Gå til innhold

Ni av ti får ikkje jobb

Anbefalte innlegg

Aspergers Inc.

I dag går om lag 90 prosent av alle som har Asperger syndrom frå skulebenken og rett ut i uføretrygd.

No satsar ei bedrift på å snu denne trenden.

– Det er faktisk eitt av dei viktigaste kriteria for å få jobb her – at du har dette syndromet, seier Merethe Mostue.

Dei satsar stort: Bedrifta tilset no folk i Molde og skal også opne avdeling i Volda, med særleg vekt på animasjonsmiljøet.

– Dette er arbeidsoppgåver som er særleg interessant for mange av våre tilsette, seier Mostue. 

https://www.nrk.no/mr/satsar-pa-tilsette-med-aspergers-1.12025512

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/413017-ni-av-ti-f%C3%A5r-ikkje-jobb/
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok en myte at det er mulig.

Anonymkode: 02164...460

Det er nok feil.

http://www.psykolog.com/hjernen-som-mental-muskel/

Gjennom trening kan vi utvikle og styrke kroppen. Forskning viser at det er på samme måte med hjernen: Vi får den hjernen vi skaper selv.

Ekspertene sier at det å trene hjernen, er like viktig som det å trene kroppen vår. Når vi slutter å utfordre hjernen, så vil den fungere dårligere (det blir vanskeligere å huske), samtidig som vi heller ikke gjør noe forebyggende, for å få en sunn og frisk hjerne senere i livet.

Anonymkode: 2f6e1...7e3

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Det er nok feil.

http://www.psykolog.com/hjernen-som-mental-muskel/

Gjennom trening kan vi utvikle og styrke kroppen. Forskning viser at det er på samme måte med hjernen: Vi får den hjernen vi skaper selv.

Ekspertene sier at det å trene hjernen, er like viktig som det å trene kroppen vår. Når vi slutter å utfordre hjernen, så vil den fungere dårligere (det blir vanskeligere å huske), samtidig som vi heller ikke gjør noe forebyggende, for å få en sunn og frisk hjerne senere i livet.

Det er bullshit.

Anonymkode: 02164...460

Skjønner ikke hvorfor man må drive med noe teknisk bare man har AS... kan vel lempe sekker, slik folk mener jeg bør gjøre. hvorfor det skal tilrettelegges så man får "noe man passer til" (les: drømmejobben). Ja, jeg har sortert flasker jeg og, men når jeg sier det er en drittjobb så er det fordi det er dårlig betalt og kroppslig belastende. Hvorfor kan ikke de med AS sortere flasker? Det kreves ikke noe særlig å sortere flasker. Det er latterlig, jeg har vel PU. Det er nok derfor jeg fikk trygd, pga. de tror jeg har "PU i praksis". Så da har de trygda meg, uten at jeg vet den egentlige årsaken, eller at det behøver være korrekt.

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

90% er mye det ja

De så jo ganske oppegående ut også :) 

Anonymkode: 9ea45...75a

Ja, det er klart hvordan folk ser ut som er avgjørende.

men det er en merkelig diagnose. Det er det.

2 minutter siden, Wretch skrev:

Skjønner ikke hvorfor man må drive med noe teknisk bare man har AS... kan vel lempe sekker, slik folk mener jeg bør gjøre. hvorfor det skal tilrettelegges så man får "noe man passer til" (les: drømmejobben). Ja, jeg har sortert flasker jeg og, men når jeg sier det er en drittjobb så er det fordi det er dårlig betalt og kroppslig belastende. Hvorfor kan ikke de med AS sortere flasker? Det kreves ikke noe særlig å sortere flasker.

Kanskje de blir deprimert av det.

2 minutter siden, Wretch skrev:

Det er latterlig, jeg har vel PU. Det er nok derfor jeg fikk trygd, pga. de tror jeg har "PU i praksis". Så da har de trygda meg, uten at jeg vet den egentlige årsaken, eller at det behøver være korrekt.

Den teorien tror jeg ikke på.

Annonse

16 minutter siden, Wretch skrev:

Ja, jeg har sortert flasker jeg og, men når jeg sier det er en drittjobb så er det fordi det er dårlig betalt og kroppslig belastende. 

Hvorfor går du ikke tilbake til å sortere flasker da, var det ikke du som ville jobbe? 

Tror det er begrenset med slike "enkle" jobber som "alle" kan utføre, hadde det vært mange slike ville ikke arbeidsledigheten vært så høy (10%?) , så da blir det til at en trygder folk som "kunne jobbet" men som ikke "får seg jobb" pga hvordan arbeidsmarkedet er

10 minutter siden, Wretch skrev:

Tror alle helst vil drive med det de liker å drive med.

Tror at vi som (visstnok) "har" Aspergers blir dullet veldig med. Blir sett på som evneveike håpløse utskudd som ikke tåler noe, og får kastet trygden etter oss,

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er klart hvordan folk ser ut som er avgjørende.

men det er en merkelig diagnose. Det er det.

Selvfølgelig er det avgjørende, les noen stillingsannonser så ser du det

En skal/må fremstå entusiastisk blid sosial omgjengelig teamarbeider etcetc for å få seg jobb i 99% av stillingene, så er du "dårlig" på det sosiale så er du ganske fked.

Men det er ikke alle som er slik, enten pga psykdom som asperger eller bare veldig introvert, da sliter en

1 minute ago, AnonymBruker said:

Hvorfor går du ikke tilbake til å sortere flasker da, var det ikke du som ville jobbe?

Jeg holder ikke ut å stå alene og sortere flasker eller gjøre andre oppgaver uten å ha noen sosiale "relasjoner" og bare gå og føle på hat, hånlighet, latterliggjøring etc. Men jeg ville da ikke klart det noe bedre om det var mer intellektuelt krevende arbeid.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det avgjørende, les noen stillingsannonser så ser du det

En skal/må fremstå entusiastisk blid sosial omgjengelig teamarbeider etcetc for å få seg jobb i 99% av stillingene, så er du "dårlig" på det sosiale så er du ganske fked.

Men det er ikke alle som er slik, enten pga psykdom som asperger eller bare veldig introvert, da sliter en

Sånn er det nok.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...