Gå til innhold

legevakta til Nydalen. Hvor mange km?

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel
6 minutter siden, Trine skrev:

Endomondo lurer deg. Jeg har hatt en mistanke, men i sta fikk jeg somlet meg til å faktisk teste. Jeg gikk en runde som jeg vet er 5,5 km, endomondo sier den var 6,35 km. Er strava bedre?

Jeg bruker strava mest, og det er veldig nøyaktig. Hvis sporet ser rotete ut (sikksakk /krusedull)  kan det være dårlig GPS -signal.

Hvordan vet du at runden er 5.5 km? Endomondo vil ta med alle avstikkere du tar.

Fortsetter under...

11 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg bruker strava mest, og det er veldig nøyaktig. Hvis sporet ser rotete ut (sikksakk /krusedull)  kan det være dårlig GPS -signal.

Hvordan vet du at runden er 5.5 km? Endomondo vil ta med alle avstikkere du tar.

Det er en oppmerket løype. Det står at den er 5,5 km. Da jeg sjekket med norgeskart så var den 5,1 (eller noe rundt der). Men å merke opp en løype på kartet blir jo ikke 100 % nøyaktig. Ser ikke ut som den har hatt problemer med gps-signalet. Og jeg har ikke gått nesten en km lenger enn det runden er fordi jeg har måtte fange hund :P Han gikk i langline. Ingen avstikkere. Jeg var veldig nøye på å gå riktig denne gangen siden jeg skulle teste.

Gjest Gargamel
34 minutter siden, Trine skrev:

Det er en oppmerket løype. Det står at den er 5,5 km. Da jeg sjekket med norgeskart så var den 5,1 (eller noe rundt der). Men å merke opp en løype på kartet blir jo ikke 100 % nøyaktig. Ser ikke ut som den har hatt problemer med gps-signalet. Og jeg har ikke gått nesten en km lenger enn det runden er fordi jeg har måtte fange hund :P Han gikk i langline. Ingen avstikkere. Jeg var veldig nøye på å gå riktig denne gangen siden jeg skulle teste.

Jeg vet ikke hva jeg skal si. Jeg har brukt sånne apper både på bane og i langdistanseløp med nøyaktig oppmålt løype, Jeg opplever bare at app'en bommer med en prosent eller så, f.eks 10.1 km på et 10 km løp. Det kan jo være fordi jeg må løpe sikksakk mellom alle jeg suser forbi;). Posisjonen på sporet ser ut til å stemme innenfor en meter omtrent.

18 timer siden, Gargamel skrev:

Dere må umiddelbart installere strava eller endomondo på mobilen (gratis). Det er kjedelig å jogge uten en nøyaktig logg over avstand, hastighet, progresjon, kaloriforbrenning etc :)

Pulsklokke med GPS gjør også det samme, men det koster litt penger.

Jeg lastet ned Strava i morges :lol:

Men du - hvordan får jeg km i stedet for miles? Kan jo regne det om da, men det går vel an å få det direkte?

Og så trodde jeg at jeg lagret turen, men det gjorde jeg ikke.

Turen til jobb var på 7,2 km, og jeg brukte 23 minutter.

Kalte turen "Til jobb", og tenkte da at jeg etter hvert ville få mange "til jobb"-turer , og så sammenlikne og se om det går fremover med farten. Hvor ser jeg kaloriforbrenning?

9 minutter siden, påskelilje skrev:

Men du - hvordan får jeg km i stedet for miles? Kan jo regne det om da, men det går vel an å få det direkte?

Kalte turen "Til jobb", og tenkte da at jeg etter hvert ville få mange "til jobb"-turer , og så sammenlikne og se om det går fremover med farten. Hvor ser jeg kaloriforbrenning?

Har du løpt 7,2 km på 23 min????

Gjest Gargamel
Et øyeblikk siden, påskelilje skrev:

Når du avslutter turen trykker du først på stopp, og så på knappen med et ikon som ligner et sjakkrutet "stopp flagg".

Da kommer det et vindu med oppsummering hvor du kan gi tittel til aktiviteten. (Så langt har du åpenbart kommet.)

Helt nederst står det "save activity". Trykk på det, så er alt i boks. Mobilen vil da koble til nettet for å synkronisere aktiviteter (regne ut ting og lagre det)

I fanen "activity feed" kan du da se en oppsummering med antikk kalorier etc.

Jeg liker strava bedre enn endomondo fordi den automatisk kjenner igjen løyper (segment) andre har løpt/syklet, og man kan sammenligne seg med dem.

Annonse

8 timer siden, Trine skrev:

Endomondo lurer deg. Jeg har hatt en mistanke, men i sta fikk jeg somlet meg til å faktisk teste. Jeg gikk en runde som jeg vet er 5,5 km, endomondo sier den var 6,35 km. Er strava bedre?

Du er sikker på at du har slått den på/av når du skulle? Jeg har opplevd at Endomondo måler 100-200 meter feil i løpet av flere km (bittelitt ulike resultater på samme strekning), men det der høres helt usannsynlig ut synes jeg.

1 minutt siden, påskelilje skrev:

Nei nei nei!

Syklet :lol::lol::lol:

Trodde jeg hadde skrevet det, men det var så selvfølgelig i mitt hode, at det det datt ut (ikke av hodet da, men av setningen).

