-3712504
Del på andre sider

Eh, det har du vel neppe siden du har hatt en elektriker til å modernisere sikringskapet. For best å sikre selektivitet lønner det seg å bruke vern fra samme levrandør. Greit at det bare er å vippe opp hovedikringen når elektrikeren er der, men det er ikke like greit ellers for vanlige folk skal ikke ha nøkkel til hovedtavla.

Skjedde kortslutningen i sikringskapet? Det er ofte ikke selektivitet i fordelingen (sikringskapet) fordi kortslutningsstrømmen der blir for høy for det nærmeste vernet (sikringen). Lenger ut i kursen blir kortslutningsstrømmen lavere og da slår den nærmeste sikringen ut. F.eks. et vanlig 10A B-vern har garantert utkobling ved kortslutningstrøm mellom 50 og 6000 A (noen har 10000 A). Det vil si at om kortslutningstrømmen er under 50 A så vil ikke vernet slå ut. Dette kan skje dersom kabelen er for lang. I.o.m at det er motstand i kabelen så vil kortslutningstrømmen i enden av en kurs bli lavere jo lenger kabelen er. Om kortslutningen skjer i fordelingen vil det ikke bli noe motstand siden det ikke er noen kabellengde å snakke om. Da kan det skje at kortslutningen blir på over 6000 A og vernet vil da ikke slå ut. Foranliggende vern blir da nærmeste beskyttelse.

Ga det noen mening?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412830-trine/#findComment-3712519
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det skjedde ikke i sikringsskapet. Elektriker kortsluttet da han hadde glemt å koble ut kursen på stuen, da han skulle sette på ny sokkel.

Jeg lurer mest på om det er farlig? Det har ikke noe betydning att det slår seg av der nede om jeg skulle kortslutte. Det er første gangen det skjer på 17 år som jeg har bodd her.

Tavla står ulåst nede da man må se der for å lese av strømmen :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412830-trine/#findComment-3712522
Del på andre sider

Annonse

Er nok ikke farlig. Så lenge det er et vern som slår ut momentant ved kortslutning så har du beskyttelse. Så det er vel mest upraktisk. For å være helt sikker på at vernet slår ut før kabelen blir for varm ved en kortslutning så kan du ev få en elektriker til å komme og måle, men jeg kan ikke helt se behovet siden hovedvernet slo ut i dette tilfellet :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412830-trine/#findComment-3712523
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...