*puh* Nå begynte jeg virkelig å lure her altså! Om du egentlig er Ingrid Kristiansen eller Vebjørn Rodal... ;) 

Gjest Gargamel
15 minutter siden, påskelilje skrev:

Gå inn på "settings" velg "display" og metric. Da får du km.

5 minutter siden, Gargamel skrev:

Når du avslutter turen trykker du først på stopp, og så på knappen med et ikon som ligner et sjakkrutet "stopp flagg".

Da kommer det et vindu med oppsummering hvor du kan gi tittel til aktiviteten. (Så langt har du åpenbart kommet.)

Helt nederst står det "save activity". Trykk på det, så er alt i boks. Mobilen vil da koble til nettet for å synkronisere aktiviteter (regne ut ting og lagre det)

I fanen "activity feed" kan du da se en oppsummering med antikk kalorier etc.

Jeg liker strava bedre enn endomondo fordi den automatisk kjenner igjen løyper (segment) andre har løpt/syklet, og man kan sammenligne seg med dem.

Takk! Fikk til å lagre nå.

Men når jeg trykker på Activity feed, så ser jeg ingenting om kalorier. Har ikke lagt inn noe om høyde og vekt, kun alder og kvinne.

Det med km i stedet for miles da?

Gjest Gargamel
7 minutter siden, Lillemus skrev:

Du er sikker på at du har slått den på/av når du skulle? Jeg har opplevd at Endomondo måler 100-200 meter feil i løpet av flere km (bittelitt ulike resultater på samme strekning), men det der høres helt usannsynlig ut synes jeg.

Jeg vil nesten gå så langt som å si at det er *helt* nøyaktig. Man vil sjelden gå i en perfekt rett linje, og det er naturlig at app'en vise *litt* lenger avstand enn det som er fasiten.

Unntaket er når GPS' en tuller, men da vil man se at sporet på kartet er rufsete.

Annonse

3 minutter siden, Gargamel skrev:

Gå inn på "settings" velg "display" og metric. Da får du km.

Supert! Nå endret han den lagrede informasjonen til km. jeg syklet 18,3 km/t i snitt.

Fant det med vekt også. Men etter at jeg har lagt inn høyde og vekt, kommer at jeg må legge inn "Running Race distance". Hva er det da? Hvis jeg hopper ut av den ruta, så blir ikke vekta lagt inn.

4 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg vil nesten gå så langt som å si at det er *helt* nøyaktig. Man vil sjelden gå i en perfekt rett linje, og det er naturlig at app'en vise *litt* lenger avstand enn det som er fasiten.

Unntaket er når GPS' en tuller, men da vil man se at sporet på kartet er rufsete.

Jeg er et vanemenneske. Løper alltid på samme side av veien og greier. ;) Tidligere brukte jeg rmaps til å se hvor langt og lenge jeg hadde vært ute og den var helt på villspor - kunne se ut som jeg hadde vært innom halvparten av hagene i nabolaget, tatt en svipptur ut i elva og en runde midt ute i veien! Det gjør ikke Endomondo. :)  Jeg digger Endomondo. Kjipt å løpe uten. Veldig kjipt. :D 

2 timer siden, påskelilje skrev:

Foreslår å bytte til Endomondo med en gang, før du har logget så mye i Strava at det er "for sent".

Det er Endomondo "alle" bruker.  Der finner du garantert både venner og kolleger.  Det er veldig motiverende å se at andre har vært ute og trimmet :-)

10 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg vet ikke hva jeg skal si. Jeg har brukt sånne apper både på bane og i langdistanseløp med nøyaktig oppmålt løype, Jeg opplever bare at app'en bommer med en prosent eller så, f.eks 10.1 km på et 10 km løp. Det kan jo være fordi jeg må løpe sikksakk mellom alle jeg suser forbi;). Posisjonen på sporet ser ut til å stemme innenfor en meter omtrent.

Hmm, kan det være telefonen som har dårlig gps? Jeg kan ikke skjønne at jeg virrer så mye når jeg går at det skulle utgjøre så mye. Jeg får få liv i gpsen og sammenligne.

2 timer siden, Lillemus skrev:

Ja, det er jeg sikker på. Jeg pleier glemme det, men i går hadde jeg stålkontroll :P Litt feil er ikke så merkelig, ihvertfall ikke når man finner ut at man skal trene litt lydighet mens man går. Da går man plutselig litt fram og tilbake, men det utgjør ikke så mye. Jeg tror gpsen min er død, men jeg skal se om jeg ikke får liv i den eller får lånt en så kan jeg kjøre de samtidig og se.

47 minutter siden, Kalevaala skrev:

Foreslår å bytte til Endomondo med en gang, før du har logget så mye i Strava at det er "for sent".

Det er Endomondo "alle" bruker.  Der finner du garantert både venner og kolleger.  Det er veldig motiverende å se at andre har vært ute og trimmet :-)

Hm...

Vil bare ha noe som er enkelt å bruke, har ikke tenkt på å se hva andre driver med. Vet ikke om jeg har behov for det. Men jeg har ikke noen motforestillinger mot Endomondo altså (bortsett fra at navnet høres litt teit ut)

Gjest Gargamel
1 time siden, Kalevaala skrev:

Ikke der jeg kommer fra. I mitt miljø bruker er det Strava som gjelder, men da snakker vi om menn som primært sykler og som er opptatt av å sammenligne tidene vi får på ulike segment.

Kanskje best å sjekke med venner først. Man kan ha på begge app'en samtidig. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...